Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suuret ikäluokat taas vauhdissa. Jäin työttömäksi ja iäkkäät vanhemmat ihan raivoissaan. Pitäisi kuulemma nyt vaan "mennä töihin!"

Vierailija
12.08.2023 |

No minäpä sitten menen sinne töihin. Missähän se sijaitsee?

Kommentit (550)

Vierailija
281/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuret ikäluokat eli sitä "hyvää aikaa" ainakin siinä mielessä että silloin sait töitä helposti ja silloin töistä sai sellaista palkkaa millä tuli toimeen. Heidän aikanaan ajateltiin niin että työtä tekemällä oppii kun taas nykyään koulutus on asia mikä ratkaisee kaiken. 

Suurten ikäluokkien aikaan työelämä oli varsin erilaista kuin nykyään.

Mistä ihmeestä nämä harhat tulee?? 

Että ennen pääsi töihin, kun vaan käveli työpaikalle ja aloitti työt?

Ootteko te ollenkaan tietoisia siitä, että 60-70-luvulla suomalaisia muutti Ruotsiin TYÖN PERÄSSÄ puoli miljoonaa?

Uskotteko, että suurin osa olisi jäänyt ilosta kiljuen Suomeen, jos vain olisi ollut TÖITÄ, mutta kun ei ollut.

Ja tuo, että saatiin sellaista palkkaa, että sillä tultiin toimeen :D Voi luoja, palkat oli niin pieniä, että hyvä kun ruokaa saatiin, ei olisi ollut varaa maksella puhelimesta/tv:stä, netistä , harrastuksista, netflixsistä, ulkonasyömisestä ym ym. Vaatteetkin tehtiin itse. Ruoka oli pelkkaa perunaa ja kastiketta, muuhun ei ollut varaa. 

Tämäpä juuri. Töitä ei ollut ja Suomesta on lähdetty (juuri nämä suuret ikäluokat) työn perään Ruotsiin ja muuallekin.

Eikä ollut omia yksiöitä, joihin valtio maksoi asumistukea, kun lähdettiin opiskelemaan,vaan asuttiin pienissä vinttihuoneissa jonkun omakotitalon yläkerrassa. Ei niissä ollut omaa suihkua tai vessaa.

Nykyään on kaikki paremmin, kuin ennen.

Jopa aikuiset perheettömät työssäkäyvät saattoivat asua alivuokralaisena oloissa, joihin ei edes opiskelija suostuisi. Palkat olivat, mitä olivat, normipalkka nykyrahassa reilusti alle 1500€. Toki aika on eri, enää ei televisio maksa parin kuukauden bruttopalkkaa, kuten 1970- luvulla ja aiemmin vielä enemmän. Opiskelijoita ei sijoiteta kahta yhteen huoneeseen opiskelija-asunnoissa, kuten vielä osin 1980- luvulla jne.

Mitä on puhe työpaikoista,joihin vain mentiin, kun osa suomalaisista joutui lähtemään Ruotsiin töihin. Miksei se nyt onnistu, kun on kuulemma maassa valtava työvoimapula.

Vielä 70-luvulla oli opiskelija asunnot sellaisia (esim Jyväskyläsä) että samassa pienessä huoneessa asui 4 opiskelijaa ja vessat /suihkut käytävällä. Perheellisetkin asui monesti jonkun omakotitalon yläkerrassa alivuokralaisena. Ei ollut varaa maksaa vuokraa muunlaisesta asunnosta. 

Itsekin asunut opiskeluajat pienessä vinttihuoneessa joka tietenkin jaettiin toisen opiskelijan kanssa. Ei ollut keittomahdollisuuksia, vessa alakerrassa ja suihkua ei ollenkaan. Suihkussa käytiin koulun tiloissa.

Vierailija
282/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovatko vanhempasi tosiaan syntyneet viimeistään vuonna 1954? Koska silloin syntyivät viimeiset suomalaiset suuret ikäluokat.

Pari vuonna 1950 syntynyttä tunnen paremmin ja kyllä ihmettelen millaisia öykkäreitä ovat. Erittäik vayvat mielipiteet mitä tuovat kovaan ääneen asiassa kuin asiasssa esiin erittäin kovalla voluumilla ja päälle puhuen, tai paremminkin lähes huutaen.

Melkoisia juonittelijoitakin molemmat. Q

Älä pilkkaa. Tuossa iässä kovaäänin puhe ja päälle puhuminen johtunevat heikentyneestä kuulosta. Heinäsirkatkin lakkaavat kuulumasta useille jo kuusikymppisenä.

Heinäsirkat lakkaa kuulumasta jo yleensä 40 vuotiailla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maz kirjoitti:

Suuret ikäluokat ei varmana ole tehny CV hakemusta kertaakaa.

Mä olen  jo vanhempi kuin nykyinen suurin ikäluokka  eli nelikymppinen ja olen kyllä tehnyt CV.n.

Komppaan tätä. Itse naputtelin hakemuksia ja ansioluetteloita jo 70-80-luvulla kirjoituskoneella. Avoimet työpaikat löytyivät sanomalehdistä, joten niitä oli pakko tilata.

Vierailija
284/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maz kirjoitti:

Suuret ikäluokat ei varmana ole tehny CV hakemusta kertaakaa.

Minä olen 52vee ja kuulin koko termin ensimmäistä kertaa vasta 1998, silloinkin ulkomailla ensin.

Ei meille ollut olemassa asiaa nimeltä CV kun olimme parikymppisiä. Puhumattakaan boomereista sitten.

1938 syntynyt edesmennyt pelkän kansakoulun käynyt isäni teki täyden työuran, oli kolmessa työpaikassa koko elämänsä aikana, ja jokaisessa luonnollisesti heti vakituisena ensimmäisestä päivästä lähtien ja halpa työsuhdeasunto Helsingissä kuului työsuhteeseen, joku niistä taisi olla jopa ilmainen. Ensimmäisessä ja viimeisessä työpaikassa kymmenisen vuotta, keskimmäisessä 20 vuotta. Hänen viimeinen työnsä oli raittiussihteeri keskikokoisessa kunnassa. Kansakoulupohjalta. Sellaisiakaan ei taida edes olla enää, ne virat on lakkautettu.

Julkishallinnossa ansioluettelon korvasi nimikirjaote.

Vierailija
285/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovatko vanhempasi tosiaan syntyneet viimeistään vuonna 1954? Koska silloin syntyivät viimeiset suomalaiset suuret ikäluokat.

Suuret ikäluokat syntyivät 1945-50.

Oletko jotenkin jämähtänyt, kun et ymmärrä, että nuo eivät ole enää vähään aikaan olleet suurin ikäluokka.

Ihan voit virallisista lähteistä asian tarkistaa.

9 suurinta ikäluokka on syntynyt 90-luvulla. Kymmenentenä taitaa olla 1964-syntyneet.

Silti heitä on aivan liikaa edelleen hengissä kuluttamassa yhteiskunnan varoja.

Yhteiskunta olemme me.

Missä kuplassa sinä oikein elät?

Vierailija
286/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"2020 eläkeläisten käytettävissä oleva rahatulo oli keskimäärin 27000 vuodessa."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009319091.html

En tosiaan saa eläkettä noin paljoa. Ja kun tiedän, että vieläkin pienemmällä on joidenkin tultava toimeen, ihmettelen, miten paljon on sitten korkeapalkkaisia eläkkeellä.

Vierailija
287/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari vuonna 1950 syntynyttä tunnen paremmin ja kyllä ihmettelen millaisia öykkäreitä ovat. Erittäik vayvat mielipiteet mitä tuovat kovaan ääneen asiassa kuin asiasssa esiin erittäin kovalla voluumilla ja päälle puhuen, tai paremminkin lähes huutaen.

Älä pilkkaa. Tuossa iässä kovaäänin puhe ja päälle puhuminen johtunevat heikentyneestä kuulosta. Heinäsirkatkin lakkaavat kuulumasta useille jo kuusikymppisenä.

Taas yleistetään! Olen kohta 70 ja kuulen heinäsirkat ja liikaakin ääniä naapurista.

Odottelen, että kuulo hiukan huononisi.

Vierailija
288/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli kuudentoista tunnin työpäivät kuutena päivänä viikossa. Siihen tosin ollaan palaamassa persuhallituksen myötä.

Menee jo 1800-luvun puolelle.

Vierailija
289/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerä kysymys. Miksi työikäisellä ei voisi olla tuon ikäisiä vanhempia? Oletko täysin matemaattisesti lahjaton tumpelo? Onko tilasi synnynnäinen vai oletko saanut aivovamman myöhemmin?

Niinpä. Minä olen 36-vuotias ja vanhempani ovat syntyneet 40-luvulla.

Luulin tätä trolliksi mutta otin laskimen esiin ja tosiaan, jos vanhempasi olivat n. 40v kun saivat sinut, he ovat voineet syntyä ihan 40-luvun lopulla. Mun pää räjähti tästä :D Olen itse 33-vuotias ja vanhempani ovat syntyneet 50-60-luvun vaihteessa, ja he saivat minut vähän ennen 30v ikää.

Varmasti on vaikka millä mitalla ihmisiä, joiden vanhemmat ovat syntyneet 1800-luvullakin. Työelämässä ei kaiketi kovin moni.

Mun äiti syntynyt -54 ja isä -47.

Vanhemmilla voi olla ikäeroa.

Olen syntynyt -90 ja siskoni -83. Isosisko täyttää 40 - tänä vuonna ja minä 33.

Sinä ja sisaruksesi kuulutte suuriin ikäluokkiin. Tällä hetkellä -80/-90 luvuilla syntyneet ovat suurin ikäluokka. Wanhat -40/-50 luvuilla syntyneet suuret ikäluokat ovat jo suurimmaksi osaksi kuolleet. Te olette nyt suuret ikäluokat.

Ei muuta sitä tosiasiaa että suuret ikäluokat käsitteellä tunnetaan vuosina 1945 - 50 syntyneet. Tottakai heistä nyt on raatoina jo moni mutta harmillisen moni edelleen elossa.

Muistatko mitä tapahtui Suomessa vv 1939-1945?

Sen jälkeen syntyneillä taisi olla vähän erilainen lapsuus kuin sinulla, kaiken valmiiksi saaneella. Vai?

Vierailija
290/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Boomereiden varallisuus perustuu osittain siihen, ettei heidän eikä heidän vanhempiensa tarvinnut maksaa omien hoidosta vanhainkodeissa penniäkään. Boomerien vanhemmat joutuivat vanhainkohteihin siinä kasarin tienoilla, ja silloin Suomi oli varoissaan ja hoiti heidät ilmaiseksi. Boomerit saivat isovanhempien koko perinnön täysimittaisena. Boomerit itse sen sijaan menevät yksityiseen hoitoon vanhoina, ja siihen se lapsien sadan tonnin perintö sitten palaakin. Yhteiskunta ei tarjoa heille enää hyvää hoitoa julkisella.

Julkisen vanhustenhoidon alasajo on oikeasti valtava varainsiirto pois boomerien lapsilta.

Kun isoisäni esimerkiksi meni vanhainkotiin kasarilla, niin ei hän myynyt koko omaisuuttaan rahoittaakseen hoitoaan, vaan antoi kaiken isälleni. Oma isäni taas myi kaiken ja oli viisi vuotta yksityisessä hoitokodissa ja kuoli lähes pennitömänä.

Attendon lasku oli 88 000e. Mulle jäi 6000e.

Jokainen maksaa omat hoitomaksunsa, ei niitä lapsilla maksateta.

"boomereiden varakkuus perustuu osittain siihen, ETTEI HEIDÄN TAI HEIDÄN VANHEMPIENSA TARVINNUT MAKSAA OMIEN HOIDOSTA VANHAINKODEISSA PENNIÄKÄÄN" ? Ei kenenkään tarvitse maksaa vanhempiensa hoidosta hoivakodissa(vanhaisnkodeissa) vaan vanhus maksaa ne laskut itse. Ei kukaan lapsi joudu maksamaan vanhempiensa hoitokuluja. Hoitokulut määräytyy sen mukaan minkälaista eläkettä vanhus saa. Ei siinä lasten kukkarolla käydä.

Isäni oli sairaalassa aika lyhyen aikaa, maksoi itse kaikki maksunsa.Tai siis perikunta maksoi. Äitini kuoli aikaisemmin, syöpäsairaana sairaalassa, isä maksoi sairaalalaskun. Missään hoitokodeissa eivät olleet, eikä heitä olisi sellaiseen saatu pakotettuakaan.

Vierailija
291/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurille ikäluokille suhtautuminen työhön lähentelee jo uskonnollista hurmosta.  Sinänsä hauskaa, koska ovat tehneet omat työuransa käytännössä pumpulissa 2000-luvun työelämään verrattuna.

Höpö höpö. Suuret ikäluokat ovat tehneet oikeaa työtä eivätkä istuneet toimistossa nenä kiinni puhelimessa. Aloittajan vanhemmat ovat täysin oikeassa, töitä löytyy kyllä moneltakin alalta. Hoitoala, ravintola-ala yms.

Vierailija
292/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarhatätien sijaiseksi pääsisit ainakin. Siellä on valtava työvoimapula eikä lapsia ehditä hoitaa kunnolla koska sijaisia ei saada.

Älä tädittele.

Vierailija
293/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas yleistetään! Olen kohta 70 ja kuulen heinäsirkat ja liikaakin ääniä naapurista.

Odottelen, että kuulo hiukan huononisi.

Ei kai nyt heinäsirkkoja sentään tuossa iässä?

Vierailija
294/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurille ikäluokille suhtautuminen työhön lähentelee jo uskonnollista hurmosta.  Sinänsä hauskaa, koska ovat tehneet omat työuransa käytännössä pumpulissa 2000-luvun työelämään verrattuna.

Höpö höpö. Suuret ikäluokat ovat tehneet oikeaa työtä eivätkä istuneet toimistossa nenä kiinni puhelimessa. Aloittajan vanhemmat ovat täysin oikeassa, töitä löytyy kyllä moneltakin alalta. Hoitoala, ravintola-ala yms.

Toimistotyöthän ovat kovasti vähentyneet taas viime vuosina. Tekijöitä tarvitaan vähemmän ja lisäksi ulkoistettu Suomen ulkopuolelle. Omat vanhempani kuuluvat suuriin ikäluokkiin mutta he molemmat tekivät toimistotyötä. Äiti vähän vähemmän kun oli kotiäitini hyvän tovin ja isä enemmän. Tietenkin heidän kaltaisiaan oli silloin vähemmän mutta isä oli käsittääkseni vain ennen armeijaa ns. ruumiillisessa työssä. 

Vierailija
295/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitoala oikeaa työtä ja kirjanpitäjän työ ei. Tai tarjoilija tekee oikeaa työtä ja palkanlaskija ei.

Vierailija
296/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuret ikäluokat eli sitä "hyvää aikaa" ainakin siinä mielessä että silloin sait töitä helposti ja silloin töistä sai sellaista palkkaa millä tuli toimeen. Heidän aikanaan ajateltiin niin että työtä tekemällä oppii kun taas nykyään koulutus on asia mikä ratkaisee kaiken. 

Suurten ikäluokkien aikaan työelämä oli varsin erilaista kuin nykyään.

Mistä ihmeestä nämä harhat tulee?? 

Että ennen pääsi töihin, kun vaan käveli työpaikalle ja aloitti työt?

Ootteko te ollenkaan tietoisia siitä, että 60-70-luvulla suomalaisia muutti Ruotsiin TYÖN PERÄSSÄ puoli miljoonaa?

Uskotteko, että suurin osa olisi jäänyt ilosta kiljuen Suomeen, jos vain olisi ollut TÖITÄ, mutta kun ei ollut.

Ja tuo, että saatiin sellaista palkkaa, että sillä tultiin toimeen :D Voi luoja, palkat oli niin pieniä, että hyvä kun ruokaa saatiin, ei olisi ollut varaa maksella puhelimesta/tv:stä, netistä , harrastuksista, netflixsistä, ulkonasyömisestä ym ym. Vaatteetkin tehtiin itse. Ruoka oli pelkkaa perunaa ja kastiketta, muuhun ei ollut varaa. 

Tämäpä juuri. Töitä ei ollut ja Suomesta on lähdetty (juuri nämä suuret ikäluokat) työn perään Ruotsiin ja muuallekin.

Eikä ollut omia yksiöitä, joihin valtio maksoi asumistukea, kun lähdettiin opiskelemaan,vaan asuttiin pienissä vinttihuoneissa jonkun omakotitalon yläkerrassa. Ei niissä ollut omaa suihkua tai vessaa.

Nykyään on kaikki paremmin, kuin ennen.

Jopa aikuiset perheettömät työssäkäyvät saattoivat asua alivuokralaisena oloissa, joihin ei edes opiskelija suostuisi. Palkat olivat, mitä olivat, normipalkka nykyrahassa reilusti alle 1500€. Toki aika on eri, enää ei televisio maksa parin kuukauden bruttopalkkaa, kuten 1970- luvulla ja aiemmin vielä enemmän. Opiskelijoita ei sijoiteta kahta yhteen huoneeseen opiskelija-asunnoissa, kuten vielä osin 1980- luvulla jne.

Mitä on puhe työpaikoista,joihin vain mentiin, kun osa suomalaisista joutui lähtemään Ruotsiin töihin. Miksei se nyt onnistu, kun on kuulemma maassa valtava työvoimapula.

Vielä 70-luvulla oli opiskelija asunnot sellaisia (esim Jyväskyläsä) että samassa pienessä huoneessa asui 4 opiskelijaa ja vessat /suihkut käytävällä. Perheellisetkin asui monesti jonkun omakotitalon yläkerrassa alivuokralaisena. Ei ollut varaa maksaa vuokraa muunlaisesta asunnosta. 

Itsekin asunut opiskeluajat pienessä vinttihuoneessa joka tietenkin jaettiin toisen opiskelijan kanssa. Ei ollut keittomahdollisuuksia, vessa alakerrassa ja suihkua ei ollenkaan. Suihkussa käytiin koulun tiloissa.

Ennen ei eläkeläisillä ollut isoa omakotitaloa, kesämökkiä ja loma-osaketta Espanjan Malagassa.

Vierailija
297/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

40 vuotta samalla työnantajalla julkisella puolella.

Suojatyöpaikkoja, kelpasi lähes kuka tahansa, koulutuksesta riippumatta joskus 40v sitten pääsi helposti. Nyt jos olisit hakemassa.... Ihan eri meininki.

No ei ihan kuka tahansa. Minun paikkaani haki 30 ihmistä. Vaadittiin kaupallista koulutustakin, minulla vain  kauppakoulu (merkantti siis), mutta hyvät työtodistukset monipuolisista toimistotöistä. Taisin ujoudestani huolimatta pärjätä kohtuullisesti haastatteluissakin. Niitä oli jopa kaksi tuohon paikkaan.

Nykyään on videohaastatteluita ja sen jälkeen varsinainen tunnin työhaastattelu. Mutta eka pitää itse äänittää nuo videot.

Vierailija
298/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravintola-alalla on tarvetta. Logistiikka-alalla? Terveydenhuolto ja varhaiskasvatusala?

Tervetuloa hakemaan, JOS koulutus löytyy. T: rekrytoiva esimies

Vierailija
299/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerä kysymys. Miksi työikäisellä ei voisi olla tuon ikäisiä vanhempia? Oletko täysin matemaattisesti lahjaton tumpelo? Onko tilasi synnynnäinen vai oletko saanut aivovamman myöhemmin?

Niinpä. Minä olen 36-vuotias ja vanhempani ovat syntyneet 40-luvulla.

Luulin tätä trolliksi mutta otin laskimen esiin ja tosiaan, jos vanhempasi olivat n. 40v kun saivat sinut, he ovat voineet syntyä ihan 40-luvun lopulla. Mun pää räjähti tästä :D Olen itse 33-vuotias ja vanhempani ovat syntyneet 50-60-luvun vaihteessa, ja he saivat minut vähän ennen 30v ikää.

Mikä ihme tuo nyt on? Samanikäisillä lapsilla voi olla eri-ikäisiä vanhempia. Miehillä lapsentekoikä on 15-70 ja naisilla 15-50. Ääripäät ovat luonnollisesti harvinaisempia.

Täällä jouduin kerran vääntämään, että kyllä minun isäni oikeasti oli sodassa ja hänen nuorin lapsensa on syntynyt v. 1962. Ei voinut olla, joku väitti. Minun pappani sai viimeisen lapsensa lähempänä 70 ikävuottaan. Ihmeellisesti jotkut vaan kinaavat oman elinpiirinsä pohjalta.

Oho, jännävanhus :)

Köyhän perheen isä Pohjois-Pohjanmaalta. Eivät äidin mukaan olleet lestoja, mutta lapsia oli aika paljon. Tosin yksi hukkui vauvana ja ainakin yksi kuoli johonkin vauvana. Kerran valitin äidille jostain epäkohdasta omassa lapsuudessani ja mainitsin, että kai hänelläkin on ikäviäkin muistoja lapsuudesta. Äiti vastasi itkua pidätellen, että ei muuta, mutta kun oli aina nälkä. Koulua ei äitikään voinut käydä kuin jonnekin ehkä 10-vuotiaaksi asti.  Sitten paimeneen isoihin taloihin.

Vierailija
300/550 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut työelämässä 80-luvulta ja usko pois, tämä nykyinen käsien heiluttelu on ihan tissiposkimeininkiä. Materiaali on vaan heikompaa ja hiutalemaista niin se tuntuu rankemmalta.

Nykyään ei saa enää kädestä sairaslomaa 4 kuukautta kesällä eikä voi pitää puolentoistatunnin kahvitaukoja niinkuin 1990-luvulla. Juu, olen ollut myös suurten ikäluokkien kanssa samaan aikaan töissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi