Äiti-ihmisen kanssa keskustelu - vela avautuu
Viestittelette kaverin kanssa jo aiemmin sovitun tapaamisen tarkempaa kellonaikaa (tapaaminen siis huomisiltana) ja kaveri vastaa: Mulla on lasten harrastus- ja synttärikuskauksia iltapäivällä, mutta varmasti ehdin sitten illalla. No illallehan sitä tapaamista alun perin sovittiinkin! Tämä on vain yksi esimerkki. Oman elämän tärkeys pitää aina vetää esiin lapsilla pätemisen kautta. Tunteeko kaveri itsensä tärkeäksi kun on äiti ja kuskaa lapsia? Ja siitä pitää minulle joka käänteessä kertoa? En minäkään ala luettelemaan kaikkia merkityksellisiä tekemisiäni ja menoja aiemmin siltä päivältä, kun ei ole mitään tarvetta niillä päteä. Lähes aina kun ollaan yhteyksissä tämän ystävän kanssa, alkaa viestittely sillä, miten on paljon tehtävää lasten kanssa. Ja on ihan fiksu työssä käyvä ihminen vielä, mutta ilmeisesti lapset on se juttu elämässä. Ja kiva jos niin on, saa ollakin, mutta miksi siitä pitää aina minulle ensimmäiseksi kertoa? Tulee jokin pätemisen tarpeen tunne tuosta.
Kommentit (213)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut vaan kadottavat itsensä täysin lasten myötä. Siitä tuollainen käytös johtuu. Ap, ota etäisyyttä. Ja kaikki nyt ei vaan tässä maailmassa pyöri Sini-Erkin vuorokausirytmin mukaan.
Minä, ja moni muu laajassa tuttavapiirissäni, on ollut helpottunut kun velakaverit ovat lopulta ymmärtäneet, että yhteydenpito on yksipuolista, vain he viestittelivät. Kukaan ei kaipaa ystäviä, joiden kanssa saa koko ajan olla varpaisillaan ja jotka jaksavat vain niitä omia tekemisiään vatvoa.
Käymme paljon myös naisporukalla reissussa, niillä ei puhuta kodista eikä lapsista mutta nämä velat puhuivat koko ajan siitä lapsettomuudesta, vähän samaa on kiihko vagaaneissa, puhe junnaa siinä yhdessä aiheessa ja muiden syömisiä arvostellaan ja huokaillaan pihvitilauksille.. Kiitos ei, nyt meillä on mukavaa reissussa, nytkin lähdemme ensimmäistä kertaa Kalajoelle Venetsialaisiin, iso upea mökki on varattu. Ei yhtään valittavaa velaa ole kutsuttu mukaan. Me mammat aiomme nauttia, syödä hyvin, juodakin hieman ja tanssia.
Yrität nyt keinotekoisesti AP pitää tätä ketjua yllä, kun ketään ei enää kiinnosta velana provoilusi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä itse tulee kerrottua aika useinkin, että syynä on lasten asiat, jos aikataulu on epävarma. Ja voi syynä olla joku muukin, mutta aika usein lasten asiat pyörittää elämää. En nyt näe mitään ihmeellistä siinä?
Tämä. Olen itse luonteeltani säntillinen, mutta lapset voivat venyttää aikatauluja huomattavasti, ja haluan ystäväni ymmärtävän että nimenomaan syy mahdolliseen myöhästymiseen on ne lapset, eikä esim. oma välinpitämättömyys. Pyrin siis tuolla tavalla viestimään, että kun epämääräisen ajan vieviltä velvollisuuksiltani pääsen, niin ehdottomasti haluan nähdä. Jos en sanoisi, että syynä on lapset, vaikuttaisin luultavasti aika moukalta, kun en osaisi sanoa pääsenkö kuudelta vai kahdeksalta.
Jos minä vastaan, että viimeinen asiakas tulee kello 16.30 ja että yleensä asiakkaan kanssa menee noin tunti, mutta joskus enemmän. Ehdin tapaamiseen kello 19.
Niin onko se asiakaspalvelutyöni korostamista?
Vierailija kirjoitti:
Esim. Yksi toinen ystäväni ei ala heti kertoa lapsistaan kun sovimme tapaamista. Saatan silloin kysyä häneltä, milloin sinulle parhaiten kävisi, onko lasten kanssa menoja tms. Eli normaalit perhe/työ/tms asiat eivät ole mikään punainen vaate tapaamista sovittaessa, mutta jos henkilöllä on jatkuva tarve aina korostaa sitä, miten on niin kiireinen että hädin tuskin kerkeää nähdä, kun on tekemisiä LASTEN kanssa, niin kyllä siinä vähän herää kysymyksiä, että miksi sitä pitää tuoda niin paljon esille. Etenkään kun jos en reagoi sen kummemmin tähän heti, niin sitä toistetaan niin monta kertaa että taatusti tulee selväksi.
Ap
Siis minä en nyt ymmärrä sitä, että millä tavalla tämä kaverisi nyt on korostanut jotain omaa mahtavuuttaan äitinä, koska hänellä on menoja ennen tapaamistanne? Mutta sitten toiselta kysyt kuitenkin onko lasten kanssa menoja ennen. Pitääkö heidän kaikkien odottaa, että sinä päätät kysyä muista menoista
Tell me about it. Mun yksi kaveri aina luettelee mitä kaikkia palavereja sillä on, hei ketä kiinnostaa! Toinen jostain syystä laittaa joogatuntinsa aikataulut, ikäänkuin mun tarvitsisi tietää niitä. Kolmas pätee sillä, että pitää töiden jälkeen lenkittää koira, ennenkuin voi nähdä. Neljäs kertoo missä kaupassa aikoo käydä ennenkuin nähdään sen edessä, miksi ei vaan laita osoitetta, en tarvi yksityiskohtia. Viides kertoo että on krapula, ettei voi nähdä, voisi vaan laittaa suoraan "en voi nähdä". Ja kuudes on tämä mamma, aina tekstaamassa mitä se tekee lasten kanssa ennen tapaamista, huhhuh.
Lisäksi sitten kun nähdään, niin kaikki aika menee vaan kuulumisten vaihtoon. Kuka nyt on kenenkään ystävänsä asioista kiinnostunut, camoon!
Eikö voinut vaan sanoa että lapsille saattaa tulla jotain niin voin myöhästyä. Ja jos käy jotain niin sen voi ilmoittaa JOS se on ajankohtaista. Tosiaan ihmeellistä tuo että pitää kirjoitella kaikki lasten tekemiset. Vastaa seuraavalla kerralla että kysyinkö mä lasten päiväohjelmaa? No, saattaa tulla kiukkuinen vastaus mutta voit sitten ohittaa tämän ystävyyden ja hommata kaveriksi toisen velan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö voinut vaan sanoa että lapsille saattaa tulla jotain niin voin myöhästyä. Ja jos käy jotain niin sen voi ilmoittaa JOS se on ajankohtaista. Tosiaan ihmeellistä tuo että pitää kirjoitella kaikki lasten tekemiset. Vastaa seuraavalla kerralla että kysyinkö mä lasten päiväohjelmaa? No, saattaa tulla kiukkuinen vastaus mutta voit sitten ohittaa tämän ystävyyden ja hommata kaveriksi toisen velan.
Mitä jos se toinen vela kertoo päiväohjelmastaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oma elämä on tyhjää niin voihan se toisen täysi elämä kuulostaa pätemiseltä.
Minä ainakin ajattelisin apn ystävän selventävän ääneen myös itselleen päivänsä kulkua, töistä klo15, lapset hoidosta, Matti jalkapalloon klo 16, sitä ennen jotain ruokaa, Lilli jalkapalloon klo 17, muista tarkastaa että puoliso Lasse on illalla lasten kanssa ja laittaa pikku Pirjon yksin nukkumaan, tänään hän on Antin perheen vuoro tuoda myös Lilli jalkapallosta, ai niin, minun pitää viedä myös Antti.
Mutta ihana nähdä illalla ja vähän hengähtää.Miksi ajattelet minun elämäni olevan tyhjää? Siksikö, kun en luettele kaikkia minulle merkityksellisiä asioita tapaamisviestissä? Oletko niitä, jotka luulevat elämän sisällön tulevan vain lapsista? Eihän kukaan lapsia hankkinut voisi silloin olla onneton, mutta niin ei taida olla.
Sitä paitsi usein kaikkein tärkeimmät asiat haluaa pitää itsellään, sydämessään.Ap
Kyllä se aika tyhjältä tuntuu kun noin vähäpäitöistä asiaa ehtii pohtia ja kyllä lapset ovat minulle ne tärkeimmät, ovat jo aikuisia ja heillä on lapsia, en heistä puhu joka päivä, mutta muistan myös tuon ajan kun kaikki piti olla tarkkaan käsissä ja juuri sinä iltana klo 19 voin tavata kun kaikki muut palaset olivat kohdallaan.
Vaikka nyt klo 11.20 lojun sohvalla pohtien maailman menoa ja iltapäivän ystävän tapaamista, en ajattele että hän pätee vaikka kertoo hevosestaan, se on hänelle tärkeä, minusta haiseva ja pelottava, mutta on ihana seurata toisen iloa.Mutta mitä jos hän kertoisi sinulle aikataulustaan hevosensa kanssa joka ainoassa viestissä? Ihmettelisitkö miksi?
-Nähdäänkö siis tänään klo 20?
-Nähdään vain, pitää aamulla käydä siivoamassa Vertin karsina ja pesemässä loimi, puoliltapäivin käyn ratsastuslenkillä ja kahdelta lähden tallilta kotiin.
No mitä vittua sitten? Kyllä minulle ystävät voivat kertoa päivästään ja tekemisistään. Ja minua totta kai kiinnostaakin ystävälleni tärkeät asiat ja ihan normaali elämä. Kannattaisiko olla tapaamatta muita, jos heidän normaalit arkiset asiat noin ärsyttävät
Vierailija kirjoitti:
Velat voisivat vaikka tukehtua mulkkuun tai jotain.
Ja lapselliset vois tukehtua vaikka vauvan paskaan tai jotain.
Sori vaan, mutta minusta on tosi outoa takertua tuollaiseen.
On ihan yleistä höpöttää tuollaisessa kontekstissa päivän kulusta, ilman mitään pätemistä (?), on sitten lapsia tai ei. Se voisi olla vaikka "hmm, mulla on hammaslääkäri klo 11 ja hiustenleikkuu klo 13, mutta enköhän ehdi ajoissa".
Ei se ole kuin normaalia jutustelua omasta elämästä, ja samalla ääneen kelaamista, että ehtiikö sitä ajoissa vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos se toinen vela kertoo päiväohjelmastaan?
Niin. Mitäs jos hänellä on synttärijuhlat ja harrastus ennen tapaamista. Jos siitä puhuu niin päteekö omalla erinomaisuudellaan kun nyt on tämmöisiä ja tommoisia menoja ja juttuja. Parempi tietty olla sanomatta asiasta mitään niin ap ei pahoita mieltään muiden tekemisistä
Vierailija kirjoitti:
Esim. Yksi toinen ystäväni ei ala heti kertoa lapsistaan kun sovimme tapaamista. Saatan silloin kysyä häneltä, milloin sinulle parhaiten kävisi, onko lasten kanssa menoja tms. Eli normaalit perhe/työ/tms asiat eivät ole mikään punainen vaate tapaamista sovittaessa, mutta jos henkilöllä on jatkuva tarve aina korostaa sitä, miten on niin kiireinen että hädin tuskin kerkeää nähdä, kun on tekemisiä LASTEN kanssa, niin kyllä siinä vähän herää kysymyksiä, että miksi sitä pitää tuoda niin paljon esille. Etenkään kun jos en reagoi sen kummemmin tähän heti, niin sitä toistetaan niin monta kertaa että taatusti tulee selväksi.
Ap
Öö, no jos sillä ON kiire niiden lasten kanssa? Itsellä on lapsia, ja meillä ei ole aina kiire (vaikka sitovia aikatauluja toki onkin), mutta tunnen perheitä, joissa oikeasti on kova kiire jatkuvasti, esim. työaikataulujen ja harrastusten takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut vaan kadottavat itsensä täysin lasten myötä. Siitä tuollainen käytös johtuu. Ap, ota etäisyyttä. Ja kaikki nyt ei vaan tässä maailmassa pyöri Sini-Erkin vuorokausirytmin mukaan.
Minä, ja moni muu laajassa tuttavapiirissäni, on ollut helpottunut kun velakaverit ovat lopulta ymmärtäneet, että yhteydenpito on yksipuolista, vain he viestittelivät. Kukaan ei kaipaa ystäviä, joiden kanssa saa koko ajan olla varpaisillaan ja jotka jaksavat vain niitä omia tekemisiään vatvoa.
Käymme paljon myös naisporukalla reissussa, niillä ei puhuta kodista eikä lapsista mutta nämä velat puhuivat koko ajan siitä lapsettomuudesta, vähän samaa on kiihko vagaaneissa, puhe junnaa siinä yhdessä aiheessa ja muiden syömisiä arvostellaan ja huokaillaan pihvitilauksille.. Kiitos ei, nyt meillä on mukavaa reissussa, nytkin lähdemme ensimmäistä kertaa Kalajoelle Venetsialaisiin, iso upea mökki on varattu. Ei yhtään valittavaa velaa ole kutsuttu mukaan. Me mammat aiomme nauttia, syödä hyvin, juodakin hieman ja tanssia.Yrität nyt keinotekoisesti AP pitää tätä ketjua yllä, kun ketään ei enää kiinnosta velana provoilusi.
Minä, tuon kirjoittaja, en ole ap, mutta jankkaamiseksihan tämä näyttää menneen. Minulla jäi avoimeksi ketju, tuli puhelu ja vastasin katsomasta mitä muut oli vastanneet. Tyhjää on velojen elämä.
Onko ap niitä, joiden mielestä lapsia ei saisi mainita missään kohtaa? Kun kävin kesällä lapsen harrastuksen vuoksi yhdessä kaupungissa, jossa kävimme huippuhyvässä ravintolassa. Mainitsin tästä lapsettomalle työkaverille. Ap:n logiikalla tämä työkaveri ajatteli, että mainostan lastani koko ajan, koska mainitsin olleeni tämän harrastuksen vuoksi tuossa kaupungissa. Onko sama juttu koiran kanssa, että jos mainitsen nähneeni peuroja/ketun/kyykäärmeen ollessani koiran kanssa lenkillä, niin ap:n logiikan mukaan pitäisi sanoa vaan olleensa lenkillä.
Ap:n antama esimerkki kertoo minusta vaan siitä, että kaveri halusi mainita etukäteen, että ennen sitä on ohjelmaa. Small talkina tai heads upina, jos jostain syystä venyykin.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä mä nyt ymmärtäisin kaverin myöhästelyä paljon paremmin nimenomaan silloin, kun tietäisin missä se on ja mitä tekemässä, kuin epämääräisellä "saattaa tulla jotain", sehän kuulostaa siltä, että mikä vaan tapahtuma on tekosyy tulla milloin huvittaa. Mieti nyt, että lapseton kaveri sanoo, että "saattaa tulla jotain", kiva siinä sitten odotella.
Toi on muuten rasittavaa. Eikö voi vaan sanoa, että mulla on tekemistä siihen ja siihen asti. Nähdäänkö seiskalta? Harrastuksissa on kuitenkin melko säännölliset päättymisajat, kai aikuisen osaa arvioida milloin ehtii sieltä kotiin ja näkemään kaveria?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lapselliset vois tukehtua vaikka vauvan paskaan tai jotain.
Ilmeisesti pitää asioistaan puhua vain sähkösanomatyyliin, ettei vaan loukkaannuta. Tapaaminen sopii klo 19. Jos sitten kuitenkin myöhästyy, ei kannata tuhlata sanoja selitykseen miksi, ja jos kertoo kuulumisiaan voi mainita hyvää, ok tai huonoa. Lyhyt tapaaminen, mutta eipä vaivata yksityiskohdilla. Seuraavaksi ilmestyy av-ketju kavereista, jotka ovat tuppisuita. Kenen säännöt on nyt ne oikeat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanot sille suoraan, että lapsista kuuleminen satuttaa sinua ja saa sinut tuntemaan itsesi arvottomaksi. Kyllä hän varmasti ymmärtää.
En tunne itseäni arvottomaksi. Ihmetyttää vain se, mikä tarve kaverilla on aina mainostaa minulle lapsiaan.
Ap
Minä tiedän. Olen vapaaehtoislapseton ja lähiomaisella on tapana jatkuvasti jauhaa lapsenlapsistaan minulle jota ei kiinnosta pätkääkään. Olen sanononut monta kertaa etkö voisi puhua niistä lapsellisten ihmisten kanssa. Hän on kiusannut muitakin lapsettomia ihmisiä välien katketen. Yhtään ystävää ei ole kun ei hän itse kuuntele muiden lapsista. Minä en voi kokonaan välejä katkaista ja riitelen kun alkaa taas korvista pursuaan ja otan etäisyyttä. 🤯
Hänellä on kamala tarve saada lapsettomat tuntemaan itsensä arvottomaksi ja huonommaksi ihmiseksi. Kamala tarve juuri lapsettomalle mainostaa niiden ihanuutta ihan kun lapsettoman elämä ei ole minkään arvoista.
Sitten minulla on perheellinen ystävä, mummo ihminen eikä hänen kanssa ole mitään ongelmia. Hänellä ei ole mitään tarvetta korostaa tai kehuskella minulle lapsenlapsistaan. Me löydetään keskustelun aihetta kaikista yhteiskunnan asioista ja kummankin harrastuksista.
Juuri näin. Toiset haluavat päteä, alentaa toisia ja ylentää omaa elämäänsä. Toiset taas eivät, vaan ovat ihania, luonnollisia ja vaatimattomia ihmisiä joiden ei tarvitse esittää mitään ja päteä millään.
Ap
Saako ystävien tapaamisessa puhuua tindermatcheistä vaikka toinen ei jaksa/halua kuunnella, tinder sitä... Tinder tätä... Tinder, tinder, Tinder.
Vai ovat lapset vain ainoa kielletty aihe?
Ehdotan että jokainen listaa vaikka kielletyt aiheet WAn kautta muille, niin kaikki muistavat ihmisten eri puheenaihe allergiat ja rajoitukset.
Ap voi aloittaa laittamalla ystävälleen viestin ettei halua kuulla mitään tämän lapsista.