Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko julma, kun en halua auttaa appivanhempia tässä tilanteessa?

Vierailija
09.08.2023 |

Taustatietona: Appivanhemmat eivät auttaneet meitä, kun elimme pikkulapsiarkea. Vauvalla oli monenlaista sairautta ja olisimme kaivanneet välillä edes hetken lepoa. Pahimmillaan anoppi vain naureskeli vauvan sairauksille, että pärjäilkää. Appivanhemmat olivat tuolloin terveitä, tuoreita eläkeläisiä eli aikaa auttamiselle olisi ollut. Anoppi jopa palasi eläkkeeltä töihin, kun virtaa riitti ja aika kävi eläkkeellä pitkäksi. Lapsen ollessa 1 v sairastuin vakavasti ja meni monta vuotta, kun olin todella huonossa kunnossa. Arki oli todella raskasta ja mies oli lujilla sairaan vaimon, töiden ja lapsen asioiden kanssa. Appivanhemmat tiesivät tämän, mutta eivät tulleet avuksi, vaikka asuivat kohtuullisen matkan päässä. Kylässä kävivät välillä, mutta silloin odottivat passaamista, valmista ruokaa pöydässä ja itse katsoimme lapsen perään silloinkin. Omat vanhempani asuivat toisella puolella Suomea, mutta kävivät pitkästä välimatkasta huolimatta auttamassa muutaman kerran vuodessa useamman päivän ajan. Katsoivat lapsen perään, laittoivat ruokaa ja siivosivat. Olen tästä heille ikuisesti kiitollinen, sillä mitään tukiverkkoja meillä ei asuinpaikkakunnalla ollut.

Nyt alamme olla tilanteessa, että appivanhemmilla on jo ikää ja avun tarvetta alkaisi olla. Anoppi on toisinaan jopa puhunut, että muuttaisivat lähellemme, jotta meillä olisi helpompi olla avuksi. Minua ei kiinnosta tippaakaan olla appivanhemmille avuksi, kun jättivät meidät yksin vaikeina vuosina. Olenko julma, kun en halua auttaa appivanhempia tässä tilanteessa? Miehelle olen sanonut, että itse saat hoitaa sen mitä vanhempiesi asioista hoidat.

Kommentit (1175)

Vierailija
1001/1175 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

... sitä saa mitä tilaa .... 

Mutta appivanhemmat tilasivatkin itselleen vähän enemmän oikeuksia kuin muille ja nyt vain odottelevat paketin saapumista :D He eivät lukeneet sitä pikkuprinttiä, jossa sanotaan että tilauksen toimittamiseen saattavat vaikuttaa äkilliset luonnonvoimat, kuten spontaani oikeudentaju, tunteet ja vastavuoroisuuden odotus.

Vierailija
1002/1175 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoan kotipalveluita jo 15 vuotta ja suosittelen ettei mene auttamaan jos välit ei kunnossa menee vaan välit huonommiksi. Tällä hetkellä saa 60% hinnasta suoraan veroista vähennettyä. Ei voi olla kallista jos hyvä tekijä osuu kohdalle. Kannattaa vaan suunnitella etukäteen tarkkaan millaista palvelua haluaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
1003/1175 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot, että appivanhemmat suunnittelevat lähelle muuttoa. Asuvat siis jossain kauempana? Tulee mieleen, että jos olivat työelämässä ja asuivat kauempana saattoi auttaminen olla hankalaa. Pyysitkö sinä edes apua? Moni miniä ei edes halua, että appivanhemmat hoitavat lasta. Et myöskään kerro, kuinka iäkkäitä he ovat. Miksi kannat heille kaunaa? Mukavaa, että sinun vanhempasi hoitivat lapsia, ja heillä oli mahdollisuus olla monta päivää kerralla. Kirjoituksesi kuulostaa katkeralta. Ehkä he eivät edes tiedä, että tarvitsit apua heiltä. Oma anoppini asui kaukana. Kävimme siellä lomilla, ja hän oli aivan ihana ihminen. Iän takia en edes olettanut, että hän hoitaisi lapsiamme. Äitini kuoli kun lapset olivat pieniä.

Vierailija
1004/1175 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattiapu kirjoitti:

Tarjoan kotipalveluita jo 15 vuotta ja suosittelen ettei mene auttamaan jos välit ei kunnossa menee vaan välit huonommiksi. Tällä hetkellä saa 60% hinnasta suoraan veroista vähennettyä. Ei voi olla kallista jos hyvä tekijä osuu kohdalle. Kannattaa vaan suunnitella etukäteen tarkkaan millaista palvelua haluaa.

Sitten on näitä vanhuksia joille ei palkattu apu kelpaa. Pitää olla oma lapsi tai lapsen puoliso.

Vierailija
1005/1175 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä44155 kirjoitti:

Kerrot, että appivanhemmat suunnittelevat lähelle muuttoa. Asuvat siis jossain kauempana? Tulee mieleen, että jos olivat työelämässä ja asuivat kauempana saattoi auttaminen olla hankalaa. Pyysitkö sinä edes apua? Moni miniä ei edes halua, että appivanhemmat hoitavat lasta. Et myöskään kerro, kuinka iäkkäitä he ovat. Miksi kannat heille kaunaa? Mukavaa, että sinun vanhempasi hoitivat lapsia, ja heillä oli mahdollisuus olla monta päivää kerralla. Kirjoituksesi kuulostaa katkeralta. Ehkä he eivät edes tiedä, että tarvitsit apua heiltä. Oma anoppini asui kaukana. Kävimme siellä lomilla, ja hän oli aivan ihana ihminen. Iän takia en edes olettanut, että hän hoitaisi lapsiamme. Äitini kuoli kun lapset olivat pieniä.

Luitko edes aloitusta?

Vierailija
1006/1175 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehenhän heitä kuuluu auttaa niin halutessaan, ei sinun.

Ei kuulu, eikä mies saa auttaa ilman vaimon lupaa, koska se kaikki aika on perheeltä pois.

Jos nyt tosissaan puhutaan, niin oikeastihan mies saa tehdä asian suhteen ihan mitä haluaa. Onko se soveliasta tai muiden mieleen, on sitten eri kysymys. Mutta nämä, jotka ajattelevat, ettei aikuinen ihminen muka saisi/voisi tehdä sitä ja tätä.. no se ei pidä paikkaansa, vaan on uskomus joka ei oikeasti velvoita. Mies saa ihan laillisesti ottaa vaikka eron, jos yhteisymmärrystä ei löydy. Toivottavasti mies huomioi perheensä, mutta vaimon täytyy myös ottaa miehensä autonomia huomioon, tuolloin kunnioitus on vastavuoroista tässäkin kontekstissa.

Aloituksesta olen samaa mieltä, ei perustu siihen.

Ei todellakaan saa. Jos on lapsia, perhe tulee aina ensin

Vierailija
1007/1175 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulu, eikä mies saa auttaa ilman vaimon lupaa, koska se kaikki aika on perheeltä pois.

Jos nyt tosissaan puhutaan, niin oikeastihan mies saa tehdä asian suhteen ihan mitä haluaa. Onko se soveliasta tai muiden mieleen, on sitten eri kysymys. Mutta nämä, jotka ajattelevat, ettei aikuinen ihminen muka saisi/voisi tehdä sitä ja tätä.. no se ei pidä paikkaansa, vaan on uskomus joka ei oikeasti velvoita. Mies saa ihan laillisesti ottaa vaikka eron, jos yhteisymmärrystä ei löydy. Toivottavasti mies huomioi perheensä, mutta vaimon täytyy myös ottaa miehensä autonomia huomioon, tuolloin kunnioitus on vastavuoroista tässäkin kontekstissa.

Todellakin saa. Mikään mahti maailmassa ei pakota ketään laittamaan lapsiaan ja puolisoon muiden asioiden edelle jos niin ei itse halua tehdä. Fiksu ihminen toki niin tekee, mutta kaikki eivät ole fiksuja.

Mutta ei aikuista ihmistä voi pakottaa, jokainen tekee itse omat valintansa ja kantaa niiden seuraukset.

Vierailija
1008/1175 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini ja isäni olivat vanhoja ja raihnaisia kun lapseni syntyivät. Anoppi oli vielä vanhempi ja sairaampi.

Miehen kanssa emme voineet heiltä pyytää mitään apua koska eivät siihen aidosti kyenneet.

Veljentytöt ottivat lapseni esim yökylään kun lapset olivat jo kouluikäisiä ja heille muodostui on läheiset ja rakastavat välit.

Meidän lapset olivat kuitenkin terveitä, tyytyväisiä ja helppohoitoisia. Vauva-ja taaperoikä ei tuntunut raskaalta vaan ihanalta ja sujuvalta.

Itse olin 29 ja 38 v kun lapset syntyi mies taas 40 v ja 49 v kun lapset syntyi.

Omia vanhempia autan aina kun pyytävät apua koska tiedän, että olisivat auttaneet meitä jos olisivat olleet nuorempia ja terveempiä.

Anoppi taas on ollut hoitolaitoksessa jo vuosia täysin kykenemättä liikkumaan ja muistamaan mitään. Häntä hoidetaan jo nyt 24/7

Vierailija
1009/1175 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin saa. Mikään mahti maailmassa ei pakota ketään laittamaan lapsiaan ja puolisoon muiden asioiden edelle jos niin ei itse halua tehdä. Fiksu ihminen toki niin tekee, mutta kaikki eivät ole fiksuja.

Mutta ei aikuista ihmistä voi pakottaa, jokainen tekee itse omat valintansa ja kantaa niiden seuraukset.

Ei saa.

Vierailija
1010/1175 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletpa todella itsekeskeinen ihminen.

Tuollaista akkaa en olisi itsekään auttanut yhtään missään.

"Minä minä minä..minä ekaksi,heti mulle,kaikki tänne, nyt!"

Onneksi omat vanhempasi hoitivat kersojasi niin kaikki hyvin.

Vierailija
1011/1175 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa.

Mies voi juoda ja pettää ja olla päiväkausien retkilllä kalassa ja metsällä lupaa kyselemättä. Ei aikuinen tatvitse lupaa, ei se vaimokaan.

Mutta jos joku paremmin suvaitsee vieraan naisen kuin sen että.mies käy vanhempiaan katsomassa siitä vaan. Nalkuttamalla ja miehen sukua sättimällä varmemmin on ex-vaimo.

Vierailija
1012/1175 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jonkun vanhemmat ovat vanhoja, perheissä ei keskimäärin ole enää pieniä lapsia.

Ovatko ne vaimot 24/7 ilman mitään omia menemisiä?

Aika avutonta on meno jos se on "perheeltä pois" jos mies kävisi kerran tai kaksi viikossa vanhemmillaan

Vierailija
1013/1175 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko ei. Mutta sitten jos äippä ja iskä ovat aina tärkeimmät ei pidä ihmetellä, että mihin katosivat puoliso ja lapset.

Vierailija
1014/1175 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua huvittaa ajatus kun miestä kohdellaan kuin 6-vuotiasta, on kysyttävä lupa toiselta eikä saa olla omia mielipiteitä.

Vierailija
1015/1175 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua huvittaa ajatus kun miestä kohdellaan kuin 6-vuotiasta, on kysyttävä lupa toiselta eikä saa olla omia mielipiteitä.

Isän kuuluu asettaa perhe ensin. Normaalisti isä hoksaa sen itsekin.

Vierailija
1016/1175 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jonkun vanhemmat ovat vanhoja, perheissä ei keskimäärin ole enää pieniä lapsia.

Aika avutonta on meno jos se on "perheeltä pois" jos mies kävisi kerran tai kaksi viikossa vanhemmillaan

Esim on kaikki viikonloput pois, sehän on kaksi kertaa.

Se vaan on karu fakta, että lapset kasvavat nopeasti. Jos he tottuvat siihen että äiti tai isä on aina pois, niin kohta eivät sitä poissaolevaa vanhempaa osaa edes kaivata.

Vierailija
1017/1175 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun anoppi osasi esiintyä jo 10 vuotta sitten vähän yli 60-vuotiaana hyvinkin autettavana. Kummasti hommat sujuivat ihan vahingossa, kun apu ei tullutkaan heti. Ei se kädettömäksi heittäytyminen ja toisten juoksuttaminen korkeaa ikää vaadi.

Vierailija
1018/1175 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko ei. Mutta sitten jos äippä ja iskä ovat aina tärkeimmät ei pidä ihmetellä, että mihin katosivat puoliso ja lapset.

Toihan on niin nykyaikaa, vaimo pitää miestä lapsena. Ja lisäksi vielä.vaatii ettei miehen suvun kanssa olla tekemisissä.

Vaimo voi tietenkin äitinsä, sisaruksiensa, ystävättärien kanssa viettää aikaa ja miehen on kyllä pärjättävä lasten kanssa se aika.

Jos on mustasukkainen miehen vanhemmille joidrn perään on silleen katsottava että heillä on riittävä kotihoito ja autettava laitospaikan jonotuksessa on jo aika lapsenomainen nainen.

Mutta jokuhan täällä kirjoitti kerran että.perheeltä.oli sekin aika pois kun mies valitsi arkkua äidilleen ja kävi sopimassa hautauksesta yms ja sitten asunnon myynti jne.

Vaimo tunsi itsensä laiminlyödyksi. Ois hoitanut puhelimella.

Vierailija
1019/1175 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim on kaikki viikonloput pois, sehän on kaksi kertaa.

Se vaan on karu fakta, että lapset kasvavat nopeasti. Jos he tottuvat siihen että äiti tai isä on aina pois, niin kohta eivät sitä poissaolevaa vanhempaa osaa edes kaivata.

Jos mies ei viihdy kotona on sitten vanhemmillaan "auttamassa." Niin se menee.

Jotkut äijät on reissutöissäkin.

Vierailija
1020/1175 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toihan on niin nykyaikaa, vaimo pitää miestä lapsena. Ja lisäksi vielä.vaatii ettei miehen suvun kanssa olla tekemisissä.

Vaimo voi tietenkin äitinsä, sisaruksiensa, ystävättärien kanssa viettää aikaa ja miehen on kyllä pärjättävä lasten kanssa se aika.

Jos on mustasukkainen miehen vanhemmille joidrn perään on silleen katsottava että heillä on riittävä kotihoito ja autettava laitospaikan jonotuksessa on jo aika lapsenomainen nainen.

Mutta jokuhan täällä kirjoitti kerran että.perheeltä.oli sekin aika pois kun mies valitsi arkkua äidilleen ja kävi sopimassa hautauksesta yms ja sitten asunnon myynti jne.

Vaimo tunsi itsensä laiminlyödyksi. Ois hoitanut puhelimella.

AP:n miehen vanhemmat dumppasivat poikansa. Miksi helvetissä moisia jätteitä pitäisi nyt auttaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi