Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ruokaa laittaisit jos sinun tulisi ruokkia 8 henkeä?

Vierailija
10.08.2023 |

Meille on tulossa vieraita ja yhteensä meitä on kahdeksan. Kaikki aikuisia ja ilman ruokarajotteita. Ajatuksena tarjoilla jokin melko kasuaali perjantai-illan päivällinen mutta kuitenkin jotain vähän parempaa kuin makaronilaatikkoa. Olen melko taidokas ruuanlaittaja joten reseptin ei tarvitse välttämättä olla kovin yksinkertainen tai nopea mutta esimerkiksi varsinaiset pihvi-illalliset jätän laskuista ihan kustannustehokkuuden vuoksi. Suurin osa syöjistä on melko raavaita miehiä jotka ovat tulleet pidemmän matkan takaa, joten ruoka saa olla myös raskasta.

Kommentit (226)

Vierailija
161/226 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raclette

Aloittaja käsittääkseni halusi ideoita oikeaan ateriaan, ei illanistujaistarjoiluihin.

Häh, tiedätkö edes mitä raclette on ja miten sitä syödään?

Vierailija
162/226 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet taidokas kokki, niin tee jotain uunissa haudutettua kermaista kanaa vaikka, ja lisukkeiksi kaikkea kivaa. Ihana salaattibaari, joku tosi hyvä täyte leivälle (voisi olla alkupaloina) ja perunoita. Tavallaan ihan tavallinen ateria, mutta ei kuitenkaan. 

Hyvä viini seuraksi ja hyvää jälkkäriä. Myöhemmäksi sitten jotain naposteltavaa vielä ellei salaattibaarista jää. 

K: Mitä ruokaa laittaisin?

V: Hyvä salaattibaari, hyvää levitettä, hyvää pääruokaa, hyvää naposteltavaa, hyvää viiniä, hyvää jälkkäriä

Luulikohan vastaaja todellakin olevansa avuksi tyhjällä höpötyksellään?

Ja millähän tavalla Sinä luulet ilkeilylläsi olevasi kenellekään avuksi!

Voi voi. Sattuiko sinuun pahasti. Nyyh.

Opettele kirjoittamaan selkeämmin, jos vastaat jonkun kysymykseen. Esimerkiksi olisit voinut kertoa mitä salaattibaariin tulee, mitä levitettä, mitä pääruokaa ehdottaisit jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/226 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella arkisia tarjoiluja on ehdotettu.

Meillä jos tulee vieraita syömään tarjotaan kyllä aina sellaista mitä ei arkena syötäisiin. Lihapullat, murekkeet, lasagnet, nachovuuat ja karjalanpaistit jne on ihan arkimättöä. Sellaista mitä ne vieraatkin tekee kotonaan. Itse yritämme tehdä aina ruokia joissa on joko vähän parempia aineksia, joku teema/maa tai muuten vaan näemme vähän enemmän vaivaa vieraiden eteen. Ystävien ja perheen kesken on jokaiselle muodostunut muutama bravuuri jota toivotaan ja odotetaan pääsevämme syömään toisten luo kun itse emme sitä ruokaa kotona tee. Vierailun kohokohta on juuri se että tuntee olevansa hyvän tarjoilun arvoinen. 

Miksei hyvä kotiruoka, perinteinen, voi olla juurikin se vierailun kohokohta?

Kyllä se oikeasti voi olla, ainakin multa kaverit toivoo just kaikkea ihan perinteistä, kuten vaikka lindströmin pihvit, lihapata, jne. Lasagne ei kyllä heidänkään suosikki ole sen takia, että monet syö sitä tarpeeksi valmisversiona kumminkin, eli toivotaan semmoista, mitä ei usein saa edes valmiina.

Jos esim. lindströmit tekee alusta alkaen itse, siinä on kyllä jonkun verran hommaa, kun raastaa tuoreet punajuuret, tai lihapadan tekee alusta asti aineet ensin pannulla pyöritellen, jne, joten sen vuoksihan näitä toivotaan ja musta on tosi ok tehdä. Olen joskus saanut myös jonkun tyyliin mummon reseptin lihapullille, joita olen sitten tehnyt.

Valmis lasagnea ja itse tehtyä tuskin voi vertailla

Näinhän se on. Mutta siitä huolimatta kaverini ovat lasagneen arkiruokana niin kyllästyneitä, että eivät sitä toimi. Aika jännä tämä, että lasagne tuntuu nyt olevan ainut oikea vaihtoehto täällä ja ihan raivoa herättää, jos muuta edes mainitaan haluttavan tai vinkkinä.

Vierailija
164/226 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen usein tehnyt nyhtöpossua, uunibataattia ja sienikastiketta. Erittäin maittavaa, vähän erilaista ja tosi helppoa valmistaa. Aikaa tosin tarvitaan. Bataatit siis lohkoina uuniin. Lisukkeena vielä salaatti tai joskus olen heittänyt vielä vihreitä papuja uuniin myös.

Vierailija
165/226 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, onko ap enää kuulolla, mutta mun mielestä lasagnet ja muut vastaavat ovat kyllä liian arkiruokaa, että tarjoaisin niitä vieraille, jos vierailun ajatus on illastaa yhdessä.

Kuitenkin 8 on aika paljon, jos aikoo tarjota myös juomat, joten ymmärrän, että mitään sisäfilepihvejä ei halua tarjota ja tosiaan niiden paistamisessa juuri oikein kaikkien makuun on melkoinen haaste, jossa menee ihan turhaa aikaa.

Sen vuoksi olenkin alkanut varioida kotiruokia vähän erilaiseksi. Tässä yksi ehdotus:

- uudet perunat kannattaa hyödyntää, joten ne keitetään

- kauden kasvikset myös, tee salaatti, jossa on kaikkia mahdollisia vihanneksia, herneenversoja, retiisejä, jne

- kanttarellimuhennos, joka toimii myös kastikkeena, mutta voi tietysti käyttää mitä kastiketta vaan, jos perunoiden lisäksi haluaa muuta lisuketta kuten vaikka täytetyt herkkusienet

- jauheliharulla: tee jauhelihataikina (itse suosin aika mausteista), levitä se folion päälle levyksi, pilko jauhelihalevyn päälle esim paprikaa, oliiveja, kapriksia tms ja peitä nämä juustolla,  joko juustoraasteella tai voi ihan höylätä juustoa (gouda on omasta mielestä parasta), rullaa levy folion avulla rullaksi, paista foliorullaa uunissa 200 asteessa noin 40 min, avaa foliorulla paiston loppuajaksi 5-10 min, jotta rulla ruskistuu (laita siis uuniin niin, että "avattava puoli" jää ylöspäin:-)

Näin saat ihan tavallisista aineksista vähän näyttävämmän kokonaisuuden. Lisäksi, koska uuni on päällä joka tapauksessa voi sinne heittää muutakin, kuten vaikkapa täytetyt paprikat, tai herkkusienet, ellei tee sienikastiketta, jne.

Juomat sen mukaan, mitä laittaa. Jälkiruuissa en valitettavasti osaa neuvoa, olen niissä surkea, joten yleensä pyydän jotain vierasta tuomaan, koska meillä kaverit haluaa osallistua kumminkin😀 Alkuruuat on joskus, mutta tämä nyt vinkkaamani kokonaisuus on suomalaisittain sen verran tuhti, että yhdellä istumalla syömiseksi on riittänyt, kun meillä ei varsinaisesti ole mitään 3-4 ruuan perinnettäkään.

Ihanaa, onnistunutta ja oikein kivaa illallista teille!

Millä tavoin Lasange olisi mitenkään arkisempi ruoka kuin jauheliharulla?

Sun jauheliharullassa on paprikaa, mutta silti voisi tehdä täytettyjä paprikoita lisäksi. Myös täytettyjen herkkusienien lisäksi uuniin voi heittää vielä lisää herkkusieniä.

Arvelinkin, että viestini sisältää liian monta sanaa, jotta se voitaisiin ymmärtää AV-palstalla.

Sinä kirjoitat huonosti.

Voi olla. Minun motiivini kirjoittaa kuitenkin oli antaa aplle vinkki, koska toivon hänelle ja ystävilleen kivaa illallista. Entä sinun?

Oletko huppelissa?

-Eri- hauskaa, että Suomessa ei voi olla hyväntahtoinen kuin kännissä😂

Meinasi tyrskähtää tälle kahvi, enkä ole itsekään muuta juonut :D. Näinköhän päätyy illallisketju poistoon vielä asiattomana, ihan av:ta olis kyllä!

Sama täällä, enpä ikinä arvannut, että lasagne herättää näin paljon tunteita! Munkin mielestä se on aika arkinen sapuska, mutta katson sitä kyllä aivan eri kunnioituksella, kun seuraavan kerran uuniin lykkään.

Vierailija
166/226 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raclette

Aloittaja käsittääkseni halusi ideoita oikeaan ateriaan, ei illanistujaistarjoiluihin.

Häh, tiedätkö edes mitä raclette on ja miten sitä syödään?

Kyllä. Pointti on se että jos paikalla on kahdeksan henkeä jotka syövät reilusti, on turha ruveta pipertämään minkään racletten kanssa että kaikki saavat lämpimän annoksen samaan aikaan.

Vierailija
167/226 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ääni lasagnelle tai lihapullille tai Lindrömin pihveille/ pullille. Kunnon ruokaa ...

Mutta minä laittaisin tummaa soijarouhetta sekaan, linkissä omia kokkailujani. Ja en suosittele kokeilemaan , kun on vieraita tulossa. Vaatii opettelua että saa maut kohdalleen. Kannattaa tehdä pienempiä satseja alussa ja kun kokemus tuo varmuutta , voikin jo kokata vieraillekin.

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17491962/jauhelihapullat-saasta-4-50-va…

Vierailija
168/226 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, onko ap enää kuulolla, mutta mun mielestä lasagnet ja muut vastaavat ovat kyllä liian arkiruokaa, että tarjoaisin niitä vieraille, jos vierailun ajatus on illastaa yhdessä.

Kuitenkin 8 on aika paljon, jos aikoo tarjota myös juomat, joten ymmärrän, että mitään sisäfilepihvejä ei halua tarjota ja tosiaan niiden paistamisessa juuri oikein kaikkien makuun on melkoinen haaste, jossa menee ihan turhaa aikaa.

Sen vuoksi olenkin alkanut varioida kotiruokia vähän erilaiseksi. Tässä yksi ehdotus:

- kauden kasvikset myös, tee salaatti, jossa on kaikkia mahdollisia vihanneksia, herneenversoja, retiisejä, jne

- kanttarellimuhennos, joka toimii myös kastikkeena, mutta voi tietysti käyttää mitä kastiketta vaan, jos perunoiden lisäksi haluaa muuta lisuketta kuten vaikka täytetyt herkkusienet

- jauheliharulla: tee jauhelihataikina (itse suosin aika mausteista), levitä se folion päälle levyksi, pilko jauhelihalevyn päälle esim paprikaa, oliiveja, kapriksia tms ja peitä nämä juustolla,  joko juustoraasteella tai voi ihan höylätä juustoa (gouda on omasta mielestä parasta), rullaa levy folion avulla rullaksi, paista foliorullaa uunissa 200 asteessa noin 40 min, avaa foliorulla paiston loppuajaksi 5-10 min, jotta rulla ruskistuu (laita siis uuniin niin, että "avattava puoli" jää ylöspäin:-)

Näin saat ihan tavallisista aineksista vähän näyttävämmän kokonaisuuden. Lisäksi, koska uuni on päällä joka tapauksessa voi sinne heittää muutakin, kuten vaikkapa täytetyt paprikat, tai herkkusienet, ellei tee sienikastiketta, jne.

Juomat sen mukaan, mitä laittaa. Jälkiruuissa en valitettavasti osaa neuvoa, olen niissä surkea, joten yleensä pyydän jotain vierasta tuomaan, koska meillä kaverit haluaa osallistua kumminkin😀 Alkuruuat on joskus, mutta tämä nyt vinkkaamani kokonaisuus on suomalaisittain sen verran tuhti, että yhdellä istumalla syömiseksi on riittänyt, kun meillä ei varsinaisesti ole mitään 3-4 ruuan perinnettäkään.

Millä tavoin Lasange olisi mitenkään arkisempi ruoka kuin jauheliharulla?

Sun jauheliharullassa on paprikaa, mutta silti voisi tehdä täytettyjä paprikoita lisäksi. Myös täytettyjen herkkusienien lisäksi uuniin voi heittää vielä lisää herkkusieniä.

Arvelinkin, että viestini sisältää liian monta sanaa, jotta se voitaisiin ymmärtää AV-palstalla.

Sinä kirjoitat huonosti.

Voi olla. Minun motiivini kirjoittaa kuitenkin oli antaa aplle vinkki, koska toivon hänelle ja ystävilleen kivaa illallista. Entä sinun?

Oletko huppelissa?

-Eri- hauskaa, että Suomessa ei voi olla hyväntahtoinen kuin kännissä😂

Näissä sinun viesteissäsi ei ole mitään hyväntahtoista.

Vierailija
169/226 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalanpaistia, uunijuureksia ja perunoita.

Kermaista kanakastiketta riisillä ja uunijuureksilla

Miksei lihakeitto, kermainen lohikeitto tai tuhti hernekeittokin menisi vaikka alkuruoka salaatin ja tuoreen sämpylän kanssa.

Eihän nämä mitään gourmet-ruokia ole, mutta rehellistä kotiruokaa, jonka luulisi maistuvan raavaille miehillekin.

Vierailija
170/226 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuun Täytetyt kesäkurpitsan puolikkaat.

Pääruokana Punajuurisosekeitto kera valkosipulilla maustettu Fetajuusto.

Jälkkärinä Marja-ahakaa tai kahvia Marjapiiras tai Mansikka-palvolaa.

Ohjeet on netissä.

Vierailija
171/226 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasagne kunnolla tehtynä hyvästä jauhelihasta ja kunnollisella bechamel-kastikkeella. Siihen kylkeen vihersalaatti ja hyvää leipää ja punkkua tietty. Jälkkäriksi itsetehty tiramisu. Meillä tälläiset italialaiset illat ovat olleet hitti ja keränneet kiitosta.

Lasagneen ei laiteta BECHMEL- kastiketta vaan Balsamello-kastiketta. Kyseessä on italialainen ruoka ja balsamello on hiukan erilaista.

Kyseessö on italialainen ruoka ja siihen nimenomaan laitetaan Bechamel-kastiketta. Laita sinä vaan balsamellojasi.

Vierailija
172/226 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lammaskääryleet tai naudanlihasta palapaistikastike.

Vierailija
173/226 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osso bucco.

Vierailija
174/226 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä kommentoijat puhui itsevalmistetusta lasagnesta mihin on kastikkeet tehty itse ja kunnon lihat valittu ja lisukkeet. Ei mistään knorrin valmis pusseista. Eiköhän kelpaa raavaille miehille paremmin kun jotkut perunat ja reetiisit ja muhennokset.

Kyllä mä sen ymmärsin. Siitä huolimatta se on musta arkiruokaa, pelkkä vuoka pöydässä. Totta kai parempaa kuin knorrin pussit, mutta silti tylsää ilman mitään twistiä tai uutuutta. Ja et ehkä huomannut, että retiisien lisäksihän tuossa oli myös jauhelihaa ja juustoa, vähän kuin arvaa missä.

Kuinniin pelkkä vuoka pöydässä? Kyllä siihen sopii ihan minkälaisia salaattikulhoja laittaa lisäksi, leipää korissa, oliiveita toisessa kupissa. En ole kyllä ikinä nähnyt että olisi vain pelkkä lasagnevuoka pöydässä eikä yhtään mitään muuta. Niin ja asun Italiassa ja lasagne nimenomaan on vieraille tarjottavaa ruokaa. 

Vierailija
175/226 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä kommentoijat puhui itsevalmistetusta lasagnesta mihin on kastikkeet tehty itse ja kunnon lihat valittu ja lisukkeet. Ei mistään knorrin valmis pusseista. Eiköhän kelpaa raavaille miehille paremmin kun jotkut perunat ja reetiisit ja muhennokset.

Kyllä mä sen ymmärsin. Siitä huolimatta se on musta arkiruokaa, pelkkä vuoka pöydässä. Totta kai parempaa kuin knorrin pussit, mutta silti tylsää ilman mitään twistiä tai uutuutta. Ja et ehkä huomannut, että retiisien lisäksihän tuossa oli myös jauhelihaa ja juustoa, vähän kuin arvaa missä.

Kuinniin pelkkä vuoka pöydässä? Kyllä siihen sopii ihan minkälaisia salaattikulhoja laittaa lisäksi, leipää korissa, oliiveita toisessa kupissa. En ole kyllä ikinä nähnyt että olisi vain pelkkä lasagnevuoka pöydässä eikä yhtään mitään muuta. Niin ja asun Italiassa ja lasagne nimenomaan on vieraille tarjottavaa ruokaa. 

Miten teillä nyt menee niin tunteisiin, että muitakin ruokia kuin lasagnea ehdotetaan, tai että sitä joku pitää arkiruokana?

Vierailija
176/226 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tortilloja.

Pico de gallo ja guacamole tulevat näppärästi blenderissä isommallekin porukalle.

Iso kattila refried beanseja.

Proteiinit paprikoiden ja sipulien kanssa pannulle.

Kermaviiliä ja juustoraastetta lisäksi.

Helppo tehdä isolle porukalle ja maistuu aina kaikille!

Vierailija
177/226 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä jos tulee vieraita syömään tarjotaan kyllä aina sellaista mitä ei arkena syötäisiin. Lihapullat, murekkeet, lasagnet, nachovuuat ja karjalanpaistit jne on ihan arkimättöä. Sellaista mitä ne vieraatkin tekee kotonaan. Itse yritämme tehdä aina ruokia joissa on joko vähän parempia aineksia, joku teema/maa tai muuten vaan näemme vähän enemmän vaivaa vieraiden eteen. Ystävien ja perheen kesken on jokaiselle muodostunut muutama bravuuri jota toivotaan ja odotetaan pääsevämme syömään toisten luo kun itse emme sitä ruokaa kotona tee. Vierailun kohokohta on juuri se että tuntee olevansa hyvän tarjoilun arvoinen. 

Kertoisitko mitä syötte vierailuilla?

Kirjoitin tuolla jo alussa että meillä on yleensä jotain herkullista pataa - gulassia, stifadoa, stroganoffia ne. Ranskalainen daube tai belgialainen carbonnade flammande on myös mahtavia ruokia. Kokolihasta haudutettu merimiespihvi. Joku muu mainitsi burgundinpadan ja osso bucon. Nuo kaikki voi tehdä päivää ennen ja vaan paranee lämmitettäessä. Mikään näistä ruuista ei myöskäään ole sikakallista tai vaikeaa tehdä. 

Yhdet ystävät tarjoavat hirveä ja peuraa eri muodoissaan kun mies metsästää, toinen perhe on superhyviä grillaajia - lihan voi syödä lusikalla. Yhdessä paikassa on erilaisia ranskalaisia ruokia, toisessa portugalilaisia ja kolmannessa karibialaisia kun isännät on sieltä kotoisin. 

Kun kylille mennään puolin tai toisin on tarjolla muuta kuin arkiruokaa. Jos pölähtävät meille keskiviikkona klo 17 voin tarjota lasagnea tai makkarakeittoa tai mitä nyt päivän ruokana onkaan. 

Vierailija
178/226 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei hyvä kotiruoka, perinteinen, voi olla juurikin se vierailun kohokohta?

Lihapulla on lihapulla kotona ja kylässä. Ei se siitä paremmaksi muutu. Toki jos on joku muutto- tai talkoosakki sille voi tarjota perusruokaa mutta jos kutsutaan päivälliselle se on eri asia

Vierailija
179/226 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin miehenä  voin kertoa, että ruuassa pitää olla reilusti proteiinia. Kalaa, lihaa tai kasvisproteiinia.

Naiset ovat enemmän tuon makean perään, raavaille miehille proteiinia.

Unohtakaa täytetyt kasvikset ja sosekeitot, niitä kun tarjoaa, niin menevät suoraan mäkkärille kun ei noilla nälkä lähtenyt.

Minä kokkaisin lasagnen ja 500g vähärasvaista j-lihaa 3,5 d  tummaa soijarouhetta ja 1 viipaloitu kesäkurpitsa joukkoon, nesteenä 1 l mantelimaitoa ja 2 vuokaa uuniin. Tämä ei ole tietenkään koko ohje

Vierailija
180/226 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sitten kehtaa mitään esimerkkejä antaa niistä "bravuureistanne, joissa on vähän parempia aineksia ja joihin olette nähneet vähän enemmän vaivaa"!

Löytyy 2 eri vastauksessa