Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti-ihmisen kanssa keskustelu - vela avautuu

Vierailija
11.08.2023 |

Viestittelette kaverin kanssa jo aiemmin sovitun tapaamisen tarkempaa kellonaikaa (tapaaminen siis huomisiltana) ja kaveri vastaa: Mulla on lasten harrastus- ja synttärikuskauksia iltapäivällä, mutta varmasti ehdin sitten illalla. No illallehan sitä tapaamista alun perin sovittiinkin! Tämä on vain yksi esimerkki. Oman elämän tärkeys pitää aina vetää esiin lapsilla pätemisen kautta. Tunteeko kaveri itsensä tärkeäksi kun on äiti ja kuskaa lapsia? Ja siitä pitää minulle joka käänteessä kertoa? En minäkään ala luettelemaan kaikkia merkityksellisiä tekemisiäni ja menoja aiemmin siltä päivältä, kun ei ole mitään tarvetta niillä päteä. Lähes aina kun ollaan yhteyksissä tämän ystävän kanssa, alkaa viestittely sillä, miten on paljon tehtävää lasten kanssa. Ja on ihan fiksu työssä käyvä ihminen vielä, mutta ilmeisesti lapset on se juttu elämässä. Ja kiva jos niin on, saa ollakin, mutta miksi siitä pitää aina minulle ensimmäiseksi kertoa? Tulee jokin pätemisen tarpeen tunne tuosta.

Kommentit (213)

Vierailija
41/213 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletpa katkera.

Mistä? Lapsia en ole halunnut enkä halua, joten se ei riitä syyksi.

Ap

Ne on niitä kuulumisia kaverin päivästä, jos et niitä kestä, ole yksin. Taas niin tekemällä tehty ongelma, että vaikuttaa provolta.

Vierailija
42/213 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaksi lasta, enkä koskaan tuo heitä esiin keskusteluissa, joihin eivät kuulu. Ei minun elämässäni äitiys ole koskaan ollut edes tärkein asia elämässäni. Esim. musiikki, rakkaussuhteet yms ovat olleet isompia juttuja.

Miksi ihmeessä olet hankkinut lapsia, jos musiikki menee ihmisten edelle. Tai rakkaussuhteet. Olet vastenmielinen ihminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/213 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oma elämä on tyhjää niin voihan se toisen täysi elämä kuulostaa pätemiseltä.

Minä ainakin ajattelisin apn ystävän selventävän ääneen myös itselleen päivänsä kulkua, töistä klo15, lapset hoidosta, Matti jalkapalloon klo 16, sitä ennen jotain ruokaa, Lilli jalkapalloon klo 17, muista tarkastaa että puoliso Lasse on illalla lasten kanssa ja laittaa pikku Pirjon yksin nukkumaan, tänään hän on Antin perheen vuoro tuoda myös Lilli jalkapallosta, ai niin, minun pitää viedä myös Antti.

Mutta ihana nähdä illalla ja vähän hengähtää.

Miksi ajattelet minun elämäni olevan tyhjää? Siksikö, kun en luettele kaikkia minulle merkityksellisiä asioita tapaamisviestissä? Oletko niitä, jotka luulevat elämän sisällön tulevan vain lapsista? Eihän kukaan lapsia hankkinut voisi silloin olla onneton, mutta niin ei taida olla.

Sitä paitsi usein kaikkein tärkeimmät asiat haluaa pitää itsellään, sydämessään.

Ap

Vierailija
44/213 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a, en kyllä itse havaitse pätemistä tuossa. Ehkä ajattelee samalla aikatauluaan, että on sitä ja tätä tuossa iltapäivällä, mutta illalla ehtii? Entä jos miettiikin haikeasti entistä vapauttaan, on sitä ja tätä mutta silloin illalla ehtii? Ehkä on jopa aavistuksen väsynyt/uupunut? Mahdollisuuksia on monia, ja kyllähän lapset kaappaavat ison siivun elämästä. Eikö ystävänsä elämästä voisi olla kiinnostunut?

Mutta jos on jo sovittu että illalla ehtii ja nähdään niin mitä sitten varmistusviestissä selostaa koko päivän ohjelman?

Oliko jo määritetty, mitä "ilta" tarkoittaa?

Klo 18 jälkeen.

Vierailija
45/213 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a, en kyllä itse havaitse pätemistä tuossa. Ehkä ajattelee samalla aikatauluaan, että on sitä ja tätä tuossa iltapäivällä, mutta illalla ehtii? Entä jos miettiikin haikeasti entistä vapauttaan, on sitä ja tätä mutta silloin illalla ehtii? Ehkä on jopa aavistuksen väsynyt/uupunut? Mahdollisuuksia on monia, ja kyllähän lapset kaappaavat ison siivun elämästä. Eikö ystävänsä elämästä voisi olla kiinnostunut?

Mutta jos on jo sovittu että illalla ehtii ja nähdään niin mitä sitten varmistusviestissä selostaa koko päivän ohjelman?

Oliko jo määritetty, mitä "ilta" tarkoittaa?

En tiedä. Usein ystävillä on asiasta vähän samanlainen käsitys.

Vierailija
46/213 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletpa katkera.

Oletpa ilkeä!

!lapset! Ei kuulu siihen tapaamisasiaan millään lailla!

Luetteletko itte kaik asiasi ennekuin pääset varsinaiseen tapaamisasiaan?

Vierailija
47/213 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa ihmeellistä ettei samalla voi edes kertoa päivän muista jutuista. Miten voit olla noin ehdoton, että tietystä asiasta saa puhua tai mainita keskustelun aikana. 

Ei ole mullakaan lapsia, mutta jaksan kyllä kuunnella nuo muutkin asiat. 

Vierailija
48/213 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanot sille suoraan, että lapsista kuuleminen satuttaa sinua ja saa sinut tuntemaan itsesi arvottomaksi. Kyllä hän varmasti ymmärtää.

En tunne itseäni arvottomaksi. Ihmetyttää vain se, mikä tarve kaverilla on aina mainostaa minulle lapsiaan.

Ap

Minä tiedän. Olen vapaaehtoislapseton ja lähiomaisella on tapana jatkuvasti jauhaa lapsenlapsistaan minulle jota ei kiinnosta pätkääkään. Olen sanononut monta kertaa etkö voisi puhua niistä lapsellisten ihmisten kanssa. Hän on kiusannut muitakin lapsettomia ihmisiä välien katketen. Yhtään ystävää ei ole kun ei hän itse kuuntele muiden lapsista. Minä en voi kokonaan välejä katkaista ja riitelen kun alkaa taas korvista pursuaan ja otan etäisyyttä. 🤯

Hänellä on kamala tarve saada lapsettomat tuntemaan itsensä arvottomaksi ja huonommaksi ihmiseksi. Kamala tarve juuri lapsettomalle mainostaa niiden ihanuutta ihan kun lapsettoman elämä ei ole minkään arvoista.

Sitten minulla on perheellinen ystävä, mummo ihminen eikä hänen kanssa ole mitään ongelmia. Hänellä ei ole mitään tarvetta korostaa tai kehuskella minulle lapsenlapsistaan. Me löydetään keskustelun aihetta kaikista yhteiskunnan asioista ja kummankin harrastuksista. 

Vierailija
49/213 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos oma elämä on tyhjää niin voihan se toisen täysi elämä kuulostaa pätemiseltä.

Minä ainakin ajattelisin apn ystävän selventävän ääneen myös itselleen päivänsä kulkua, töistä klo15, lapset hoidosta, Matti jalkapalloon klo 16, sitä ennen jotain ruokaa, Lilli jalkapalloon klo 17, muista tarkastaa että puoliso Lasse on illalla lasten kanssa ja laittaa pikku Pirjon yksin nukkumaan, tänään hän on Antin perheen vuoro tuoda myös Lilli jalkapallosta, ai niin, minun pitää viedä myös Antti.

Miksi ajattelet minun elämäni olevan tyhjää? Siksikö, kun en luettele kaikkia minulle merkityksellisiä asioita tapaamisviestissä? Oletko niitä, jotka luulevat elämän sisällön tulevan vain lapsista? Eihän kukaan lapsia hankkinut voisi silloin olla onneton, mutta niin ei taida olla.

Sitä paitsi usein kaikkein tärkeimmät asiat haluaa pitää itsellään, sydämessään.

Ap

Kyllä se aika tyhjältä tuntuu kun noin vähäpäitöistä asiaa ehtii pohtia ja kyllä lapset ovat minulle ne tärkeimmät, ovat jo aikuisia ja heillä on lapsia, en heistä puhu joka päivä, mutta muistan myös tuon ajan kun kaikki piti olla tarkkaan käsissä ja juuri sinä iltana klo 19 voin tavata kun kaikki muut palaset olivat kohdallaan.

Vaikka nyt klo 11.20 lojun sohvalla pohtien maailman menoa ja iltapäivän ystävän tapaamista, en ajattele että hän pätee vaikka kertoo hevosestaan, se on hänelle tärkeä, minusta haiseva ja pelottava, mutta on ihana seurata toisen iloa.

Vierailija
50/213 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kaverisi kommunikointityyli on erilainen viestitellessä. Ei koe luontevaksi keskustella niukalla asialinjalla vaan rupattelee. Eikö sinua ärsyttäisi jos selostaisi työpäivän loppua, palaveri klo 15.00, viimeinen asiakas klo 16. 30 ja sitten loppuu työpäivä...

Jaa, mä en todella koe jotain lapsen kuskausta tärkeäksi sydämen salaisuudeksi vaan se on hyvin arkipäiväinen asia. Suuri rakkaus lastani kohtaan on sydämenasia, sitä mä en julista ääneen oikeastaan missään saati arkipäiväisissä keskusteluissa.

Vierailija
51/213 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kaverisi kommunikointityyli on erilainen viestitellessä. Ei koe luontevaksi keskustella niukalla asialinjalla vaan rupattelee. Eikö sinua ärsyttäisi jos selostaisi työpäivän loppua, palaveri klo 15.00, viimeinen asiakas klo 16. 30 ja sitten loppuu työpäivä...

Jaa, mä en todella koe jotain lapsen kuskausta tärkeäksi sydämen salaisuudeksi vaan se on hyvin arkipäiväinen asia. Suuri rakkaus lastani kohtaan on sydämenasia, sitä mä en julista ääneen oikeastaan missään saati arkipäiväisissä keskusteluissa.

No tulihan se sieltä. Suuri rakkaus lasta kohtaan. Mitään suurempaa ei voi kokea jne.

Vierailija
52/213 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on yksi vela ystävänä. On todella raskasta seuraa, on vähän apn kaltainen tyyppi. Koko ajan minun pitäisi olla varpaillaan, etten puhuisi hänelle sopimattomia asioita. Olen yrittänyt etääntyä hänestä, mutta hän jatkuvasti ottaa yhteyttä, minä en ota häneen.

Meillä on kaksi pientä lasta, liikumme heidän kanssaan ihan jouhevasti, mutta lasten kanssa elämä on helpompaa kun pitää pääsääntöisesti rytmistä kiinni. Velan mielesta se on tarpeetonta, hän kun omasta mielestään on asiantuntija lastenkin asioissa.

Voi kertoa myös suuren salaisuuden, hänen juttelunsa baari-illoista, keikoilla käymisestä ja viinin litkimistä eivät ole kauhean kiinnostavia, olen sen kaiken itse käynyt läpi ja tyhjäksi huomannut. Mutta ei haittaa jos hän haluaa jatkaa, kunhan ei minua kiusaa asioilla. Ja minä en käytä rahoja ja aikana hänen kanssaan tehtäviin lomareissuihin, ne on aina samaa, rannalla ja putiikeissa notkumista ja illalla liikaa viiniä ja hänen valitustaan.

Minä antaisin mieluusti ystäväni etsiä seuraa jossa hän viihtyy, kunpa hän jättäisi minut rauhaan. Ilmeisesti muut ystäväpiiristämme ovat jo hänet hylänneet. Näin olen kuullut ja tulkinnut.

Amen

Vierailija
53/213 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanot sille suoraan, että lapsista kuuleminen satuttaa sinua ja saa sinut tuntemaan itsesi arvottomaksi. Kyllä hän varmasti ymmärtää.

En tunne itseäni arvottomaksi. Ihmetyttää vain se, mikä tarve kaverilla on aina mainostaa minulle lapsiaan.

Ap

Minä tiedän. Olen vapaaehtoislapseton ja lähiomaisella on tapana jatkuvasti jauhaa lapsenlapsistaan minulle jota ei kiinnosta pätkääkään. Olen sanononut monta kertaa etkö voisi puhua niistä lapsellisten ihmisten kanssa. Hän on kiusannut muitakin lapsettomia ihmisiä välien katketen. Yhtään ystävää ei ole kun ei hän itse kuuntele muiden lapsista. Minä en voi kokonaan välejä katkaista ja riitelen kun alkaa taas korvista pursuaan ja otan etäisyyttä. 🤯

Hänellä on kamala tarve saada lapsettomat tuntemaan itsensä arvottomaksi ja huonommaksi ihmiseksi. Kamala tarve juuri lapsettomalle mainostaa niiden ihanuutta ihan kun lapsettoman elämä ei ole minkään arvoista.

Sitten minulla on perheellinen ystävä, mummo ihminen eikä hänen kanssa ole mitään ongelmia. Hänellä ei ole mitään tarvetta korostaa tai kehuskella minulle lapsenlapsistaan. Me löydetään keskustelun aihetta kaikista yhteiskunnan asioista ja kummankin harrastuksista. 

Juuri näin. Toiset haluavat päteä, alentaa toisia ja ylentää omaa elämäänsä. Toiset taas eivät, vaan ovat ihania, luonnollisia ja vaatimattomia ihmisiä joiden ei tarvitse esittää mitään ja päteä millään.

Ap

Vierailija
54/213 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullakin on yksi vela ystävänä. On todella raskasta seuraa, on vähän apn kaltainen tyyppi. Koko ajan minun pitäisi olla varpaillaan, etten puhuisi hänelle sopimattomia asioita. Olen yrittänyt etääntyä hänestä, mutta hän jatkuvasti ottaa yhteyttä, minä en ota häneen.

Meillä on kaksi pientä lasta, liikumme heidän kanssaan ihan jouhevasti, mutta lasten kanssa elämä on helpompaa kun pitää pääsääntöisesti rytmistä kiinni. Velan mielesta se on tarpeetonta, hän kun omasta mielestään on asiantuntija lastenkin asioissa.

Voi kertoa myös suuren salaisuuden, hänen juttelunsa baari-illoista, keikoilla käymisestä ja viinin litkimistä eivät ole kauhean kiinnostavia, olen sen kaiken itse käynyt läpi ja tyhjäksi huomannut. Mutta ei haittaa jos hän haluaa jatkaa, kunhan ei minua kiusaa asioilla. Ja minä en käytä rahoja ja aikana hänen kanssaan tehtäviin lomareissuihin, ne on aina samaa, rannalla ja putiikeissa notkumista ja illalla liikaa viiniä ja hänen valitustaan.

Minä antaisin mieluusti ystäväni etsiä seuraa jossa hän viihtyy, kunpa hän jättäisi minut rauhaan. Ilmeisesti muut ystäväpiiristämme ovat jo hänet hylänneet. Näin olen kuullut ja tulkinnut.

Amen

En ole lainkaan ystäväsi kaltainen.

Ap

Vierailija
55/213 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaksi lasta, enkä koskaan tuo heitä esiin keskusteluissa, joihin eivät kuulu. Ei minun elämässäni äitiys ole koskaan ollut edes tärkein asia elämässäni. Esim. musiikki, rakkaussuhteet yms ovat olleet isompia juttuja.

Rakkaussuhteet :D

Montako isää niillä lapsillasi on?

Vierailija
56/213 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amen

Tämä!

Sama minulla, yksi kaveri julistaa lapsettomuutta jatkuvasti. Muusta ei saisi puhua ja me lapselliset varsinkaan mistään. Kaikki meidän asiamme ovat pitkästyttäviä. Ei kovin hedelmällinen pohja ystävyyteen. En itse ota yhteyttä mutta häneltä tulee monta viestiä ja pyyntöjä kahville, lenkille jne. Ei kiinnostaisi lähteä kuuntelemaan valitusta. Viime perjantaina kysyinkin, kun hän taas aloitti viestittelyyn, että oletko yksinäinen. Hän suuttui kysymyksestä, tuli täyslaidallinen haukkuja. Ilmeisesti totuus koski.

Vierailija
57/213 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin tämä äiti-ihminen on sanomisillaan tarkoittanut yhtään mitään ihmeempää, mutta toki joku vetää herneen nenään ja luulee pätemiseksi. Just tätä ihanaa nykyaikaa, mitään ei saa sanoa eikä mistään puhua.

Vierailija
58/213 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai tuo nyt mitään pätemistä ole vaan kertoo samalla kaverilleen muutakin. Mitä pahaa tuossa on? 

Onko sulla joku alemmuudentunto vai mistä kiikastaa? 

Vierailija
59/213 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin nyt vain on tämmöinen tapa 😀 ihan siis ilman lapsiakin. Kerrotaan että töiden jälkeen käy kaupassa, sitten tekee kotona ruuan, syö ja pissattaa taunon, sitten sitä ja tätä joten klo 19 sopii 😆

Vierailija
60/213 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakkaussuhteet :D

Montako isää niillä lapsillasi on?

Olen eri, mutta rakkaussuhteet ihmisten välillä voivat olla muitakin kun suhteita lasten tulevaan isään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi