Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Potkut töistä, jos myöhästyy bussikolarin tms takia?

Vierailija
08.08.2023 |

Meillä on töissä sellainen sääntö, että jokaisesta poissaolosta pitää olla lääkärintodistus. Ja jos myöhästyy töistä vaikka siksi, että bussi, jolla kulkee ajaa kolarin ja on jumissa siellä bussissa (mutta ei siis loukkaannu eikä näin ollen joudu lääkäriin) niin siitä saa varoituksen, vaikka soittaisi välittömästi töihin, että myöhästyy kolarin takia. Tai jos ratikkaliikenne jumittuu (mikä on aika tavallista), niin jos sen takia myöhästyy vaikka vain 5 min ja siitäkin soitti heti ja ilmoitti, niin saa varoituksen. Kahdesta varoituksesta potkut, vaikka aikaa näiden välillä olisi paljon. Helsingissä liikenne on sellaista, että joskus jumittaa joku jossain. Eikä aina voi lähteä tuntia liian aikaisin siltä varalta, että jos joskus tulee bussikolari. Työt alkaa kasilta, työmatka kestää vajaan tunnin ja lasten päiväkoti aukeaa seitsemältä, eli en pysty edes lähtemään aikaisemmin kuin mitä työmatkan normaali kesto. Voiko tämä mennä näin?

Kommentit (132)

Vierailija
41/132 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sitten vain pitää lähteä aikaisemmin töihin, jos kyse on jostain 5 minuutin myöhästymisestä, niin se merkitsee sitä, että työpaikka olisi kuitenkin lähellä. Bussiin ei voi oikein jäädä kolaritilanteessa jumiin: ne ovet saa auki käsivoiminkin ja ikkunat voi rikkoa. Lisäksi nykyisin voi vaikka napata alleen sitten sähköpotkulaudan, soittaa taksin tai sitten vaikka laittaa juoksuksi.

ja kun jo tiedät että esim. ratikkaliikenne voi jumittua, niin se sitten tarkoittaa sitä, että joko menet aiemmalla ratikalla tai sitten valitset jonkun muun kulkuvälineen

jos on sellainen työ, että ei voi myöhästyä, niin on oikeus ja kohtuus kaikkiin suuntiin, että sitten tulee varoitus.

No tässä ei liene kyse sellaisesta työstä jossa parin minuutin myöhästyminen kaataisi koko homman.

Kukaan ei kuole vaikka myöhästyisin vartin eikä koko firman työt ole minun varassa. Asiakkaat saattaa suuttua, muuta pahaa ei tapahdu. Ap

Ymmärrätkö, että kyse ei ole vain suuttuvista asiakkaista vaan siitä, että heidän oma aikataulu menee sekaisin, jos joutuvat odottamaan sinua 15 minuuttia? Se vaikuttaa myös seuraaviin asiakkaisiin, jos heidänkin ajat venyvät.

Ymmärrän. Mutta niin vain se minunkin myöhästyminen johtuu joko kolarista, jonka joku ajoi tai siitä, että päiväkodin työntekijä, joka on ainoana avaamisvuorossa, myöhästyy. En ole koskaan myöhästynyt omasta syystä eli siksi että olisin lähtenyt kotoa liian myöhään tai itse hidastellut työmatkalla. Olen yhden kerran myöhästynyt 5 min kolarin takia, silloin kolari tapahtui bussin ajokaistalla edessä ja bussi juuttui hetkeksi ruuhkaan kun sitä kolaria ei päässyt heti kiertämään. Eikä kuski päästänyt ketään keskellä ajotietä todellakaan ulos bussista. Olisi varmaan rikkonut jotain liikennelakia jos olisi päästänyt matkustajat siihen ajotielle muiden autojen sekaan. Ap

olin kerran bussissa, joka hajosi keskelle risteystä ja niin vain lähdettiin bussista ulos keskelle risteystä (tätä ennen kuski pyysi meitä odottamaan sisällä bussissa, jos kone lähtisikin käyntiin pienen huilihetken jälkeen), josta siirryimme sujuvasti sitten jalkakäytävlle ja sitä kautta bussipysäkille odottamaan korvaavaa bussia. JA sattumalta oli vielä poliisiauto samassa risteyksessä, joten näkivät kaiken. Eivät millään lailla paheksuneet bussikuskin toimia tai meidän liikkumistamme keskellä ajotietä.

Mutta tuostakin tilanteesta seuraisi vähintään muutaman minuutin myöhästyminen.

Vierailija
42/132 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hirveältä työpaikalta ja jotkut täällä vielä puolustelevat moista kohtuutonta käytäntöä.

Jos vaan mahdollista, vaihda työpaikkaa! Todennäköisesti siellä on muutakin vinossa, jos työntekijöihin suhtaudutaan noin nuivasti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/132 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimistotöissä ja vastaavissa lienee käytäntönä liukuva. Monessa kiinteän työajankin työssä tuo olisi kohtuuton ehto.

Tutullani tuo on kuitenkin ihan tosiasia - hän on orkesterimuusikko. Sinne ei oikein voi tulla 5 minuuttia esityksen alettua pulttiin istumaan. Jos myöhästyy, pääsee vasta väliajan jälkeen soittamaan. Jokainen myöhästyminen = puhuttelu, kolme. Myöhästymistä/kolme vuotta = potkut.

Vierailija
44/132 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voihan se mennä, jos se on kaikille sama sääntö. Sulla on oikeus osittaiseen hoitovapaaseen, kun lapset on kerran pkodissa. Ota se ja menet töihin vasta klo 10. Sitten ehdit ainakin joka aamu, vaikka tie romahtaisi matkalta,

Olen osittaisella hoitovapaalla, mutta työnantaja ei suostunut muuttamaan työn aloituskellonaikaa sen takia, vaan määräsi, että päiviä voi lyhentää vain iltapäivistä. Ap

Aatteleppa jos kaupat aukeisivat yksi 7.15, toinen vaikka R-kioski 8.20, kolmas poliisilaitos 10.17 sen takia et aina joku vaan tulisi ihan pikkusen mutta sillai myöhässä...

Vierailija
45/132 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voihan se mennä, jos se on kaikille sama sääntö. Sulla on oikeus osittaiseen hoitovapaaseen, kun lapset on kerran pkodissa. Ota se ja menet töihin vasta klo 10. Sitten ehdit ainakin joka aamu, vaikka tie romahtaisi matkalta,

Olen osittaisella hoitovapaalla, mutta työnantaja ei suostunut muuttamaan työn aloituskellonaikaa sen takia, vaan määräsi, että päiviä voi lyhentää vain iltapäivistä. Ap

Aatteleppa jos kaupat aukeisivat yksi 7.15, toinen vaikka R-kioski 8.20, kolmas poliisilaitos 10.17 sen takia et aina joku vaan tulisi ihan pikkusen mutta sillai myöhässä...

Ehkä, mutta en ole tuollaisessa työssä. Vastuullani ei ole avata taloa. Enkä ole ainoa työntekijä paikalla koskaan, meillä on paljon työntekijöitä aina paikalla. Ap

Vierailija
46/132 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että lyhyempi työaika ja pienempi palkka siltä varalta että matkalla sattuu jotain ja myöhästyy töistä?

No ap kuvauksen perusteella onhan toi aika säännön mukaista toi ratikan myöhästyminen. Ja eiköhän pienempikin palkka ole parempi kuin ei palkkaa ollenkaan? Henkilökohtaisen syyn takia kun työsuhde irtisanotaan, siitä rapsahtaa vielä kolmen kuukauden karenssikin.  

No pienet myöhästymiset pitää tietenkin itse huomioida mutta ei vaikka 15-20 minuutin ratikan myöhästyminen ole enää mikään normiasia joka olisi työntekijän syy.

Mutta jos tän ketjun aloittaja onkin ratikan kuski? Ja joo, kaikki vaan höpöttää et ei se kuule haittaa vaikka tulet aamuun sillai vartin pari myöhässä-))))? Ja koko Hesa myöhästyy ja selittelee et se ratikka oli sillai ja toisen höpöttää et ei se kuule haittaa voit toki tulla vartin pari myöhässäääää?

Vierailija
47/132 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sitten vain pitää lähteä aikaisemmin töihin, jos kyse on jostain 5 minuutin myöhästymisestä, niin se merkitsee sitä, että työpaikka olisi kuitenkin lähellä. Bussiin ei voi oikein jäädä kolaritilanteessa jumiin: ne ovet saa auki käsivoiminkin ja ikkunat voi rikkoa. Lisäksi nykyisin voi vaikka napata alleen sitten sähköpotkulaudan, soittaa taksin tai sitten vaikka laittaa juoksuksi.

ja kun jo tiedät että esim. ratikkaliikenne voi jumittua, niin se sitten tarkoittaa sitä, että joko menet aiemmalla ratikalla tai sitten valitset jonkun muun kulkuvälineen

jos on sellainen työ, että ei voi myöhästyä, niin on oikeus ja kohtuus kaikkiin suuntiin, että sitten tulee varoitus.

No tässä ei liene kyse sellaisesta työstä jossa parin minuutin myöhästyminen kaataisi koko homman.

Kukaan ei kuole vaikka myöhästyisin vartin eikä koko firman työt ole minun varassa. Asiakkaat saattaa suuttua, muuta pahaa ei tapahdu. Ap

Ymmärrätkö, että kyse ei ole vain suuttuvista asiakkaista vaan siitä, että heidän oma aikataulu menee sekaisin, jos joutuvat odottamaan sinua 15 minuuttia? Se vaikuttaa myös seuraaviin asiakkaisiin, jos heidänkin ajat venyvät.

Ymmärrän. Mutta niin vain se minunkin myöhästyminen johtuu joko kolarista, jonka joku ajoi tai siitä, että päiväkodin työntekijä, joka on ainoana avaamisvuorossa, myöhästyy. En ole koskaan myöhästynyt omasta syystä eli siksi että olisin lähtenyt kotoa liian myöhään tai itse hidastellut työmatkalla. Olen yhden kerran myöhästynyt 5 min kolarin takia, silloin kolari tapahtui bussin ajokaistalla edessä ja bussi juuttui hetkeksi ruuhkaan kun sitä kolaria ei päässyt heti kiertämään. Eikä kuski päästänyt ketään keskellä ajotietä todellakaan ulos bussista. Olisi varmaan rikkonut jotain liikennelakia jos olisi päästänyt matkustajat siihen ajotielle muiden autojen sekaan. Ap

olin kerran bussissa, joka hajosi keskelle risteystä ja niin vain lähdettiin bussista ulos keskelle risteystä (tätä ennen kuski pyysi meitä odottamaan sisällä bussissa, jos kone lähtisikin käyntiin pienen huilihetken jälkeen), josta siirryimme sujuvasti sitten jalkakäytävlle ja sitä kautta bussipysäkille odottamaan korvaavaa bussia. JA sattumalta oli vielä poliisiauto samassa risteyksessä, joten näkivät kaiken. Eivät millään lailla paheksuneet bussikuskin toimia tai meidän liikkumistamme keskellä ajotietä.

niin ja siksi ennen lähtöä laitetaan matka-aikaan mukaan mahdollinen muutaman minuutin myöhästyminen. jos sattuukin sitten - herra paratkoon - saapumaan työpaikalle muutamaa minuuttia ennen työvuoron alkua, niin sen voi käyttää siellä vaikka henkilökohtaisten viestien lukemiseen, jonkun kirjan lukemiseen tai vaikka ylimääräiseen meikkaamiseen.

Vierailija
48/132 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

niin ja siksi ennen lähtöä laitetaan matka-aikaan mukaan mahdollinen muutaman minuutin myöhästyminen. jos sattuukin sitten - herra paratkoon - saapumaan työpaikalle muutamaa minuuttia ennen työvuoron alkua, niin sen voi käyttää siellä vaikka henkilökohtaisten viestien lukemiseen, jonkun kirjan lukemiseen tai vaikka ylimääräiseen meikkaamiseen.

Reittioppaan mukaan matkassa kestää 50 min. Työt alkaa klo 8. Päiväkoti aukeaa klo 7. Varaan tuossa aina muutaman minuutin ylimääräistä matkaan, koska vien lapset silloin heti seitsemäksi päiväkotiin. Mutta silti kerran myöhästyin muutaman minuutin sen yhden kolarin takia. Nyt on hirveä stressi aina aamuisin, jos jossain tulee taas kolari. Ap

Vierailija
49/132 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kamalalta työpaikalta.

Vierailija
50/132 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten esim. bussilakko tai junalakko, tarviiko mun mennä/tehdä töitä sitten ollenkaan? Kun bussilla ja junalla kuljen.

Työnantaja ei vastaa siitä miten työpaikalle pääset, siellä sinun kuitenkin tulee olla, työaikana.

Hae saikkua niinä päivinä kun olet myöhässä.

Vierailija
51/132 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten esim. bussilakko tai junalakko, tarviiko mun mennä/tehdä töitä sitten ollenkaan? Kun bussilla ja junalla kuljen.

Työnantaja ei vastaa siitä miten työpaikalle pääset, siellä sinun kuitenkin tulee olla, työaikana.

Ei myöhästyminen ole sairaus 🤔 .

T. Tk-lääkäri

Vierailija
52/132 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei myöhästyminen ole sairaus 🤔 .

T. Tk-lääkäri

Ei olekaan, minun ei siis tarvitse tehdä töitä lakon aikana? Eikä myöskään tarvitse palvella asiakkaita?

Vierailija
53/132 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maria O. kirjoitti:

Oikein. Pitää varautua ja lähteä aikaisemmin töihin. Bussikolari ei ole mikään syy myöhästymiselle.

Mitä teen päiväkodin kanssa? Se aukeaa vasta seitsemältä.

Ap

Miksi et hakenus päivähoitopaikkaa klo 6:30 alkaen? Hoitoa on tarjottava silloin, kun sille on tarvetta eikä silloin, kun viitsitään. Subjektiivinen päivähoito-oikeus!

Vierailija
54/132 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus aukioloaikoihin tuleekin heittoa, kun tapahtuu jotain inhimillistä. Mikä hitto ihmisiä vaivaa, kun ehdotatte että Ap alkaa järjestää joka päivään omaan piikkiinsä jotain hemmetin varoaikaa työmatkoihin? Jos 99,9% ajasta on ajoissa töissä ja kerran myöhästyy KOLARIN takia niin kenen päähän juolahtaa, että nyt täytyykin lähteä joka aamu vielä 15-30min aikaisemmin töihin jos vaikka kolahtaa uudelleen. Mitä vittua? On ok vaatia ajoissa olemista, ei ole kohtuullista antaa varoitusta jos on kolarissa. Alkaisin itse etsiä uutta työpaikkaa, ja siihen saakka soveltaisin tuota neuvoa että jos näyttää siltä että myöhästyy, niin soittaa suosista sairasloman koko päivälle. Parempi niin, kun saada potkut itsestä riippumattomista syistä.

Vierailija
55/132 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustu alasi työehtosopimukseen, jos olet alalla, jossa ei tessiä ole kannattaa vaihtaa alaa ASAP.

Itse menen duuniin kahdella vaihdolla ja välillä on käynyt niin, että olen myöhässä, kun bussit ajelee miten sattuu. Siihen nyt ei voi itse vaikuttaa ja en taatusti lähde töihin sen takia tunteja etukäteen, että joku bussi saattaa olla myöhässä tai ajoissa. 99,99% ajasta olen noilla busseilla ajoissa töissä.

Vierailija
56/132 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin liikenteessä näet ja saat tilattua aikataulumuutokset, seuraa niitä. Näet että pitääkö lähteä aikaisemmin vai ei.

Vierailija
57/132 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingin liikenteessä näet ja saat tilattua aikataulumuutokset, seuraa niitä. Näet että pitääkö lähteä aikaisemmin vai ei.

Millä se voi lähteä aikaisemmin, jos päiväkoti aukeaa seiskalta?

Vierailija
58/132 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10 luku

Työsopimuksen pätemättömyys ja kohtuuttomat ehdot

2 §

Kohtuuttomat ehdot

Jos työsopimuksen ehdon soveltaminen olisi hyvän tavan vastaista tai muutoin kohtuutonta, ehtoa voidaan sovitella tai se voidaan jättää huomioon ottamatta.

BINGO 👏👏👏👏

Vierailija
59/132 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voivat laittomasti irtisanoa mutta jos työntekijä vie asian käräjille niin voittaa ja työnantaja maksaa.

Vierailija
60/132 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maria O. kirjoitti:

Oikein. Pitää varautua ja lähteä aikaisemmin töihin. Bussikolari ei ole mikään syy myöhästymiselle.

Mitä teen päiväkodin kanssa? Se aukeaa vasta seitsemältä.

Ap

Miksi et hakenus päivähoitopaikkaa klo 6:30 alkaen? Hoitoa on tarjottava silloin, kun sille on tarvetta eikä silloin, kun viitsitään. Subjektiivinen päivähoito-oikeus!

Aika ruusuinen kuva sinulla päivähoidosta. Meillä ainoastaan yksi yksityinen päiväkoti aidosti kävelymatkan päässä. Kaikki kunnalliset niin pitkällä, että tarvitsee auton. Kunnallinen päivähoitopaikka oltaisiin saatu 1,5 h kävelymatkan päästä (suunta). Vuoropäiväkoteja yksi ja pitää olla molempien vanhempien työnantajalta todistus vuorotyöstä, että pääsee edes hakemaan sinne.