Kun kännykkäsi rikkoutuu, et pysty toimimaan tässä yhteiskunnassa
Kännykkäni sanoi itsensä irti aamulla. Siinä sitten miettii, että miten tässä yhteiskunnassa nyt toimii ilman sitä kännykkää. Miten pääset töihin? Miten maksat laskut? Että on siellä ne kaikki apit on, että kiva. Joutu jopa kävelemään osan matkasta töihin. Mikä oli tietenkin hyvä asia. Mutta pelottavaa olla niin riippuvainen jostain kapulasta, että pystyy toimimaan täysvaltaisena yhteiskunnan jäsenenä.
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Osta uusi. Helppoa.
Joillakin sujuu maksaminenkin kännykällä että millä ostat? Et saa mitään edes tilattua kun et voi varmistaa henkilöllisyyttäsi ilman älypuhelinta
Vierailija kirjoitti:
Ja joillakin voi olla jopa monia kymmeniä appeja, joita pitää uudelleenladata. Ei ihan helppo homma. Toisin kuin joku kotimamma siellä setänsä tai serkkunsa läppärillään peräjuupajoella siellä näpyttelee ja soittelee isänsä tai miehensä nokialaisella.
AP
No se on jokaisen oma ongelma, jos on koukussa kymmeniin eri appeihin. Mulla hajos puhelin ja ainoa huoli oli Angry Birds pelissä, kun pääsin jo jonnekkin yli 4400 tasolle ja sit piti vaan ladata uuteen puhelimeen uudestaan ja alottaa alusta. No nyt on ylitetty jo 5400 tasoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikein hyvin pystyy elämään.
Mulla on kannettava tietokone jolla pääsen pankkiin maksamaan laskut.
Ja teen sillä paljon muutakin, kuten sometan.Bussilippu löytyy myös korttina.
AP taitaa olla vähän avuton.
Miten oletkaan päässyt kenellekään töihin 🤔Käytätkö tunnuslukutaulukkoa, vai kuinka kirjaudut verkkopankkiisi ja muihin virallisiin palveluihin?
mulla hajosi puhelin vuosi sitten ja totesin saman kuin aloittajakin, että kaikki on kännykässä nykyään. Ihan kaikki. Eikä se ole avuttomuutta, että maailmasta on muotoutunut sellainen.Tuohon kannattaa varalle tilata tunnuslukulaite. Pieni lätkä, ei vie tilaa kaapissa/laatikossa, ja sen saa sieltä käyttöön jos puhelin rikkoutuu.
Ei mun pankissa mitään tunnuslukulaitetta ole.
Ehkä opimme tästä, ettei panna kaikkia munia yhteen koriin. Kannattaa huolehtia siitä, että on toinenkin kirjautumistapa ja -väline palveluihin, ei pelkästään puhelin.
Se on kuulkaas aivan sama, hajoaako puhelin, johon on tunkenut koko elämänsä, vai hävittääkö miljoonan käteistä. Kukaan ei korvaa, itse on varauduttava etukäteen.
Tsemppiä silti ap. ikävä ja työläs tilanne, josta varmaankin pääset pikkuhiljaa kuiville kun tajuat, että sullahan on tietokone nokkasi alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten oletkaan päässyt kenellekään töihin 🤔Käytätkö tunnuslukutaulukkoa, vai kuinka kirjaudut verkkopankkiisi ja muihin virallisiin palveluihin?
mulla hajosi puhelin vuosi sitten ja totesin saman kuin aloittajakin, että kaikki on kännykässä nykyään. Ihan kaikki. Eikä se ole avuttomuutta, että maailmasta on muotoutunut sellainen.Tuohon kannattaa varalle tilata tunnuslukulaite. Pieni lätkä, ei vie tilaa kaapissa/laatikossa, ja sen saa sieltä käyttöön jos puhelin rikkoutuu.
Tunnuslukulaite on boomereille tarkoitettu apuväline ainakin Nordeassa. Boomer sitä käyttelee kunnes vips, eräänä päivänä koira sen syö tai imuri nielaisee huomaamatta ja mitäs tehdään sitten kun ei enää ole sitä kullanarvoista tunnuslukulaitetta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta uusi. Helppoa.
Joillakin sujuu maksaminenkin kännykällä että millä ostat? Et saa mitään edes tilattua kun et voi varmistaa henkilöllisyyttäsi ilman älypuhelinta
Ja silti useimmat pystyvät tilaamaan ilman älypuhelinta (kuten esim. minä). En tarvitse puhelinta muuhun kuin soittamiseen ja viestittelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja joillakin voi olla jopa monia kymmeniä appeja, joita pitää uudelleenladata. Ei ihan helppo homma. Toisin kuin joku kotimamma siellä setänsä tai serkkunsa läppärillään peräjuupajoella siellä näpyttelee ja soittelee isänsä tai miehensä nokialaisella.
AP
No se on jokaisen oma ongelma, jos on koukussa kymmeniin eri appeihin. Mulla hajos puhelin ja ainoa huoli oli Angry Birds pelissä, kun pääsin jo jonnekkin yli 4400 tasolle ja sit piti vaan ladata uuteen puhelimeen uudestaan ja alottaa alusta. No nyt on ylitetty jo 5400 tasoa.
No, eniten muo huolettaa onko ne kaikki Tinder-machit hävinneet :-) sieltä tililtä Lol.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnuslukulaite on boomereille tarkoitettu apuväline ainakin Nordeassa. Boomer sitä käyttelee kunnes vips, eräänä päivänä koira sen syö tai imuri nielaisee huomaamatta ja mitäs tehdään sitten kun ei enää ole sitä kullanarvoista tunnuslukulaitetta?
Sulle on ihan vieras ajatus tuo, että yllättävänkin helposti hajoavan/katoavan kännykän rinnalla pidetään tallessa asioita jotka otetaan käyttöön kun se kännykkä menee rikki/katoaa? Turha vänistä ettei pärjää ilman kännykkää kun on itse omilla valinnoillaan sen aiheuttanut.
Mutta huomioh*oraava trollihan sinä olet, joten jätän ketjun, ja suosittelen samaa muillekin.
Se on minusta väärin, että pankkia ei pysty käyttämään pelkällä tietokoneella vaan koko ajan tulee vastaan ne puhelimeen tulevat varmennuskoodit.
En tykkää siitä yhtään, että pitää olla puhelimesta niin riippuvainen.
ap yritä vielä kerran 10 luokalle vaikka tieto tasostasi päätellen olet sen varmaan jo 3 kertaa käynyt. sinusta ei ole kuin teini tiineenä tai juntille pillua ohjelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta uusi. Helppoa.
Niin, mutta jos mulla ei vaikka olis rahaa ostaa? Ja kaikki appien palauttaminen uuteen maksaa...
Miten niin maksaa?
Ikinä en ole maksanut mistään appien eli sovellusten palauttamisesta tai asentamisesta uuteen puhelimeen.Tietty jos on avuton ja pyytää liikettä asentamaan ne, niin ei ne sitä ilmatteeksi tee
Mites noiden pankkien ja pankkikorttien appien uudelleenlataus niinku onnistuu? Kukahan vaan vois alkaa latailemaan mun pankkien appeja eri kännyköihin. Ne pyytää helvetesti eri varmennuksia jopa postitse. Joten Pidä turpas kiinni.
Ap
Minulla on myös ns. mobiilivarmenne, eli en ole vain pankin tunnistuksen varassa, vaan voin tunnistautua myös mobiilivarmenteella.
Kun puhelin hajoaa, niin ei voi sillä tunnistautua. Mun tutun puhelin katosi ja sen mukana pankkikortti ja henkilötodistus, niin ei päässyt mihinkään palveluun.
Miten pankkikortti ja hekilötodistus katoaa kun puhelin katoaa? Ihan oma vika jos on ne puhelimessa.
Mulla on pankkikortti ja henkkari ihan fyysisinä kortteina.
Toki on myös pankkitunnukset (ns. avainlukulista) olemassa, mutta ei lompakossa, jos lompakkokin sattuu katoamaan tai varastetaan
Moni säilyttää pankki-ja henkilökorttia puhelimen suojataskussa. Siinä menee koko identiteetti kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta uusi. Helppoa.
Niin, mutta jos mulla ei vaikka olis rahaa ostaa? Ja kaikki appien palauttaminen uuteen maksaa...
Miten niin maksaa?
Ikinä en ole maksanut mistään appien eli sovellusten palauttamisesta tai asentamisesta uuteen puhelimeen.Tietty jos on avuton ja pyytää liikettä asentamaan ne, niin ei ne sitä ilmatteeksi tee
Mites noiden pankkien ja pankkikorttien appien uudelleenlataus niinku onnistuu? Kukahan vaan vois alkaa latailemaan mun pankkien appeja eri kännyköihin. Ne pyytää helvetesti eri varmennuksia jopa postitse. Joten Pidä turpas kiinni.
Ap
Mitäs jos uusavuton Ap vähän edes koittaisi olla aukomatta päätään.
Pankkien appsien lataus onnistuu oikein hyvin.
Mutta ei kuka tahansa pääse mun pankkiin sisälle kun ei hällä ole mitään tunnistusta niihin.
Ne kun on henkilökohtaiset
Onko noin vaikea myöntää olevansa väärässä?
Vierailija kirjoitti:
AP
On helppoa, kun on varmuuskopio olemassa. Kaikki latautuu automaattisesti uuteen puhelimeen. Ei ole ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Miten pääsen töihin?"
Busseissa voi nykyään maksaa pankkikortilla
"Miten maksan laskut?"
Tietokoneella
Oliko muita ongelmia?
Pk-seutu on kehityksestä jäljessä eikä kulkuvälineissä voi maksaa.
Tuo on kyllä totta.
HSL saisi kyllä uudistua tuon(kin) osalta
Vierailija kirjoitti:
Se on minusta väärin, että pankkia ei pysty käyttämään pelkällä tietokoneella vaan koko ajan tulee vastaan ne puhelimeen tulevat varmennuskoodit.
En tykkää siitä yhtään, että pitää olla puhelimesta niin riippuvainen.
Tilaa tunnuslukulaite. Kannattaa tilata jo ihan senkin takia, että voi hoitaa pankkiasioita, jos puhelin hajoaa.
Menen lompakon kanssa kauppaan ja ostan uuden puhelimen, johon sujautan vanhan sim-kortin. Sitten vain soittelemaan. Puhelin on puhelin ja tietokone on tietokone.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
No, eniten muo huolettaa onko ne kaikki Tinder-machit hävinneet :-) sieltä tililtä Lol.
Ap
se sun tinder tili on olemassa ihan muualla kuin sun kännykässä.
pääset sinne kirjautumaan vaikka tietokoneellasi
Ainoa mikä jäisi käyttämättä on Nesteen luotto bensan ostoon. Ja bensaakin saan pankkikortilla. Pankkisovellus on sekä kännykässä että tabletilla ja tunnuslukukorttikin on jossain (se taitaa kyllä vaatia tekstarin).
Viesit ja puhelut saa hetkessä uuteen luuriin, vain sim sisään ja mahdollisen whatsappin asennus.
Kaikki muut appit voi korvata nettselaimella. Onhan salasananne tallessa muuallakin kuin puhelimen muistissa?