Suuret ikäluokat taas vauhdissa. Jäin työttömäksi ja iäkkäät vanhemmat ihan raivoissaan. Pitäisi kuulemma nyt vaan "mennä töihin!"
No minäpä sitten menen sinne töihin. Missähän se sijaitsee?
Kommentit (550)
Vierailija kirjoitti:
Työttömät luuserit taas vauhdissa! Kaikki on muitten vika.
Irtisanomissuoja heikkenee. Kohta olet itse työtön.
Valtiolla saa toimistossa vähintään 2400 brutto, mä meinaan tehdä avoimen hakemuksen ja mulle riittää 1800 brutto. Vakituinen ison asuntovelkansa kanssa saa potkut ja mä pääsen tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömät luuserit taas vauhdissa! Kaikki on muitten vika.
Irtisanomissuoja heikkenee. Kohta olet itse työtön.
Valtiolla saa toimistossa vähintään 2400 brutto, mä meinaan tehdä avoimen hakemuksen ja mulle riittää 1800 brutto. Vakituinen ison asuntovelkansa kanssa saa potkut ja mä pääsen tilalle.
Et sinäkään saa kuin 9 euroa päivä työttömyyskorvauksen lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko vanhempasi tosiaan syntyneet viimeistään vuonna 1954? Koska silloin syntyivät viimeiset suomalaiset suuret ikäluokat.
Typerä kysymys. Miksi työikäisellä ei voisi olla tuon ikäisiä vanhempia? Oletko täysin matemaattisesti lahjaton tumpelo? Onko tilasi synnynnäinen vai oletko saanut aivovamman myöhemmin?
Niinpä. Minä olen 36-vuotias ja vanhempani ovat syntyneet 40-luvulla.
Työikäinen minäkin, yli 20 v eläkkeeseen. Vanhempani syntyneet 1920-30-luvuilla.
Ota tuotantovehkeesi käyttöön ja rupea tienaamaan.
Onpa sun vanhemmat saaneet lapsen iäkkäinä, jos ovat 1945-1950 syntyneitä. Silloinhan heillä on ikää jo 78 tai yli. Sinä taas kuulostat 15-vuotiaalta, ap. Joko kypsymisesi jäi pahasti kesken murrosiässä tai olet syntynyt yli viisikymppisille vanhemmille.
Ja hei, sun vanhemmat on vain sun vanhemmat, ei mikään ikäluokka. Älä yleistä. Tyhmät geenit sulla kyllä on. Ehkä olet löytölapsi?
"Sinänsä hauskaa, koska ovat tehneet omat työuransa käytännössä pumpulissa 2000-luvun työelämään verrattuna."
^Puppua, oli leimakortit, 6pv työviikko, repikööt siitä. Työturvasiat vähän niin ja näin. vrt 2000 luku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko vanhempasi tosiaan syntyneet viimeistään vuonna 1954? Koska silloin syntyivät viimeiset suomalaiset suuret ikäluokat.
Suurilla ikäluokilla tarkoitetaan vuosina 1945 - 1950 syntyneitä, jotka nykyään ovat 78 - 73-vuotiaita.
Me vuonna 1954 syntyneet emme enää siis kuulu suuriin ikäluokkiin.
Suurten ikäluokkien ymmärryskykyä on joka tapauksessa aivan turha pilkata.
Sen ikäisillä on niin paljon elämänkokemusta ja he ovat vuosien varrella nähneet niin paljon taloudellisesti heikkoja aikoja, että he ymmärtävät oikein hyvin työpaikan löytämisen hankaluuden.
Höpöhöpö. Mun isä on syntynyt 1947 (ja minä kasarilla), eikä todellakaan ymmärrä. Itse kun olin aikanaan työttömänä isä soitteli joka hemmetin työpaikasta että hae sinne, oli se sitten sairaanhoitajan, lääkärin, tai rekkakuskin paikka. Kyllä kuulemma työtä tekemällä sen työn oppii. Ja isä ei ole höperö, dementikko, tai tyhmä. Sille vaan ei kerta kaikkiaan mene jakeluun ettei töihin vaan enää kävellä sisälle jonnekin firmaan ja pyydetä töitä (ja saada).
Se, että ihminen on typerä ei ole mitenkään sidottu tiettyyn ikäluokkaan. Isäsi on typerys, kun luulee, että voit hakea lääkärin paikkaa tuosta vaan. varmasti 98% 1947 vuonna syntyneistä ymmärtää, ettei se ole mahdollista.
Myös aloittajan vanhemmat (vai oliko vain äiti?) on tyhmä, kun luulee, että mihin tahansa työhön pääsee ilman koulutusta.
Suurin osa ihan millä vuosikymmenellä tahansa syntyneistä ihmisistä ymmärtää, ettei esim lääkäriksi noin vain aleta ilman mitään koulutusta.
Jopa ihan 1920-luvulla syntynyt isäni ymmärsi , ettei juuri mihinkään töihin ole asiaa ilman koulutusta. Isäni kuoli 2018 siis lähes sata vuotiaana ja koko ajan ymmärsi minkälainen maailma hänen ympärillään on ja minkälaiset suhdanteet/työnsaanti mahdollisuudet milloinkin on.
Ihminen voi olla typerä ja ymmärtämätön, vaikka olisi syntynyt 2000-luvulla.
Trollihan tämä aloitus on tai sitten ap:n vanhemmat vaan on tyhmiä, kuin saappaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat syntyivät 1945-50.
Oletko jotenkin jämähtänyt, kun et ymmärrä, että nuo eivät ole enää vähään aikaan olleet suurin ikäluokka.
Ihan voit virallisista lähteistä asian tarkistaa.
9 suurinta ikäluokka on syntynyt 90-luvulla. Kymmenentenä taitaa olla 1964-syntyneet.
Silti heitä on aivan liikaa edelleen hengissä kuluttamassa yhteiskunnan varoja.
Harmi ettet elänyt 40-luvun Sakasassa
Ennen oli kuudentoista tunnin työpäivät kuutena päivänä viikossa. Siihen tosin ollaan palaamassa persuhallituksen myötä.
Vierailija kirjoitti:
Onpa sun vanhemmat saaneet lapsen iäkkäinä, jos ovat 1945-1950 syntyneitä. Silloinhan heillä on ikää jo 78 tai yli. Sinä taas kuulostat 15-vuotiaalta, ap. Joko kypsymisesi jäi pahasti kesken murrosiässä tai olet syntynyt yli viisikymppisille vanhemmille.
Ja hei, sun vanhemmat on vain sun vanhemmat, ei mikään ikäluokka. Älä yleistä. Tyhmät geenit sulla kyllä on. Ehkä olet löytölapsi?
No jos ap on tyhmä niin ei hän silloin ainakaan ole löytölapsi, vaan ihan noiden omien vanhempiensa lapsi. Ei ole omena kauaksi puusta pudonnut. Vanhemmatkin vaikuttavat olevan tosi typeriä ja ap on vanhempiinsa tullut. Ei voi kauhalla vaatia, jos on lusikalla saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurilla ikäluokilla tarkoitetaan vuosina 1945 - 1950 syntyneitä, jotka nykyään ovat 78 - 73-vuotiaita.
Me vuonna 1954 syntyneet emme enää siis kuulu suuriin ikäluokkiin.
Suurten ikäluokkien ymmärryskykyä on joka tapauksessa aivan turha pilkata.
Sen ikäisillä on niin paljon elämänkokemusta ja he ovat vuosien varrella nähneet niin paljon taloudellisesti heikkoja aikoja, että he ymmärtävät oikein hyvin työpaikan löytämisen hankaluuden.
Aika suuri osa heistä ei ymmärrä, kun ovat saaneet olla jopa samalla työnantajalla 40 vuotta. Osa joihin 90-luvun lama iski tietävät, ne jotka purjehti senkin läpi myötätuulessa eivät tajua mistään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Boomereiden varallisuus perustuu osittain siihen, ettei heidän eikä heidän vanhempiensa tarvinnut maksaa omien hoidosta vanhainkodeissa penniäkään. Boomerien vanhemmat joutuivat vanhainkohteihin siinä kasarin tienoilla, ja silloin Suomi oli varoissaan ja hoiti heidät ilmaiseksi. Boomerit saivat isovanhempien koko perinnön täysimittaisena. Boomerit itse sen sijaan menevät yksityiseen hoitoon vanhoina, ja siihen se lapsien sadan tonnin perintö sitten palaakin. Yhteiskunta ei tarjoa heille enää hyvää hoitoa julkisella.
Julkisen vanhustenhoidon alasajo on oikeasti valtava varainsiirto pois boomerien lapsilta.
Kun isoisäni esimerkiksi meni vanhainkotiin kasarilla, niin ei hän myynyt koko omaisuuttaan rahoittaakseen hoitoaan, vaan antoi kaiken isälleni. Oma isäni taas myi kaiken ja oli viisi vuotta yksityisessä hoitokodissa ja kuoli lähes pennitömänä.
Attendon lasku oli 88 000e. Mulle jäi 6000e.
Jokainen maksaa omat hoitomaksunsa, ei niitä lapsilla maksateta.
"boomereiden varakkuus perustuu osittain siihen, ETTEI HEIDÄN TAI HEIDÄN VANHEMPIENSA TARVINNUT MAKSAA OMIEN HOIDOSTA VANHAINKODEISSA PENNIÄKÄÄN" ? Ei kenenkään tarvitse maksaa vanhempiensa hoidosta hoivakodissa(vanhaisnkodeissa) vaan vanhus maksaa ne laskut itse. Ei kukaan lapsi joudu maksamaan vanhempiensa hoitokuluja. Hoitokulut määräytyy sen mukaan minkälaista eläkettä vanhus saa. Ei siinä lasten kukkarolla käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerä kysymys. Miksi työikäisellä ei voisi olla tuon ikäisiä vanhempia? Oletko täysin matemaattisesti lahjaton tumpelo? Onko tilasi synnynnäinen vai oletko saanut aivovamman myöhemmin?
Luulin tätä trolliksi mutta otin laskimen esiin ja tosiaan, jos vanhempasi olivat n. 40v kun saivat sinut, he ovat voineet syntyä ihan 40-luvun lopulla. Mun pää räjähti tästä :D Olen itse 33-vuotias ja vanhempani ovat syntyneet 50-60-luvun vaihteessa, ja he saivat minut vähän ennen 30v ikää.
Varmasti on vaikka millä mitalla ihmisiä, joiden vanhemmat ovat syntyneet 1800-luvullakin. Työelämässä ei kaiketi kovin moni.
Mun äiti syntynyt -54 ja isä -47.
Vanhemmilla voi olla ikäeroa.Olen syntynyt -90 ja siskoni -83. Isosisko täyttää 40 - tänä vuonna ja minä 33.
Sinä ja sisaruksesi kuulutte suuriin ikäluokkiin. Tällä hetkellä -80/-90 luvuilla syntyneet ovat suurin ikäluokka. Wanhat -40/-50 luvuilla syntyneet suuret ikäluokat ovat jo suurimmaksi osaksi kuolleet. Te olette nyt suuret ikäluokat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulin tätä trolliksi mutta otin laskimen esiin ja tosiaan, jos vanhempasi olivat n. 40v kun saivat sinut, he ovat voineet syntyä ihan 40-luvun lopulla. Mun pää räjähti tästä :D Olen itse 33-vuotias ja vanhempani ovat syntyneet 50-60-luvun vaihteessa, ja he saivat minut vähän ennen 30v ikää.
Varmasti on vaikka millä mitalla ihmisiä, joiden vanhemmat ovat syntyneet 1800-luvullakin. Työelämässä ei kaiketi kovin moni.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suuret-ikaluokat-ovat-nyt-aivan-mui…
Vanhemmilla voi olla ikäeroa.Olen syntynyt -90 ja siskoni -83. Isosisko täyttää 40 - tänä vuonna ja minä 33.
Sinä ja sisaruksesi kuulutte suuriin ikäluokkiin. Tällä hetkellä -80/-90 luvuilla syntyneet ovat suurin ikäluokka. Wanhat -40/-50 luvuilla syntyneet suuret ikäluokat ovat jo suurimmaksi osaksi kuolleet. Te olette nyt suuret ikäluokat.
Vierailija kirjoitti:
Isäni on syntynyt 1950 ja äitini 1973. Isäni siis kuuluu vielä näihin suuriin ikäluokkiin. Minun syntymävuoteni on 2000. Koska vanhempani eivät olleet naimisissa niin isyystesti varmistanut että kyseinen pappa todellakin Isäni. Isälläni on ajatusmaailma työelämän suhteen hyvin erilainen kuin äidilläni. Opiskelut eivät esimerkiksi niin tärkeitä kun töitä saa jos haluaa. On tänäkin päivänä sitä mieltä että vain laiskuudesta kyse ellei työllisty.
Isäsi oli siis 49 kun sitnut duunasi... ei mikään 'pappa' kun vielä 26 vuotiaan vosun hommasi... no minun ukin ukki oli 56 kun vielä sai 18 vuotiaan emännän ja teki vielä kolme mukulaa senkin kanssa. Yhteensä 16 joista tosin puolet kuoli lähtöruutuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuta sitä tosiasiaa että suuret ikäluokat käsitteellä tunnetaan vuosina 1945 - 50 syntyneet. Tottakai heistä nyt on raatoina jo moni mutta harmillisen moni edelleen elossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat ovat yli seitsemänkymmenen. Heidän lapset on yli viidenkymmenen. Suuret ikäluokat tuskin luulee, että yli viisikymppinen työtön vain kävelee enää töihin, aiemmin tuossa kohtaa mentiin jo putkeen. Trolli, väitän.
Mun 60-luvulla syntyneet vanhemmat luulee, että töihin vain kävellään sisään.
Kunhan homekorvat kiusaa.
Ne on olleet samassa työpaikassa koko uransa. Eivät tajua nykyhetken työnhausta mitään. Mikäs siinä eläkettä odotellessa.
Tämä on totta. Olen syntynyt 1960-luvun alkupuoliskolla ja jos mietin ystäväpiiriäni, lähes kaikki ovat olleet samassa työpaikassa n. 30-vuotta. Tehtävät tottakai ovat muuttuneet digitalisaation vuoksi ja muutoshalukkuutta on ollut. Mutta tosiaan sama työnantaja. Kannattaa siis toimistotyöntekijöiden suunnata valtion virkoihin, ministeriöihin ja isoihin virastoihin, jos haluaa pitkän uran samassa paikassa.
Pitää olla rutiinien sietokykyä, muuten ei siellä pärjää ;)
Minä olen 60-syntynyt ja oikeastaan kaikki jotka tunnen (60-luvulla syntyneet) ovat joutuneet lukemaan useamman ammatin, koska aika moni ammatti on yksinkertaisesti kadonnut kokonaan, tai töitä ei ole ollut kyseisellä alalla. Työpaikkoja on vaihdettu usein ja paljon pätkätöitä tehty.
Itsekin hakenut varmaan satoihin paikkoihin työurani aikana ja muuttanut yli 10 kertaa työnperässä ympäri Suomea.
90-luvun lama teki sen, että monet työpaikat menivät alta tai työt hävisivät kokonaan ja ihmiset joutuivat hankkimaan uuden ammatin jne. Ei ole ollut helppoa ennenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuta sitä tosiasiaa että suuret ikäluokat käsitteellä tunnetaan vuosina 1945 - 50 syntyneet. Tottakai heistä nyt on raatoina jo moni mutta harmillisen moni edelleen elossa.
Oletpa ikävä ihminen. Toivotaan, ettet itsekään kovin pitkään maapalloa saastuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari vuonna 1950 syntynyttä tunnen paremmin ja kyllä ihmettelen millaisia öykkäreitä ovat. Erittäik vayvat mielipiteet mitä tuovat kovaan ääneen asiassa kuin asiasssa esiin erittäin kovalla voluumilla ja päälle puhuen, tai paremminkin lähes huutaen.
Melkoisia juonittelijoitakin molemmat. Q
Älä pilkkaa. Tuossa iässä kovaäänin puhe ja päälle puhuminen johtunevat heikentyneestä kuulosta. Heinäsirkatkin lakkaavat kuulumasta useille jo kuusikymppisenä.
Ap:n vanhemmat ovat yhtä kuin suuret ikäluokat?