Veikkaan tietäväni pääsyyn nykyajan matalaan syntyvyyteen
Usein yleisiä syitä asiaan todetaan olevan esim kalliit elinkustannukset ja ihmisten työelämän uraputket. Nämäkin voivat olla pieniä osasyitä, mutta veikkaan pääsyyn olevan nykyajan ihmissuhteet ja pariutuminen. Lapsia saadaan usein jo ennen avioliittoa jostain nuoruuden suhteista ja avioliitoistakin suuri osa on nykyään lyhytikäisiä ja päättyvät eroon. Sitten on tämä huomattava ryhmä, joka haluaa ensin hoitaa ajan saatossa elämänsä siihen kuntoon, että he kokevat voivansa hankkia siihen lapsia ja perustaa perheen. Heille ei vain siinä vaiheessa enää useinkaan sitten ole niitä lapsettomia kumppaniehdokkaita tarjolla kuin erittäin rajallisesti. He eivät halua mitään uusperhettä ja valmista pakettia, vaan sen oikean oman perheen johon panostaa ja antaa se välittämisensä ja energiansa.
Väitän, että tästä syntyy se tietynlainen väliinputoajien ryhmä jonka takia meillä on yhä suurempi määrä lapsettomia ihmisiä. Kaikki siis juontaa juurensa tästä nykyajan kevytkenkäisestä kulttuurista, josta on tehty ikään kuin uusi normaali.
Kommentit (107)
Vähän vajaa kolmekymppisenä naisena ainakin omassa lähipiirissä suurin osa on pitkissä vakaissa parisuhteissa. Eroja tulee silloin ja tällöin tietysti mutta ei tule äkkiseltään mieleen ketään kevytkenkäistä. :D
Toki jotkut ovat sinkkuja tahtomattaan, mutta en uskalla väittää että isoin syy olisi tuossa. Lapsiluvun lasku vaan on nykyajan mukaista ja elämänmenoon sopivaa. Hyvin monella on ajallisia ja rahallisia resursseja siihen yhteen lapseen.
Yksinkertainen syy on mielestäni yleinen kanta siihen, että eläminen on lasten kanssa haastavaa. Sitä tukee jatkuvat uutisotsakkeet. Jos vaikka parin vuoden ajan lehdet tarjoaisivat vain positiivista näkyvyyttä vanhemmuuteen niin suhtautuminen lasten hankintaan ja lapsien kohtaamiseen muuttuisi. Ihmiset on niin helppo aivopestä kaikenlaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Lapsia pitäisi tehdä vasta sitten, kun on aivan varma, että pystyy tarjoamaan heille yhtä hyvän tai paremman elämän, kuin itsellä on.
IHAN JOKAINEN VANHEMPI KAUTTA HISTORIAN JOKAISESSA KULTTUURISSA HALUAA LAPSELLE PARASTA.
Kuitenkin pitää olla realisti ja antaa lapselle edes elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että mitään pääsyytä ei ole matalaan syntyvyyteen vaan se muodostuu monesta asiasta ja suurimmat asiat on:
-Pariutumisen vaikeus, sinkkuja on paljon ja sitten eroja on paljon.
-Palkat on liian huonoja eli toisin sanoen ei ole varaa lapsiin.
-Nykyisin on vapaus valita lisääntyykö vai ei ja monet jättää lapset tekemättä koska ei ole pakko lisääntyä.
-Ihmisillä on paljon muutakin tekemistä elämässään kuin perustaa perhettä kun taas ennen elettiin saman kaavan mukaan eli etsi kumppani ja perusta perhe.
M32
Keskiluokka tekee edelleen lapsia 2-3 kappaletta, pitää isot häät ja tapailee kalliissa harrastuksissa. Vela on sekin tyypillisesti keskiluokkainen valinta, omasta tahdosta tehty kahden elämäntavan välillä.
Alemmat luokat eivät lisäänny, eivät pariudu, eikä ole tarvis tehdä päätöksiä, koska ne on pääosin jo tehty ennalta. Yhteiskuntaluokka nimittäin periytyy Suomessa melko vahvasti. Tilannetta korjataan maahanmuuttoa kasvattamalla.
Miksi sitten yksinasuminen lisääntyy jatkuvasti? Miksi sinkkujen määrä lisääntyy jatkuvasti? Miksi naimisiin meno vähenee?
Juuri oli hesarissa juttua että lapsentekemisestä on tullu luokkakysymys ja nykyisin eniten lapsia tekee hyväosaiset ja heikko osaiset, keskiluokan syntyvyys on vähentynyt eniten.
Siitä olen samaa mieltä että yhteiskuntaluokka periytyy suomessa melko vahvasti.
Tekosyy. Jos annetaan jokaiselle miljoona euroa ei he silti tee lapsia. Kyse on elämänarvoista. Jos rakstaa lapsia ja ymmärtää mistä on kyse niin ei silloin katsota omaa lompakkoa.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan muutos.
Ennen: kirkkohäät ja kolme mukulaa. Yhteinen asuntolaina. Tästä ropisi pisteitä ja hyväksyntää joka suunnalta. Tähän pyrittiin, jotta oltaisiin kuin muutkin suvussa tai naapurustossa.
Nyt: tehdään mitä itse halutaan. Otetaan kaksi kissaa tai ollaan ottamatta. Ketä kiinnostaa. Käydään töissä ja tienataan. Tai jos ei huvita, niin aina ajan saa kulumaan muutenkin. Oma elämä. Seurustelusuhteita tai avoliitto tai muita järjestelyitä. Helppoa.
Jos on hyvä asia tehdä mitä itse haluaa niin miksi meillä on vankilat?
Vierailija kirjoitti:
Kuka oikein haluaa edes lapsia tähän maailmaan? Tykkääkö joku lasten hoitamisesta ja siitä että lapsi rajoittaa elämääsi? Miten tälläisellä duunarilla voi olla varaa lapsiin kun nyt menee palkasta jo iso osa asumiskuluihin ja auton ylläpitoon?
Kaikki ei ole itsekkäitä he näkee toisen navan kuin oman.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että mitään pääsyytä ei ole matalaan syntyvyyteen vaan se muodostuu monesta asiasta ja suurimmat asiat on:
-Nykyisin on vapaus valita lisääntyykö vai ei ja monet jättää lapset tekemättä koska ei ole pakko lisääntyä.
-Ihmisillä on paljon muutakin tekemistä elämässään kuin perustaa perhettä kun taas ennen elettiin saman kaavan mukaan eli etsi kumppani ja perusta perhe.
M32
Ateismi eli elämän arvot. Jos haluaa rahaa lasten teosta niin voidaan kysyä onko moraali ihan kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että pääsyy on aina ollut naisten nirsous eli nykypäivänä sosiaalisen median ja deittisovellusten myötä naisille kelpaa vain ne stereotyyppisen tasokkaat pitkät naamakomeat pitkät ulkomaalaisen näköiset tummahiuksiset partanaamaekstrovertit statusrahamiehet.
Feminismi on demagogiaa, perhe vastainen poliittinen liike joka rohkaisee naisia jättämään miehensä, tappamaan_lapsena ja alkamaan lesboiksi.
Feminismi ei ole perhevastaista, ei rohkaise miehen jättöön, rikoksiin, eikä lesboksi voi alkaa jos ei sellainen ole.
Kerro mitä feminismi on? Meillä feminismi on erittäin hyvä mutta miksi syntyvyys on alhainen? Miksi feministit ei rohkase nuoria alle 20 vuotiaita naisia menemään avioliittoon ja hankkimaan lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vela kirjoitti:
Fiksu suomalainen ei lisäänny. Oma elämä edelle. Saat toteuttaa itseä ja tehdä mieleisiä asioita elämässä. Ihmisen arvoa ei mitata vanhemmuudella. Et ole yhtään sen huonompi ihminen lapsettomana. Maapallo muutenkin ylikansoitettu niin miksi tähän maahan pitäisi väen väkisin tehdä uusia kansalaisia?
Olen vela ja tyytyväinen elämääni ilman lapsia, eikä niitä tule tietoinen valinta ja päätös.Minäminäminä. Koska mä tahon. Koska mä en taho! Foodora.
Minäminäminä haluan! on lapsia hankkivienkien ainoa perustelu. Täysin järjetöntä vänkyttää tuota minäminäminää veloille, kun sinäsinäsinä olet muttakunmähaluuuuunvauvvvvaaaan haluuuuuuuun.
"Minä haluan lapsen" on muka itsekkäämpää kuin "minä haluan olla yksin enkä ottaa vastuuta kasvattaa toinen ihminen yhteiskuntaan" ??!!
Vierailija kirjoitti:
Kuolinvuoteella kukaan ei ole katunut lasten hankintaa...
Varmasti on ja aika monikin. Minäkin kadun enkä ole edes kuolemassa.
Ap ei saa joten hän "pohtii" peniksellään.
Ite oot tollo, ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vela kirjoitti:
Fiksu suomalainen ei lisäänny. Oma elämä edelle. Saat toteuttaa itseä ja tehdä mieleisiä asioita elämässä. Ihmisen arvoa ei mitata vanhemmuudella. Et ole yhtään sen huonompi ihminen lapsettomana. Maapallo muutenkin ylikansoitettu niin miksi tähän maahan pitäisi väen väkisin tehdä uusia kansalaisia?
Olen vela ja tyytyväinen elämääni ilman lapsia, eikä niitä tule tietoinen valinta ja päätös.Minäminäminä. Koska mä tahon. Koska mä en taho! Foodora.
Minäminäminä haluan! on lapsia hankkivienkien ainoa perustelu. Täysin järjetöntä vänkyttää tuota minäminäminää veloille, kun sinäsinäsinä olet muttakunmähaluuuuunvauvvvvaaaan haluuuuuuuun.
"Minä haluan lapsen" on muka itsekkäämpää kuin "minä haluan olla yksin enkä ottaa vastuuta kasvattaa toinen ihminen yhteiskuntaan" ??!!
Onhan se itsekästä tuottaa itsestään lähes kopio. Lisäksi laskutat lapsettomia koko ajan tästä valinnastasi koska he joutuu myös kustantamaan lapsesi koulutuksen, terveydenhuollon, sinun etusi lasten hoito ajalta jne.
Tämän hetken matala syntyvyys ei ole ongelma nyt.
Nyt on ongelmana matala syntyvyys 1970-1980-luvuilla, jolloin suuret ikäluokat jättivät tekemättä lapsia. Vauvat eivät synny valmiina. Niiden kasvu kestää 18 vuotta ja ammattiin valmistuminen 3-12 vuotta lisää.
Ap huolehtikoon itse lisääntymisestään ja omien kevyiden kenkiensä (tai vuorovaikutuskyvyttömyytensä) paheksunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M32
Ateismi eli elämän arvot. Jos haluaa rahaa lasten teosta niin voidaan kysyä onko moraali ihan kohdalla.
Lapsia tehdään valtiolle veronmaksajiksi. Jos miehet synnyttäisi niin siitä hommasta maksettaisiin kunnon korvaukset, mutta koska valtiot pyörii naisten ilmaisella työllä ja uhrauksilla niitä sitä ei tule tapahtumaan. Ollaan sentään jotain pikkuhiluja hyödytty hommasta, mutta ei läheskään tarpeeksi. On täyttä typeryyttä tehdä omakustateisesti valtion käyttöomaisuuden uusintamista kuvitellen, että sinulla on jokin oma lapsi kun se ei sitä ole.
On outoa, ettei meille wanna-be-raiskaajile jonoteta vaimoksi ja synnytyskoneeksi, vaikka me elämme omillamme KELAn taikaseinästä ja ahkerasti hajustamme sohvaa.
Vierailija kirjoitti:
Iso osa miehistä on sellaisia, joiden kanssa ei voi ajatellakaan lisääntymistä. Jos miehissä olisi jo nuorina enemmän tasapainoisia ja terveitä, päihteettömiä ja perheen haluavia yksilöitä, niin kulttuuri olisi ihan erilainen. Nykyään ei tarvitse ottaa huonoa miestä kun on hyväksyttyä ja mahdollista elää yksinkin.
No tuo lienee se suurin syy vauvakatoon ja naisten lapsettomuuteen. Hulttioiden miesten kanssa lasten hommaamisesta seuraa vaan liuta ongelmia ja loppupeleissa kaikki kaatuu naisen niskaan. Mies skippailee iloisesti seuraavaa naista riiaamaan ja viis veisaa lapsistaan. Naiset on viisastuneet ja tajunneet tuon kuvion joten vauvoja ei edes laiteta alulle. Luottamusta miehen panokseen ei ole.
Jos vauvatalkoisiin oikeasti haluttaisiin satsata niin suomalaisille miehille olisi duunattava ryhtiliike ja opetettava miten olla kunnon aviomies ja vanhempi eika vastuuntunnoton nulikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vela kirjoitti:
Onhan se itsekästä tuottaa itsestään lähes kopio. Lisäksi laskutat lapsettomia koko ajan tästä valinnastasi koska he joutuu myös kustantamaan lapsesi koulutuksen, terveydenhuollon, sinun etusi lasten hoito ajalta jne.
Ethän sitten itsekkäästi loisi meidän lasten hoidettavana, vaan lopetat itsesi suoraselkäisesti, kun et pysty enää itsestäsi huolehtimaan. :)
Ennemmin voisi ihmetellä että kuka ihme lisääntyy, kun ilman pääsee niin paljon helpommalla??!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vela kirjoitti:
Ethän sitten itsekkäästi loisi meidän lasten hoidettavana, vaan lopetat itsesi suoraselkäisesti, kun et pysty enää itsestäsi huolehtimaan. :)
Onneksi suurinta osaa ihmisistä ei tarvitse hoitaa.
T. Eri
Kuolinvuoteella kukaan ei ole katunut lasten hankintaa...