Kun kännykkäsi rikkoutuu, et pysty toimimaan tässä yhteiskunnassa
Kännykkäni sanoi itsensä irti aamulla. Siinä sitten miettii, että miten tässä yhteiskunnassa nyt toimii ilman sitä kännykkää. Miten pääset töihin? Miten maksat laskut? Että on siellä ne kaikki apit on, että kiva. Joutu jopa kävelemään osan matkasta töihin. Mikä oli tietenkin hyvä asia. Mutta pelottavaa olla niin riippuvainen jostain kapulasta, että pystyy toimimaan täysvaltaisena yhteiskunnan jäsenenä.
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vieläkään siirtynyt älypuhelimeen. Elämä rullaa aivan hyvin.
Yksi asia mikä nyppii kovasti on, että Suomessa on jokin operaattorien kartelli eikä yksikään tarjoa puhelinliittymää, jossa ei ole internet-yhteyttä. Ainut vaihtoehto on pre-paid. Eli peruspuhelimellakin pakotetaan maksamaan 20-30e kuukaudessa palvelusta, jota et voi käyttää. Asiaan on kuitenkin näppärä ratkaisu: sama sim-kortti käy niin puhelimeen kuin nettimodeemiin ja näin voi irtisanoa nettiliittymän ja operaattori saa sen minkä ansaitseekin. Modeemin kautta voi lähettää tietokoneella jopa tekstiviestejä - täysin ilmaiseksi.
No ota se pre-paid, ei tartte maksaa ylimäärästä yhtään.
Joinakin kuukausina se olisi järkevämpää. Sitten tarvitsisin kuitenkin erillisen nettiliittymän, ja niitäkin nuo myy kohtuu järkevään hintaan ainoastaan määräaikaisina. Hinnat ja ehdot samat joka firmalla tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta uusi. Helppoa.
Niin, mutta jos mulla ei vaikka olis rahaa ostaa? Ja kaikki appien palauttaminen uuteen maksaa...
Miten niin maksaa?
Ikinä en ole maksanut mistään appien eli sovellusten palauttamisesta tai asentamisesta uuteen puhelimeen.Tietty jos on avuton ja pyytää liikettä asentamaan ne, niin ei ne sitä ilmatteeksi tee
Mites noiden pankkien ja pankkikorttien appien uudelleenlataus niinku onnistuu? Kukahan vaan vois alkaa latailemaan mun pankkien appeja eri kännyköihin. Ne pyytää helvetesti eri varmennuksia jopa postitse. Joten Pidä turpas kiinni.
Ap
No avainlukulistalla ja varmistustekstiviestillä pankista saat sen pankkisovelluksen uuteen puhelimeen.Ei sitä todellakaan kuka tahansa voi ladata luuriinsa.Eikä maksa yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Se on minusta väärin, että pankkia ei pysty käyttämään pelkällä tietokoneella vaan koko ajan tulee vastaan ne puhelimeen tulevat varmennuskoodit.
En tykkää siitä yhtään, että pitää olla puhelimesta niin riippuvainen.
Siksi että muuten varas voisi saada paperit joilla ilman lisävarmistusta eli tekstiviestiä pääsisi tilillesi mellastamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen itsekin että miten tuosta selviää jos puhelin hajoaa tai katoaa, puhelimen hallittu vaihtaminen uuteen lienee suhteellisen kivuton operaatio jos edellinen vielä toimii. Pitäisikö olla muka aina kaksi toimivaa puhelinta käytössä yhtä aikaa?
Sim-kortti ja pankin avainlukulista riittää pankkisovelluksen lataamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikein hyvin pystyy elämään.
Mulla on kannettava tietokone jolla pääsen pankkiin maksamaan laskut.
Ja teen sillä paljon muutakin, kuten sometan.Bussilippu löytyy myös korttina.
AP taitaa olla vähän avuton.
Miten oletkaan päässyt kenellekään töihin 🤔Käytätkö tunnuslukutaulukkoa, vai kuinka kirjaudut verkkopankkiisi ja muihin virallisiin palveluihin?
mulla hajosi puhelin vuosi sitten ja totesin saman kuin aloittajakin, että kaikki on kännykässä nykyään. Ihan kaikki. Eikä se ole avuttomuutta, että maailmasta on muotoutunut sellainen.
Ei niin. Se on mielettömyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten oletkaan päässyt kenellekään töihin 🤔Käytätkö tunnuslukutaulukkoa, vai kuinka kirjaudut verkkopankkiisi ja muihin virallisiin palveluihin?
mulla hajosi puhelin vuosi sitten ja totesin saman kuin aloittajakin, että kaikki on kännykässä nykyään. Ihan kaikki. Eikä se ole avuttomuutta, että maailmasta on muotoutunut sellainen.Tuohon kannattaa varalle tilata tunnuslukulaite. Pieni lätkä, ei vie tilaa kaapissa/laatikossa, ja sen saa sieltä käyttöön jos puhelin rikkoutuu.
Mikä tuo tunnuslukulaite on? Tai mihin se lätkä sitten asetetaan, että pääsee kirjautumaan pankkiin. Puhelinta yleensä käytän, mutta jos se hajoaisi, voisin kirjautua netissä tunnuslukulistan avulla helposti.
Ei oo puhelimessa asennettuna muita sovelluksia, kuin whatsapp, pankkisovellukset, yle areena ja firefox että voi kuunnella youtubesta musiikkia. Harkitsin jo ns. dumb phoneen siirtymistä, mutta tuollainen 4-tuumainen android-puhelin on kuitenkin parempi, kun sillä onnistuu kaikki edellämainittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta uusi. Helppoa.
Joillakin sujuu maksaminenkin kännykällä että millä ostat? Et saa mitään edes tilattua kun et voi varmistaa henkilöllisyyttäsi ilman älypuhelinta
Kokeilin joskus maksamista puhelimella, mutta en tajunnut sen ideaa..? Pankkikortti piti kuitenkin olla mukana.
Vierailija kirjoitti:
Ja joillakin voi olla jopa monia kymmeniä appeja, joita pitää uudelleenladata. Ei ihan helppo homma. Toisin kuin joku kotimamma siellä setänsä tai serkkunsa läppärillään peräjuupajoella siellä näpyttelee ja soittelee isänsä tai miehensä nokialaisella.
AP
Onhan se niinkin vaikeaa homma kuin kirjautua samoilla gmail-tunnuksilla ja odottaa että ohjelmat asentuu itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mulla hajosi puhelin vuosi sitten ja totesin saman kuin aloittajakin, että kaikki on kännykässä nykyään. Ihan kaikki. Eikä se ole avuttomuutta, että maailmasta on muotoutunut sellainen.Tuohon kannattaa varalle tilata tunnuslukulaite. Pieni lätkä, ei vie tilaa kaapissa/laatikossa, ja sen saa sieltä käyttöön jos puhelin rikkoutuu.
Mikä tuo tunnuslukulaite on? Tai mihin se lätkä sitten asetetaan, että pääsee kirjautumaan pankkiin. Puhelinta yleensä käytän, mutta jos se hajoaisi, voisin kirjautua netissä tunnuslukulistan avulla helposti.
Pelkkä avainlukulista ei enää riitä,tekstiviesti pankista varmistaa sen.Näin varkaalle ei riitä pelkkä paperi tilitietoihin.Tunnuslukulaite on niille jotka ei käytä älypuhelinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän kertoo vaan sen kuinka vääristynyt tämä "yhteiskunta" on jos ihminen tarvitsee puhelimen elääkseen tällä planeetalla
Niin, juuri näin. Ja te muut varmaan kävelette sen läppärinne kanssa sitten HSL:n bussiin ja näytätte korttinne tai muuta vastaavaa.
Ap.
Ei täällä kulje HSL vaan TKL
Itselläni oli juuri äsken sama ongelma. Onneksi kotoa löytyi toinen laite, johon pystyin väliaikaisesti siirtämään sim-kortin sekä pankin tunnuslukutaulukko paperilla että pystyin tunnistautumaan. Muuten olisin ollut aivan kusessa, koska HSL-lippu on kännykällä (pakko olla kännykällä jos haluaa opiskelija-alennuksen) eli en olisi päässyt aamulla töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä avainlukulista ei enää riitä,tekstiviesti pankista varmistaa sen.Näin varkaalle ei riitä pelkkä paperi tilitietoihin.Tunnuslukulaite on niille jotka ei käytä älypuhelinta.
Voi olla tosiaan näin, ei ole tarvinnut pitkään aikaan käyttää tuota lukulistaa. Liitetäänkö se tunnuslukulaite siis tietokoneeseen vai mikä ihmeen lätkä se on, vai laite ja lätkä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla tosiaan näin, ei ole tarvinnut pitkään aikaan käyttää tuota lukulistaa. Liitetäänkö se tunnuslukulaite siis tietokoneeseen vai mikä ihmeen lätkä se on, vai laite ja lätkä?
Tunnuslaitteesta en tiedä tarkasti miten toimii.
Ap tällä vastailee. Olin siellä kaupassa ja kysyin itselleni sopivia kännyjä. Se myyjä laittoi sen mun iPhonen lataukseen ja se heräsi. No mä olin sitten että ostetaan se uusi adapteri ja jatketaan vanhalla, että kyllä tää mun ihana kaveri (joka nukkuu, käy mun kanssa vessassa, on aina mun luona) pärjää vielä.
No ne ihana rakas vierelläni nukkui pois eilen. Kai se tsemppasi siellä phone-liikkeessä. Sitten taas käveltiin töihin.
Tänään meen ostaa sen uuden iphonen ja tiedonsiirto onnistuu parilla kympillä. En itse jaksa nähdä vaivaa näppäillä kaikki tiedot sinne uuteen.
Kaikista järkyttävintä tässä on on se pointti, että mä olen inhimillästynyt mun kaverin, iphonen.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta uusi. Helppoa.
Niin, mutta jos mulla ei vaikka olis rahaa ostaa? Ja kaikki appien palauttaminen uuteen maksaa...
Jos elämänhallintasi on täysin retuperällä ei se suinkaan ole matkapuhelimen vika.
Vierailija kirjoitti:
Ap tällä vastailee. Olin siellä kaupassa ja kysyin itselleni sopivia kännyjä. Se myyjä laittoi sen mun iPhonen lataukseen ja se heräsi. No mä olin sitten että ostetaan se uusi adapteri ja jatketaan vanhalla, että kyllä tää mun ihana kaveri (joka nukkuu, käy mun kanssa vessassa, on aina mun luona) pärjää vielä.
No ne ihana rakas vierelläni nukkui pois eilen. Kai se tsemppasi siellä phone-liikkeessä. Sitten taas käveltiin töihin.
Tänään meen ostaa sen uuden iphonen ja tiedonsiirto onnistuu parilla kympillä. En itse jaksa nähdä vaivaa näppäillä kaikki tiedot sinne uuteen.
Kaikista järkyttävintä tässä on on se pointti, että mä olen inhimillästynyt mun kaverin, iphonen.
AP
Tiedonsiirto onnistuu ihan iCloudista palauttamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Tiedonsiirto onnistuu ihan iCloudista palauttamalla.
Niin tiedän, mutta pelottavaa, että olen inhimillästänyt mun phonen. Se on ollu aina mun vierellä. Mä säilytän hänen kuorensa ja laitan sen laatikkoon.
Ap
K-päisiä besservissereitä tässä ketjussa paljon. Ymmärrän Ap sinua erittäin hyvin. Ihan p*skaa tehdä meistä riippuvaisia apeista. Ja lampaat ne vaan ajattelee että onpa kätevää eivätkä tajua mihin vankilaan suostuvat kun manuaaliset keinot tästä pikluhiljaa loppuvat. Et ole yksin ap!