Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävin markkinoilla ja järkytyin hinnoista

Vierailija
11.08.2023 |

Täällä on meneillään 4 päivää kestävät kansainväliset suurmarkkinat, joissa yleensä käy kymmeniä tuhansia ihmisiä. Niin kävin minäkin ja järkytyin hinnoista: ranskalainen nougat, 89 euroa kilo, italialaiset keksit, 69 euroa kilo, 4 maun italialainen jäätelöannos 15 euroa, koristeltu donitsi 6,99 euroa jne. Olisin luullut että noilla hinnoilla ei kauppa kävisi, mutta olin väärässä, siellä oli pitkät jonot lähes joka kojuun. 5 euroa maksavia bretzeleitä jonotti niin paljon porukkaa että ne oli myyty ennen kuin oli tiskiin ehditty laittaa, eli kuumana suoraan pussiin ja asiakkaalle. Myös 15-20 euron hintaiset ruoka-annokset näkyivät tekevän kauppansa.

Itse ostin vain kukkia, ne oli ihan kohtuuhintaisia, esim. 2 suurta ruusukimppua maksoi 10 euroa. En todellakaan maksa kekseistä 69 euroa kilo, kun eivät ole erityisen hyviä ja vastaavia saa Lidlin Italin viikoilta muutamalla eurolla pussillisen.

Kommentit (182)

Vierailija
21/182 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienyrittäjän käsin tekemä maksaa juu aika paljon enemmän kuin Lidlin massatuotanto paska. Laadusta on moni valmis maksamaan, varsinkin tällaisissa kerran vuodessa tapahtumissa. Eikä alle 20€ /ateria ole edes mikään erityisen kova hinta tänä päivänä markkina ruuista.

Jaa, no en tiedä mitä pienyrittäjän käsin tekemää siinä on että kippaa ranskalaisia perunoita tehtaan pussista ja ottaa makkaran tehtaan paketista jotka lämmittää ja lisää siihen jotain soosia ja vastaavaa. Useimmista grilleistä saa vastaavia annoksia huomattavasti edullisemmin. Mutta mikäs siinä, kyllä mun puolesta torilla saa syödä 20 euron annoksia. Vähän kyllä ihmetyttää miten 20 euroa torilla annoksesta on ihan ok, kun samaan aikaan vongutaan että kaupoissa ruoka maksaa liikaa. 

Et pösilö käsitä mistä jutellaan.

Siellä on myös suomalaista pientuottajien tuotteita myynnissä: hunajaa, suomalaisten järvien kalasäilykkeitä. Poronlihasäilykkeitä.

Tuoreita ja sälöittyjä valkosipulia. Erikoishilloja. Ym.

Kotimaisia koruja jne.

Kaikkea sellaista herkkupuolta, mitä vähemmän on myynnissä isoissa marketeissa. Eikä Lidlissä ollenkaan.

En kyllä mielestäni sanonut sanaakaan mistään suomalaisesta pientuottajasta.

En tiedä millaisissa ruokakaupoissa käyt, mutta kyllä useimmista hyvin varustelluista löytyy nykyään laaja valikoima myös pientuottajien valmistamia erikoisuuksia. Ei tuolla markkinoilla edes ollut kovin kummoista valikoimaa kotimaisia tuotteita. 

Vierailija
22/182 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienyrittäjän käsin tekemä maksaa juu aika paljon enemmän kuin Lidlin massatuotanto paska. Laadusta on moni valmis maksamaan, varsinkin tällaisissa kerran vuodessa tapahtumissa. Eikä alle 20€ /ateria ole edes mikään erityisen kova hinta tänä päivänä markkina ruuista.

Pienyrittäjien tiloissa sikiää hiiret ja hyönteiset eikä niitä pestä koskaan. Valvontaa ei juuri ole. Ihan äsken suljettiin kokonaan se yksi lörtsytehdas, mikä olikaan juuri tästä syystä.

Tän takia mä kyllä ostan mieluiten isojen tehtaiden massatuotettua puhdasta ruokaa. Niitä valvotaan.

Pointti se on tuokin. Tosin eipä niitä isojakaan tehtaita tai niiden tuotteita aina niin valvota, etenkään kun ovat ulkomailla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/182 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katselin kerran meillä päin noilla markkinoilla juustoja vitriinissä, kun lämpöä oli yli +25 astetta ja jo pari tuntia oli aurinko porottanut suoraan siihen vitriiniin. Mietin siinä, että kuinkahan monta kertaa ne samat juustot ottavat aurinkoa siinä vitriinissä kesän aikana. En ostanut.

Mitä sen on väliä? Kai sinä sentään sen edes ymmärrät, että juustot keksittiin tavaksi säilöä maitoa niin että se säilyy lämpimässäkin?

Vierailija
24/182 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienyrittäjien tiloissa sikiää hiiret ja hyönteiset eikä niitä pestä koskaan. Valvontaa ei juuri ole. Ihan äsken suljettiin kokonaan se yksi lörtsytehdas, mikä olikaan juuri tästä syystä.

Tän takia mä kyllä ostan mieluiten isojen tehtaiden massatuotettua puhdasta ruokaa. Niitä valvotaan.

Pointti se on tuokin. Tosin eipä niitä isojakaan tehtaita tai niiden tuotteita aina niin valvota, etenkään kun ovat ulkomailla

Kaikista eniten minua ällötti se kun kuljin kuivattuja hedelmiä myyvän kojun ohi noin 10 minuuttia ennen avaamista. Siinä ne tyypit tupakat suussa purki niitä tavaroita niihin myyntilaareihin. Saattaa hedelmissä olla pieni extra maku kaupan päälle. Ei todellakaan tee mieli ostaa mitään tuollaisia irtotuotteita. Mieluummin haen kaupasta pakkauksissa myytäviä tuotteita, jotka on vielä halvempiakin. 

Vierailija
25/182 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhät voi siis sinne lidliin suunnata.

Tyhmä vastaus. Ei köyhät vaan viisaat.Onkpa sitten aina pussissa rahaa jäljellä kun ostaa päätä käyttäen eikä tuhlaa rahoja heyi.Lidilin italaialaiset viikot esim on tosi hyvät. 

Vierailija
26/182 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järki hoi.Pienyrittäjät myyvät suuretehtaille ,että sitä samaa hirenpaskaa on sitten näissäkin tuotteissa eli ei ole jos järkeä käyttää. 

Vierailija
27/182 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jumalattoman kallista. En ikinä maksaisi.  Olimme eileen ravintolassa Tukholmassa. Ruoka ja olut alta 20 euron, eikä ollut mikään räkälä. 

Vierailija
28/182 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se hygieeniapuoli on sitä sun tätä näillä markkinoila. Ainakin kesällä. 

Vierailija
29/182 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä ruoka-annoksia olen noilla markkinoilla käynyt syömässä, ei ole tarvinnut pettyä. Harvemmin ostan mitään mukaan.

Vierailija
30/182 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hintojen nousu jatkuu, koska suomalaiset jonottajat jonottavat silti, vaikka maksaisi kuinka paljon. Mulle nyt tänne heti italialainen neljän maun jäätelöannos, mums, ums, möms, röh, mussun mässyn, prööt. Makso mitä makso.

Vierailija
31/182 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen i diootti nyt rakastaa maksaa kaikesta liikaa. Jotkut tavistolvanat tässäkin pahistelevat että mitäs olet niin köyhä?? kun mainitsee typerästä käytöksestä(ylimaksamisesta) En oikein tiedä mistä tämä suomalaisten pakkomielle ylimaksamiseen johtuu? 

Vierailija
32/182 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt markkinoilla myös. Lohipalanen 300 g maksoi 30 euroa. Joku kala-annos jossa silakkaa 5 kpl maksoi 10 euroa. Onneksi itse kalastan niin ei maksa juuri mitään.

Vierailija
33/182 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivat markkinat oli. Pistaasijäätelötötterö oli haaveissa ja hyvältä maistui, vaikka hinta oli suolainen. Mutta edes kerran kesässä...

Mukaan lähti kahvia, oliiveja, palasaippuaa ja rannekoru. Vohvelikioskit jäi väliin ylihinnoittelun ja ruokailutilan siivottomuuden vuoksi.

Vierailija
34/182 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen i diootti nyt rakastaa maksaa kaikesta liikaa. Jotkut tavistolvanat tässäkin pahistelevat että mitäs olet niin köyhä?? kun mainitsee typerästä käytöksestä(ylimaksamisesta) En oikein tiedä mistä tämä suomalaisten pakkomielle ylimaksamiseen johtuu? 

Veikkaan että noilla markkinoilla sitä "sokaistuu" hinnoista.  Ja kun kortilla maksaa, niin kiinnittääkö siihen hintaan tai loppusummaan sitten niin paljon huomiota. Esim. nuo keksit ja fudget, hinta on ilmoitettu per 100 grammaa, niin eihän se niin suurelta kuulosta. Sitä ajattelee että otan vain 100 tai 200 grammaa, mutta kun niitä mättää pussiin niin huomaakin että hups, niitä onkin puoli kiloa tai enemmän.  Ja pakkohan ne on sitten ostaa kun itse olet ne pussiin laittanut. Ne on yllättävän painavia, 100 grammaan ei montaakaan mene. Tuolla fudge-kojulla jotkut näytti hiukan yllättyneiltä kun kuulivat lopulta pussin hinnan. Yhdenkin pussi maksoi melkein 30 euroa, vaikka ei siinä paljoakaan sitä fudgea ollut, se vaan painaa tosi paljon se yksi pikku pala. 

Vierailija
35/182 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samaa tavaraa markkinoilla on kuin Lidlissäkin. Erona on vain hinta ja että markkinoilla tuotteet on purettu pakkauksista.

Jos ne on ostettu lidlistä :)

Vierailija
36/182 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesti ylihintainen tuntuu menevän kaupaksi, kun luullaan aina saavansa ykköslaatua tuotteen maksaessa paljon. Ja kauppahalleissa ym paikoissa lähes kaikkia niitä herkullisesti aseteltuja, kullan hintaista tuotteita saa vaikka S-Marketista.

Vierailija
37/182 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä tosiasia on se että tuotteet hinnoitellaan maksukykyisten ja -haluisten mukaan. Minäkin olen jo vuosia motkottanut takkien hinnoista kun ei alle 100€ saa juuri minkäänlaista kestävää takkia. Toiset sanovat että eihän se nyt kallis ole jos 150€ maksaa. No on se! Minulle ja minusta! Tietysti kaupat testaa millä hinnalla asiakkaat ovat valmiita mitäkin ostamaan ja jos suurin osa ostaa 150€ tai kalliimpaa niin siihen se hinnoitellaan. Maksukykyisten ja -haluisten mukaan. Sama noissa ruokatuotteissakin. Jos ihmiset haluavat maksaa 15€ jäätelöstä tietysti se pyydetään ja ensi kesänä vähintään 16€.

Minä vaan en halua. Suurin osa maksaa ja sitten valittavat kun ei rahat riitä.

Vierailija
38/182 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostin kys. markkinoilta yhden fudge-palan, maksoi 4 eur. Mieto oli maultaan.

Vierailija
39/182 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tietää että kieroimmat nyt vaan savossa ja huijari koijari hinnat siat! Hävetkää

Vierailija
40/182 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tietää että kieroimmat nyt vaan savossa ja huijari koijari hinnat siat! Hävetkää

Niin siis suurin osa näistä myyjistä on ulkomaalaisia, ja markkinat tosiaan kiertää ympäri Suomen. Luulisin että hinnat on ihan samat kaikkialla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä