Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti-ihmisen kanssa keskustelu - vela avautuu

Vierailija
11.08.2023 |

Viestittelette kaverin kanssa jo aiemmin sovitun tapaamisen tarkempaa kellonaikaa (tapaaminen siis huomisiltana) ja kaveri vastaa: Mulla on lasten harrastus- ja synttärikuskauksia iltapäivällä, mutta varmasti ehdin sitten illalla. No illallehan sitä tapaamista alun perin sovittiinkin! Tämä on vain yksi esimerkki. Oman elämän tärkeys pitää aina vetää esiin lapsilla pätemisen kautta. Tunteeko kaveri itsensä tärkeäksi kun on äiti ja kuskaa lapsia? Ja siitä pitää minulle joka käänteessä kertoa? En minäkään ala luettelemaan kaikkia merkityksellisiä tekemisiäni ja menoja aiemmin siltä päivältä, kun ei ole mitään tarvetta niillä päteä. Lähes aina kun ollaan yhteyksissä tämän ystävän kanssa, alkaa viestittely sillä, miten on paljon tehtävää lasten kanssa. Ja on ihan fiksu työssä käyvä ihminen vielä, mutta ilmeisesti lapset on se juttu elämässä. Ja kiva jos niin on, saa ollakin, mutta miksi siitä pitää aina minulle ensimmäiseksi kertoa? Tulee jokin pätemisen tarpeen tunne tuosta.

Kommentit (213)

Vierailija
81/213 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tulkitset hänen normaalit kommenttinsa omituisesti. Hän kertoo elämästään, samoin sinä.

Minä valitettavasti jäin lapsettomaksi endometrioosin vuoksi, joten en ole vela. 

Varmistan, haluatko sinä olla vela? Kommenttisi perusteella et välttämättä halua.

Ehdotan, että mietit asiaa, jos haluat omia lapsia. 

Kyllä olen aito vela. Minulla on siis muitakin ystäviä ja läheisiä joilla on lapsia. Tässä ystävässä vain erottuu enemmän se jatkuva lapsilla päteminen.

Ap

Tavallisten asioiden kertominen on mielestäsi pätemistä?

Vierailija
82/213 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletpa katkera.

Mistä? Lapsia en ole halunnut enkä halua, joten se ei riitä syyksi.

Ap

No sitten on joku muu syy. Mutta terve, onnellinen, tasapainoinen et vaikuta olevan. Jotain häikkää nyt on. Normaali ihminen ei tuollaiseen edes kiinnittäis huomiota. Saati ärsyyntyis.

Ihmettelen vain kaverin tapaa päteä minulle nimenomaan lapsillaan jatkuvasti. Sekö tekee minusta epätasapainoisen? Ei tämä mikään elämäni ongelma ole, tietenkään. Mutta asia pomppasi taas esiin kun olimme tekemisissä. Sama juttu joka kerta.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/213 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Äiti-ihminen"

Että oot oksettava. Hoida ittes kuntoon.

No sehän se on.

Vierailija
84/213 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tulkitset hänen normaalit kommenttinsa omituisesti. Hän kertoo elämästään, samoin sinä.

Minä valitettavasti jäin lapsettomaksi endometrioosin vuoksi, joten en ole vela. 

Varmistan, haluatko sinä olla vela? Kommenttisi perusteella et välttämättä halua.

Ehdotan, että mietit asiaa, jos haluat omia lapsia. 

Kyllä olen aito vela. Minulla on siis muitakin ystäviä ja läheisiä joilla on lapsia. Tässä ystävässä vain erottuu enemmän se jatkuva lapsilla päteminen.

Ap

En hahmota sanaa päteminen. 

Hänen elämänsä on toisenlaista, kuin sinun elämäsi. 

En minäkään, syitä voi olla useita miksi ystävä viestittelee tuohon tyyliin. Selityksiä löytyy ihan jo pelkästään erilaisista kommunikaatiotyyleistä ja tavasta hahamottaa aikaa. Mutta ap on takertunut siihen käsitykseen, että kyse on pätemisestä. En ymmärrä miksi hän ihmettelee tuota asiaa ja kysyy syytä, jos kerta tähän on hänellä olemassa jo valmis selitys. Jos ap on päättänyt, että syy on pätemisessä, niin tässä keskustelussa ei ole mitään järkeä.

Alan myös kallistua sen puolelle, että kyseessä on vain trolli joka haluaa huudattaa porukkaa.

Vierailija
85/213 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut vaan kadottavat itsensä täysin lasten myötä. Siitä tuollainen käytös johtuu. Ap, ota etäisyyttä. Ja kaikki nyt ei vaan tässä maailmassa pyöri Sini-Erkin vuorokausirytmin mukaan.

Vierailija
86/213 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla käynyt mielessä, että tuossa voi olla kyse muustakin? Ei kannata lähtökohtaisest tulkita kaikkea niin vihamielisesti. Ilta voi olla häilyvä käsite ja itse ainakin saatan ilmoittaa, että on muuta siitä syystä, että toinen ainakin osaa varautua siihen, että aiemmin ei käykään, jos aikataulut häilyy (kuten usein käykin). Eli että kaveri tietää varmuudella, että milloin pääsen, jos hänelle yllättäen sopisikin aiemmin. Luettelointi toimii myös joskus ikään kuin itsellekin muistutuksena, mikä voi kuulostaa hullulta... mutta totta se on! Se auttaa jäsentämään ajatuksia. Tai sitten se on vaan tapa, jolla ei ole mitään tarkoitusta. Jotkut jakaa enemmän tietoa, toiset laittaa "ok"

Ja "klo 18"

Pää pois omasta perseestä, ei kaikki tähtää aina Sinun Mielen Pahoittamiseen. Asioilla voi olla useita selityksiä. Älä esitä ystävää, jos et sitä ole.

Vierailija
87/213 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla käynyt mielessä, että tuossa voi olla kyse muustakin? Ei kannata lähtökohtaisest tulkita kaikkea niin vihamielisesti. Ilta voi olla häilyvä käsite ja itse ainakin saatan ilmoittaa, että on muuta siitä syystä, että toinen ainakin osaa varautua siihen, että aiemmin ei käykään, jos aikataulut häilyy (kuten usein käykin). Eli että kaveri tietää varmuudella, että milloin pääsen, jos hänelle yllättäen sopisikin aiemmin. Luettelointi toimii myös joskus ikään kuin itsellekin muistutuksena, mikä voi kuulostaa hullulta... mutta totta se on! Se auttaa jäsentämään ajatuksia. Tai sitten se on vaan tapa, jolla ei ole mitään tarkoitusta. Jotkut jakaa enemmän tietoa, toiset laittaa "ok"

Ja "klo 18"

Pää pois omasta perseestä, ei kaikki tähtää aina Sinun Mielen Pahoittamiseen. Asioilla voi olla useita selityksiä. Älä esitä ystävää, jos et sitä ole.

Älä ruoki trol-lia, ap provoilee.

Vierailija
88/213 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Äiti-ihminen"

Että oot oksettava. Hoida ittes kuntoon.

No sehän se on.

Joopa joo provo. Saitko jo tyydytyksesi?

Vierailija
89/213 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja "klo 18"

Älä ruoki trol-lia, ap provoilee.

No joo, tajusin tämän just itsekin

Vierailija
90/213 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Yksi toinen ystäväni ei ala heti kertoa lapsistaan kun sovimme tapaamista. Saatan silloin kysyä häneltä, milloin sinulle parhaiten kävisi, onko lasten kanssa menoja tms. Eli normaalit perhe/työ/tms asiat eivät ole mikään punainen vaate tapaamista sovittaessa, mutta jos henkilöllä on jatkuva tarve aina korostaa sitä, miten on niin kiireinen että hädin tuskin kerkeää nähdä, kun on tekemisiä LASTEN kanssa, niin kyllä siinä vähän herää kysymyksiä, että miksi sitä pitää tuoda niin paljon esille. Etenkään kun jos en reagoi sen kummemmin tähän heti, niin sitä toistetaan niin monta kertaa että taatusti tulee selväksi.

Ap

Vierailija
91/213 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä?

Kyllä minua kiinnostaa ystävieni elämä, vaikka omani olisi täysin erilaista. En kyllä kehtaisi sanoa, että ei kiinnosta kuulla työstäsi, kun itse olen työtön tai ei kiinnosta jutella isäsi kuolemasta, kun omani on vielä elossa.

Kyllä on tyhjä elämä sinulla AP, jos tuollaiset asiat häiritsee.

Ja sinä rinnastat velan elämän työttömään tai isänsä menettäneeseen?

Mikä saa joistakin äideistä noin kapeakatseisia, että kuvittelevat velan menettävän jotain elämässään, kun ei nimenomaan ole halunnut siihen lapsia?

Ap

Vastaat jo trolli toistamiseen tähän samaan viestiin. Lopeta jo spämmääminen.

Olet ihan päivänselvä porvoolainen ja luetun ymmärtäminen on myös näköjään sinulle todella vaikeaa. Mistä koulusta lintsaat, vai etkö päässyt mihinkään?

Vierailija
92/213 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin, että ali-ihmisen kanssa keskustelu

Itsekin luin noin ja odotin uuninluukun kolisevan.

Vierailija
93/213 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt on heikko itsetunto ap:lla.

Vierailija
94/213 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ap:ta ärsyttää, kun kaveri juttelee omasta elämästään ja itselleen tärkeistä asioista?

En minäkään kerro itselleni tärkeistä asioista kun viestitellään tapaamisen kellonaikaa. Eivät ne liity asiaan mitenkään.

Ap

No etkö sinä sanoisi, että sinulla on kuudelta lääkäriaika, jos kaverin kanssa sovit tapaamisaikaa? Minun mielestä ihan kohteliasta mainita, että tämmöiset menot on vielä ennen hoidettavana, että toinen osaa varautua ja pystytään niiden jälkeen sopimaan hyvin aika, jolloin tavataan.

Kyllä minä olen joskus ystävälleni ilmoittanut, että käyn äidin kanssa kahvilla ennen kuin me näemme. Enkä todellakaan ajatellut että jotenkin rehvastelisin asialla, että tapaan äitini? 

Mitäs jos ystäväsi ei olisi ilmoittanut näistä mitään, ja myöhästyykin tapaamisestanne, jos vaikka synttäreille viennissä on auto hajonnut matkalle tms? Sitten vinkuisit kun ystäväsi on lasten takia myöhässä.

Minulla ei ole itselläni lapsia. 

Vierailija
95/213 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset höpöttävät töistään, lapsistaan, harrastuksistaan yms. ymmärtämättä sitä että kuulijalla ei välttämättä ole minkäänlaista ymmärrystä kiinnostusta tai kontaktipintaa aiheeseen.

Vierailija
96/213 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä selitän ihan sen takia, ettei kukaan ehdota tapaamista päiväksi ja se on jotenkin mukavamman kuuloista, kuin tyyliin "päivällä ei käy"

Vierailija
97/213 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äideillä on sitä muistettavaa  noin miljardi kertaa enemmän kuin lapsettomalla. Usein niitä luettelee ihan siksi, että itse muistaisi, ettei ole mitään ehdotettuna ajankohtana plus että se että harrastukset on jo iltapäivällä on aika harvinaista, ehkä ei usko itsekään.

Vierailija
98/213 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut vaan kadottavat itsensä täysin lasten myötä. Siitä tuollainen käytös johtuu. Ap, ota etäisyyttä. Ja kaikki nyt ei vaan tässä maailmassa pyöri Sini-Erkin vuorokausirytmin mukaan.

Minä, ja moni muu laajassa tuttavapiirissäni, on ollut helpottunut kun velakaverit ovat lopulta ymmärtäneet, että yhteydenpito on yksipuolista, vain he viestittelivät. Kukaan ei kaipaa ystäviä, joiden kanssa saa koko ajan olla varpaisillaan ja jotka jaksavat vain niitä omia tekemisiään vatvoa.

Käymme paljon myös naisporukalla reissussa, niillä ei puhuta kodista eikä lapsista mutta nämä velat puhuivat koko ajan siitä lapsettomuudesta, vähän samaa on kiihko vagaaneissa, puhe junnaa siinä yhdessä aiheessa ja muiden syömisiä arvostellaan ja huokaillaan pihvitilauksille.. Kiitos ei, nyt meillä on mukavaa reissussa, nytkin lähdemme ensimmäistä kertaa Kalajoelle Venetsialaisiin, iso upea mökki on varattu. Ei yhtään valittavaa velaa ole kutsuttu mukaan. Me mammat aiomme nauttia, syödä hyvin, juodakin hieman ja tanssia.

Vierailija
99/213 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos oma elämä on tyhjää niin voihan se toisen täysi elämä kuulostaa pätemiseltä.

Minä ainakin ajattelisin apn ystävän selventävän ääneen myös itselleen päivänsä kulkua, töistä klo15, lapset hoidosta, Matti jalkapalloon klo 16, sitä ennen jotain ruokaa, Lilli jalkapalloon klo 17, muista tarkastaa että puoliso Lasse on illalla lasten kanssa ja laittaa pikku Pirjon yksin nukkumaan, tänään hän on Antin perheen vuoro tuoda myös Lilli jalkapallosta, ai niin, minun pitää viedä myös Antti.

Mutta ihana nähdä illalla ja vähän hengähtää.

Miksi ajattelet minun elämäni olevan tyhjää? Siksikö, kun en luettele kaikkia minulle merkityksellisiä asioita tapaamisviestissä? Oletko niitä, jotka luulevat elämän sisällön tulevan vain lapsista? Eihän kukaan lapsia hankkinut voisi silloin olla onneton, mutta niin ei taida olla.

Sitä paitsi usein kaikkein tärkeimmät asiat haluaa pitää itsellään, sydämessään.

Ap

Kyllä se aika tyhjältä tuntuu kun noin vähäpäitöistä asiaa ehtii pohtia ja kyllä lapset ovat minulle ne tärkeimmät, ovat jo aikuisia ja heillä on lapsia, en heistä puhu joka päivä, mutta muistan myös tuon ajan kun kaikki piti olla tarkkaan käsissä ja juuri sinä iltana klo 19 voin tavata kun kaikki muut palaset olivat kohdallaan.

Vaikka nyt klo 11.20 lojun sohvalla pohtien maailman menoa ja iltapäivän ystävän tapaamista, en ajattele että hän pätee vaikka kertoo hevosestaan, se on hänelle tärkeä, minusta haiseva ja pelottava, mutta on ihana seurata toisen iloa.

Mutta mitä jos hän kertoisi sinulle aikataulustaan hevosensa kanssa joka ainoassa viestissä? Ihmettelisitkö miksi?

-Nähdäänkö siis tänään klo 20?

-Nähdään vain, pitää aamulla käydä siivoamassa Vertin karsina ja pesemässä loimi, puoliltapäivin käyn ratsastuslenkillä ja kahdelta lähden tallilta kotiin.

Vierailija
100/213 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset höpöttävät töistään, lapsistaan, harrastuksistaan yms. ymmärtämättä sitä että kuulijalla ei välttämättä ole minkäänlaista ymmärrystä kiinnostusta tai kontaktipintaa aiheeseen.

Voisivatko velat nyt ystävällisesti kertoa mistä heille sopii puhua. Kiitos!

Taivaalle iso kiitos olemme päässeet eroon siitä ainoasta velasta joka kavereissa keikkui. Hönellä oli meistä muista vain pahaa sanottavaa, ei koskaan mitään kivaa. Nyt se kuulema valittaa äidilleen, että on yksinäistä, äitinsä oli juorunut kaverini äidille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi