Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun kännykkäsi rikkoutuu, et pysty toimimaan tässä yhteiskunnassa

Vierailija
09.08.2023 |

Kännykkäni sanoi itsensä irti aamulla. Siinä sitten miettii, että miten tässä yhteiskunnassa nyt toimii ilman sitä kännykkää. Miten pääset töihin? Miten maksat laskut? Että on siellä ne kaikki apit on, että kiva. Joutu jopa kävelemään osan matkasta töihin. Mikä oli tietenkin hyvä asia. Mutta pelottavaa olla niin riippuvainen jostain kapulasta, että pystyy toimimaan täysvaltaisena yhteiskunnan jäsenenä.

Kommentit (125)

Vierailija
61/125 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on minusta väärin, että pankkia ei pysty käyttämään pelkällä tietokoneella vaan koko ajan tulee vastaan ne puhelimeen tulevat varmennuskoodit.

En tykkää siitä yhtään, että pitää olla puhelimesta niin riippuvainen.

Ainakin Nordea toimii ihan pelkällä tietokoneella.

Vierailija
62/125 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikein hyvin pystyy elämään.

Mulla on kannettava tietokone jolla pääsen pankkiin maksamaan laskut.

Ja teen sillä paljon muutakin, kuten sometan.

Bussilippu löytyy myös korttina.

AP taitaa olla vähän avuton.

Miten oletkaan päässyt kenellekään töihin 🤔

No, olen päässyt, mutta en varmaan sen takia, että mulla olisi bussiKORTTI.

Ap 

Niin, mulla on sekä kortti mihin on ladattu rahaa ETTÄ puhelimessa sovellus.

Siksi pääsen kulkemaan VAIKKA puhelin menisi rikki.

Mutta sähän oletkin ihan kädetön

Että sitten niiku varmuuden vuoksi ostetaan/hankitaan kaikki myös manuaalisiksi, jos tää tekniikka pettää tavalla tai toisella. Mitä v*ttua?

Ap

No jos on vähänkään järkeä päässä, niin kyllä. 

Löytyy ihan perinteinen bussikortti.

Löytyy tunnuslukulaitteet, niin pääseen maksamaan laskut jne.

Ei tulisi mieleenkään jättää kriittisiä asioita yhden vekottimen varaan, mikä vielä rikkoutuu helposti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/125 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, olen päässyt, mutta en varmaan sen takia, että mulla olisi bussiKORTTI.

Ap 

Niin, mulla on sekä kortti mihin on ladattu rahaa ETTÄ puhelimessa sovellus.

Siksi pääsen kulkemaan VAIKKA puhelin menisi rikki.

Mutta sähän oletkin ihan kädetön

Että sitten niiku varmuuden vuoksi ostetaan/hankitaan kaikki myös manuaalisiksi, jos tää tekniikka pettää tavalla tai toisella. Mitä v*ttua?

Ap

No jos on vähänkään järkeä päässä, niin kyllä. 

Löytyy ihan perinteinen bussikortti.

Löytyy tunnuslukulaitteet, niin pääseen maksamaan laskut jne.

Ei tulisi mieleenkään jättää kriittisiä asioita yhden vekottimen varaan, mikä vielä rikkoutuu helposti. 

Aivan! Mulla on kotona sähköt ja valot, mutta silti varalla aina fikkari ja paristoja.

Kännykkää en kylläkään ole varmuuskopioinut aikoihin, voisin tehdä sen nyt, kiitos muistutuksesta.

Vierailija
64/125 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen itsekin että miten tuosta selviää jos puhelin hajoaa tai katoaa, puhelimen hallittu vaihtaminen uuteen lienee suhteellisen kivuton operaatio jos edellinen vielä toimii. Pitäisikö olla muka aina kaksi toimivaa puhelinta käytössä yhtä aikaa?

Vierailija
65/125 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin selvisin hengissä kun kännykkä unohtui pöydälle, en viitsinyt kääntyä hakemaan vaikka muistin parin kilometrin päässä. Viiden päivän reissu ilman mitään tietotekniikkaa. Muutamia viestejä ja puheluita oli tullut.

Vierailija
66/125 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän kertoo vaan sen kuinka vääristynyt tämä "yhteiskunta" on jos ihminen tarvitsee puhelimen elääkseen tällä planeetalla

Ei se ole yhteiskunnan vika jos epävarmat ihmiset luulevat tarvitsevansa jonkun härpäkkeen, jonka mainosmiehet ovat keksineet heille tyrkyttää.

Vierailija
67/125 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kännykän häviäminen/rikkoutuminen ei vaikuttaisi elämääni kovinkaan paljon.

Kännykällä soitan ja tekstaan, en muuta. Minulla on vanha nokia C2, kätevä ja näppärä.

Minulla sama kännykkä, yli 12 vuotta vanha. En oo paljon ilmastoa tuhonnut kännykänvaihdoilla. Toivon, että kestää vielä muutaman vuoden. En vaihda älykännykkään, ellei mitään muuta enää myydä siinä kohtaa, kun on pakko vaihtaa.

Vierailija
68/125 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viestisi oli aika vinoilua, mutta tässä ihan aito kysymys:

Miten pääset pankkiin maksamaan laskut ilman kännykkää?

Minulla on tili S-Pankissa, ja sen verkkopankkiin ei pääse ilman kännykkää. Pitkään toimi, kun käytti tietokonetta ja tunnuslukutaulukkoa, mutta nykyään senkin yhteydessä pankki lähettää tekstiviestin, jossa oleva 4-numeroinen numerokoodi pitää syöttää. Sama, kun maksaa laskuja. Tietääkseni tätä ei voi kiertää mitenkään.

Haluaisin siis aivan aidosti tietää, missä pank(e)issa voi maksaa laskuja nettipankissa ilman kännykkää, ja minkälaisia nämä menetelmät ovat. En halua olla kännykkäliittymäni vanki, mutta se tehdään jatkuvasti vaikeammaksi, tai suorastaan mahdottomaksi.

Vierailija
69/125 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon takia mikään ei ole sidottu kännyyn. Ainoa mikä kännyssä on tärkeää, on kuvat.

Vierailija
70/125 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ehkä ilman toimivaa nettiyhteyttä voisi käydä noin. Autolla ajoon en tarvi kännyä, osa auton latauskorteista ihan fyysisinä lätkinä, töihin menen avaimilla, en tarvitse töissä kännykkää jos kävelen työkavereiden huoneisiin, töissä tietokone millä pääsen nettiin. Tavallinen pankkikorttikin vielä on olemassa ja tunnuslukusovellus myös läpäärillä. Pärjäisin vielä ok ilman puhelinta.

Vierailija
71/125 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni ei ole kännykkää tai tietokonetta, hyvin pärjää. Sairaalla veljelläni ei ole tietsikkaa eikä älykännykkää, tavallinen vain, hyvin pärjää. Vaatii tietty muutaman askeleeen jos hoitaa asioita eikä sapuskaa tilata kotiin vaan ihan vanhanaikaisesti ne käydään hakemassa kaupassa. Voi hyvät hyssykät teitä uusavuttomia, sääliks käy.

Vierailija
72/125 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 päivää tuntui kestävän google-tilin palautus puhelimenvaihdon jälkeen.

Vierailija
73/125 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 20€ nokialainen, pöytäkone ja langaton netti. Jos tämä jostain syystä ajetaan joskus alas niin että "äly"vakoilulelusta tulee pakollinen, niin on aika vaihtaa maisemaa Tyynenmeren suuntaan.

Vierailija
74/125 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidilläni ei ole kännykkää tai tietokonetta, hyvin pärjää. Sairaalla veljelläni ei ole tietsikkaa eikä älykännykkää, tavallinen vain, hyvin pärjää. Vaatii tietty muutaman askeleeen jos hoitaa asioita eikä sapuskaa tilata kotiin vaan ihan vanhanaikaisesti ne käydään hakemassa kaupassa. Voi hyvät hyssykät teitä uusavuttomia, sääliks käy.

No aika vaikeaksi on asioiden hoitaminen muuttunut ilman älylaitteita.

Ja vaikeammaksi muuttuu.

Vanhemmillaini ei ole näitä.

Vierailija
75/125 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhan kansan ihmiset selviää niistä, nykyajan nuoriso saa kohtauksen jos akku loppuu...

Vierailija
76/125 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nokia 1100

Tekstari, puhelu, matopeli, laskin, ajan otto, muistutus, herätys, tervehdysteksti. Akku kestää 7-14 päivää

Vierailija
77/125 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on minusta väärin, että pankkia ei pysty käyttämään pelkällä tietokoneella vaan koko ajan tulee vastaan ne puhelimeen tulevat varmennuskoodit.

En tykkää siitä yhtään, että pitää olla puhelimesta niin riippuvainen.

Ainakin Nordea toimii ihan pelkällä tietokoneella.

Tarvii sen erillisen pin-koodi laitteen kyllä kaveriksi.

Vierailija
78/125 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me yritettiin juuri ottaa teiniltä pois puhelin/netti kasvatuksellisista syistä. Ei onnistukaan, koska nuoren koulu viestii oppilaille whatsappin kautta.

Vierailija
79/125 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viestisi oli aika vinoilua, mutta tässä ihan aito kysymys:

Miten pääset pankkiin maksamaan laskut ilman kännykkää?

Minulla on tili S-Pankissa, ja sen verkkopankkiin ei pääse ilman kännykkää. Pitkään toimi, kun käytti tietokonetta ja tunnuslukutaulukkoa, mutta nykyään senkin yhteydessä pankki lähettää tekstiviestin, jossa oleva 4-numeroinen numerokoodi pitää syöttää. Sama, kun maksaa laskuja. Tietääkseni tätä ei voi kiertää mitenkään.

Haluaisin siis aivan aidosti tietää, missä pank(e)issa voi maksaa laskuja nettipankissa ilman kännykkää, ja minkälaisia nämä menetelmät ovat. En halua olla kännykkäliittymäni vanki, mutta se tehdään jatkuvasti vaikeammaksi, tai suorastaan mahdottomaksi.

Kyllä pääsee. Ässällä on tunnuslukutaulukko käytössä. 

Ainakin Nordealla ja Danskella on tunnuslukulaitteet. 

Vierailija
80/125 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhan kansan ihmiset selviää niistä, nykyajan nuoriso saa kohtauksen jos akku loppuu...

Mutta kun ei selviä.

Ystäväni isä, joka osaa rakentaa puusta mitä vain, ei osannut myydä autoaan. Tai myydä osasi, mutta omistajuuden siirto ei enää onnistunut. Myös laskujen maksaminen on lähes mahdotonta ilman nettipankkia. Kyseisen miehen samanikäinen veli, joka asuu Sveitsissä, käy pari kertaa kuukaudessa omassa pankissaan, jossa virkailija hoitaa hänen laskunsa. Itse pärjään, kun olen hallinnut tietokoneet siitä lähtien kun Vic-20 tuli kauppoihin, mutta ihan täysjärkisiäkin vanhuksia tiputetaan meillä hoivattavien luokkaan siirtämällä kaikki digidigiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän