Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun kännykkäsi rikkoutuu, et pysty toimimaan tässä yhteiskunnassa

Vierailija
09.08.2023 |

Kännykkäni sanoi itsensä irti aamulla. Siinä sitten miettii, että miten tässä yhteiskunnassa nyt toimii ilman sitä kännykkää. Miten pääset töihin? Miten maksat laskut? Että on siellä ne kaikki apit on, että kiva. Joutu jopa kävelemään osan matkasta töihin. Mikä oli tietenkin hyvä asia. Mutta pelottavaa olla niin riippuvainen jostain kapulasta, että pystyy toimimaan täysvaltaisena yhteiskunnan jäsenenä.

Kommentit (125)

Vierailija
81/125 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikein hyvin pystyy elämään.

Mulla on kannettava tietokone jolla pääsen pankkiin maksamaan laskut.

Ja teen sillä paljon muutakin, kuten sometan.

Bussilippu löytyy myös korttina.

AP taitaa olla vähän avuton.

Miten oletkaan päässyt kenellekään töihin 🤔

Viestisi oli aika vinoilua, mutta tässä ihan aito kysymys:

Miten pääset pankkiin maksamaan laskut ilman kännykkää?

Minulla on tili S-Pankissa, ja sen verkkopankkiin ei pääse ilman kännykkää. Pitkään toimi, kun käytti tietokonetta ja tunnuslukutaulukkoa, mutta nykyään senkin yhteydessä pankki lähettää tekstiviestin, jossa oleva 4-numeroinen numerokoodi pitää syöttää. Sama, kun maksaa laskuja. Tietääkseni tätä ei voi kiertää mitenkään.

Haluaisin siis aivan aidosti tietää, missä pank(e)issa voi maksaa laskuja nettipankissa ilman kännykkää, ja minkälaisia nämä menetelmät ovat. En halua olla kännykkäliittymäni vanki, mutta se tehdään jatkuvasti vaikeammaksi, tai suorastaan mahdottomaksi.

Kyllä pääsee. Ässällä on tunnuslukutaulukko käytössä. 

Ainakin Nordealla ja Danskella on tunnuslukulaitteet. 

No ei. Juuri kerroin, että tunnuslukutaulukkoakin käytettäessä S-Pankki lähettää varmistustekstiviestin, eli ilman kännykkää ei nettipankkiin pääse eikä siellä voi laskuja hyväksyä.

Olivatko muut "tietosi" yhtä oikeita?

Vierailija
82/125 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miten pääsen töihin?"

Busseissa voi nykyään maksaa pankkikortilla

"Miten maksan laskut?"

Tietokoneella

Oliko muita ongelmia?

Ei tietokoneella noin vain laskuja makseta, jos ei ole internetyhteyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/125 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viestisi oli aika vinoilua, mutta tässä ihan aito kysymys:

Miten pääset pankkiin maksamaan laskut ilman kännykkää?

Minulla on tili S-Pankissa, ja sen verkkopankkiin ei pääse ilman kännykkää. Pitkään toimi, kun käytti tietokonetta ja tunnuslukutaulukkoa, mutta nykyään senkin yhteydessä pankki lähettää tekstiviestin, jossa oleva 4-numeroinen numerokoodi pitää syöttää. Sama, kun maksaa laskuja. Tietääkseni tätä ei voi kiertää mitenkään.

Haluaisin siis aivan aidosti tietää, missä pank(e)issa voi maksaa laskuja nettipankissa ilman kännykkää, ja minkälaisia nämä menetelmät ovat. En halua olla kännykkäliittymäni vanki, mutta se tehdään jatkuvasti vaikeammaksi, tai suorastaan mahdottomaksi.

Kyllä pääsee. Ässällä on tunnuslukutaulukko käytössä. 

Ainakin Nordealla ja Danskella on tunnuslukulaitteet. 

No ei. Juuri kerroin, että tunnuslukutaulukkoakin käytettäessä S-Pankki lähettää varmistustekstiviestin, eli ilman kännykkää ei nettipankkiin pääse eikä siellä voi laskuja hyväksyä.

Olivatko muut "tietosi" yhtä oikeita?

Kappas. Ompas typerä systeemin.

No Nordeaan ja Danskeen pystyy kirjautumaan ilman kännykkää tunnuslukulaitteen avulla. 

Vierailija
84/125 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytätkö tunnuslukutaulukkoa, vai kuinka kirjaudut verkkopankkiisi ja muihin virallisiin palveluihin?

mulla hajosi puhelin vuosi sitten ja totesin saman kuin aloittajakin, että kaikki on kännykässä nykyään. Ihan kaikki. Eikä se ole avuttomuutta, että maailmasta on muotoutunut sellainen. 

On todella uusavuttomuutta hävittää se tunnuslukutaulukko. Jos vaihtaa puhelimen niin jotkut sovellukset vaativat sen tunnusluvun ja avainluvun.

Mikä ongelma on käyttää tunnuslukua tietokoneella laskuja maksaessa. Useamman laskun voi kerralla maksaa yhdellä tunnusluvun näpytyksellä

Vierailija
85/125 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2 päivää tuntui kestävän google-tilin palautus puhelimenvaihdon jälkeen.

Mulla kesti sen aikaa kun annoin salasanan.

Ja ei, edellinen puhelin ei toiminut.

Kaikki sovelluksetkin sain asennettua.

Myös pankin.

Pääsin muuten S-pankin nettipankkiin ilman sovellusta. Maksoin jopa pari laskua.

Tunnuslukutaulukko käytössä

Vierailija
86/125 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polkupyörä ei vaadi puhelinta. Bussit ei vaadi puhelinta. Laskujen maksu ei vaadi puhelinta.

Jos olet helppokäyttöisyyden takia siirtänyt kaiken yhteen mobiilikoriin niin voit syyttää vain itseäsi.

Vierailija
87/125 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytätkö tunnuslukutaulukkoa, vai kuinka kirjaudut verkkopankkiisi ja muihin virallisiin palveluihin?

mulla hajosi puhelin vuosi sitten ja totesin saman kuin aloittajakin, että kaikki on kännykässä nykyään. Ihan kaikki. Eikä se ole avuttomuutta, että maailmasta on muotoutunut sellainen. 

On todella uusavuttomuutta hävittää se tunnuslukutaulukko. Jos vaihtaa puhelimen niin jotkut sovellukset vaativat sen tunnusluvun ja avainluvun.

Mikä ongelma on käyttää tunnuslukua tietokoneella laskuja maksaessa. Useamman laskun voi kerralla maksaa yhdellä tunnusluvun näpytyksellä

Minulla ollut tuo tunnuslukutaulukko työpöydällä nyt yli kolme vuotta käyttämättömänä. Välillä käy mielessä, että onkohan vielä voimassa vai sulkeutuuko nuo automaattisesti, jos ei käytetä ollenkaan vuosikausiin?

Vierailija
88/125 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Miten pääsen töihin?"

Busseissa voi nykyään maksaa pankkikortilla

"Miten maksan laskut?"

Tietokoneella

Oliko muita ongelmia?

Ei tietokoneella noin vain laskuja makseta, jos ei ole internetyhteyttä.

Ei sillä puhelimella ilman internet-yhteyttä ole yhtään sen helpompi maksaa.

Vierailija
89/125 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kun olen unohtanut maksaa puhelinlaskun ja liittymä on katkaistu niin aika paljon elämä vaikeutui. Puhelinlaskun tai muiden laskujen maksaminen ei onnistu kun ei pysty kirjautumaan pankkiin. Joukkoliikenteeseen ei pysty ostamaan lippua. Ostin prepaid-kortin mutta sitten piti etsiä pitkään sitä työkalua, jolla sim-kortin saa vaihdettua. Ei onnistu neulalla tai klemmarilla. Onneksi löytyi.

Mitenköhän kävisi jos puhelin ja lompakko ryöstettäisiin yhtä aikaa?

Vierailija
90/125 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on minusta väärin, että pankkia ei pysty käyttämään pelkällä tietokoneella vaan koko ajan tulee vastaan ne puhelimeen tulevat varmennuskoodit.

En tykkää siitä yhtään, että pitää olla puhelimesta niin riippuvainen.

Meillä ei töissä pysty kovin pitkään kirjautumaan järjestelmiin ilman sitä varmennuskoodia. Varmennekortti on toinen mahdollisuus, mutta suurimmalla osalla ei sitä ole.

Vierailija
91/125 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vieläkään siirtynyt älypuhelimeen. Elämä rullaa aivan hyvin.

Yksi asia mikä nyppii kovasti on, että Suomessa on jokin operaattorien kartelli eikä yksikään tarjoa puhelinliittymää, jossa ei ole internet-yhteyttä. Ainut vaihtoehto on pre-paid. Eli peruspuhelimellakin pakotetaan maksamaan 20-30e kuukaudessa palvelusta, jota et voi käyttää. Asiaan on kuitenkin näppärä ratkaisu: sama sim-kortti käy niin puhelimeen kuin nettimodeemiin ja näin voi irtisanoa nettiliittymän ja operaattori saa sen minkä ansaitseekin. Modeemin kautta voi lähettää tietokoneella jopa tekstiviestejä - täysin ilmaiseksi.

Vierailija
92/125 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Använder nu min mobil som dator med extern skärm, tangentbord och mus då Win 11 på min nya laptop fick för sig att uppdatera saker som inte var sönder. Nu är hela PC:n i loop och det enda hittills oprövade är att installera Win 11 på nytt och samtidigt mista alla sina program och inställningar. Klumpigare är det via telefonen, men rätt liten är skillnaden.

Det är bara att inse faktum: utan smarttelefon och dator är livet verkligen komplicerat, dyrt och långsamt.

Vierailija
93/125 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Det är ett helt antikt sätt att sköta bankaffärerna med. Lyckligtvis kan man hos oss välja om man vill sköta dem med dator eller mobil men det är inte tvunget att använda bägge.

Vierailija
94/125 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika typerää jättäytyä vain älypuhelimen varaan. Itsellä on pk seudun matkakortti(lähimaksu pankkikortilla tulossa) . Ainakin 2 korttia, toinen luotolla.Täällä voi vielä maksaa laskuja automaatilla. Jopa maksukuorilla. Käteistä on kotona aina 500. Näin ikäihmisenä on tuo pilvitallennus jäänyt tutustumatta, harmi. Muistikortillekin saa aika paljon.

Vierailija
95/125 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun henkilöllisyys todistukset on vanhentuneet, vaikeutuu moni asia. Vielä Suomi (ei eu) päätti lyhentää voimassaoloajan puoleen. Hinta ei tietenkään laskenut. Kansalaiset sitten jonottaa kuin neuvostoliitossa. (Nettikansan ei tarvitse jonottaa kuin 10v:n välein, jos toimii ajoissa. Maksettava on kuitenkin). Ihme kyykytystä.

Vierailija
96/125 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on myös aina sekä läppäri että puhelin. Olisi todella turvaton olo, jos olisi vain toisen varassa.

Vierailija
97/125 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on myös aina sekä läppäri että puhelin. Olisi todella turvaton olo, jos olisi vain toisen varassa.

Niin, ja luonnollisesti myös bussikortti. Tulee halvemmaksikin kuin ostella kertalippuja sovelluksesta.

Vierailija
98/125 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohon kannattaa varalle tilata tunnuslukulaite. Pieni lätkä, ei vie tilaa kaapissa/laatikossa, ja sen saa sieltä käyttöön jos puhelin rikkoutuu.

Ei mun pankissa mitään tunnuslukulaitetta ole.

No sitten on varmaan joku avainlukulista tms. ihan paperisena versiona. Ainakin Nordealla on tunnuslukulaite, OP:lla ja Danske Bankilla on käsittääkseni sellainen paperinen lista edelleen käytössä. Muista pankeista en tiedä, mutta kai niillä joku vaihtoehto on.

-eri

Vierailija
99/125 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole vieläkään siirtynyt älypuhelimeen. Elämä rullaa aivan hyvin.

Yksi asia mikä nyppii kovasti on, että Suomessa on jokin operaattorien kartelli eikä yksikään tarjoa puhelinliittymää, jossa ei ole internet-yhteyttä. Ainut vaihtoehto on pre-paid. Eli peruspuhelimellakin pakotetaan maksamaan 20-30e kuukaudessa palvelusta, jota et voi käyttää. Asiaan on kuitenkin näppärä ratkaisu: sama sim-kortti käy niin puhelimeen kuin nettimodeemiin ja näin voi irtisanoa nettiliittymän ja operaattori saa sen minkä ansaitseekin. Modeemin kautta voi lähettää tietokoneella jopa tekstiviestejä - täysin ilmaiseksi.

No ota se pre-paid, ei tartte maksaa ylimäärästä yhtään.

Vierailija
100/125 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun elämääni ei vaikuttaisi muuten kuin että en pystyisi pitämään yhteyttä läheisiini pitkin päivää. Menisin töihin aivan normaalisti, kävisin kaupassa ja tankkaisin auton normaalisti pankkikortilla. Koneella maksaisin laskut ja Facebookin kautta saisin myös yhteyden niihin läheisiini. Jos kulkisin bussilla töihin niin sitten käyttäisin bussikorttiani, ei siihen mitään kännykkää tarvita.

Onko ihmisillä siis pankki yms. toiminnot vain kännykässä eikä mitään muita tapoja hoitaa ostosten ja laskujen maksu? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä