Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen katsonut tässä joitain Supernanny-jaksoja ja mietin että onko tämä kurittomuus/kädettömyys lasten kanssa uusi ilmiö?

Vierailija
11.08.2023 |

Eikä vain tuossa ohjelmassa, mutta kun samoja ongelmia tuntuu olevan myös niillä omilla ystävillänikin joilla on pieniä lapsia. Kun palaan aikaan jolloin itsellä oli pienet lapset (nyt jo yli 20-v.) niin ei meillä ollut tuollaisia ongelmia enkä silloin kuullut että kenelläkään muullakaan olisi ollut. Lapset menivät nukkumaankin kun oli sen aika, ei siinä mitään tapeltu. Onko muiden nyt jo aikuisten lasten vanhemmilla samantyyppisiä havaintoja/kokemuksia? Mitä on tapahtunut tässä välissä?!

Kommentit (256)

Vierailija
121/256 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ne vanhemmat on heidätkin "kasvatettu" samalla tavalla. 80-luvullahan levisi into vapaaseen kasvatukseen, joka ymmärrettiin  päin honkia niin että ollaan lasten kavereita, eikä käytännössä kasvateta heitä ollenkaan.

Kyllä se "vapaa kasvatus" -käsite tuli jo 60-luvulla, Summerhill ja Steinerkoulut jne.

Meillä oli oppikoulussa oppilaita yhden suurperheen lapset, suunnilleen joka vuosiluokalla yksi, ja heillä oli kuulemma vapaa kasvatus. Idea oli kai se, että lapset oppivat itsenäisesti ja toisiltaan, sääntöjä heillä ei ollut. Tytöt ainakin oli ihan hirveän äänekkäitä ja aina joka paikassa nenineen. Yksi alkoi odottaa lasta lukiossa. En sen kummemmin tiedä heidän myöhemmistä vaiheistaan, mutta mieluisaa sakkia olivat. Äiti oli jonkin sortin taiteilija olevinaan.

Vapaa kasvatus on korvattu tunnekasvatuksella joka on kuin vapaa kasvatus, mutta siihen on liimattu päälle tunteiden sanoitus.

Vierailija
122/256 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Woke toimii lapsiakin kohtaan niin, että sanoo päinvastoin, kuin asiat on. Syyttää muita siitä, mitä itse härskisti harjoittaa. Pyrkii määräämään, millaisia lapset saavat olla ja miten saavat ajatella... samalla, kun syyttää vanhempia siitä, että hämmentävät lapsiaan!

Ainoa joka on hämmentynyt olet sinä wokesi kanssa et edes ymmärrä sanaa.

Heräsin 10 uutisten aikaan ja siellä kerrottiin, että pitää määrittää mitä on rasismi, aikuisille ihmisille, jotka on valittu meitä edustamaan.

Eli jos aikuiset eivät tiedä että ihmisiä ei kuulu lokeroida minkään mukaan, niin onhan se joillekin kasvattajille vaikeaa.

Saako miehet lokeroida? Tai lihansyöjät tai autoilijat? Tai valkoiset? Tai heteroseksuaalit?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/256 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Woke toimii lapsiakin kohtaan niin, että sanoo päinvastoin, kuin asiat on. Syyttää muita siitä, mitä itse härskisti harjoittaa. Pyrkii määräämään, millaisia lapset saavat olla ja miten saavat ajatella... samalla, kun syyttää vanhempia siitä, että hämmentävät lapsiaan!

Ainoa joka on hämmentynyt olet sinä wokesi kanssa et edes ymmärrä sanaa.

Heräsin 10 uutisten aikaan ja siellä kerrottiin, että pitää määrittää mitä on rasismi, aikuisille ihmisille, jotka on valittu meitä edustamaan.

Eli jos aikuiset eivät tiedä että ihmisiä ei kuulu lokeroida minkään mukaan, niin onhan se joillekin kasvattajille vaikeaa.

No onhan se hyvä määrittää rajat sille mistä puhutaan. Rasismi kokee muuten sanana inflaation, eli lakkaa tarkoittamasta mitään, koska se tarkoittaa kaikkea. Helpointa olisi määrittää rasismi sanakirjan mukaisesti, jolloin erilaiset laastarien värisävyt ja jäätelöpuikkojen nimet olisivat lähinnä päivitystä vaativia arjen ongelmia.

Vierailija
124/256 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ainakaan kehtaisi kertoa neuvolassa että rankaisen lapsiani. Enkä usko olevani ainut joka kokee näin.

Vierailija
125/256 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ainakaan kehtaisi kertoa neuvolassa että rankaisen lapsiani. Enkä usko olevani ainut joka kokee näin.

Ai. Itse kyllä kerroin että meillä on käytössä telkkariohjelmien kieltäminen, viikkorahan pidättäminen, karkkipäivän peruminen yms rankaisukeinot.

Vierailija
126/256 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori nyt vaan mutta minun lapsuuden perheessä ei perseilty sen takia, koska meidät kasvatettiin pelon avulla.

2000-luvun alkupuolella edelleen roikotettin hiuksista ihan mitättömien syiden takia.

T. Traumatisoitunut perheen nuorin, joka oppi olemaan hiljaa ja kiltisti, jotta ei kärsisi samaa kuritusta kuin vanhemmat sisarukset

Vierailija
127/256 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai. Itse kyllä kerroin että meillä on käytössä telkkariohjelmien kieltäminen, viikkorahan pidättäminen, karkkipäivän peruminen yms rankaisukeinot.

Täysin normaalia toimintaa.

Nimim. th-alalla

Vierailija
128/256 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori nyt vaan mutta minun lapsuuden perheessä ei perseilty sen takia, koska meidät kasvatettiin pelon avulla.

2000-luvun alkupuolella edelleen roikotettin hiuksista ihan mitättömien syiden takia.

T. Traumatisoitunut perheen nuorin, joka oppi olemaan hiljaa ja kiltisti, jotta ei kärsisi samaa kuritusta kuin vanhemmat sisarukset

Näinhän se on ennen ollut.

Vierailija
129/256 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoisitko jäähypenkistä tai arestinurkasta?

Vierailija
130/256 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voisi kertoa?????

Vierailija
131/256 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne on kiellettyjä kuritus-/rangaistuskeinoja nykyään.

Vierailija
132/256 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niiden käyttöä ei suositella.

Vierailija
133/256 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäähypenkistä saattaa asiantuntijoiden mukaan olla lapselle jopa enemmän vahinkoa kuin hyötyä.

Vierailija
134/256 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos meillä olisi jäähypenkki käytössä niin kertoisin. Se toimii joillekin lapsille, mutta meidän ei halua jäädä yksin jos heitä v*tuttaa. Arestinurkasta en nyt ihan edes tiedä mikä se on.

Vierailija
135/256 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se toimii joillekin lapsille, mutta meidän ei halua jäädä yksin jos heitä v*tuttaa.

On tärkeää huolehtia siitä, että rangaistus on lapselle mieluinen. Toistuva epämieluinen rankaisu voidaan jopa luokitella kaltoinkohteluksi.

Vierailija
136/256 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ne vanhemmat on heidätkin "kasvatettu" samalla tavalla. 80-luvullahan levisi into vapaaseen kasvatukseen, joka ymmärrettiin  päin honkia niin että ollaan lasten kavereita, eikä käytännössä kasvateta heitä ollenkaan.

Kyllä se "vapaa kasvatus" -käsite tuli jo 60-luvulla, Summerhill ja Steinerkoulut jne.

Meillä oli oppikoulussa oppilaita yhden suurperheen lapset, suunnilleen joka vuosiluokalla yksi, ja heillä oli kuulemma vapaa kasvatus. Idea oli kai se, että lapset oppivat itsenäisesti ja toisiltaan, sääntöjä heillä ei ollut. Tytöt ainakin oli ihan hirveän äänekkäitä ja aina joka paikassa nenineen. Yksi alkoi odottaa lasta lukiossa. En sen kummemmin tiedä heidän myöhemmistä vaiheistaan, mutta mieluisaa sakkia olivat. Äiti oli jonkin sortin taiteilija olevinaan.

Vapaa kasvatus on korvattu tunnekasvatuksella joka on kuin vapaa kasvatus, mutta siihen on liimattu päälle tunteiden sanoitus.

Ja tunteiden sanoitus voi olla haitallista lapselle. Lapsi imee olotiloja ja vaikutteita kuin sieni aikuisilta. Jos laitat lapsesi vellomaan tunteissa (jopa täysin tarpeettomasti ja siten, että itse päätät mitä hän tuntee), niin ei hyvä seuraa. Esim. Lasta harmittaa ja sinä laitat lapsen kierimään siinä tunteessa "sinua nyt harmittaa ja surettaa, voi sinua pientä, onhan se ikävä tilanne", niin lapsi ajattelee juuri noin. Sen sijaan, jos sanot "ei mitään, kyllä tässä pärjätään, tehdäänpä näin...", lapsi ajattelee niin. Hiljalleen lapsesi saa ajatusmalleja suuntaan tai toiseen. Ensimmäisellä ajatusmallilla saa pelokkaan, masentuneen ja ahdistuneen lapsen tai jopa aikuisen. Tokalla saa pärjäävän lapsen. Tässä elämässä ei selviä ilman pettymyksiä ja vastoinkäymisiä. Niistå täytyy osata nousta eikä jäädä niihin vellomaan.

Vierailija
137/256 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan perhetyön kautta olen saanut apua kasvatusalan ammattilaisilta ja nimenomaan suositeltu palkinto/rangaistus -systeemiä. Rangaistus meillä oli peliajan vähentäminen. Normaalissa elämässäkin rikoksista rangaistaan eikä vain sanota soo soo, ei saa lyödä. Pumpulivanhemmuudella ei hyvää saa aikaan. Ja meinaatko oikeasti, että jokin puheen pito auttaa lapselle, joka nauraa päin naamaa, kun hänelle puhuu, ettet voi heittää hiekkaa kaverin naamaan. Ja sitten kohta heittää uudelleen? Ja nyt puhutaan jo 5-7 -vuotiaasta.

Vierailija
138/256 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se toimii joillekin lapsille, mutta meidän ei halua jäädä yksin jos heitä v*tuttaa.

On tärkeää huolehtia siitä, että rangaistus on lapselle mieluinen. Toistuva epämieluinen rankaisu voidaan jopa luokitella kaltoinkohteluksi.

Mieluinen rangaistus? OMG. Ja sitten vielä ihmetellään miksi meininki on nykyään kuin suoraan viidakosta!!!

Vierailija
139/256 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan perhetyön kautta olen saanut apua kasvatusalan ammattilaisilta ja nimenomaan suositeltu palkinto/rangaistus -systeemiä. Rangaistus meillä oli peliajan vähentäminen. Normaalissa elämässäkin rikoksista rangaistaan eikä vain sanota soo soo, ei saa lyödä. Pumpulivanhemmuudella ei hyvää saa aikaan. Ja meinaatko oikeasti, että jokin puheen pito auttaa lapselle, joka nauraa päin naamaa, kun hänelle puhuu, ettet voi heittää hiekkaa kaverin naamaan. Ja sitten kohta heittää uudelleen? Ja nyt puhutaan jo 5-7 -vuotiaasta.

Joo juuri näin ja pumpulivanhemmus on täsmälleen oikea sana nykyajan lastenkasvatukselle. Hyssytellään, heijataan, paapotaan jne ettei piltille vain tule paha mieli. Kun teet väärin, rangaistus seuraa, näin se elämässä menee.

Vierailija
140/256 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuri ei ole sama kuin huutaminen tai fyysinen kajoaminen.

Kuri on sitä että aikuinen kertoo mitä tehdään, milloin tehdään ja miten tehdään.

Kuri on sitä että aikuinen jos sanoo että nyt mennään nukkumaan, silloin mennään nukkumaan. Tai jos sanoo että nyt tietsikka kiinni se menee kiinni.

Kuri on sitä että lapsi tietää että jotain voi neuvotella mutta on asioita joita isä ja äiti ei lasten kanssa neuvottele.

Kuri on sitä että perheessä on selkeät aikuiset ja sitten lapset.

Kurin pitäminen on sitä että asioita tehdään vaikka kapinoitaisiin miten kovaa. Ja se ei rakkautta vähennä.

Miten saat lapsen esim. sinne nukkumaan kajoamatta fyysisesti? Esim. lapsi istuu siinä tietokoneella eikä lähde nukkumaan vaikka miten komentaisit. Tai vaikka lapsi ensin menisi sänkyyn niin karkaa sieltä kohta pois.

Se lähtee jo pienestä. Pikkulapsen kun opettaa siihen että nukkuma-ajoista ei lipsuta, niin se kantaa pitkälle.

Miten ihmeessä opetat pikkulapsen siihen, jos keinona ei edelleenkään ole muuta kuin se, että maanittelee lasta lempeällä äänensävyllä (huutaminen on henkistä väkivaltaa)?

Laitat sen lapsen sinne nukkumaan etkä kutvahda hänen kutsuihinsa ja huomion hakemiseensa, kyllä se lapsi sinne nukahtaa ja pian oppii että huomion hakeminen on turhaa. Todella pian itse asiassa tottuvat että nyt on nukuttava, ei enää leikitä/seurustella.

:DDD

Niin, tämä toimii siis helppojen lasten kanssa mainiosti. Entä sitten kun kyse ei ole siitä, että se lapsi huutelisi sieltä sängystä, vaan siitä, että lapsi nousee sängystä välittömästi kun vanhempi on sinne laittanut? Ja jatkaa sitä vaikka kolmen tunnin ajan?