Mitä ruokaa laittaisit jos sinun tulisi ruokkia 8 henkeä?
Meille on tulossa vieraita ja yhteensä meitä on kahdeksan. Kaikki aikuisia ja ilman ruokarajotteita. Ajatuksena tarjoilla jokin melko kasuaali perjantai-illan päivällinen mutta kuitenkin jotain vähän parempaa kuin makaronilaatikkoa. Olen melko taidokas ruuanlaittaja joten reseptin ei tarvitse välttämättä olla kovin yksinkertainen tai nopea mutta esimerkiksi varsinaiset pihvi-illalliset jätän laskuista ihan kustannustehokkuuden vuoksi. Suurin osa syöjistä on melko raavaita miehiä jotka ovat tulleet pidemmän matkan takaa, joten ruoka saa olla myös raskasta.
Kommentit (226)
Kala ei ole ainakaan mun suosikki vaikka onkin ihan syötävää. Melkein aina on uunilohta kun yritetään laittaa jotain parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Chili Con Carne olisi hyvä, suuri pata sitä. Riisiä kaveriksi. Lisäksi voisi olla vihersalaatti ja joku tuhti pasta salaatti. Marjapiirakka ja jäätelöä jälkiruoaksi.
Hyi hitto, isoja suussa poksahtavia jauhoisia papuja ja mautonta riisiä joka ei edes ime padan kastiketta.
Teen itse usein pehmeän tulisia lihakastikkeita kuten Chili Con Carne ym. Ne vaativat vastapariksi miedon makuista riisiä. Se on liian lämmittävä ruoka ilman mietoa lisuketta.
Basmatiriisi on kevyesti puuroutuvaa ja imevää. Tukeva lihakastike pysyy hyvin sen päällä ja neste antaa maun riisiin. Riisiä voi myös maustaa. Purista vielä nestettä limen lohkosta annokseen ja laita creme fraichea reilu lusikallinen tulisen kastikkeen päälle. On varmasti makua. Jos teet laihan kastikkeen ja jotain irtonaista riisiä niin tottakai se on huonompi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Chili Con Carne olisi hyvä, suuri pata sitä. Riisiä kaveriksi. Lisäksi voisi olla vihersalaatti ja joku tuhti pasta salaatti. Marjapiirakka ja jäätelöä jälkiruoaksi.
Miksi tuhdin pataruuan ja riisin lisäksi pitää vielä olla tuhtia pastasalaattia? Meinaatko tainnuttaa vieraat hiilarilla?
Mun mielestä majoneesi pitoiset tuhdit pasta ym salaatit sopii erityisen hyvin pehmentämään mausteisten ruokien tulisuutta. Se on ihanaa kun on lautasella lämmintä ja tulista kastiketta ja kylmää ja kermaista salaattia. Ja tottakai myös tuoreita vihanneksia raikkauden vuoksi. Se on hyvin suhteellinen käsite mikä kenellekin on liian tukevaa. Kaikkea ei ole pakko ottaa mutta minä kyllä syön ja leivänkin saatan ottaa lisäksi.
Lasagne kelpaisi minullekin. Syön tosi harvoin vaikka ymmärrän että jotakin voi kyllästyttää.
Lisäksi tukeva salaatti pöytä, se korvaa myös alkuruoan. Tykkään salaateista.
Jälkiruoka voisi olla jotain raikasta. Jäätelöä, marjarahkaa tms.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen usein tehnyt nyhtöpossua, uunibataattia ja sienikastiketta. Erittäin maittavaa, vähän erilaista ja tosi helppoa valmistaa. Aikaa tosin tarvitaan. Bataatit siis lohkoina uuniin. Lisukkeena vielä salaatti tai joskus olen heittänyt vielä vihreitä papuja uuniin myös.
Olen pahoillani, bataatti on minulle aivan liian makeaa ja jauhoista ja sienet aiheuttavat vatsavaivoja kuten pavutkin.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottiko joku jo raikkaita voileipiä? Makaroonilaatikkoa, eiku jauhenlihamakaroonilaatikkoa tai häämakaroonilaatikkoa? Jälkiruoaksi lasten vanukkaita jos ei isä oo ehtinyt jo syömään niitä. Jos on niin jätä se sika. Muista pakottaa vegeille liharuokaa ja toisinpäin.
unohdit hyydekakun
"Olen pahoillani, bataatti on minulle aivan liian makeaa ja jauhoista ja sienet aiheuttavat vatsavaivoja kuten pavutkin."
Ymmärrän mutta mikäpä teille nirsoilijoille oikeasti edes maistuisi? Teet sitä taikka tätä niin aina on huono. On liian raskasta ja sitä ja tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, onko ap enää kuulolla, mutta mun mielestä lasagnet ja muut vastaavat ovat kyllä liian arkiruokaa, että tarjoaisin niitä vieraille, jos vierailun ajatus on illastaa yhdessä.
Kuitenkin 8 on aika paljon, jos aikoo tarjota myös juomat, joten ymmärrän, että mitään sisäfilepihvejä ei halua tarjota ja tosiaan niiden paistamisessa juuri oikein kaikkien makuun on melkoinen haaste, jossa menee ihan turhaa aikaa.
Sen vuoksi olenkin alkanut varioida kotiruokia vähän erilaiseksi. Tässä yksi ehdotus:
- uudet perunat kannattaa hyödyntää, joten ne keitetään
- kauden kasvikset myös, tee salaatti, jossa on kaikkia mahdollisia vihanneksia, herneenversoja, retiisejä, jne
- kanttarellimuhennos, joka toimii myös kastikkeena, mutta voi tietysti käyttää mitä kastiketta vaan, jos perunoiden lisäksi haluaa muuta lisuketta kuten vaikka täytetyt herkkusienet
- jauheliharulla: tee jauhelihataikina (itse suosin aika mausteista), levitä se folion päälle levyksi, pilko jauhelihalevyn päälle esim paprikaa, oliiveja, kapriksia tms ja peitä nämä juustolla, joko juustoraasteella tai voi ihan höylätä juustoa (gouda on omasta mielestä parasta), rullaa levy folion avulla rullaksi, paista foliorullaa uunissa 200 asteessa noin 40 min, avaa foliorulla paiston loppuajaksi 5-10 min, jotta rulla ruskistuu (laita siis uuniin niin, että "avattava puoli" jää ylöspäin:-)
Näin saat ihan tavallisista aineksista vähän näyttävämmän kokonaisuuden. Lisäksi, koska uuni on päällä joka tapauksessa voi sinne heittää muutakin, kuten vaikkapa täytetyt paprikat, tai herkkusienet, ellei tee sienikastiketta, jne.
Juomat sen mukaan, mitä laittaa. Jälkiruuissa en valitettavasti osaa neuvoa, olen niissä surkea, joten yleensä pyydän jotain vierasta tuomaan, koska meillä kaverit haluaa osallistua kumminkin😀 Alkuruuat on joskus, mutta tämä nyt vinkkaamani kokonaisuus on suomalaisittain sen verran tuhti, että yhdellä istumalla syömiseksi on riittänyt, kun meillä ei varsinaisesti ole mitään 3-4 ruuan perinnettäkään.
Ihanaa, onnistunutta ja oikein kivaa illallista teille!
Millä tavoin Lasange olisi mitenkään arkisempi ruoka kuin jauheliharulla?
Sun jauheliharullassa on paprikaa, mutta silti voisi tehdä täytettyjä paprikoita lisäksi. Myös täytettyjen herkkusienien lisäksi uuniin voi heittää vielä lisää herkkusieniä.Arvelinkin, että viestini sisältää liian monta sanaa, jotta se voitaisiin ymmärtää AV-palstalla.
Sinä kirjoitat huonosti.
Voi olla. Minun motiivini kirjoittaa kuitenkin oli antaa aplle vinkki, koska toivon hänelle ja ystävilleen kivaa illallista. Entä sinun?
Oletko huppelissa?
-Eri- hauskaa, että Suomessa ei voi olla hyväntahtoinen kuin kännissä😂
Oisimpa mä kännissä nyt.
Vierailija kirjoitti:
"Olen pahoillani, bataatti on minulle aivan liian makeaa ja jauhoista ja sienet aiheuttavat vatsavaivoja kuten pavutkin."
Ymmärrän mutta mikäpä teille nirsoilijoille oikeasti edes maistuisi? Teet sitä taikka tätä niin aina on huono. On liian raskasta ja sitä ja tätä.
Ihan mainiosti monikin tässä ketjussa mainittu ehdotus, esim. lasagne, stroganoff, palapaistikastike, lammaskääryleet, kanapasta, merimiespihvi...
Tein kaverille cyrryllä maustettua kanarisottoa ja kreikkalaista salaattia. Lisäksi annoksessa oli puolukkahilloa, italian ja punajuuri salaattia sekä valkosipuli patonkia. Jälkiruokana kahvi ja pulla.
Arkista mutta oli hyvää.
Teen aina jotain intialaista kanakastiketta, kun tiedän, että ystävät syövät intialiasta ruokaa.
R- kioskille mentäisiin syömään. Monipuolista ruokaa ja jälkiruokaa. Jokaiselle jotakin oman mieltymyksen mukaan.
8 hengelle ei voi tehdä mitään hienoja räpellyksiä kotona. Tavallista kotiruokaa iso annos, salaatteja ja kasviksia sekä leipää, että on reilusti lisukkeita joka makuun. Kahvia ja jäätelöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi hitto, isoja suussa poksahtavia jauhoisia papuja ja mautonta riisiä joka ei edes ime padan kastiketta.
Teen itse usein pehmeän tulisia lihakastikkeita kuten Chili Con Carne ym. Ne vaativat vastapariksi miedon makuista riisiä. Se on liian lämmittävä ruoka ilman mietoa lisuketta.
Basmatiriisi on kevyesti puuroutuvaa ja imevää. Tukeva lihakastike pysyy hyvin sen päällä ja neste antaa maun riisiin. Riisiä voi myös maustaa. Purista vielä nestettä limen lohkosta annokseen ja laita creme fraichea reilu lusikallinen tulisen kastikkeen päälle. On varmasti makua. Jos teet laihan kastikkeen ja jotain irtonaista riisiä niin tottakai se on huonompi
Itse taas tykkään chili con carnen kanssa ehdottomasti irtonaisesta riisistä kun noista puuroutuvista. Limeä en myöskään lisäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasagne kunnolla tehtynä hyvästä jauhelihasta ja kunnollisella bechamel-kastikkeella. Siihen kylkeen vihersalaatti ja hyvää leipää ja punkkua tietty. Jälkkäriksi itsetehty tiramisu. Meillä tälläiset italialaiset illat ovat olleet hitti ja keränneet kiitosta.
Ääni lasagnelle!
Alkupalaksi kermaista tattikeittoa.
Huh, mikä setti, jos alkuun on kermaista tattikeittoa, sitten tuhtia lasagnea ja loppuun vielä kermapainotteinen tiaramisu. Vaikka minulla ei mitään kermaa vastaan olekaan, tulisi huono olo noin tuhdista kokonaisuudesta. Tuhti pääruoka vaatii joko alkuun tai jälkkäriksi jotain kevyempää ettei vieraat ole ihan ähkyinä loppuillasta.
Tiramisuun ei kermaa kuulu vaan valkuaiset ja keltuaiset vatkataan erikseen vaahdoksi ja yhdistetään mascarponeen.
Mascarpone on käytännpössä juoksutettua kermaa ja rasvaa siinä on enemmän kuin kuohukermassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuhdin pataruuan ja riisin lisäksi pitää vielä olla tuhtia pastasalaattia? Meinaatko tainnuttaa vieraat hiilarilla?
Mun mielestä majoneesi pitoiset tuhdit pasta ym salaatit sopii erityisen hyvin pehmentämään mausteisten ruokien tulisuutta. Se on ihanaa kun on lautasella lämmintä ja tulista kastiketta ja kylmää ja kermaista salaattia. Ja tottakai myös tuoreita vihanneksia raikkauden vuoksi. Se on hyvin suhteellinen käsite mikä kenellekin on liian tukevaa. Kaikkea ei ole pakko ottaa mutta minä kyllä syön ja leivänkin saatan ottaa lisäksi.
Mun mielestä noi majoneesi makarooni mössöt on jo ruoka itsessään, ei niitä voi salaatiksi kutsua.
Vierailija kirjoitti:
Et ole trehaloosista kuullut? Se on kuin laktoosi-intoleranssi, mutta maitosokerin sijaan oireet aiheuttaa sienisokeri. Yhdellä sukulaisella on tuo ja jotkut syöttävät hänelle sitten salaa sieniä ruoan joukossa, kun pitävät sitä nirsoutena ja ovat ylpeitä, että saivatpa syötettyä, ei se mitään huomannut. Ei, kunnes sitten kotiinpäästyä ripuloi moisen tempun jälkeen.
Bataatti on oikeasti tosi makeaa, kannattaa tarjota mieluummin uunijuureksia, missä on monenlaista valittavaa, yhtenä osasena voi olla bataattiakin. Mutta kai sitä kerran voi syödä, jos muuta ei ole tarjolla.
Nachopelti ja salaatti
Pullea pork, perunat ja salaatti
Lasagne, salaatti
Burgerit grillissä
Kanaa, nakkeja, halloumia ja kasviksia grilliin + perunoita
Lisäksi patonkia ja tuorejuustoa ja viinirypäleitä
Hyvää viiniä
Jälkiruoaksi vanilijajäätelöä, marjoja ja suklaakastiketta tai mustikkapiirakka tai mutakakkua tai mokkapaloja, porkkanakakku tai palovaroitin.
Jos mieluummin suolainen jälkiruoka niin juustotarjotin + hedelmiä
Minä tekisin kanapataa, hirmusti kasviksia, nesteenä ranskankerma, lisukkeena uudet pienet perunat. Jälkkärinä mansikkarahka hyvin maustettuna ja joku sopiva likööri. Välissä raikas salaatti.