Tyhjästä syntynyt maailmankaikkeus on tosiasia
Alussa oli abstrakti, tilaton piste ei missään, mutta aina silti jossain. Tämä 0-mittainen piste sitten pamahti, ja tuloksena syntyi ääretön maailmankaikkeus.
Kommentit (130)
Jostain syystä alkuräjähdys ilmeisesti tapahtui ja loi meidän tuntemamme ja kokemamme universumin.
Tämä universumi voi olla hiekanjyvän kaltainen osa jotain muuta. Meillä ei ole edellytyksiä ymmärtää tuota muuta koska emme saa siitä tietoa ja se ei kuulu mitenkään meidän kokemusmaailmaamme.
Emme siis tiedä miksi universumi on.
Se on kuitenkin varmaa, että mikään keksitty hassu jumala-olio ei sen lähde ja olemassaolon syy ole.
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka uskotte alkuräjähdykseen, miten selitätte sen, että koska räjähdyksen seurauksena materia hajoaa eri suuntiin, miten se on voinut yhtäkkiä kerääntyä ja järjestyä maailmankaikkeudeksi? Avaruushan on ääretön, joten kaiken järjen mukaan kappaleet jatkavat matkaansa eri suuntiin eivät suinkaan keräänny planeetoiksi jne.
Alkuräjähdys on melko tavalla faktaa. Siitä, mistä se syntyi, tieteellä ei ole vielä selitystä, vain arvailuja. Voi olla että se jää aina epäselväksi. Planeettojen ja aurinkojen synty on taasen ihan perus fysiikkaa, joka pohjaa painovoimaan, massa vetää massaa puoleensa. Lyhyesti, tiede ei ainakaan vielä tiedä mitä tapahtui universumin ensimmäisen puolen sekunnin aikana, sen jälkeiset tapahtumat fysiikka pystyy selittämään. Tieteessä muuten ei muuten "uskota" mihinkään, vaan tietoa kerätään, tutkitaan ja kyseenalaistetaan. Kun todisteet löytyvät että ollaan väärässä, niin silloin katsontakanta vaihtuu eikä jäädä jankkaamaan vanhentuneen tiedon perään.
Vierailija kirjoitti:
Siis jossain kaikkeuden avaruudessa on lillunut jokin herneen kokoinen materian tiivistymä? Ja sitten se räjähti? Onko räjähdyksestä koskaan seurannut mitään järjestelmällistä ja koodattua, oraganisoitua? Eikös pikemminkin täyttä kaaosta ja tuhoa.
Maailman kaikkeuden entropia eli epäjärjestys lisääntyy kaiken aikaa. Pitää tehdä työtä, jotta järjestys lisääntyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me eletään simulaatiossa
Missäs simulaatio sitten on?
'
Jonkun tietokoneessa
Ja missä se tietokone on? Jossain maailmankaikkeudessa, joka on saanut alkunsa alkuräjähdyksessä.
Se koko maailmakaikkeus on siinä samassa tietokoneessa. Tilanne on sama kuin jos pelaisit itse jotain simulaatiopeliä, nyt vaan olet itse osa sitä peliä.
Ei. Kun se tietokone, joka pyörittäis simulaatiota tästä maailmankaikkeudesta mitä me koetaan, ei tokikaan olis tämän simulaation sisällä. Vaan se ois ns. oikeassa maailmankaikkeudessa. Joka ois saanut alkunsa alkuräjähdyksessä.
Eikä olisi. Tämä maailmankaikkeus on annettu asia aivan kuten peleissä annetaan pelin ympäristö ja sen rajatekijät. Alkuräjähdys on osa pelin tarinaa.
En minä puhu tästä meidän kokemasta maailmankaikkeudesta, vaan siitä maailmankaikkeudesta, mistä käsin tämä simulaatio olisi luotu. Ymmärrätkö mitä tarkoitan?
Vierailija kirjoitti:
Aika ja materia sellaisena kuin me sen tunnemme syntyi alkuräjähdyksessä. Meidän käsityskyvyn ja tuntemamme maailman lainalaisuuksien mukaan "ennen alkuräjähdystä" ei ollut mitään.
Se kysymys, mikä sitten räjähti, on täysin merkityksetön koska meidän tuntema fysiikka tai aika-avaruus ei sitä pysty selittämään.
Sepä juuri kiinnostaa. Vai täysin merkityksetön, ei ole koska siitä riippuu kaikki muukin.
Vierailija kirjoitti:
Voiko siis olettaa, että se pamaus on symmetrinen? Eli sama määrä materiaa sitten leviää joka suuntaan, eli jos vedetään maapallolta viiva alkupisteen läpi sama matka, niin siellä on samanlainen maapallo?
Ei voida. Se miten materia on kerääntänyt sen alun jälkeen ei ole symmetristä. Alussa ei ollut mitään planeettoja, vain molekyylejä ja kaasuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika ja materia sellaisena kuin me sen tunnemme syntyi alkuräjähdyksessä. Meidän käsityskyvyn ja tuntemamme maailman lainalaisuuksien mukaan "ennen alkuräjähdystä" ei ollut mitään.
Se kysymys, mikä sitten räjähti, on täysin merkityksetön koska meidän tuntema fysiikka tai aika-avaruus ei sitä pysty selittämään.
Sepä juuri kiinnostaa. Vai täysin merkityksetön, ei ole koska siitä riippuu kaikki muukin.
Vaikka toki kaikkia kiinnostaa, siihen tuskin saamme koskaan vastausta. Erilaisia hyviä arvauksia on, mutta niiden todentaminen on mahdotonta nykytiedolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me eletään simulaatiossa
'
Jonkun tietokoneessa
Ja missä se tietokone on? Jossain maailmankaikkeudessa, joka on saanut alkunsa alkuräjähdyksessä.
Se koko maailmakaikkeus on siinä samassa tietokoneessa. Tilanne on sama kuin jos pelaisit itse jotain simulaatiopeliä, nyt vaan olet itse osa sitä peliä.
Ei. Kun se tietokone, joka pyörittäis simulaatiota tästä maailmankaikkeudesta mitä me koetaan, ei tokikaan olis tämän simulaation sisällä. Vaan se ois ns. oikeassa maailmankaikkeudessa. Joka ois saanut alkunsa alkuräjähdyksessä.
Eikä olisi. Tämä maailmankaikkeus on annettu asia aivan kuten peleissä annetaan pelin ympäristö ja sen rajatekijät. Alkuräjähdys on osa pelin tarinaa.
Et nyt saa kiinni siitä, mistä puhutaan.
Jos mä pelaan Zeldaa, niin se mun pelikone ja minä ei olle Hyrulessa.
Samoin jos joku "pelaa" simulaatiota meidän maailmankaikkeudesta, niin se pelaaja ei ole meidän maailmankaikkeuden sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Me eletään simulaatiossa
Tuliko simulaation luojien maailmankaikkeus tyhjästä vai loiko luoja simulaation luojat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siinä että meidän kielemme tai arkijärkemme ei pysty käsittelemään asioita jotka eivät ole tilassa ja ajassa kiinni. Matematiikka on ainoa kieli jolla näiden käsittely ja niistä keskustelu onnistuu järkevästi.
Pelkästään aloituspostauksen ensimmäinen lause (Alussa oli abstrakti, tilaton piste ei missään),
pitää jo sisällään oletuksen että ennen meidän tuntemamme ajan ja tilan alkua oli aikaa ja tilaa.Se on vähän sama kuin menisi pohjoisnavalle ja alkaisi miettimään että mitä on vielä pohjoisempana ja miten sinne pääsee. Eli kysymyksessä ei ole mitään mieltä.
On sinänsä totta, että matematiikka on tieteen peruskieli, joka mahdollistaa täsmällisen esityksen, eikä luonnollista kieltä ole kehitetty kirjoittamista varten, vaan puhumista varten.
Tämä ei kuitenkaan estä esittämistä järkeviä tieteenfilosofia kysymyksiä, kuten: onko aikaa edes olemassa?
Tieteenfilosofiaa tarvitaan tieteen tueksi ja kriittiseksi silmäksi.
Tieteenfilosofia on tieteellisen metodin kuvaus, ei nimitys jonninjoutaville kysymyksille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me eletään simulaatiossa
Tuliko simulaation luojien maailmankaikkeus tyhjästä vai loiko luoja simulaation luojat?
Tätä olen yrittänyt tässä kysellä, mutta kysymystäni ei ole ymmärretty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me eletään simulaatiossa
'
Jonkun tietokoneessa
En minä puhu tästä meidän kokemasta maailmankaikkeudesta, vaan siitä maailmankaikkeudesta, mistä käsin tämä simulaatio olisi luotu. Ymmärrätkö mitä tarkoitan?
Mistä sä tiedät, että sellainen maailmankaikkeus on edes olemassa? Me tiedetään ja nähdään ainoastaan sen minkä pelin tekijä on antanut meille mahdollista nähdä.
Mutta, joo pelin tekijä on ulkona meidän maailmankaikkeudesta ja ehkä siellä on oma maailmakaikkeus tai jotain ihan muuta.
Vierailija kirjoitti:
Siis jossain kaikkeuden avaruudessa on lillunut jokin herneen kokoinen materian tiivistymä? Ja sitten se räjähti?
Ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me eletään simulaatiossa
Sitä ei pelissä olijat saa koskaan tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me eletään simulaatiossa
Tätä olen yrittänyt tässä kysellä, mutta kysymystäni ei ole ymmärretty.
Kukapa tuon tietäisi. Jumalaan uskovien mielestä kysymys siitä, kuka loi jumalan, on niin tyhmä, ettei sitä kannata esittää. Sama kai pätee simulaatiotyyppeihin. Simulaation tekijähän on eräänlainen luojajumala hänkin.
Vanhan testamentin tai Kalevalan maailmankaikkeus on eräänlainen mekaanisesti luotu maailmankaikkeus jossa taivas kääritään lopussa kasaan ja Väinämöinen on takonut taivaankannen.
Joku satuolento luonut kaiken🤣 Jeesus palasi taivaaseen ihmisruumiina, miksei häntä ole havainnoitu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me eletään simulaatiossa
'
Jonkun tietokoneessa
Et nyt saa kiinni siitä, mistä puhutaan.
Jos mä pelaan Zeldaa, niin se mun pelikone ja minä ei olle Hyrulessa.
Samoin jos joku "pelaa" simulaatiota meidän maailmankaikkeudesta, niin se pelaaja ei ole meidän maailmankaikkeuden sisällä.
Ehkä kirjoittaja kirjoitti liian vaikeasti sun pienelle mielelle, mutta tuossa lukee täysin sama asia ei sanoin.
Kyllä näistäkin kommenteista käy ilmi että ihminen ei tiedä maailmasta ja kaikkeudesta juurikaan enempi kuin etana moottorisahan kaasuttimesta.Ja tarvinneeko tietääkään.
Voiko siis olettaa, että se pamaus on symmetrinen? Eli sama määrä materiaa sitten leviää joka suuntaan, eli jos vedetään maapallolta viiva alkupisteen läpi sama matka, niin siellä on samanlainen maapallo?