Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävin markkinoilla ja järkytyin hinnoista

Vierailija
11.08.2023 |

Täällä on meneillään 4 päivää kestävät kansainväliset suurmarkkinat, joissa yleensä käy kymmeniä tuhansia ihmisiä. Niin kävin minäkin ja järkytyin hinnoista: ranskalainen nougat, 89 euroa kilo, italialaiset keksit, 69 euroa kilo, 4 maun italialainen jäätelöannos 15 euroa, koristeltu donitsi 6,99 euroa jne. Olisin luullut että noilla hinnoilla ei kauppa kävisi, mutta olin väärässä, siellä oli pitkät jonot lähes joka kojuun. 5 euroa maksavia bretzeleitä jonotti niin paljon porukkaa että ne oli myyty ennen kuin oli tiskiin ehditty laittaa, eli kuumana suoraan pussiin ja asiakkaalle. Myös 15-20 euron hintaiset ruoka-annokset näkyivät tekevän kauppansa.

Itse ostin vain kukkia, ne oli ihan kohtuuhintaisia, esim. 2 suurta ruusukimppua maksoi 10 euroa. En todellakaan maksa kekseistä 69 euroa kilo, kun eivät ole erityisen hyviä ja vastaavia saa Lidlin Italin viikoilta muutamalla eurolla pussillisen.

Kommentit (182)

Vierailija
41/182 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa markkinameininki on valitettavan usein juuri tätä, että myydään "erikoisuuksia" aivan käsittämättömään ylihintaan, kuin toisesta maasta tulleille rikkaille turisteille. Pienestä leivonnaisesta joutuu parhaimmillaan pulittamaan yli 50 mummonmarkkaa, kun myyntihinnat ovat täysin eriytyneet tuotteen valmistuskustannuksista.

Tämä kertoo mielestäni ensisijaisesti siitä, että Suomessa tällainen herkuttelukulttuuri on lähtökohtaisesti muualta tuotua, ja jonkinlaista erikoisuuden tavoittelua.

Emmekö voisi keskieurooppalaiseen tyyliin vain nauttia hyvistä mauista, ilman "erikoisuuslisää" hinnassa?

Vierailija
42/182 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti joku vertaa markkinoiden hintoja jonkun saksalaisen mätämarketin teollisesti massatuotetun prosessoidun paskan hintaan?

Ai niinkö.samoja tuottttia samoilta tuottajilta eri paketissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/182 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä tosiasia on se että tuotteet hinnoitellaan maksukykyisten ja -haluisten mukaan. Minäkin olen jo vuosia motkottanut takkien hinnoista kun ei alle 100€ saa juuri minkäänlaista kestävää takkia. Toiset sanovat että eihän se nyt kallis ole jos 150€ maksaa. No on se! Minulle ja minusta! Tietysti kaupat testaa millä hinnalla asiakkaat ovat valmiita mitäkin ostamaan ja jos suurin osa ostaa 150€ tai kalliimpaa niin siihen se hinnoitellaan. Maksukykyisten ja -haluisten mukaan. Sama noissa ruokatuotteissakin. Jos ihmiset haluavat maksaa 15€ jäätelöstä tietysti se pyydetään ja ensi kesänä vähintään 16€.

Minä vaan en halua. Suurin osa maksaa ja sitten valittavat kun ei rahat riitä.

15 euroa jäätelöstä olisi ihan ok, jos kyseessä olisi joku erikoisartesaani käsintehty juttu ja annos olisi iso. Nyt on ihan perusjäätelöä ja annos ihan onnettoman pieni hintaansa nähden.  En minä ainakaan tuollaisesta maksa niin paljoa. Esim. Helsingin jäätelötehtaan annokset on vähintään tuplakokoisia tuohon verrattuna ja maksavat noin puolet tuosta. 

Vierailija
44/182 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo fudgekoju on kyllä siinä mielessä hyvä bisnes, että ei varmaan moni jätä ostamatta vaikka kauhistuukin pussinsa hinnasta. Toisaalta ei varmaan osta toista kertaa...

Vierailija
45/182 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä tosiasia on se että tuotteet hinnoitellaan maksukykyisten ja -haluisten mukaan. Minäkin olen jo vuosia motkottanut takkien hinnoista kun ei alle 100€ saa juuri minkäänlaista kestävää takkia. Toiset sanovat että eihän se nyt kallis ole jos 150€ maksaa. No on se! Minulle ja minusta! Tietysti kaupat testaa millä hinnalla asiakkaat ovat valmiita mitäkin ostamaan ja jos suurin osa ostaa 150€ tai kalliimpaa niin siihen se hinnoitellaan. Maksukykyisten ja -haluisten mukaan. Sama noissa ruokatuotteissakin. Jos ihmiset haluavat maksaa 15€ jäätelöstä tietysti se pyydetään ja ensi kesänä vähintään 16€.

Minä vaan en halua. Suurin osa maksaa ja sitten valittavat kun ei rahat riitä.

15 euroa jäätelöstä olisi ihan ok, jos kyseessä olisi joku erikoisartesaani käsintehty juttu ja annos olisi iso. Nyt on ihan perusjäätelöä ja annos ihan onnettoman pieni hintaansa nähden.  En minä ainakaan tuollaisesta maksa niin paljoa. Esim. Helsingin jäätelötehtaan annokset on vähintään tuplakokoisia tuohon verrattuna ja maksavat noin puolet tuosta. 

Ostakaa tukusta tukkupakkauksia jäätelöä. Saa samaa jäätelöä 15 kertaa halvemmalla.

Vierailija
46/182 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti joku vertaa markkinoiden hintoja jonkun saksalaisen mätämarketin teollisesti massatuotetun prosessoidun paskan hintaan?

Ai niinkö.samoja tuottttia samoilta tuottajilta eri paketissa. 

Se on jännä että ihmiset uskoo kaikki mainokset ja luulee että markkinoilla myydyt tuotteet on kaikki jotain käsintehtyjä ja pienyrittäjien tuotteita, jotenkin parempia kuin kaupasta saadut tuotteet, vaikka oikeasti monet tuotteet on peräisin ihan samalta tuottajalta samasta tehtaasta. 

Jos markkinat käy kymmenillä paikkakunnilla ja niissä käy satoja tuhansia ihmisiä, niin oikeastiko joku uskoo että joku omin pikkukätösin pystyy vaikkapa noita keksejä tarvittavan määrän leipomaan? Todennäköisempää on että tulevat melko isosta tehtaasta. 

Vierailija
47/182 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo fudgekoju on kyllä siinä mielessä hyvä bisnes, että ei varmaan moni jätä ostamatta vaikka kauhistuukin pussinsa hinnasta. Toisaalta ei varmaan osta toista kertaa...

Pakko kai se on maksaa kun olet itse pussin täyttänyt.... 

Vierailija
48/182 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli markkinoilla pienyrittäjiä myymässä omia tuotteita, nyt on monta kojua joissa myydään ihan samoja made in china muovileluja ja tekstipaitoja samoilla hinnoilla.

Ja tosiaan monia tuotteita saa ihan tavallisista ruokakaupoista, samoja kuivattuja hedelmiä ja pähkinöitä voi käydä lähikaupasta ostamassa huomattavasti halvemmalla.

Vierailija
49/182 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon ne churrot oli? Entä rullapullat?

Vierailija
50/182 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lidlistä saa nekin fudget halvalla.

Sivufudge

Vierailija
51/182 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Struudelit oli joskus pahaa, ei siis maistuneet oikein miltään. Miten nyt?

Vierailija
52/182 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan nämä nuo Kuopion suurmarkkinat? Viikko sitten kävin Joensuussa nauramassa ihan samaa. Monen monta ruokakojua, jotka ehkä 20 vuotta sitten olisivat olleet eksoottisia (mutta nyt löytyy joka niemennokasta samojen maiden ravintoloita) ja turistikrääsäkojuja. Egyptin kojulla mietin miten kukaan haluaa ostaa halpaa matkamuistokrääsää kotikaupungin torilta. Hollantilaisella kukkakauppiaalla oli tosi kohtuulliset hinnat ja ostin ison hortensian alle kympillä.

Muutoin olen ihan samaa mieltä ap:n kanssa että naurettavia hintoja oli.

Vierailija
53/182 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Struudelit oli joskus pahaa, ei siis maistuneet oikein miltään. Miten nyt?

Strudel-kojua ei ole tänä vuonna

Vierailija
54/182 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon ne churrot oli? Entä rullapullat?

Halvin churro juttu taisi olla 7 euroa, vai oliko 10 euroa, en ole ihan varma. Siinä oli erilaisia yhdistelmiä.  Churroja taisi saada useammastakin paikasta, ainakin kahdesta. 

Rullapullassa en nähnyt hintaa, en käynyt ihan siinä kojulla. 

Vierailija
55/182 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan nämä nuo Kuopion suurmarkkinat? Viikko sitten kävin Joensuussa nauramassa ihan samaa. Monen monta ruokakojua, jotka ehkä 20 vuotta sitten olisivat olleet eksoottisia (mutta nyt löytyy joka niemennokasta samojen maiden ravintoloita) ja turistikrääsäkojuja. Egyptin kojulla mietin miten kukaan haluaa ostaa halpaa matkamuistokrääsää kotikaupungin torilta. Hollantilaisella kukkakauppiaalla oli tosi kohtuulliset hinnat ja ostin ison hortensian alle kympillä.

Tuo kukkakauppias oli tosiaan kohtuuhintainen, jopa edullinen. Myös kangasmyyjällä oli noihin muihin kojuihin verrattuna edulliset hinnat. (Ennen kuin joku ehtii kysymään niin halvimmat kankaat maksoi 5 euroa metri, trikoota oli alkaen 8 euroa metri, college-kangasta 10 euroa metri).

Vierailija
56/182 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienyrittäjän käsin tekemä maksaa juu aika paljon enemmän kuin Lidlin massatuotanto paska. Laadusta on moni valmis maksamaan, varsinkin tällaisissa kerran vuodessa tapahtumissa. Eikä alle 20€ /ateria ole edes mikään erityisen kova hinta tänä päivänä markkina ruuista.

Pienyrittäjien tiloissa sikiää hiiret ja hyönteiset eikä niitä pestä koskaan. Valvontaa ei juuri ole. Ihan äsken suljettiin kokonaan se yksi lörtsytehdas, mikä olikaan juuri tästä syystä.

Tän takia mä kyllä ostan mieluiten isojen tehtaiden massatuotettua puhdasta ruokaa. Niitä valvotaan.

Pointti se on tuokin. Tosin eipä niitä isojakaan tehtaita tai niiden tuotteita aina niin valvota, etenkään kun ovat ulkomailla

Järki hoi.Pienyrittäjät myyvät suuretehtaille ,että sitä samaa hirenpaskaa on sitten näissäkin tuotteissa eli ei ole jos järkeä käyttää. 

Ei ole.

Vierailija
57/182 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, kuka sitä krääsää oikein ostaa, kun sitä vuodesta toiseen näillä markkinoilla myydään?! Ei kai sitä myytäisi, jos sitä ei joku ostaisi. En vain ymmärrä monenkaan tuolla myynnissä olevan tavaran kohdalla että miksi joku sen ostaa. Vuosikausia olen esim. ihmetellyt niitä metallisia "tikku-ukon näköisiä" metallihärpäkkeitä, että kuka niitä oikein ostaa ja miksi. Itse en keksi yhtään syytä miksi vaikka sellaisen hankkisin. Lahjoiksi niitä on varmaan hankittu, sillä useamman olen bongannut kirppiksen saa-ottaa-laarista, ja sieltäkään ne ei tahdo kelvata oikein kenellekään.

Ihmettelen myös että miksi myyntiin ei tuoda vaikka eri maiden valmiiksi pakattuja keksejä, karkkeja, limppareita ym elintarvikkeita, luulisi joka maassa myytävän jotain erikoista. Itse ostaisin mieluummin vaikka kauniin peltirasiallisen keksejä tai karkkeja kuin valitsisin niitä irtolaareista. 

Vierailija
58/182 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tajua, kuka maksaa jostain fudgesta monta kymppiä kilo, kun sitä on maailman helpoin tehdä itse ja saa juuri sen makuista kuin tahtoo. Kilohinta jää alle kahteen kymppiin, vaikka sen maustaisi matchalla tai tryffeleillä.

Mutta monet suomalaiset on sillä tavalla urpoja kyllä, että ostavat vaikka p*skaa paketissa, jos sitä myydään torilla kalliilla hinnalla. Koska onhan sen pakko olla hyvää ja laadukasta, kun se maksaa paljon. 😭 Id*ootit.

Vierailija
59/182 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko fudge kg tuolla?

Vierailija
60/182 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä tapahtumaa ihmettelen aina minäkin. Ei-merkin tai tuottajan oliiviöljyä myydään 15€ ja laadukas maksaa vieressä cittarissa pitkälti alle kympin.

Kahvi ja lettu kympin tai pari :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi