Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä turhien mieilikuvatuotteiden käyttämisen olet lopettanut? Esim. huuhteluaina. Miten tajusit, että ne on turhia?

Vierailija
11.08.2023 |

Mä käytin huuhteluainetta nuorena, koska äitikin käytti. Sitten aloin miettiä, mikä sen funktio oikeasti on, enkä löytänyt enää yhtänä syytä käyttää sitä. Testasin muutaman koneellisen ilman huuhteluainetta ja sen kanssa ja eroa ei oikein ollut. Pyyhkeet oli ehkä huuhteluaineen kanssa hivenen pehmeämpiä, mutta eivät imeneet vettä yhtä hyvin. Nyt olen ollut huuhteluaineeton jo yli 20 vuotta. Siinä ajassa on jäänyt aika valtava kemikaalimäärä käyttämättä ja säästynyt paljon rahaa.

Kommentit (460)

Vierailija
241/460 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin kondomien käytön, turhaa rahanhaaskausta. Antaa naisten popsia pillereitä, hehän ne tässä raskaaksi tulisi.

Vierailija
242/460 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

/Minä myös, mutta olen korvannut suihkuasaippuan kosteusvoiteella.

Ihotautilääkärin mukaan yksi helppo tapa estää ihon kuivumista on voidepesu.

- Kun ottaa suihkuun mukaan jonkin kosteuttavan perusvoiteen ja käyttää sitä saippuan tapaan, niin iho on mukavamman tuntuinen suihkun jälkeen/

Pesuvoide liukastaa pesuhuoneen lattialaatat, vaikkapa lenkkisaunassa vaarallista! Pesuvoiteen rasva iskostuu lattiaan.

Ei ole tullut mieleen, nyt aion kokeilla tuota mutta kotona. 

Oma sauna mullakin, niin ei siellä sitte ainakaan kukaan muu liukastu kuin minä. Enkä ole huomannut, että lattia olisi liukas. Huuhtelen tietysti lattian aina suihkun jälkeen ja pesen säännöllisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/460 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huuhteluainetta en käytä. Se maksaa ja on turhaa kemikaalikuormaa. Käytän hajusteetonta pesuainetta ja kaikkia muitakin hajusteettomia tuotteita. Kaikki hajusteet olen heittänyt menemään ja tottunut tilanteeseen niin hyvin, että hajusteihmiset ärsyttävät.

Vierailija
244/460 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiustenhoitoaineen. Kampaajani sanoi, että ainoat sitä todella tarvitsevat ovat pitkähiuksiset ihmiset

Vierailija
245/460 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shampoo

Hoitoaine

Deodorantti

Terapia

Korkokengät

Käsilaukku

Sohva

Kahvi

Vierailija
246/460 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huuhteluaineet valmistetaan teurasjätteistä ja muista eläinperäisistä aineista lisäämällä kemiallisia esansseja jotta tuoksuvat. Tietävätkö vegaanit tämän. Eivät tiedä ja huuhteluainetta lykätään koneeseen, sinne muodostuu sientä seinämiin ja muuta töhnää joka tarttuu tekstiileihin. 

No kylläpä sadun keksit

Vierailija
247/460 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huuhteluaineet valmistetaan teurasjätteistä ja muista eläinperäisistä aineista lisäämällä kemiallisia esansseja jotta tuoksuvat. Tietävätkö vegaanit tämän. Eivät tiedä ja huuhteluainetta lykätään koneeseen, sinne muodostuu sientä seinämiin ja muuta töhnää joka tarttuu tekstiileihin. 

Kyllä näin on. Olen nähnyt myös jollain saksalaisella infokanaalilla tästä asiasta. Kyllä ihan ällötti kun näytettiin, miten huuhteluaine valmistetaan ja eikun muovikanistereihin ja kaupan hyllyille, että ihmiset saavat ilolla ostaa tuoksuja kotiinsa. Ihmiset ovat niin hyväuskoisia ja sinisilmäisiä, että luulevat kaiken olevan hyvää tavaraa, mitä kaupoissa myydään. Kaikki kelpaa ja sitten saadaan allergioita ja ihottumia ym. 

Vierailija
248/460 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kylläpä sadun keksit

Olen eri. Miten niin sadun. Kerro sinä nyt sitten mistä kaikesta huuhteluaina on valmistettu. Olen utelias lukemaan. 

Vierailija
249/460 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talouspaperi. Ihan turha ruuat saat pois tasoilta pöytäpyyhkeellä ja roskiin puristamalla.

Ja kun lattialle tippuu esim ripulikakkaa, pyyhit sen rätillä?🤮

Vessapaperilla?

Vierailija
250/460 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

SSRI-lääkityksen.

Vierailija
251/460 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huuhteluainetta en ole koskaan käyttänyt, pyykkietikkaa ostin uteliaisuudesta, mutta en ole käyttänyt kuin pari kertaa. Pyyhkeistä tulee pehmeitä, kun kuivaan ne kuivausrummussa. Laitan rumpuun vain pyyhkeet ja lakanat, muu pyykki kuivuu narulla.

Meikkejä ja hiustuotteita käytän hyvin kohtuudella. Ripsiväri, kulmakynä ja rajauskynä on mulle ne tärkeimmät, tosi vähän tulee laitettua meikkivoiteita tms. Toki ne ns. kunnon meikkiin kuuluisivat, mutta ei vain tunnu omalla kohdalla tarpeelliselta. En ole myöskään hyvä meikkaamaan, en esim. osaa varjostaa kasvoja tai häivyttää erilaisia luomivärejä.

Hiukset on mulla joko auki tai kiinni, en kiharra, käherrä, muotoile enkä lakkaa.

Wc-raikastukseen käytän niitä suihkautettavia isoja pulloja ja lapsille neuvon, ettei niitä suhuutella sekuntikaupalla, vaan pieni suihkaus. Pönttöön kiinnitettävät raikasteet on turhaa muovia ja niistä irtoaa sitä hajua silloinkin kuin ei tarvitsisi.

Pesuaineet on meillä mallia Fairy ja Tolu. Joitain muitakin on, mutta vähäisellä käytöllä.

Voidepesu on mulle tuttu, koska olen atooppinen ja herkkäihoinen. Tavallinen saippua kuivattaa ja saan osasta jopa ihottumaa.

Talouspaperia meillä kuluu paljon, erityisesti mies käyttää monesti mieluummin talouspaperia, vaikka saman asian ajaisi pyyhe tai keittiörätti. Mies uskoo vakaasti, että keittiörätti on likaisin esine koko taloudessa, eikä auta, vaikka ottaisin rätin hänen nähtensä suoraan paketista tai olisin pessyt sen juuri 60-90 asteessa koneessa.

Näillä hinnoilla juurikin talouspaperi on jäänyt pois. Nessupaketti, vessapaperi ja pellavainen keittiöoyyhe korvaavat sen aivan täysin.

Vierailija
252/460 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikkivoide. Just kun löytyi oikean värinen voide niin aina se lopetettiin. Eikä ne koskaan näyttäneet hyviltä parin tunnin jälkeen. Värikin muuttui niin että ulkona oli oranssi ja sisällä liidunvalkea. Lancômen "laatutuotteet" oli hajustettu niin että silmät kirveli ja vetisteli koko päivän. Sinne meni yli 50 € ihan hukkaan.

Osasta tuli finnejä, osa taas pakkautui rumasti huokosiin päivän aikana. Ja koko ajan sai varoa ettei sotke takin tai paidan kaulusta.

Koronan aikana käyttö vaan jäi ja eipä ole koskaan iho ollut näin hyvässä kunnossa. Enää en tarvitse koko tuotetta.

Vierailija
253/460 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talouspaperi. Rätillä voi pyyhkiä.

- Rätillä voi kuivata silmälasit, siihen voi myös niistää ja laittaa nuo aiemmin mainitut pekonit valumaan? Samoin rätillä on kätevä pyyhkäistä lohifileet..

OT mutta lasinpesuun tarkoitetulla mikrokuituliinalla saa silmälasit muuten huomattavasti puhtaammaksi kuin talouspaperilla. Paperista irtoaa aina pienenpientä nöyhtää :) 

Talouspaperi on liian karheaakin silmälasien puhdistukseen. En ole ikinä käyttänyt siihen talouspaperia. Jos jotain paperia on pakko niin pehmeää vessapaperia mieluummin...

Meillä talouspaperia on, mutta tosi vähän sille on käyttöä vaikka on pieniä lapsia taloudessa. Vauva-ajalta jääneitä harsoja paloiteltuna käytetään siihen mihin talouspaperia ennen, ne voi sit pestä kuumassa, joten ovat hygieenisiä, eikä irtoa mikromuovia kuten mikrokuituliinoista (vaikka siivotessa ne mikrokuituliinat on kyllä parhaat). Lähinnä just joku rasvan pyyhkiminen pannusta ja jonkun tosi ällön lian siivoaminen tehdään talouspaperilla (ulosteet ja oksennukset toki vessapaperilla että voi vetää pöntöstä alas).

Vierailija
254/460 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiustenhoitoaineen. Kampaajani sanoi, että ainoat sitä todella tarvitsevat ovat pitkähiuksiset ihmiset

Niin, hoitoaine on tarkoitettu latvoille ja pituuksille, ei tyveen eikä päänahkaan. Jos siis kovin lyhyet hiukset niin et hyödy sen käytöstä. Voi olla harmiksi jopa.

Vierailija
255/460 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kylläpä sadun keksit

No vähän liioitellusti hän asian esitti, mutta hän puhuu tensideistä. Ovat ympäristöystävällisempiä kasvi- ja eläinrasvoista valmistettuna. Vegaanien harmiksi harvoin valmistajat kertoo mistä tensidit on valmistettu. Raakaöljy on siis ollut se mistä tensidit normaalisti valmistettu.

Vierailija
256/460 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekään en juuri käytä huuhteluainetta, juuri kemikaalien ja rahan takia. Mutta kyllä se tekee pyykistä pehmeämpää. Käytän sitä verhoihin ja talvisin lakanoihin, koska ovat muuten tosi sähköiset. 

Kasvovettä en käytä. Ihan turha tuote. Sen sijaan seerumeita yms. käytän kyllä, ja niistä aidosti on hyötyä, näen ison eron ihossa jos en käytä niitä. Toinen, mistä olen luopunut, on talouspaperi. Rätit on keksitty, ja kädet kuivataan pyyhkeeseen. En ymmärrä sen funktiota. Koskaan en ole vielä törmännyt tilanteeseen, jossa olisin sitä kaivannut.

Vierailija
257/460 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pesupalloa käyttäessä ihmiset käyttävät vähemmän pesuainetta kuin kaataessaan sitä summittaisesti lokeroon mikä on ehdottomasti yleinen tapa.

Korkissa on mitta. Ne jotka ei sitä käytä, ei kyllä mittaile pesupallollakaan.

Se on turha. En ymmärrä miksi tämä on sulle niin sydämenasia. :D

Minkälainen korkki on pesujauhepaketissa?

Pesupalloa on käsittääkseni tarkoitus käyttää nestemäiseen pyykkiaineeseen. (En ole koskaan käyttänyt, niin en ole tästä nyt ihan satavarma?) Joten nyt puhutaan siis nestemäisen pyykkiaineen annostelusta. Niissä pulloissa taitaa olla se mitta korkissa?

Jauheen annostelussa on lupa käyttää jotakin otinta, mittalusikkaa tms, itse käytän kyllä ihan tavallista lusikkaa, mutta kyllä silläkin osaa annostella sopivan määrän.. Itselläni on myös pesukoneen pesuainelokerossa itessään mitta-asteikko, harvemmin sitä kuitenkaan katsoo.

-eri

Vierailija
258/460 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, jotka ette käytä deodoranttia vaan soodaa, kristallikiveä, suolaa, kookosöljyä, ei mitään yms... Newsflash, sen kyllä ihan oikeasti haistaa ja kaukaa. Itse ei tietenkään sitä haista kun hajuun tottuu. Siitä tulee väite, että mukamas kestää hetken ennenkuin nuo luonnontuotteet alkavat toimia (huokoset puhdistuu tms puppua). Siihen vaan tottuu, kuten hajuvedenkin hajuun, jolloin tulee näitä rouvia jotka käryää Chanel nr 5:ltä kilometrin päähän, kun eivät itse enää haista sitä. Tunnen monia teitä luomuhippejä, varsinkin n. 15 vuotta sitten tämä oli muodikasta. Kaikki haisee ihan hirveästi oikein pistävälle hielle, varsinkin näin kesällä. Yök. Laittakaa sitä deodoranttia ei itsenne vaan muiden mukavuutta ajatellen.

Terv. Tänäänkin kuumassa toimistossa haisevia työkavereita kestämään joutunut

Vierailija
259/460 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä hienhajusta tappeleville tiedoksi: ominaishaju ja hienhaju on geneettistä. On todella olemassa ihmisiä, joiden hiki ei haise ja ihmisiä, joilla on hyvin voimakas ominaishaju. Lisäksi hien hajuun vaikuttavat mm. stressi, ruokavalio ja hormonaaliset tekijät, plus ihmisillä on erilainen hajuaisti, joka sekin riippuu jopa hormoneista. Kaikkien ei kannattaisi luopua deodorantista.

Vierailija
260/460 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erillinen huuhtelukirkaste astianpesukoneeseen