Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä turhien mieilikuvatuotteiden käyttämisen olet lopettanut? Esim. huuhteluaina. Miten tajusit, että ne on turhia?

Vierailija
11.08.2023 |

Mä käytin huuhteluainetta nuorena, koska äitikin käytti. Sitten aloin miettiä, mikä sen funktio oikeasti on, enkä löytänyt enää yhtänä syytä käyttää sitä. Testasin muutaman koneellisen ilman huuhteluainetta ja sen kanssa ja eroa ei oikein ollut. Pyyhkeet oli ehkä huuhteluaineen kanssa hivenen pehmeämpiä, mutta eivät imeneet vettä yhtä hyvin. Nyt olen ollut huuhteluaineeton jo yli 20 vuotta. Siinä ajassa on jäänyt aika valtava kemikaalimäärä käyttämättä ja säästynyt paljon rahaa.

Kommentit (460)

Vierailija
261/460 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karkit, pullat, keksit, limut. hillot eli makeasta luopuminen on ollut paras valintani. Voin paremmin ilman näitä. Voi, margariini, leikkeleet, sipsit, tuoremehut, vaaleat leivät terveempi elämä nyt. 

Hiusten huuhteluaineesta luovuin, koska allergisoi. Hiuksiini lisään tipan hiusöljyä ja selvitysainetta. Pyykinhuuhteluaineet tuoksuu pahalle joten en käytä niitä. Villan voi pestä suolalla jolloin ei ole sähköistä. 

Olen luopunut verhoista ja suurelta osin myös matoista. Pöytäliinoja en käytä lainkaan. 

Vierailija
262/460 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä prosessoituja ruokia, en huuhteluainetta enkä mitään mikä on tehty kiinassa. Joskus on ongelma kun lähes kaikki on tehty kiinassa, mutta made in china on kaiken pahan alku ja juuri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/460 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on mikro ja induktioliesi niin ei tarvita vedenkeitintä eikä kahvinkeitintä. Kaapissa hyvää pikakahvia

Mikä on hyvää pikakahvia?  Eikö tuoole vähän oksymoron?

Vierailija
264/460 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen lopettanut jo vuosia sitten esim. Deodorantti käytön. Kainalot pesen saippualla ja kylmällä vedellä. Hyvä keino. Kosteusvoiteeksi ostan Lidlin muutaman euron purkin. Se kestää vuoden. Onneksi on hyvä iho. Kaikissa pesuaineissa säästän. Fairia käytän yleispesuaineena.

Vierailija
265/460 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Deodorantti. En käytä enää. Huomasin että hikoilen sen kanssa ihan yhtä paljon kun ilmankin.

Minäkin hikoilen, mutta antiperspirantin kanssa se hiki ei haise.

Vierailija
266/460 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talouspaperi. Ihan turha ruuat saat pois tasoilta pöytäpyyhkeellä ja roskiin puristamalla.

Ja kun lattialle tippuu esim ripulikakkaa, pyyhit sen rätillä?🤮

Pyyhin vessapaperilla. En tosin muista tuollaista tilannetta.

Vierailija
267/460 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän pyyhkeitä kuulu edes pestä huuhteluaaineen kanssa, juuri ton imukyvyn takia.

Aina käyttänyt huuteluainetta, kun pesen pyyhkeitä ja ihan hyvin toimii. Käytän comfort sensitiveä eli sitä hajutonta.

Vierailija
268/460 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahvi ja kahvilat

Vierailija
269/460 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä jankataan deodorantin käytöstä. Itse lopetin sen käytön koronan aikana, ja aika paljon samoilla linjoilla edelleen, sillä teen paljon etätöitä.

Kun lähden ihmistenilmoille, laitan deodoranttia, mutta tauotuksen jälkeen kainalot on alkaneet kutista deodorantista. Olen ostanut herkän ihon tuotteita, mutta silti kutisee. Kristallikiveäkin olen kokeillut, mutta se ei ainakaan kesähelteillä pidä kuivuutta. 

Vierailija
270/460 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nestesaippua. Miksi maksaa veteen liuotetusta saippuasta? Toinen turha on tuoremehut. Syön hedelmät sellaisenaan ja juon vettä.

Lapsiperheessä se palasaippua on tosi epähygieeninen.

Vierailija
271/460 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talouspaperi. Rätillä voi pyyhkiä.

- Rätillä voi kuivata silmälasit, siihen voi myös niistää ja laittaa nuo aiemmin mainitut pekonit valumaan? Samoin rätillä on kätevä pyyhkäistä lohifileet..

OT mutta lasinpesuun tarkoitetulla mikrokuituliinalla saa silmälasit muuten huomattavasti puhtaammaksi kuin talouspaperilla. Paperista irtoaa aina pienenpientä nöyhtää :) 

Talouspaperi on liian karheaakin silmälasien puhdistukseen. En ole ikinä käyttänyt siihen talouspaperia. Jos jotain paperia on pakko niin pehmeää vessapaperia mieluummin...

Meillä talouspaperia on, mutta tosi vähän sille on käyttöä vaikka on pieniä lapsia taloudessa. Vauva-ajalta jääneitä harsoja paloiteltuna käytetään siihen mihin talouspaperia ennen, ne voi sit pestä kuumassa, joten ovat hygieenisiä, eikä irtoa mikromuovia kuten mikrokuituliinoista (vaikka siivotessa ne mikrokuituliinat on kyllä parhaat). Lähinnä just joku rasvan pyyhkiminen pannusta ja jonkun tosi ällön lian siivoaminen tehdään talouspaperilla (ulosteet ja oksennukset toki vessapaperilla että voi vetää pöntöstä alas).

Silmälasit kuivataan talouspaperilla kevyesti painelemalla eikä hangata. Wc-paperi ei tähän tarkoitukseen sovellu, kun se muhjuuntuu. Silmälasit usein myös pestään keittiössä, joten paperinkin on hyvä olla siellä.

Vierailija
272/460 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuvesi. Tappaa suusta yhtä paljon hyödyllisiä bakteereja kuin haitallisiakin. Normaali harjaus riittää täysin.

En ole käyttänyt suuvesiä lähinnä siitä syystä, että kuvittelen niiden olevan niin tymäköitä, että ne suunnilleen syövyttää suun rakkuloille. Ehkä suuvesien räikeät pakkaukset tuo alitajuisesti mieleen kloriitin tai muun myrkyn.

Vierailija
273/460 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huuhteluaine minullakin. Tuossa muutamia kuukausia sitten oli pakko oli nipistää jostakin että rahat riittää niin nipistin ruoasta(ostin halvempia merkkejä) sekä jätin huuhteluaineen ostamatta. Eroa en pyykinpesun jälkeen huomannut lainkaan siihen verrattuna että jos olisi ollut huuhteluainetta niin siitä saakka olen ollut käyttämättä.

Vierailija
274/460 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nestemäinen saippua ja shampoo, teen itse palasaippuaa ja -shampoota.

Ihonhoidossa käytän yhtä voidetta ja vettä. Kampaajalla en ole käynyt vuosiin. Meikkejä minulla on 3: ripsiväri, puuteri ja huulipuna. Luomivärit ja erilaiset rajauskynät olen todennut turhiksi, samoin meikkivoiteet yms.

Siivouksessa käytän enää 1 ainetta, tiskiainetta. Sitä voi käyttää pinnoille, ikkunoihin ja itse tiskeihin. Kuukautisten aikaan käytän kuukuppia.

Erityisesti muoviroskan määrä on pienentynyt hurjasti. Tilaa on myös enemmän

Vierailija
275/460 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olosuhteiden pakosta tein aikoinaan asunnon loppusiivouksen käyttämällä pelkkää Fairya. Tulos oli hämmästyttävän puhdas. Tätä ihaili myös huoneiston omistaja.

Siitä lähti ajatus itämään, että tarviikohan niitä kaikkia joka paikkaan tarkoitettuja aineita ollenkaan. Ei tarvi.

Fairyhän "kerääntyy pinnoille" jos ei sitä huuhdella puhdistuksen jälkeen pois. Näin ollen myös lika tarttuu jatkossa helpommin pinnoille.

Vierailija
276/460 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nestemäinen saippua ja shampoo, teen itse palasaippuaa ja -shampoota.

Ihonhoidossa käytän yhtä voidetta ja vettä. Kampaajalla en ole käynyt vuosiin. Meikkejä minulla on 3: ripsiväri, puuteri ja huulipuna. Luomivärit ja erilaiset rajauskynät olen todennut turhiksi, samoin meikkivoiteet yms.

Siivouksessa käytän enää 1 ainetta, tiskiainetta. Sitä voi käyttää pinnoille, ikkunoihin ja itse tiskeihin. Kuukautisten aikaan käytän kuukuppia.

Erityisesti muoviroskan määrä on pienentynyt hurjasti. Tilaa on myös enemmän

Mikä on valmistamasi saippuan pH?

Vierailija
277/460 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen lopettanut jo vuosia sitten esim. Deodorantti käytön. Kainalot pesen saippualla ja kylmällä vedellä. Hyvä keino. Kosteusvoiteeksi ostan Lidlin muutaman euron purkin. Se kestää vuoden. Onneksi on hyvä iho. Kaikissa pesuaineissa säästän. Fairia käytän yleispesuaineena.

Jos käytät ihan ehtaa fairya, kannattaa huomioida että se sisältää voimakkaaati allergisoivaa methylisothiazolinone-säilöntäainetta. Parabeeni-vouhotus toi nuo säilöntäaineet valitettavasti tosi moniin tuotteisiin.

278/460 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun on mikro ja induktioliesi niin ei tarvita vedenkeitintä eikä kahvinkeitintä. Kaapissa hyvää pikakahvia

Mikä on hyvää pikakahvia?  Eikö tuoole vähän oksymoron?

Klipperin punainen on hyvää. Ja iso yllätys oli, että Kultakatriinan murukahvi oli tosi hyvää. iKaffen kanssa noita olen käyttänyt jo vuosia ja on paljon parempaa kuin kitkerä suodatinkahvi. 

Vierailija
279/460 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikro. Kasarilla viimeksi, jokusen kerran. Pilaa ruuan molekyylit ja koostumuksen.

Vierailija
280/460 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lopettanut liudan kosmetiikatuotteita. Ihon hoitoon ei tarvitse 10 putelia eikä meikkejä kymmeniä. Huuhteluaine juurikin pilaa vain vaatteet. En osta vaatteita kuin perus pakolliset. Lähes kaikki on karsittu.

Tää on hyvä! Nykyään varsinkin joka ikinen puolijulkkis julkaisee ihonhoitorutiininsa, enkä usko hetkeäkään, että ne oikeasti käyttää aamuin illoin niitä 30 tuotetta, mitä mainostavat. Hyvä kasvovoide, puhdistusaine ja aurinkovoide riittää. Meikkaamisessa ei tarvi primer-voidetta, erillistä luomiprimeria, meikkivoidetta, kymmentä eriväristä korjausvoidetta, valokynää jne jne jne.

ap

Miksi meikkivoidetta ei tarvi? Mä ainakin tarvin, samoin primerin meikkivoiteen alle.

Pointti varmaan oli, että ei tarvita kymmentä eri tuotetta. Väittäisin kyllä että primeri on täysin turha, kun löydät omalle ihollesi sopivan meikkivoiteen.

eri

Mikään meikkivoide ei pysy tai näytä hyvältä ilman primeria. Mutta kun laitan primeria meikkivoide sulautuu todella hyvin ja pysyy siistinä koko päivän.