Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voi hyväpalkkaiset ihmiset elää *kädestä suuhun*

Vierailija
08.08.2023 |

Ikinä en ole tajunnut tätä.

Pitää rakentaa hulppea talo, kaksi autoa, lasten kalliit harrastukset, ravintolaruokailut ja lomamatkat yms

Ja kaikki tämä alle nelikymppisenä.

Eikö noilla järki leikkaa yhtään vaikka monilla korkeakoulutus?

Ja minkälaisen esimerkin antavat perheen lapsille kun eivät osaa rahaa käyttää.

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla näyttävät kulissit. 

Itse elän juuri päinvastoin. Olen hyvinkin varakas, mutta ulospäin näyttää siltä, että ei olisi varaa mihinkään. 

Vierailija
22/81 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SK kirjoitti:

Millä perusteella nuo asiat ovat mielestäsi epäjärkeviä kulutuskohteita tai osaamatonta rahankäyttöä? Miten järjen pitäisi leikata?

No kyllähän tuollainen liian ison talon ja useiden autojen pito ym tehokkaasti tappaa ilmastoa ja tällaiset kuluttaa niin paljon kaikkea, että toisille ei jää mitään.

Kyllä, ekologisista syistä elintasosta tinkiminen olisi järkevää ja moraalisesti oikein. Se vaatisi kuitenkin yhteiskunnan isompaa asennemuutosta, jotta yksilö tekisi sellaisia valintoja. Nykymeno ruokkii päinvastoin kulutuksen ihannointia, vaikka joissain asioissa onkin alkanut tulla heräämistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kallis auto osamaksulla=turha, käytetyn ja toimivan saa alle 5000€ ja yksi auto riittää.

Liian iso ja kallis asunto=turha, kaikki lapset ei tarvitse omaa huonetta ja kylpyhuonetta.

Ruoka lasku liian iso=turha, 100€ per henkilö/kk riittää.

Vierailija
24/81 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse elän juuri päinvastoin. Olen hyvinkin varakas, mutta ulospäin näyttää siltä, että ei olisi varaa mihinkään. 

Oletan, että toimit noin koska haluat? Et vastentahtoisesti?

Vierailija
25/81 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosialistinen kansa kerta kaikkiaan. Tietenkin nuo kaikki ap:n mainitsemat kuuluvat normaaliin elämään ja elintasoon. Jos ei niin joku on omassa elämässä tai yhteiskunnassa (lue äärimmilleen kiristetty veroaste) mennyt pahasti pieleen.

Vierailija
26/81 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Roope Ankka.

Vierailija
27/81 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille on orpovalta tulossa,  tietty odotus on, miten käy. "Työn" verotusta on kevennettävä  ja maahamme on pumpattavaa lisää musutyövoimaa.

Vierailija
28/81 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämä on tehty edettäväksi, ei kituutettavaksi.

Nämähän juurikin valittaa jatkuvasti kuinka rahat ei riitä mihinkään, vaikka riittää kaikkeen ylellisyyteen mitä ei oikeasti tarvi.

Vierailija
29/81 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Jos hemmottelen itseäni, teen sen salaa. Enkä mainosta jossain IG:ssä jotain luksusmatkaa perse paljaana. 

Vierailija
30/81 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en nyt muuten ota kantaa, mutta lasten kanssa ei oikein ole vaihtoehtoja. Lapsille kannattaa hankkia hyvät harrastukset, ei välttämättä tarvitse esim kilparatsastaa, mutta kuitenkin mieluisat ja kehittävät harrastukset ovat erittäin tärkeä sijoitus lapsen tulevaisuuteen. Myös se, että lapset ikätason mukaan saavat mieluisia leluja, elämyksiä, vaatteita jne ovat tärkeitä sosiaalisen pääoman elementtejä. Kaikessa voi tottakai vetää överiksi ja unohtaa kohtuuden, suuntaan jos toiseenkin.

Vierailija
31/81 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Jos hemmottelen itseäni, teen sen salaa. Enkä mainosta jossain IG:ssä jotain luksusmatkaa perse paljaana. 

Voit ehkä kuitenkin ymmärtää että ihmiset nauttivat erilaisista asioista? Jos jollekin on tärkeää jakaa asioita, ei hän ole sen parempi tai huonompi kuin sinäkään.

Vierailija
32/81 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain vikaa on systeemissä, jos keskituloilla ei saa lapsilleen hankittua mieluisia harrastuksia, perheelle kohtuullista asumismukavuutta, vähintään yhtä autoa ja edes satunnaisesti lomamatkailua. Kyllä se kertoo siitä, että varallisuuden keskittyminen superrikkaille on mennyt liian pitkälle. Hyvinvoiva keskiluokka on paras tie yhteiskuntien vaurastumiseen.

Muuten meni oikein, mutta kyllä ne rahat menee näille sossupimmeille

Vierailija
33/81 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosialistinen kansa kerta kaikkiaan. Tietenkin nuo kaikki ap:n mainitsemat kuuluvat normaaliin elämään ja elintasoon. Jos ei niin joku on omassa elämässä tai yhteiskunnassa (lue äärimmilleen kiristetty veroaste) mennyt pahasti pieleen.

Perimmäinen ongelma on vaurauden keskittyminen verotuksen ulottumattomiin. Tosirikkaat ja yritykset siirtävät minimoivat verotustaan monin eri tavoin, mihin tavallisilla rikastumisesta haaveilevilla, pienyrittäjillä jne ei ole mitään mahdollisuuksia.

Sitten tavikset jäävät maksamaan ikääntyvän väestön jne kuluja, ja harvat nauttivat. Keskiluokka kurjistuu.

Vierailija
34/81 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SK kirjoitti:

Millä perusteella nuo asiat ovat mielestäsi epäjärkeviä kulutuskohteita tai osaamatonta rahankäyttöä? Miten järjen pitäisi leikata?

No kyllähän tuollainen liian ison talon ja useiden autojen pito ym tehokkaasti tappaa ilmastoa ja tällaiset kuluttaa niin paljon kaikkea, että toisille ei jää mitään.

No aika marginaalinen on se okt asujienkin ryhmä jolla se talo on aivan jäätävän iso energiasyöppö.

Esim meillä on 4 henkisellä perheellä 120m2 talo, ja teen myös töitä kotona. Talo on 20v vanha mutta laitteet on uusittu energiatehokkaampiin ja eristykset kunnossa. Energian kulutus on noin 15t kwh vuodessa. Aiomme laittaa myös aurinkokennot kattoremontin yhteydessä. Sinne siis menee rahaa seuraavaksi. Väitän että hiilijalanjälkemme on pienempi kuin autoilevalla ulkomaanmatkailevalla perheellä, joka asuu kerrostalossa.

Me kuljemme lähiöstä polkupyörillä ja bussilla sekä viljelemme itse osan ruuasta.

Silti rahaa ei juurikaan jää säästöön, pärjäillään mutta ei sitä liikaa ole.

2 keskituloista aikuista

Vierailija
35/81 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotain vikaa on systeemissä, jos keskituloilla ei saa lapsilleen hankittua mieluisia harrastuksia, perheelle kohtuullista asumismukavuutta, vähintään yhtä autoa ja edes satunnaisesti lomamatkailua. Kyllä se kertoo siitä, että varallisuuden keskittyminen superrikkaille on mennyt liian pitkälle. Hyvinvoiva keskiluokka on paras tie yhteiskuntien vaurastumiseen.

Muuten meni oikein, mutta kyllä ne rahat menee näille sossupimmeille

"Sossupummit" eivät isossa mittakaavassa ole mikään ongelma.

Vierailija
36/81 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On järjetöntä ajaa oma talous niin tiukille että elämä on sitten kädestä suuhun elämistä vaikka olisikin varakas. Jos rahat ei oikeasti riitä vaikka 200 neliön taloon niin silloin sellaista ei kannata hankkia.

Juuri näin. Kaikkien tulisi pyrkiä elämään sillä rahalla minkä saa. Mitä enemmän rahaa on, niin sitä enemmän on myös "pelivaraa". Nykypäivänä monet hyväpalkkaisetkin ovat kuitenkin ongelmissa, sillä he eivät hallitse rahankäyttöään.

Vierailija
37/81 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On järjetöntä ajaa oma talous niin tiukille että elämä on sitten kädestä suuhun elämistä vaikka olisikin varakas. Jos rahat ei oikeasti riitä vaikka 200 neliön taloon niin silloin sellaista ei kannata hankkia.

Mutta jotkut vaan näin tekevät. En tajua.

Mitä kiksejä ihmiset saa kun rahat jatkuvasti loppu?

Ja nyt 25 prosenttia kotitalouksista pärjää just ja just.

Se on se luonne mikä toisilla on erilainen. Pitää näyttää muille.

Näen tätä läheltä. Minun sisko on lääkäri. Hyvä palkka, mutta talo on espoossa parhailta paikoilta tietenkin. Auto hieno ja kaikki on hienoa. Aina peeaa, mutta se status jne ne on niin tärkeää, että tekee sen hinnalla millä hyvänsä. Hän ottaa kaikki ylimääräiset päivystykset ja hälylisät. Eli käytännössä aina töissä. Silti valittaa aina, kun on niin tiukkaa, mutta silti ei myy taloa ja muuttais toisaalle missä olis oikeasti varaa elää ja olla. Hän ei valita somessa tilannettaan vaan valittaa minulle ja veljellemme.

Meidän veli on lakimies. Hänellä talo sipoossa ja oma ranta. Hänellä ei ole rahasta pulaa ja voi tehdä asioita perheensä kanssa eikä ole niukkaa ja tiukkaa. Sipoossa on halvempaa asua ja se paikka on minun mielestä upea ja rauhallinen. Töihin hki keskustaan kestää sen 25min. Veljeni sanoi minulle kerran, että aina systeri vinkuu raha-asioitaan eikä ole valmis tekemään mitään mikä parantaisi oloja. Pitää esittää kaikille, ja kuka on ees kiinostunut siitä sen elämästä. Hän sanoi, että heidän talojen lainaero on 400tuhatta euroa ja se on aika paljon, kun pitää asua ns parhaalla alueella missä ei ole edes varaa asua.

Jos saisin päättää kumman taloon muuttaisin, niin se olisi veljeni talo. Sijainnin ja rauhallisuuden takia. Luulis, että veljeni talo olis se kalliimpi vaihtoehto asua.

Itse olen kaupassa töissä ja asun vuokralla ja olen tyytyväinen elämääni, mutta silti olen lainannut lainaa siskolleni sähkölaskuun. Huvittavaa jotenkin, kun hänellä on 3 kertaa isommat tulot.

Ehkä hän joskus herää todellisuuteen ja myy talonsa ja muuttaa sinne missä olis varaa elää lääkärin palkalla hyvää elämää.

Vierailija
38/81 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja asumisen jatkuva kallistuminen kertoo siitä, että kaavoituksessa päättävät aivan muut kuin asunnontarvitsijat. Jos jotain on liian vähän, se on joko kallista, tai sitä on saatavilla vain jonkin mielivaltaisen säännöstelyjärjestelmän kautta.

39/81 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SK kirjoitti:

Otsikosta ja muusta aloituksesta ei ainakaan minulle heti tullut mieleen ympäristö- tai tasapuolisuusnäkökulma, eivätkä nuo asiat nähdäkseni ole välttämättä epäjärkeviä, vaikka ympäristönäkökulmia huomioitaisiinkin.

Esimerkiksi yhteismaan tragediaan kollektiivisesti johtava ajattelua voi pitää yksilötasolla järkevänä. Koska kenenkään yksittäisen kuluttajan päätökset eivät hirveästi vaikuta ilmastoon, voivat yksilöllisissä päätöksissään kuluttajat periaatteessa jättää ilmastoasiat hyvin vähälle huomiolle. Onkin kyseenalaista, että voivatko järkevätkään yksilöt ratkaista ilmasto-ongelmia ja vastaavia, vai tarvitaanko noihin puuttumiseksi korkeamman tason (valtio yms.) ratkaisuja.

Vierailija
40/81 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha on tehty kulutettavaksi. Käärinliinoissa ei ole taskuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi