Unettomuus!
Mulla on nyt lääkkeenä unettomuuteen Atarax 50mg ja Levoxin 50mg, ei auta. Olen ottanut lisäksi vielä 30mg Opamoxia vaikka oli sovittu lääkärin kanssa että en sitä enää käyttäisi. Olen vaan niin epätoivoinen ja valvonut jo 2 yötä putkeen. Onko jotain lääkettä vielä jota voisin pyytää lääkäriltä. Nyt tulossa kolmas yö ilman unta, en kestä kun olen niin väsynyt!
Kommentit (4056)
Vierailija kirjoitti:
Tuota minä juuri pelkään, etten opi enää nukahtamaan/torkahtamaan. ): Sen verran on mulla vielä toivoa, että uskon jotenkin siihen, että kuukauden kuluessa nukahdan/torkahdan ensimmäisen kerran (2-3-4vk mennessä?). Ja siitä se sitten ehkä lähtee, kun saa ensimmäisen kerran torkahdettua. ):
Ei vaan saa antaa periksi liian aikaisin, yli viikkokin on vielä lyhyt aika.
Kannattaakin pelätä. Et sinä enää nuku. Viikko on lyhyt aika, mutta odota vielä kuukausi. Et nuku silloinkaan tätä menoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota minä juuri pelkään, etten opi enää nukahtamaan/torkahtamaan. ): Sen verran on mulla vielä toivoa, että uskon jotenkin siihen, että kuukauden kuluessa nukahdan/torkahdan ensimmäisen kerran (2-3-4vk mennessä?). Ja siitä se sitten ehkä lähtee, kun saa ensimmäisen kerran torkahdettua. ):
Ei vaan saa antaa periksi liian aikaisin, yli viikkokin on vielä lyhyt aika.Voinkohan luottaa siihen, että uni on niin keskeinen osa ihmisten elämää, että elimistö voi oppia uudelleen nukahtamaan/torkahtamaan? ):
Ai, enkä voi? ): (alapeukut)
Et sinä voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan saa antaa periksi liian aikaisin, yli viikkokin on vielä lyhyt aika.Kannattaakin pelätä. Et sinä enää nuku. Viikko on lyhyt aika, mutta odota vielä kuukausi. Et nuku silloinkaan tätä menoa.
😭.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lopettaa unilääkkeet, niin onko jossain vaiheessa mahdollista oppia uudelleen nukahtamaan/torkahtamaan? Onko niin, että vaikeissa tapauksissa ensimmäiseen varsinaiseen nukahdukseen saattaa mennä pari viikkoa (esim. 3-4vk)/useita viikkoja?
Eli ei kannata antaa periksi esim. yhden valvotun viikon jälkeen? (Silmät kiinni ja koko ajan tietoinen ajatuksistaan ja ympäristöstään).Mutta kuitenkin 3 viikon kuluttua voi olla aika varma, että on ensimmäisen kerran nukahtanut?
Voinko mä luottaa siihen, että jossain vaiheessa nukahdan/torkahdan lääkkeiden vähennyksen ja lopetuksen jälkeen?
Kokemusta? Tietoa?
Ystävättäreni valvoi unilääkkeiden lopetuksen jälkeen viikon vieroitusoireiden takia. Hän pääsi unilääkkeistä eroon kellontarkan päivärytmin avulla: meni sänkyyn aina samaan aikaan ja nousi aamulla sitkeästi aina samaan aikaan, söi säännöllisesti, kävi lenkillä aina tiettyyn aikaan jne. Homma onnistui siis täsmällisen vuorokausirytmin avulla. Mutta tämä on toki vain yhden ihmisen taival, eikä kenties onnistu jollain toisella. Mutta tässä sulle siis yhden ihmisen kokemus. Olen sitä mieltä, että säännöllinen päivärytmi on itsellenikin hyvä juttu, kun stressaan helposti pikkujutuistakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lopettaa unilääkkeet, niin onko jossain vaiheessa mahdollista oppia uudelleen nukahtamaan/torkahtamaan? Onko niin, että vaikeissa tapauksissa ensimmäiseen varsinaiseen nukahdukseen saattaa mennä pari viikkoa (esim. 3-4vk)/useita viikkoja?
Eli ei kannata antaa periksi esim. yhden valvotun viikon jälkeen? (Silmät kiinni ja koko ajan tietoinen ajatuksistaan ja ympäristöstään).Mutta kuitenkin 3 viikon kuluttua voi olla aika varma, että on ensimmäisen kerran nukahtanut?
Voinko mä luottaa siihen, että jossain vaiheessa nukahdan/torkahdan lääkkeiden vähennyksen ja lopetuksen jälkeen?
Kokemusta? Tietoa?
Ystävättäreni valvoi unilääkkeiden lopetuksen jälkeen viikon vieroitusoireiden takia. Hän pääsi unilääkkeistä eroon kellontarkan päivärytmin avulla: meni sänkyyn aina samaan aikaan ja nousi aamulla sitkeästi aina samaan aikaan, söi säännöllisesti, kävi lenkillä aina tiettyyn aikaan jne. Homma onnistui siis täsmällisen vuorokausirytmin avulla. Mutta tämä on toki vain yhden ihmisen taival, eikä kenties onnistu jollain toisella. Mutta tässä sulle siis yhden ihmisen kokemus. Olen sitä mieltä, että säännöllinen päivärytmi on itsellenikin hyvä juttu, kun stressaan helposti pikkujutuistakin.
Ainut hyvä puoli mun elämässä tällä hetkellä on päivärytmi. ):
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan voi - ainakaan täällä - sulle varmuutta luvata. Elämässä yleensäkin ei voi aina olla täyttä varmuutta asioista; elämään kuuluu osana "sietää" tiettyä epävarmuutta. Voi saada koronan, voi jäädä auton töytäisemäksi, voi tulla tulipalo....elämää ei kannata jättää elämättä tällaisten epävarmuuksien takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan saa antaa periksi liian aikaisin, yli viikkokin on vielä lyhyt aika.Voinkohan luottaa siihen, että uni on niin keskeinen osa ihmisten elämää, että elimistö voi oppia uudelleen nukahtamaan/torkahtamaan? ):
Voit, luota siihen! Se vaatii varmasti sitä että lääkkeitä ei lopulta käytetä kuin kerta viikkoon korkeintaan, niin välttyy riippuvuudelta ja ei tule toleranssia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan voi - ainakaan täällä - sulle varmuutta luvata. Elämässä yleensäkin ei voi aina olla täyttä varmuutta asioista; elämään kuuluu osana "sietää" tiettyä epävarmuutta. Voi saada koronan, voi jäädä auton töytäisemäksi, voi tulla tulipalo....elämää ei kannata jättää elämättä tällaisten epävarmuuksien takia.
Mä vaan ajattelin jotain suuntaa antavia tietoja ja kokemuksia. ): Kun kaipa sitä jotkut muutkin ihmiset ovat olleet samankaltaisessa tilanteessa. En mä mitään varmaa odotakaan, veikkauksetkin ovat tyhjää parempia. 😭.
Lue uudestaan ajatuksella näitä parilla viimeisellä sivulla olevia kokemuksia, toinen kertoi ystävästään, toinen isästään. Luota näihin ja usko että sinulle käy samoin!
Eli ei kannata antaa periksi esim. yhden valvotun viikon jälkeen? (Silmät kiinni ja koko ajan tietoinen ajatuksistaan ja ympäristöstään).
Mutta kuitenkin 3 viikon kuluttua voi olla aika varma, että on ensimmäisen kerran nukahtanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä uskon että sinulle ei käy niin että valvoisit viikon ja jatkuu vaan, vaan siinä kohtaa luultavasti uni alkaa voittamaan, ensin ehkä tunti syvää unta, ja siitä sitten parempaan. Älä pelkää, ajattele että olet nyt pohjalla ja suunta on parempaan!
<3 Kiitän. Toivottavasti. Ja toivon, että viimeistään parin viikon valvomisen (2-3 vk) jälkeen nukahdan väistämättä hetkeksi. Ja siitä se sitten kai hiljalleen lähtee. Osaan tosin varautua siihenkin, että seuraavat 7-8kk (vuosi) tulevat olemaan rankkaa aikaa.
Mua siis pelottaa se (ydinkysymys), etten enää opi nukahtamaan/torkahtamaan, sillä en ole pariin vuoteen nukkunut ilman lääkkeitä.
Kun olet noinkin pitkään käyttänyt lääkkeitä, mielestäni niiden vähennys/lopetus kannattaa tehdä alan ammattilaisen seurannassa. Lisänä voisi olla jokin vertaisryhmä (alkoholisteillekin on AA, peliriippuvaisille omansa, yksinhuoltajille live-keskusteluryhmiä, etc.) Ja kyllä varmaan terkkarissasi on mahdollista saada säännöllistä keskusteluapua esim. aikuisneuvolasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et. Sinä olet se harvinainen, uniikki ja lääkäreillekin vaikea, mahdoton tapaus kerrassaan, joka ei enää ikinä nuku. Pääset ennätysten kirjaan mahtavana valvojana. Ei enää yhtään unta, ei silmäystäkään, ei torkun torkkua.
Nyt tämä on vauvalla käsitelty ja päätetty ja nyt voit sitten jatkaa elämääsi valvoen. Voit ryhtyä miettimään mitä kaikkea teet niillä vuorokauden kahdeksalla ylimääräisellä tunnilla minkä muut heikot kurjat joutuvat viettämään tajuttomana sängyn pohjalla. Sinä voisit alkaa vaikka opettelemaan jotain uutta? Tai ehkä tehdä jotain töitä? Pääsisit omaan kotiin sieltä vanhempien nurkista. Oma elämä alkaa. Voi mikä siunaus kun lääkkeet pilasivat lopullisesti sun unet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä vaan ajattelin jotain suuntaa antavia tietoja ja kokemuksia. ): Kun kaipa sitä jotkut muutkin ihmiset ovat olleet samankaltaisessa tilanteessa. En mä mitään varmaa odotakaan, veikkauksetkin ovat tyhjää parempia. 😭.
Niitä on jo sulle annettu. Ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Et sinä voi luottaa siihen ollenkaan, että nukkuisit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin sinulla on se aika polille?
Puolen päivän seuduilla ):
Käytä nyt oikeasti se polin aikasi. Ei siellä käynti ja juttelu ainakaan asioita taaksepäin viene.