Unettomuus!
Mulla on nyt lääkkeenä unettomuuteen Atarax 50mg ja Levoxin 50mg, ei auta. Olen ottanut lisäksi vielä 30mg Opamoxia vaikka oli sovittu lääkärin kanssa että en sitä enää käyttäisi. Olen vaan niin epätoivoinen ja valvonut jo 2 yötä putkeen. Onko jotain lääkettä vielä jota voisin pyytää lääkäriltä. Nyt tulossa kolmas yö ilman unta, en kestä kun olen niin väsynyt!
Kommentit (4056)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten unilääkkeistä vierottautuminen onnistuu, jos sitten valvon esimerkiksi 10 vrk tai enemmän täysin ilman unta? ):
Olen äärimmäisen vaikea tapaus ):
Tuntuu, ettei kukaan edes kykene ymmärtämään, missä jamassa olen?No mitä ihmettä siellä sun hoidossasi sitten tehdään??? Toteaako lääkärisi (jolta reseptisi saat), että olet niin vaikea tapaus, ettei sille mitään voi? Suomen lääketiede on kansainvalisestikin mitattuna niin korkeatasoista, että kyllä unettomuus selätettyä saadaan ihan varmasti. Sun ongelmasi kuulostaa pakkomielteeltä, siihenkin löytyy apua.
Mun annostukset on jo korkeat, mulle kehittyy aina nopeasti toleranssi kaikkiin lääkkeisiin. Olen aika toivoton tapaus. ):
Olet nyt ihan itse luonut ongelmasi. Miksi aloitat lääkkeitä jos tiedät, että joudut niiden kanssa vaikeuksiin? Lopeta lääkkeet, äläkä aloita enää uusia. Ihan 100 varmasti nukahdat kun olet valvonut muutaman päivän. Nyt vaan ruikutat ja ruikutat, eikä mikään ohje kelpaa.
En vaan nukahda ): . En henkisesti kestä yli 5 vrk valvomista. Siksi olen turvautunut lääkkeisiin, etten sekoa. Ja lääkkeisiin liittyy aina väistämättä tottuminen.
No kerro nyt, mitä mieltä hoitotahosi on? Ei kai ne reseptejäkään kirjoita pelkästä asiakkaan käskystä.
Eivät enää tiedä, mitä tekisivät mun kanssa, kun muodostan sietokyvyn lääkkeisiin niin nopeasti. Enempää apua en saa, sillä en ole psykoottinen.
Kokeillut lääkkeet: Stella, Imovane, Ketipinor, Olanzapin, Atarax, Opamox ja Levozin. Että niin ):
Vähän hirvittää, sillä en tiedä kestänkö henkisesti yli 5vrk valvomista. ):
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne, jotka eivät ole koskaan kokeneet maniatyyppistä tai muuta psyykeperäistä vakavaa unihäiriötä eivätkä tiedä asiasta mitään, voisivat pidättäytyä kommentoimasta ja antamasta neuvojaan tyyliin älä ajattele jne. Mun mielestäni se on yhtä törkeää kuin huutaa hukkuvalle, että yritä nyt vaan pysyä siellä pinnalla.
No mistä hitosta me tiedetään onko ap:llä manityyppinen unettomuus. Hän kysyy neuvoja ja niitä on tässä monipuolisesti annettu. Mikä auttaa yhdellä, ei välttämättä auta toisella. Kaikki vinkit ja ohjeet voi kokeilla ja yksi parhaimmista neuvoista on olla ajattelematta tai stressaamatta unettomuutta, koska stressi pahentaa sitä.
Siis maniatyyppinen, ei mani.
Eiköhän tuosta aloituksesta jo selvinnyt, että on vakava paikka eikä mikään pienellä ajattelusäädöllä hoidettavissa oleva.
Ei tässä kukaan pelkästään ajattelua tarjoa, vaan erilaisia vaihtoehtoja, joita kaikkia voi yrittää toteuttaa. Ajattelu on vain yksi niistä kaikista. Ruokavalio, liikunta, mielen rentous, kunnollinen unihygienia, monta eri kohtaa mitä voi parantaa. Ap vaikuttaa kireältä ja vihaiselta. Ei silloin nukuta.
Olen ahdistunut ja peloissani. ):
Ja mitä luulet noiden tunteiden tekevän sun unelle? Mene terapiaan, se auttaa. Ja miksi et kommentoi mitään hypnoterapiaan, mitä sulle on jo ehdotettu? En käsitä miksi jotkut haluaa rypeä ongelmissa vapaaehtoisesti.
En mä normaalisti ryvekään, mutta AV:lla halusin vaan hieman purkaa ajatuksia.
Siis sinulla on normaaliakin olotilaa, hyvä. Outoa silti, että jo monen ketjun ajan olet "purkanut" ajatuksiasi. Etkä vaan hieman. Mutta siis hienoa, että normaalisti et ryve ongelmissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne, jotka eivät ole koskaan kokeneet maniatyyppistä tai muuta psyykeperäistä vakavaa unihäiriötä eivätkä tiedä asiasta mitään, voisivat pidättäytyä kommentoimasta ja antamasta neuvojaan tyyliin älä ajattele jne. Mun mielestäni se on yhtä törkeää kuin huutaa hukkuvalle, että yritä nyt vaan pysyä siellä pinnalla.
No mistä hitosta me tiedetään onko ap:llä manityyppinen unettomuus. Hän kysyy neuvoja ja niitä on tässä monipuolisesti annettu. Mikä auttaa yhdellä, ei välttämättä auta toisella. Kaikki vinkit ja ohjeet voi kokeilla ja yksi parhaimmista neuvoista on olla ajattelematta tai stressaamatta unettomuutta, koska stressi pahentaa sitä.
Siis maniatyyppinen, ei mani.
Eiköhän tuosta aloituksesta jo selvinnyt, että on vakava paikka eikä mikään pienellä ajattelusäädöllä hoidettavissa oleva.
Ei tässä kukaan pelkästään ajattelua tarjoa, vaan erilaisia vaihtoehtoja, joita kaikkia voi yrittää toteuttaa. Ajattelu on vain yksi niistä kaikista. Ruokavalio, liikunta, mielen rentous, kunnollinen unihygienia, monta eri kohtaa mitä voi parantaa. Ap vaikuttaa kireältä ja vihaiselta. Ei silloin nukuta.
Olen ahdistunut ja peloissani. ):
Ja mitä luulet noiden tunteiden tekevän sun unelle? Mene terapiaan, se auttaa. Ja miksi et kommentoi mitään hypnoterapiaan, mitä sulle on jo ehdotettu? En käsitä miksi jotkut haluaa rypeä ongelmissa vapaaehtoisesti.
no kun siitä tulee osa identiteettiä, kuten monista muistakin mielen haasteista ja toiset rutistaen pitää näistä kiinni ja mikään ei koskaan auta, no ei auta ei. Mikään ei muutu kun mikään ei muutu. eri.
Joo näin joillekin näyttää tapahtuvan. Ja kun vaikea elämä muodostuu identiteetiksi, niin ei siitä niin vaan pääse eroon. Mutta se on silti mahdollista jos ihan oikeasti haluaa ja pyrkii pikkuhiljaa muuttumaan. Haastavaa se on, tiedän sen. Olen itsekin kamppaillut ongelmallisen elämän kanssa ja outoa oli se, kun asiat helpottui, niin siinä vaiheessa sitä vasta pelottikin oikein kunnolla. Odotti, että kohta joku rankaisee, kun minulla on niin mukavaa. Mutta ei kukaan rankaissut, eikä taivas tippunut päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avun saanut kirjoitti:
Itse sain noiden jälkeen Kepiapinia, jolla olen nukkunut melko hyvin viimeiset 20 vuotta. Toleranssi ei ole kasvanut, eikä ole tullut sivuvaikutuksia. Toki tiedän, ettei kaikille kaikki lääkkeet toimi. Siksihän niitä lääkärin valvonnassa kokeillaan.
Itsellä toimii ketiapiini myös hyvin, ei ole toleranssia. Koska ketiapiini on antipsykoottinen lääke, sillä on taipumusta nostaa ruokahalua. Ainakin itselle tulee järjetön ruokahalu tunnin-pari sisällä.
Jos painon nousu pelottaa niin en suosittele.Mulla muodostuu kaikkiin lääkkeisiin sietokyky, kuten nytkin on päässyt käymään ):
Onko AV:lla muita samanlaisia?Jos noin käy, niin silloin kannattaa vähentää lääkettä tai lopettaa kokonaan. Minä söin joskus opamoxia ja imovanea ja kun määrätty annos ei enää auttanut, niin lopetin noiden syönnin. Suosittelen samaa sullekin.
En pysty tällä hetkellä nukkumaan ollenkaan ): Olen ihan kauhuissani.
AP, hoet tuota yhtä ja samaa. Luetko/ymmärrätkö lainkaan, mitä täällä sulle yritetään neuvoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avun saanut kirjoitti:
Itse sain noiden jälkeen Kepiapinia, jolla olen nukkunut melko hyvin viimeiset 20 vuotta. Toleranssi ei ole kasvanut, eikä ole tullut sivuvaikutuksia. Toki tiedän, ettei kaikille kaikki lääkkeet toimi. Siksihän niitä lääkärin valvonnassa kokeillaan.
Itsellä toimii ketiapiini myös hyvin, ei ole toleranssia. Koska ketiapiini on antipsykoottinen lääke, sillä on taipumusta nostaa ruokahalua. Ainakin itselle tulee järjetön ruokahalu tunnin-pari sisällä.
Jos painon nousu pelottaa niin en suosittele.Mulla muodostuu kaikkiin lääkkeisiin sietokyky, kuten nytkin on päässyt käymään ):
Onko AV:lla muita samanlaisia?Jos noin käy, niin silloin kannattaa vähentää lääkettä tai lopettaa kokonaan. Minä söin joskus opamoxia ja imovanea ja kun määrätty annos ei enää auttanut, niin lopetin noiden syönnin. Suosittelen samaa sullekin.
En pysty tällä hetkellä nukkumaan ollenkaan ): Olen ihan kauhuissani.
AP, hoet tuota yhtä ja samaa. Luetko/ymmärrätkö lainkaan, mitä täällä sulle yritetään neuvoa?
):
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten unilääkkeistä vierottautuminen onnistuu, jos sitten valvon esimerkiksi 10 vrk tai enemmän täysin ilman unta? ):
Olen äärimmäisen vaikea tapaus ):
Tuntuu, ettei kukaan edes kykene ymmärtämään, missä jamassa olen?No mitä ihmettä siellä sun hoidossasi sitten tehdään??? Toteaako lääkärisi (jolta reseptisi saat), että olet niin vaikea tapaus, ettei sille mitään voi? Suomen lääketiede on kansainvalisestikin mitattuna niin korkeatasoista, että kyllä unettomuus selätettyä saadaan ihan varmasti. Sun ongelmasi kuulostaa pakkomielteeltä, siihenkin löytyy apua.
Mun annostukset on jo korkeat, mulle kehittyy aina nopeasti toleranssi kaikkiin lääkkeisiin. Olen aika toivoton tapaus. ):
Olet nyt ihan itse luonut ongelmasi. Miksi aloitat lääkkeitä jos tiedät, että joudut niiden kanssa vaikeuksiin? Lopeta lääkkeet, äläkä aloita enää uusia. Ihan 100 varmasti nukahdat kun olet valvonut muutaman päivän. Nyt vaan ruikutat ja ruikutat, eikä mikään ohje kelpaa.
En vaan nukahda ): . En henkisesti kestä yli 5 vrk valvomista. Siksi olen turvautunut lääkkeisiin, etten sekoa. Ja lääkkeisiin liittyy aina väistämättä tottuminen.
No kerro nyt, mitä mieltä hoitotahosi on? Ei kai ne reseptejäkään kirjoita pelkästä asiakkaan käskystä.
Eivät enää tiedä, mitä tekisivät mun kanssa, kun muodostan sietokyvyn lääkkeisiin niin nopeasti. Enempää apua en saa, sillä en ole psykoottinen.
Kokeillut lääkkeet: Stella, Imovane, Ketipinor, Olanzapin, Atarax, Opamox ja Levozin. Että niin ):
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Illalla nukkumaan mennessä voisi kuunnella vaikka äänikirjaa tai jotain podcasteja, ne voivat auttaa rentoutumiseen. Liikunta päivällä on tärkeää.
Tiedän ):
Tiedät, mutta teetkö noita? Liikutko päivällä tarpeeksi? Tunnin kävelylenkki esim tai jotain raskasta salitreeniä, johon voisit purkaa energiaa. Kuunteletko podcasteja tai kirjaa illalla? Sua on aika vaikea neuvoa, kun olet niin voimakkaasti päättänyt, että sulla on vaikea ongelma ja olet mahdoton tapaus. Jos nyt vaan et ajattelisi niin dramaattisesti, niin olosi voisi helpottua.
Mä oon yrittänyt parhaani tehdä kaiken voitavani. ):
Sitten lääkärisi ei ole tehnyt kaikkea voitavaansa. Miksi et vastaa, mitä mieltä hoitotahosi on tilanteestasi?????
No jopas on tollot lääkärit, jos eivät tiedä, mitä tehdä kanssasi. Ei tarvitse olla psykoottinen saadakseen apua. Vakava unettomuus on indikaatio rankemmalle hoidolle. Löytyy myös unilääketieteeseen erikoistuneita lääkäreitä.
Oletko koittanut uniajan rajoittamista?
Vierailija kirjoitti:
nosto
alapeukku?
Vierailija kirjoitti:
Oletko koittanut uniajan rajoittamista?
Sitäkin olen kokeillut ):
Ei ole toisaalta paljoa mistä rajoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En enää nuku ollenkaan edes lääkkeillä. Olen hyvin epätoivoinen. ):
Päivystyksen kautta psykiatriselle, kyllä siellä saavat sinut nukkumaan.
Oletko käynyt jo päivystyksessä? Sinun tilassassi olisi syytä kiireen vilkkaa.
Kenelle kirjoitat? Miten siellä päivystyksessä voidaan auttaa muuta kuin kerrataan uudestaan unihygienia-vinkit, ja päivitellään kuinka kaikkea on jo kokeiltu.
AP:lle kirjoitan. Psykiatrin päivystyksessä voidaan ottaa osastolle ja siellä on käytössä alkuun kaikkea muuta kuin unihygieniavinkit....ei siellä päivitellä, että jaa, on kokeiltu jo liikunta, ravinto,.... niiden opastus tulee huomattavasti myöhemmin, jos tarve. Olen ollut mm vaikean mm unettomuuden takia psykan osastolla, joten tiedän. Ja kyllä vaan minutkin saatiin nukahtamaan. Yleislääkärikin voi tehdä psykan päivystykseen kiireellisen lähetteen.
Millaista sun unettomuus oli?
Aivan eri tasoa kuin sinun. Enempää en asiaani avaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En enää nuku ollenkaan edes lääkkeillä. Olen hyvin epätoivoinen. ):
Päivystyksen kautta psykiatriselle, kyllä siellä saavat sinut nukkumaan.
Oletko käynyt jo päivystyksessä? Sinun tilassassi olisi syytä kiireen vilkkaa.
Kenelle kirjoitat? Miten siellä päivystyksessä voidaan auttaa muuta kuin kerrataan uudestaan unihygienia-vinkit, ja päivitellään kuinka kaikkea on jo kokeiltu.
AP:lle kirjoitan. Psykiatrin päivystyksessä voidaan ottaa osastolle ja siellä on käytössä alkuun kaikkea muuta kuin unihygieniavinkit....ei siellä päivitellä, että jaa, on kokeiltu jo liikunta, ravinto,.... niiden opastus tulee huomattavasti myöhemmin, jos tarve. Olen ollut mm vaikean mm unettomuuden takia psykan osastolla, joten tiedän. Ja kyllä vaan minutkin saatiin nukahtamaan. Yleislääkärikin voi tehdä psykan päivystykseen kiireellisen lähetteen.
Aivan eri tasoa kuin sinun. Enempää en asiaani avaa.
No siinähän se onkin. Ei me voida sun unettomuutta täällä parantaa.
Tiedät näköjään itse aina parhaiten ja muiden ongelmat on ihan eri tasoa kuin sinun.