Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raportti: Perintöveron poisto hyödyttäisi varakkaita ja kiristäisi pienten perintöjen verotusta

Vierailija
08.08.2023 |

HS 8.8.2023

Kalevi Sorsa -säätiön raportin mukaan perintö- ja lahjaverosta luopuminen ei ole kannattavaa, sillä se on talouden tehokkuuden ja tasa-arvon kannalta hyvä veromuoto.

Perintö- ja lahjaverosta luopuminen hyödyttäisi eniten kaikkein varakkaimpia suomalaisia, joilla ei olisi tarvetta myydä perinnöksi saatua omaisuutta pitkään aikaan ainakaan kokonaan.

"Raportin löydökset kertovat siitä, että hallituksen selvityksen kohteena olevat muutokset nostaisivat pieniä perintöjä saavien verotusta, kun perityn omaisuuden luovutuksesta maksettava pääomatulovero yleensä nousisi. Sen sijaan perintöverosta luopuminen hyödyttäisi ennen muuta varakkaimpia sukuja

Säätiö esittää raportissa 12 ratkaisua nykyisen perintöverotuksen ongelmien korjaamiseksi. Ratkaisuilla halutaan helpottaa perintö- ja lahjaveron maksamista ja estää miljoonaperintöjä saavien keinoja välttää perintöverojen maksu.

Keskeisenä ratkaisuna esitetään perintöverojen maksuajan pidentämistä, mikä on kirjattu tavoitteena myös Orpon hallitusohjelmaan.

Muita esitettyjä keinoja ovat muun muassa perintö- ja lahjaverotuksen progression lisääminen ja omaisuuden arvostuksen selkeyttäminen.

Vuosina 20172019 Suomessa jätettyjen perintöjen verotettava arvo on yhteensä yli 18 miljardia euroa. Tuosta potista yli 31 prosenttia päätyi Suomen hyvätuloisimmalle 10 prosentille.

Kolme ylintä tulokymmenystä keräsi kyseisinä vuosina perinnöistä yli puolet. Tilastointi tulokymmenyksittäin perustuu käytettävissä oleviin rahatuloihin.

Kommentit (525)

Vierailija
441/525 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ibs ja lisäksi iho sairaus, että kädet ei kestä liikaa pesemistä eikä hanskoja. Mutta haen ravintola-alalle, missä on töitä. Itse en niitä ruokia syö.

En voi tehdä enää palkkatukitoimistotöitä, koska ansiosidonnaista ei kerry.

Mun todella käy ravintolan asiakkaita sääliksi.

Voileipiä, salaatteja ja pullia tekemään. Tuskin se haittaa, jos käy paskalla eikä voi pestä käsiä.

Nyky hallitus siirtää ongelmia asiakkaille.

Vierailija
442/525 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omilta vanhemmilta tulossa mittava, yli 100 000€ perintö (asunto-osake)

Koska olen pysyvästi tk-eläkkeellä, en voi ottaa perintöä vastaan. Ensinnäkin, en saa pankista lainaa eikä minulla ole säästöjä, joilla voisin maksaa perintöveron. Toiseksi, jos asumistuki poistetaan omistusasunnoista niin miten voisin ottaa perinnön vastaan? Joudun asumaan loppuikäni vuokralla, koska vuokra-asuntoon saa jatkossakin asumistukea mutta omistus-tai aso-asuntoon ei (jos Kokoomus saa tahtonsa läpi)

Monella vähävaraisella on sama tilanne: jo pelkkä perintövero tekee sen, että perintöä ei voi vastaanottaa, tai on riski joutua ulosottoon veron takia.

Varakkaalla/rikkaalla sen sijaan on varaa maksaa perintöverot joten he voivat täten vastaanottaa perinnön.

Harmittaa, mutta elämä on

No voi hyvänen aika-10000 eurosta , sinulla menee veroa vaan 8700. Siis myyt sen asunnon. Sinulle jää rahaa 93000e. Asut edelleen vuokralla ja elelet hulppeasti kauan kauan aikaa tuolla summalla. Tuleehan sinulle tietty se tk eläke. Ei se mihinkään häviä. Ja, koska olet työkyvytön , niin mistä sitä tietää kauanko elää. Mutta tuolla rahalla elät hulppeasti kauan aika. Vaan onko sinulle itseisarvo olla muiden elättinä?

Kuule, minulle jonka tulot on alle 1200 kuussa, on 8700€ ISO raha! Ja kun ei ole niitä säästöjä enkä saa mistään pankista lainaa! Niin miten meinasit että mistä hankin tuon 8700€???

Hallintaoikeustestamentin nojalla leski saa asua tulevassa perintöasunnossa loppuikänsä, voi elää yli 10 vuotta ja sinä aikana asuntoa ei voi realisoida. Mutta perintövero on silti maksettava 2 vuoden kuluessa viimeistään.

Miten hemmetissä tämä ei vaan mene teille varakkaille jakeluun? Kaikilla EI OLE MAHDOLLISUUTTA ottaa sitä perintöä vastaa, piste.

Saakeli että ärsyttää tuo teidän inttäminen. Teille tuo on ehkä pikkuraha mutta itselleni puolen vuoden tulot. Ja kiitos vaan, mielelläni olisin terve ja kävisin töissä ja tienaisin omat rahani. Valitettavasti sairastuin peruuttamattomasti jo alta 20v ja joudun olemaan teidän "elättinä"

Ei kannata kadehtia, voin kertoa että elämä päivittäisen kivun ja toimintarajoitusten sekä köyhyyden kanssa on aika perseestä. Kannattaa toivoa ettet itse joudu koskaan tähän asemaan.

Ja ei, minusta EI ole kiva elää yhteiskunnan elättinä mutta muuta vaihtoehtoa ei ole. Vai pitäisikö mennä katuojaan kuolemaan etten olisi elättinä? Sitähän teidänlaisenne varmaan toivovat...

En ole lukenut kaikkia tekstejä, mutta eikö kuolleelta ole siis jäänyt mitään muuta perittävää kun tuo asunto? Rahastoja, osakkeita, säästötiliä? Kesämökkiä, metsää, peltoa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/525 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska olen pysyvästi tk-eläkkeellä, en voi ottaa perintöä vastaan. Ensinnäkin, en saa pankista lainaa eikä minulla ole säästöjä, joilla voisin maksaa perintöveron. Toiseksi, jos asumistuki poistetaan omistusasunnoista niin miten voisin ottaa perinnön vastaan? Joudun asumaan loppuikäni vuokralla, koska vuokra-asuntoon saa jatkossakin asumistukea mutta omistus-tai aso-asuntoon ei (jos Kokoomus saa tahtonsa läpi)

Monella vähävaraisella on sama tilanne: jo pelkkä perintövero tekee sen, että perintöä ei voi vastaanottaa, tai on riski joutua ulosottoon veron takia.

Varakkaalla/rikkaalla sen sijaan on varaa maksaa perintöverot joten he voivat täten vastaanottaa perinnön.

No voi hyvänen aika-10000 eurosta , sinulla menee veroa vaan 8700. Siis myyt sen asunnon. Sinulle jää rahaa 93000e. Asut edelleen vuokralla ja elelet hulppeasti kauan kauan aikaa tuolla summalla. Tuleehan sinulle tietty se tk eläke. Ei se mihinkään häviä. Ja, koska olet työkyvytön , niin mistä sitä tietää kauanko elää. Mutta tuolla rahalla elät hulppeasti kauan aika. Vaan onko sinulle itseisarvo olla muiden elättinä?

Kuule, minulle jonka tulot on alle 1200 kuussa, on 8700€ ISO raha! Ja kun ei ole niitä säästöjä enkä saa mistään pankista lainaa! Niin miten meinasit että mistä hankin tuon 8700€???

Hallintaoikeustestamentin nojalla leski saa asua tulevassa perintöasunnossa loppuikänsä, voi elää yli 10 vuotta ja sinä aikana asuntoa ei voi realisoida. Mutta perintövero on silti maksettava 2 vuoden kuluessa viimeistään.

Miten hemmetissä tämä ei vaan mene teille varakkaille jakeluun? Kaikilla EI OLE MAHDOLLISUUTTA ottaa sitä perintöä vastaa, piste.

Saakeli että ärsyttää tuo teidän inttäminen. Teille tuo on ehkä pikkuraha mutta itselleni puolen vuoden tulot. Ja kiitos vaan, mielelläni olisin terve ja kävisin töissä ja tienaisin omat rahani. Valitettavasti sairastuin peruuttamattomasti jo alta 20v ja joudun olemaan teidän "elättinä"

Ei kannata kadehtia, voin kertoa että elämä päivittäisen kivun ja toimintarajoitusten sekä köyhyyden kanssa on aika perseestä. Kannattaa toivoa ettet itse joudu koskaan tähän asemaan.

Ja ei, minusta EI ole kiva elää yhteiskunnan elättinä mutta muuta vaihtoehtoa ei ole. Vai pitäisikö mennä katuojaan kuolemaan etten olisi elättinä? Sitähän teidänlaisenne varmaan toivovat...

En ole lukenut kaikkia tekstejä, mutta eikö kuolleelta ole siis jäänyt mitään muuta perittävää kun tuo asunto? Rahastoja, osakkeita, säästötiliä? Kesämökkiä, metsää, peltoa?

Vanhempani ovat vielä hengissä, mutta reippaasti eläkeikäisiä. Ei ole muuta omaisuutta kuin asuntovarallisuus

Vierailija
444/525 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse joudun maksamaan perintöveroa ison summan sitten kun tulen perimään omaisuutta, mutta olen muuttanut muualle varmistaakseni sen, ettei omat lapset joudu pitkäkyntisen kohteeksi sitten kun minusta aika jättää, Onneksi maailmassa on vielä maita, missä valtio ei varasta kansalaisilta perintö-ja lahjaveron varjolla.

Käsittämättömintä on se, että Suomi varastaa myös ulkomaalaisten ulkomaiset perinnöt. Muusta Euroopan maasta kotoisin oleva Suomessa asuva mieheni joutuu maksamaan perintöveron Suomeen, jos lain mukaan toimitaan. Maassa josta on lähtöisin on perintöveron raja n 250 000 euroa (sitä alle olevat perionnöt ovat vedrottomia). Mutta eiköhän tuo jotenkin saada hoidettua ettei verottaja pääse siihenkin näppeineen. Mielestäni tuosta voisi jo valittaa johonkin EU-tasolle,

Suosittelen teitä muuttamaan sinne halvemman perintöveron maahan. Itse asun nyt perintö- ja lahjaverottomassa maassa. On yleinen käytäntö, että asuinmaa verottaa myös ulkomaisia perintöjä. Koska asuinmaani ei verota perintöjä lainkaan, joudun maksamaan perintöverot Suomesta peritystä omaisuudesta vain Suomeen. Kunhan saan siirrettyä kaiki omat ja perityt omaisuuteni tänne toiseen maahan, Suomi ei tule enää ikinä näkemään rahojani.

Muutitko siis siihen maahan lastesi kanssa? Jos lapset asuvat Suomessa niin ei auta.... Tällä hetkellä muutto ei ole vaihtoehto (omat työt niin tukevasti Suomessa) ja jos lapset eivät aikanaan halua itse muuttaa ulkomaille (heillä on tietenkin oma elämänsä), he silti joutuvat maksamaan perintöveron Suomeen meiltä saaduista perinnöistä. 

Eikö tuo toinenkin maa verota perinnöstä? Eli samasta omaisuudesta menisi kahdet perintöverot?

Ei jos tuossa toisessa maassa ei ole perintö-ja lahjaveroa tai veron alaraja on sopivan korkea. Itse asun perintö-ja lahjaverottomassa maassa, joten joudun maksamaan Suomesta perimästäni tai lahjana saadusta veroa vain Suomeen. Puolisoni sai omasta maastaan (ei Suomi eikä nykyinen asuinmaamme) perintöä, joka jäi alle siellä kotimaassaan olevan 200keur minimirajan, joten hänen ei tarvinnut maksaa perintöveroa minnekään. Ei kotimaahansa eikä nykyiseen asuinmaahamme. Kunhan saan oman perintöveroni aikanaan maksettua Suomeen, tulen siirtämään kaiken onaisuuteni turvaan tänne nykyiseen asuinmashan, jotta onat lapset eivät joudu maksamaan enää kyseistä riistoveroa Suomeen.

Kävitkö sinä Suomessa verovaroin tuettua koulua? Kävivätkö lapsesi? Oletteko käyneet sairastuttuanne terveyskeskuksessa, oletteko paikkauttaneet hampaanne julkisella hammaslääkärillä? Rusinat pullasta, loinen, rusinat pullasta.

Vastenmielistä.

Aika usein nämä hyvätuloiset nuoret lähtee ulkomaille pakoon. Suomen korkeaa verotusta.mutta sitten kun lapset pitää saada yhteiskunnan maksamaan kouluun niin palataan Suomeen tai kun sairastutaan niin pitää päästä Suomeen sairastamaan kun ilmainen sairashuolto

AI taasko se oli ilmainen ja noissa ttt ketjuissa se aina maksaa. Päättäkää jo?

Ja sitäpaitsi muualla euroopassa on jopa parempi terveydenhuolto Niin saatavuuden kuin kattavuudenkin osalta kuin Suomessa. Ja hintakin on halvempi monesti... ja paremmat palkat, kevyempi verotus... sekä ilmastokin mukavampi.

Vierailija
445/525 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ibs ja lisäksi iho sairaus, että kädet ei kestä liikaa pesemistä eikä hanskoja. Mutta haen ravintola-alalle, missä on töitä. Itse en niitä ruokia syö.

Voileipiä, salaatteja ja pullia tekemään. Tuskin se haittaa, jos käy paskalla eikä voi pestä käsiä.

Kahvilatyö voi olla kivempaakin kuin toimistotyö.

Sairaseläkkeelle ei pääse niin pakko ihmisten on rahaa saada. On vaan ravattava paskalla ja tehtävä niitä voileipiä jne. Mitä se haittaa, jos ei voi käsiä joka vessakäynnillä pestä.

Vierailija
446/525 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempani ovat vielä hengissä, mutta reippaasti eläkeikäisiä. Ei ole muuta omaisuutta kuin asuntovarallisuus

Sittenhän on vielä aikaa suunnitella. Jos vanhempasi eivät halua myydä asuntoa niin voisiko ajatella, että he testamenttaavat kaiken toisilleen ja vanhemman 1 kuollessa et vaadi lakiosaasi, jolloin ei myöskään tule veroja maksettavaksi. Vanhemman 2 kuollessa perit sitten koko asunnon kerralla, jolloin voit myydä sen (tai ottaa lainaa sitä vastaan) maksaakseen perintöveron? Toivottavasti vanhempasi elävät pitkään ja hyväkuntoisina kotonaan, mutta hyvä näitä asioita on silti ajatella ajoissa. Tai ehkä tämä on ihan tyhmä idea, tulipa nyt mieleeni

Vierailija
447/525 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se  on se pohjaton kateus, voi voi.

Vierailija
448/525 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Lisää maksuaikaa perintöveron maksuun. Perintöjen verotuksen tulisi olla progressiivista.

Perintö on pohjimmiltaan täysin ansaitsematonta tuloa. Pitkässä juoksussa suurten perintöjen kumuloituminen kasvattaa pysyvästi varallisuuseroja, etenkin jos niitä ei veroteta riittävästi.

1 perintöverotus ON jo progerssiivistä

2 varallisuus erojen kasvaminen ei ole yksiselitteisesti huono asia.

3 varallisuus on HENKILÖIDEN ei VALTION, siitä verottaminen on kyseenalaista jo omaisuuden suojankin näkökulmasta.

Miksi kenenkään tulisi omata suuria omaisuuksia niin kauan kuin maailmassa on puutetta ja nälänhätää? Kyse onkin ennen kaikkea kohtuullisuudesta ja solidaarisuudesta.

Valtio on parhaimmillaan yhteisö joka toimii kaikkien tasapuoliseksi ja yhteiseksi hyväksi.

Koska ihmisten kyvykkyys ja toimeliaisuus ei ole sama. Timpalla ja Kallella on samat lähtökohdat. Kumpikin syntyy Suomeen ja terveenä. Timppa ei panosta kouluihinsa ja jättää peruskouluun kaikki opinnot. Timppa saa joskus pikkutyökeikkoja, useimmiten Timppa vain oleilee koko aikuisikänsä. Kuollessaan Timpalta jää likaiset kalsarit aviottomalle lapselleen. Kalle käy koulunsa, käy lukion, hakee lääketieteelliseen ja pääsee. Kalle työskentelee 60/h viikossa 40 vuotta keskussairaalassa. Välillä viikkotyöaikaa on runsaasti enemmän kuin tuo. Kuollessaan Kallelta jää omakotitalo, huvila Toscanassa, vene, pari autoa ja osakesijoituksia 400 000. Miksi Kallen omaisuus pitää verottaa kuivaksi hänen kuollessaan? Kalle itse halusi kaiken jäävän tyttärelleen ja tämän lapsille. Miten Timpan perilliset olisivat millään muotoa oikeutettuja Kallen tienaamaan omaisuuteen?

No, voi kiesus sentään. Minä, minä, minä. Perusolettamuksesi on ensinnäkin virheellinen. Jos noin tapahtuu, niin Timpalla ja Kallella EI ole samoja lähtökohtia. Aivan taatusti on kasvatusympäristösä eroja. Miksi Kalle ei auttaisi "Timpan" perillisiä yhtään? Rahathan eivät suinkaan mene Timpan perillisille suoraan rahoina. Suomen rakentamiessa tärkeässä roolissa on hyvä peruskoulu, joka pyrkii antamaan myös heille joilla on huonompia kasvatuympäristöjä, mahdollisuuksia tulla yhteiskunnassa toimivia työntekijöitä ja asioitansa hoitavia kansalaisia. Tällaistako pitää selittää aikuisille ihmisille tänä päivänä, vai oletko aikuinen?

PS. Olen itsekin maksanut perintöveroa ja pidän sitä oikeutettuna, tosin perintövero ei saisi tulla maksuun ennen kun perintö on saatu haltuun.

Pitäsi olla talvella kovempia pakkasia. että demarit pitäis kätensä omissa taskuissaan.

Vierailija
449/525 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintövero on ihan perseestä. Itse jouduin parivuotta sitten maksamaan yli 75 k€ perintöveroa rahoista joista oli verot maksettu jo moneen kertaan. Sääliksi käy omaa lastani kun joskus joutuu maksamaan minulta jäävää perintöveroa. Toivottavasti vero poistuisi ennen kuin minä kuolen.

Vierailija
450/525 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Petintöverosi on 8700e, joten saat varmasti pankista lainaa tuon summan asunto-osakettasi vakuutena käyttäen. Toinen vaihtoehto on, että myyty kämpän ja pidät rahat. Ja vielä se, että asumistuenpoisto omistusasunnoilta on vasta ehdotus ja toteutumisessa voi mennä toista vuotta. Onko vanhempiesi asunto-osakkeessa vielä velkaa, kun arvioit vastikkeen niin suureksi, ettet selviäisi siitä ilman asumistukea? Sekin kannattaa huomioida, että jos asumistuki poistuu, niin voit olla oikeutettu tt-tukeen.

Miten saan pankista lainan, kun leski, jolla on elinikäinen hallintaoikeus, aikoo jäädä asuntoon asumaan kuolemaansa asti, tämä on tehty minulle selväksi. Leski saattaa elää vielä yli 10 vuotta puolison kuoleman jälkeen, joten epäilen suuresti, että mikään pankki antaisi asuntoa vastaan lainaa, kun kukaan ei tiedä, kauanko leski elää...

Ja asuntoa ei voi lesken eläessä realisoida, jos leski ei tähän suostu.

Kaverilla äiti antoi pojalleen rahan verojen maksuun ja vähän ylikin, kun jäi asumaan kotiinsa miehensä kuoltua. 

Muistivatko tehdä lahjaveroilmoituksen

Vierailija
451/525 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahvilatyö voi olla kivempaakin kuin toimistotyö.

Sairaseläkkeelle ei pääse niin pakko ihmisten on rahaa saada. On vaan ravattava paskalla ja tehtävä niitä voileipiä jne. Mitä se haittaa, jos ei voi käsiä joka vessakäynnillä pestä.

Työttömien kohtelu menee todella kamalaksi. Täytyy ajatella omaa perhettä. Hakee ravintola-alalle eikä pese käsiä eikä käytä käsineitä, kun ne ei sovi iholle.

Vierailija
452/525 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuret ikäluokat ovat saaneet aivan kaiken. Eläneet yhteiskunnan leveimmän leivän ajan ja hyötyneet kaikista eniten pikkueduista, kuten vaikkapa perinnöistä ja siitä miten niitä on tähän mennessä verotettu tai vaikkapa vuorotteluvapaista ja eläkeputkeen pääsemisestä, eläkkeistä ja kohtuullisesta eläkkeelle pääsyiästä, sairaanhoidonkorvauksista ja Kelan etuuksista. Työelämä oli takavuosina hitusen leppoisampaa. Elämää ei kytätty samalla tavalla kuin nyt. Ei ollut nettiä joka toi painetta ja vertailua kaikkeen mahdolliseen. Parisuhde muodostettiin ja mukulat tehtiin ja lainatkin hoituivat.

Nyt ihan kaikesta leikataan ja kiristetään. Ihan kaikkea. Juuri kun nykypäivän 40-50 -vuotias on miettimässä vaikka vuorotteluvapaalle jäämistä niin eikös ehtoja tiukennettu ja aikaa lyhennetty. Hyvä kun eläkkeelle joskus pääsee ja jos meinaa päästä, niin valtio on sellaisen konkurssin partaalla että oma kasvimaa pitäisi perustaa korjausta kaipaavan kerrostaloasunnon takapihalle. Sinnekin naapurin koirat paskovat ja tallovat kaiken. Kerjuulla ollaan kohta koko sakki.

Vierailija
453/525 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilö joka jättää perintöä on eläessään jo maksanut kelan elättien toimeentuloa.

Mutta sehän ei loisille riitä, vaan pitää osingoille päästä vielä kuoleman jälkeenkin.

Vierailija
454/525 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuret ikäluokat ovat saaneet aivan kaiken. Eläneet yhteiskunnan leveimmän leivän ajan ja hyötyneet kaikista eniten pikkueduista, kuten vaikkapa perinnöistä ja siitä miten niitä on tähän mennessä verotettu tai vaikkapa vuorotteluvapaista ja eläkeputkeen pääsemisestä, eläkkeistä ja kohtuullisesta eläkkeelle pääsyiästä, sairaanhoidonkorvauksista ja Kelan etuuksista. Työelämä oli takavuosina hitusen leppoisampaa. Elämää ei kytätty samalla tavalla kuin nyt. Ei ollut nettiä joka toi painetta ja vertailua kaikkeen mahdolliseen. Parisuhde muodostettiin ja mukulat tehtiin ja lainatkin hoituivat.

Nyt ihan kaikesta leikataan ja kiristetään. Ihan kaikkea. Juuri kun nykypäivän 40-50 -vuotias on miettimässä vaikka vuorotteluvapaalle jäämistä niin eikös ehtoja tiukennettu ja aikaa lyhennetty. Hyvä kun eläkkeelle joskus pääsee ja jos meinaa päästä, niin valtio on sellaisen konkurssin partaalla että oma kasvimaa pitäisi perustaa korjausta kaipaavan kerrostaloasunnon takapihalle. Sinnekin naapurin koirat paskovat ja tallovat kaiken. Kerjuulla ollaan kohta koko sakki.

Ei kyllä ole meille eläkkeitä tulossa. Kannattaa säästää eläkerahat itse ja antaa ylimenevät lapsille perinnöksi. Sossulan asiakkaille tulee vielä kylmät talvet eteen.  t: N50

Vierailija
455/525 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ansiosidonnaista sai 2 vuotta jo 1990-luvulla ja sitä sai pidennettyä opiskelulla.

Kun siivoojalla terveysvaivaa niin kaupunki järjesti toimistotyöpaikan esim. palkanlaskentaan, ei minkään näköistä työhaastattelua ja palkka sai koko ajan.

Mä en halua enää olla työkkärin listoilla, ravaan paskalla ja teen niitä ruokia, vaikka en voi pestä käsiä montaa kertaa päivässä, itse en niitä ruokia syö.

Vierailija
456/525 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tämä maa on onnistuttu meidän elinaikana paskomaan aivan täydellisesti pilalle. Tämä on aivan eri maa kuin vielä 80-luvulla, paljon huonompi maa kuin silloin, voisi sanoa jopa että nykysuomi on 80-luvun Suomen irvikuva!! Kaikki on väärin ja huonommin kuin silloin!! Kaikki hyvä mitä silloin on, on menetetty, ja tilalle on tullut vain huonoja, jopa pahoja asioita tällaisten tavallisten ihmisten kannalta!!

Ei olisi silloin uskonut millaiseksi perceilyksi tämä maa menee!!!

Vierailija
457/525 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tämä maa on onnistuttu meidän elinaikana paskomaan aivan täydellisesti pilalle. Tämä on aivan eri maa kuin vielä 80-luvulla, paljon huonompi maa kuin silloin, voisi sanoa jopa että nykysuomi on 80-luvun Suomen irvikuva!! Kaikki on väärin ja huonommin kuin silloin!! Kaikki hyvä mitä silloin on, on menetetty, ja tilalle on tullut vain huonoja, jopa pahoja asioita tällaisten tavallisten ihmisten kannalta!!

Ei olisi silloin uskonut millaiseksi perceilyksi tämä maa menee!!!

Olet täysin oikeassa.

Vierailija
458/525 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raportissa esitetään useita keinoja, joilla perintö- ja lahjaveron maksamista helpotettaisiin ja siitä saataisiin tasapuolisempi vero.

Keinoja olisivat esimerkiksi verojen progressiivisuuden lisääminen rajaamalla varakkaimpien verovapauksia, korottamalla miljoonaomaisuuksien veroa ja alentamalla pienten perintöjen veroa.

Perillisille ja lahjansaajille annettaisiin mahdollisuus lykätä veron maksamista siihen asti, kunnes omaisuuden saa hallintaansa.

Muutosten avulla veroilla voitaisiin myös kerätä vuosittain vähintään satoja miljoonia euroja lisää verotuloja."

Mielestäni raportissa ehdotettiin varsin järkeviä keinoja sosiaalisen oikeudenmukaisuuden näkökulmasta tarkasteltuna.

Vierailija
459/525 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jorma Soul kirjoitti:

Tottakai SDP-taustainen säätiö raportoi sen vaikuttavan noin, puolueeton tutkimus tästäkin aiheesta olisi aiheellinen. 

Ja minkähän tutkimustuloksen sinä olisit valmis hyväksymään? Rikkailta perintoverot pois, mutta pienituloiset voisivat maksaa vähän nykyistä enemmänkin?

Vierailija
460/525 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, että se tulee jollain matematiikalla halvemmaksi maksaa ensiksi perintövero ja sen jälkeen luovutusvoitto kuin vain maksaa luovutusvoitto? Voisiko tämän laskelman saada jossa se on selitetty.

Luovutusvoittoa verotettaessa hankintahinta on perintöverotuksessa käytetty arvo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän