Mummola-elokuva
Ensi-ilta oli 2023 Sodankylässä. Suosittelen todella lämpimästi (paitsi yhtä kohtausta, tietäjät tietää) Tulee levitykseen täs syksyn aikana.
Kommentit (693)
Vierailija kirjoitti:
Hei kaikille
Sain sähköpostia Tialta, hän oli kovin otettu tästä pitkästä ketjusta ja elokuvan saamasta huomiosta. Henkilöt saivat täällä erilaista kommentointia kiitettävästi. Hän oli käynyt lukemassa ketjua jo osittain...
Vaude
Puutarhuri
Mahtavaa, hieno juttu! Kiitos vielä sinulle, kun välitit terveiset hänelle.
Oli kyllä hyvä, jäi epäselväksi tekikö pappa itsarin kun tajus että ois halunnu olla sen miehen kanssa yhdessä joka sai hänet laittautumaan.
Onpa upea juttu,että.tää ketju on Kouvon tiedossa!
En mä kyllä usko,että pappa itsaria olisi tehnyt. Ei ollut sen sortin ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä mielestäni ollut keskeisessä roolissa alkoholi. Vaan perheen dynamiikka yleensä ja jouluna.
Samaa mieltä. Tom Wenzelin rooli jäi perin pieneksi verrattuna äidin ja siskojen supliikkiin
Toisaalta jos Wentzelin roolihenkilön olisi jättänyt pois tästä elokuvasta, olisi tästä elokuvasta jäänyt puuttumaan jotain hyvin olennaista. Kuinka pahoinvoiva ja itsensä kanssa hukassa oleva ihminen siirtää pahaa oloaan eteenpäin mutta on liian lukossa tajutakseen sen. Malliesimerkki ylisukupolvisten traumojen periytymisestä sukupolvelta toiselle. Samalla vakavaksi vetävä muistutus siitä, kuinka oikeus olla omanlaisensa ei ole ollut täälläkään mikään itsestäänselvyys eikä sitä sellaisena voi vieläkään pitää.
Vähemmän on joskus enemmän. Se vähiten replikoiva ja näennäisesti taustalla oleva hahmo voi olla tarinan avainhenkilö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Susannalle pienikin ylennys ja muutos oli positiivista. Perheelle se oli täysin yhdentekevää ja työpaikallakin pikkujuttu. Mies yritti myötäelää hymistelemällä.
Näitä pieniä muutoksen askeleita hän puski perheessäkin eteenpäin, kantoi sen patjankin lopussa väkisin pois. Se oli oikea ongelman ytimen symboli. Jopa alkoholistin virtsaamaan patjaankin jäädään kiinni roikkumaan, sekin oli tärkeämpää kuin läheisten hyvinvointi. Kunhan vain asiat ei muutu..
Minua satuttaa, että täällä palstallakin Susannaa mollataan. Mollaajat tuntuu sen sairaan perhedynamiikan puolustajilta.
Kuinka tervettä perhedynamiikkaa kuvittelet tällaisen riittävää huomiota lapsuudessaan vaille jääneen "Susannan" luovan ympärilleen omassa perheessään omille lapsilleen.
Oman itsetuntoni pelasti isäni. Hän kannusti eteenpäin ja piti minua älykkäänä
Juuri Susannan kaltaiset naisethan on niitä ankean sukutaakan rikkojia.
- puhuu tunteista, osoittaa empatiaa kun muu suku tukehtuu ja jähmettyy, pakenee niiden edessä
- kannustuksen puutteesta huolimatta yrittää tavoitella jotain parempaa, ehkä kodin mallin vuoksi valinnut pökkelön ja tunteettoman miehen
- Susannan tarpeet eivät olleet kellekään tärkeitä, Susanna huomioi muita kyllä
- Susanna oli lapsille selvästi todella hyvä äiti, sisko puolestaan tosi etäinen henkisesti "aijaa"-nainen
Vierailija kirjoitti:
Siskosten saunakohtaus kuristi itseäni kurkusta. Oltiin alasti ja lähekkäin, Susanna yritti avautua, mutta sisko ei tullut yhtään vastaan.
Minulla on tuollainen sisko, joka oikein kasaa sementtisäkkiä ohittamalla tarpeeni, kun minulla on asiat niin hyvin...
Olen tehnyt valtavasti työtä sen eteen, että minulla on asiat tasapainossa, mutta siitä hyvästä minun tulisi kannatella koko sukua niin taloudellisesti, tiedollisesti, auttamalla, tsemppaamalla, neuvomalla. Kukaan ei ole kuitenkaan ikinä kiinnostunut työstäni tai elämästäni. Kunhan olen heitä varten sillä tavalla kuin roolini suvussa on määritelty sopivaksi.
Olet tosielämän Susanna. Todennäköisesti nämä sukulaiset, joita olet vuosikaudet passannut, puhuu sinusta kurjaan sävyyn selän takana, ihan kuten täällä haukutaan Susannaa.
Kannattaisko pistää sukuun hetkeksi yhteydet poikki? Mitä SINÄ saat niistä, kannattaa miettiä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Susannalle pienikin ylennys ja muutos oli positiivista. Perheelle se oli täysin yhdentekevää ja työpaikallakin pikkujuttu. Mies yritti myötäelää hymistelemällä.
Näitä pieniä muutoksen askeleita hän puski perheessäkin eteenpäin, kantoi sen patjankin lopussa väkisin pois. Se oli oikea ongelman ytimen symboli. Jopa alkoholistin virtsaamaan patjaankin jäädään kiinni roikkumaan, sekin oli tärkeämpää kuin läheisten hyvinvointi. Kunhan vain asiat ei muutu..
Minua satuttaa, että täällä palstallakin Susannaa mollataan. Mollaajat tuntuu sen sairaan perhedynamiikan puolustajilta.
Kuinka tervettä perhedynamiikkaa kuvittelet tällaisen riittävää huomiota lapsuudessaan vaille jääneen "Susannan" luovan ympärilleen omassa perheessään omille lapsilleen.
Oman itsetuntoni pelasti isäni. H
Ilman riittäävää huomiota jääneistä lapsista kasvaa narsistisia aikuisia, muiden pitäisi huomioida ja ihailla heitä ihan jatkuvasti. Näinhän ei normaalisti tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Susannasta tuli pyrkyrimäinen ja omahyväinen vaikutelma, jotenkin aistin että hän halusi jollain tavalla näpäytellä siskoaan ja äitiään ja suhtautui heihin jotenkin huonompana, piti itseään parempana varsinkin kun sai ylennyksenkin, jolloin sisko ikään kuin palautti maan pinnalle kyselemällä tuleeko Susannalle nyt sitten useampi Sokos hoidettavakseen. Susannasta tuli mieleen, että hän yritti kovasti tavoitella parempaa ja esiintyä hieman snobina, mutta muu perhe ei lähtenyt niin vahvasti leikkiin mukaan. Susanna oli kuitenkin onneton suhteessa ja kenties hänellä oli jonkinlainen pätemisen tarve ja jotenkin tuntui, että lapset olivat hänelle vain näyttelyesineitä.
Mulle tulee vahvasti olo, että tässä ketjussa on niitä siskon kaltaisia naisia, jotka kadehtivat Susannaa.
Muutosvastarinta, passiivisuus ja negatiivisuus estää muutoksen sosiokulttuurisissa konteksteissa. Sisko edusti pysyvyyttä, Susanna muutosta. Siskon poika edusti muutosta.
Hienosti rakennettu esiin kuinka ylisukupolvisista traumoista pyristellään irti yksilöiden kautta ja se ei tapahdu samaan tahtiin sisarustenkaan välillä.
Sanallakaan ei mainittu mitä siskonpojan isälle oli tapahtunut. Hän ei ollut mitenkään läsnä joulussa, ei sanallakaan. Hänet oli vaiettu täysin.. Niin kuin muutkin suvun ongelmat.
Susanna nosti vaietut asiat pöydälle, esim vaarin pippelinkuvat. Sisko ei ollut edes tätä hoksannut, siskonpoika taas oli ja ehdotti järkevää ratkaisua.
Vierailija kirjoitti:
Sanallakaan ei mainittu mitä siskonpojan isälle oli tapahtunut. Hän ei ollut mitenkään läsnä joulussa, ei sanallakaan. Hänet oli vaiettu täysin.. Niin kuin muutkin suvun ongelmat.
Susanna nosti vaietut asiat pöydälle, esim vaarin pippelinkuvat. Sisko ei ollut edes tätä hoksannut, siskonpoika taas oli ja ehdotti järkevää ratkaisua.
Saunakeskustelun perusteella sain kuvan, että suhde Simon isään lienee ollut Helenalle traumaattinen. Hän oli niin ehdoton siinä, ettei enää koskaan halua parisuhteeseen kenenkään kanssa. Samalla hänellä kuitenkin vaikutti olevan tiedostamaton kumppanin kaipuu, jota heijasti Simoon. Jos Simo alkaisi seurustella, pääsisi Helena sitä kautta kokemaan nuorta rakkautta mutta ei joutuisi ottamaan itse riskiä satutetuksi tulemisesta. Simo sekä äitinsä että isovanhempiensa parisuhteita vierestä seuranneena tuskin alkaisi seurustella vain siksi, että niin kuuluu tehdä tai että äiti olisi tyytyväinen. On luultavasti sitä mieltä, että paljon parempi olla sinkku kuin huonossa suhteessa.
Pitkästä aikaa kotimainen elokuva, jota voin suositella. Olen nähnyt sen itse vasta kaksi kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ei. :D Samaistun mollaajiin. Susanna nyt vain on valitettavasti monen mielestä ikävä tyyppi. Niin sanottu tunneihminen, joka kaikkien huonoksi onneksi oli päätynyt naimisiin asiakeskeisen miehen kanssa.
Minusta Susanna oli itsekäs, tyhmä, pinnallinen, ei kiinno
Susannako ei kiinnostunut asioista? Hänhän opiskeli kieliä (oli avoin maailmalle kuten isänsä, joka oli jäänyt lopulta kodin vangiksi). Susanna myös halusi matkustella, yritti rakentaa uutta sisältöä joulupöytään ja tarjota saksanpähkinöitä suunnitellusti kun äiti ehdotti randomisti ostettuja ale-rusinoita. Ei Susannassa ollut mitään elitististä, yritti rakentaa edes jotain normaalia. Hänen virheensä oli, että muut joko tekee askeleen parempaan itse tai sitten ei, noin vanhoja aikuisia ei voi enää saada patisteltua muutokseen.
Ei Susannan mies ollut asioista kiinnostunut, vaan asioiden abstraktioista: metriikoista, organisaation rakenteista, englannin kielen ilmaisujen tilastoista..
Kampaaja-siskon oma tukka oli mitä oli, möllötti vain passiivisena ja tylynä.
Vierailija kirjoitti:
Toisen siskoksen uusi työtehtävä oli käsitelty aika realistisesti ja jäätävästi. "Niin tuliko sulle nyt kaikki Sokokset vai ainoastaan Lahden... ...et jos sä oot niinku jonkinlainen konseptivastaava" ja "niin Susannallakin on tässä uudet kuviot..." "...ai niin totta!".
Näin helpostihan ne ilonaiheet usein lässähtävät. Parasta iloita itsekseen, ja toisten ihmisten innostuneet reaktiot ovat sitten vain plussaa, jos sellaisia sattuu saamaan. :D
Sisko oli kaksinaamainen. Lyttäsi Susannan iloisen uutisen, mutta kuultuaan Susannan väsymyksen miehensä organisaatiojauhamiseen, niin esitti niiiin kiinnostunutta miehen organisaatiojargonista, vaikka ei tajunnut siitä mitään.
Oli jotenkin katkera ja kateellinen Susannalle. Miksi?
Ihmisen elämä on tätä.. Valveutuneet yrittää olla toistamatta suvun ongelmia ja yrittää tehdä asiat toisin kuin omassa perheessä, mutta ongelmatonta elämästä ei saa siltikään.
Ongelmat aiheutuu ihmisten jonkinlaisesta täyttymättömistä, osin tunnistamattomistakin kipukohdista ja haaveista/tarpeista.
Sitten voi tulla isoja ongelmia kuten sairauksia tai vaikka potkut, näitähän ei näillä varsinaisesti ollut. Vaarin alkoholismikin juontui pettymyksestä elämään.
Onpa vilkas ketju, Tia osasi taitavasti koskettaa monenlaisia ihmisiä elokuvallaan
Puutarhuri
Lisää analyyseja!
Nämä siskosten välien tarkastelut oli todella kiinnostavia.
Vierailija kirjoitti:
Lisää analyyseja!
Nämä siskosten välien tarkastelut oli todella kiinnostavia.
Tykkäsin siitä saunakohtauksesta. Olivat niin 'aidosti' siskoja. Toinen uskoutuu pettymyksestään miestään kohtaan matkalla ja toinen tuumii, ettei mitään miestä tarvi. Enää. Piste.
Se voi/margariiniväittely oli kans omiaan: väitellään väittelemisen ilosta. Mitä v ä l i ä !!!
Se ylennys taisi olla Helenalle kova pala, jotenkin alensi Sysannan uutista: ai ettei koko Suomen Sokokset, ai tarvii englantia...
Tuon yhden viestin perusteella aloin miettimään, että mitä, jos Risto olikin myös Helenan lapsen Simon isä. Simo oli toki paljon Susannan lapsia vanhempi, mutta eihän se nyt mitään tarkoita. Tässä olisi ollut yksi salaisuus lisää ja selvästi tuo isyysasia,oli isä sitten kuka hyvänsä toki muutenkin yksi niistä asioista, joista ei saanut puhua ja joista vaiettiin.
Susanna oli pääsomistaja, koko joulun vietto mummolassa pukkeineen ja joululauluineen oli häntä ja hänen lapsiansa varten lavastettu. Ilman Susannan panosta koko joulunäytelmää kaikessa falskiudessaan ei ehkä olisi vietetty. Perhejoulu "lasten takia", vaikka kaikki tietävät etukäteen millaista se on (vaari on kännissä). Susanna siis ylläpiti kulissia pystyssä, ei todellakaan ollut likään muutosvoima. Muutosta halusi Hilla ja hän myös yritti sen ilmaista.
Riston keskustelussa äitinsä kanssa puhuttiin aika paljon ruuanlaitosta ja Risto kovasti vakuutteli, että äiti on ihan paras ruuanlaittaja. Olisiko tämä ruoka-asia ollut syynä, miksi Riston äiti ei ollut mukana joulunvietossa? Mennyt sukset ristiin anopilla ja miniällä (Susannalla) jouluruuan teossa jonain aiempana vuonna? Tämä selittäisi, miksi Risto lähtee ulos puhumaan, ettei Susanna kuule.
Hei kaikille
Sain sähköpostia Tialta, hän oli kovin otettu tästä pitkästä ketjusta ja elokuvan saamasta huomiosta. Henkilöt saivat täällä erilaista kommentointia kiitettävästi. Hän oli käynyt lukemassa ketjua jo osittain...
Vaude
Puutarhuri