Unettomuus!
Mulla on nyt lääkkeenä unettomuuteen Atarax 50mg ja Levoxin 50mg, ei auta. Olen ottanut lisäksi vielä 30mg Opamoxia vaikka oli sovittu lääkärin kanssa että en sitä enää käyttäisi. Olen vaan niin epätoivoinen ja valvonut jo 2 yötä putkeen. Onko jotain lääkettä vielä jota voisin pyytää lääkäriltä. Nyt tulossa kolmas yö ilman unta, en kestä kun olen niin väsynyt!
Kommentit (4056)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy lääkäriltä. Eiköhän lääkäri tiedä, mitä sun kannattaisi tehdä?
Ei lääkäri näytä tietävän. Levittänyt kätensä jo aikapäiviä sitten. Mistä apua voi enää saada? ):
Maniassa voi valvoa tolkuttoman jopa vaarallisen pitkään. Onko poissuljettu ?
Kahvin juonti nollaan.
Ei ole poissuljettu. Voiko mania olla jatkuvaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Illalla nukkumaan mennessä voisi kuunnella vaikka äänikirjaa tai jotain podcasteja, ne voivat auttaa rentoutumiseen. Liikunta päivällä on tärkeää.
Tiedän ):
Tiedät, mutta teetkö noita? Liikutko päivällä tarpeeksi? Tunnin kävelylenkki esim tai jotain raskasta salitreeniä, johon voisit purkaa energiaa. Kuunteletko podcasteja tai kirjaa illalla? Sua on aika vaikea neuvoa, kun olet niin voimakkaasti päättänyt, että sulla on vaikea ongelma ja olet mahdoton tapaus. Jos nyt vaan et ajattelisi niin dramaattisesti, niin olosi voisi helpottua.
Mä oon yrittänyt parhaani tehdä kaiken voitavani. ):
Siis eihän mikään noista sun lääkkeistä mun ymmärtääkseni ole uni- tai nukahtamislääke? Ei ihme, jos ei oikeaan unihäiriöön auta, vaikka olisi millainen coctaili. Kun luontainen kyky nukkumiseen on mennyt, ei tilannetta välttämättä auta se, että rauhoitetaan mieli ja elimistö, vaan aivoille täytyy antaa oikea nukkumiskäsky, ja se tapahtuu ymmärtääkseni vain oikeilla uni/nukahtamislääkkeillä. Hoidetaanko tuota sun unettomuutta julkisella vai yksityisellä puolella? Unilääkekoukkukaan ei ole kiva (olen itse siinä nyt), mutta mieluummin olen selkeästi unilääkeriippuvainen ja nukun muutaman tunnin yössä kuin yritän aina vaan uusia pehmeämpiä komboja, joihin kaikkiin syntyy toleranssi ennen pitkää ja pettyneenä palaan vanhaan tuttuun unilääkkeeseen. Hakeuduin keväällä terveyskeskukseen aiheen tiimoilta, ja olen saanut tiputettua määriä ihan pikkuisen alemmas. Se on hyvä alku. Mun sympatiani ovat sun puolella, ja harmittaa, kun tällä palstalla tulee niin paljon idioottimaisuutta vastaan. Kyllä tästä maasta täytyy löytyä keinot, joilla sinäkin saat helpotusta tähän pirulliseen vaivaan!
Ne, jotka eivät ole koskaan kokeneet maniatyyppistä tai muuta psyykeperäistä vakavaa unihäiriötä eivätkä tiedä asiasta mitään, voisivat pidättäytyä kommentoimasta ja antamasta neuvojaan tyyliin älä ajattele jne. Mun mielestäni se on yhtä törkeää kuin huutaa hukkuvalle, että yritä nyt vaan pysyä siellä pinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Ne, jotka eivät ole koskaan kokeneet maniatyyppistä tai muuta psyykeperäistä vakavaa unihäiriötä eivätkä tiedä asiasta mitään, voisivat pidättäytyä kommentoimasta ja antamasta neuvojaan tyyliin älä ajattele jne. Mun mielestäni se on yhtä törkeää kuin huutaa hukkuvalle, että yritä nyt vaan pysyä siellä pinnalla.
No mistä hitosta me tiedetään onko ap:llä manityyppinen unettomuus. Hän kysyy neuvoja ja niitä on tässä monipuolisesti annettu. Mikä auttaa yhdellä, ei välttämättä auta toisella. Kaikki vinkit ja ohjeet voi kokeilla ja yksi parhaimmista neuvoista on olla ajattelematta tai stressaamatta unettomuutta, koska stressi pahentaa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mistä hitosta me tiedetään onko ap:llä manityyppinen unettomuus. Hän kysyy neuvoja ja niitä on tässä monipuolisesti annettu. Mikä auttaa yhdellä, ei välttämättä auta toisella. Kaikki vinkit ja ohjeet voi kokeilla ja yksi parhaimmista neuvoista on olla ajattelematta tai stressaamatta unettomuutta, koska stressi pahentaa sitä.
Siis maniatyyppinen, ei mani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis maniatyyppinen, ei mani.
Eiköhän tuosta aloituksesta jo selvinnyt, että on vakava paikka eikä mikään pienellä ajattelusäädöllä hoidettavissa oleva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö AV:lla ole ketään, joka olisi ajautunut samaan jamaan? Olen hyvin epätoivoinen. ):
🤣. Lopeta jo ruikutus.
): Eikö ketään, edes yhtä, jolla olisi tai olisi ollut sama jama kuin mulla? Tai edes jollain tutulla. ):
Ja ruikutus jatkuu. 🤣
Olen epätoivoinen. Olisiko neuvoja tai apua pilkkaamisen sijaan? ):
Oletko kokeillut vyöhyketerapiaa, akupunktiota tai hypnoosihoitoa? Näistä jostakin voisi olla apua. Sun täytyy saada hermosto rauhoittumaan.
Akupunktiota olen kokeillut, ei auttanut unettomuuteen. ):
Entä hypnoosia tai vyöhyketerapiaa? Hypnoosia suosittelen vahvasti. Meditointia, mindfulnessia, liikuntaa? Lääkkeet on oikotie joka vain lopulta pahentaa unettomuutta.
Niitä en ole kokeillut. ):
No siinä sulle sitten kasa uusia keinoja. Ei kannata huomenna taas tehdä uutta ketjua jossa kysyt neuvoja. Etsi netistä hypnoterapeutti ja menet vastaanotolle. Siellä käyt ehkä 5 kertaa. Siinä välissä ajat lääkityksen alas. Sitten nukutkin jo luonnollisesti.
En tiedä, miten lääkityksen alasajo onnistuu, jos valvon luokkaa 10 vrk putkeen kuukauden ajan ):
Kokeile sitten, onnistuuko valvominen 10 vrk putkeen? Kokeilematta et voi tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En enää nuku ollenkaan edes lääkkeillä. Olen hyvin epätoivoinen. ):
Siksi sinun kannattaisikin lopettaa ne lääkkeet. Ihan tosissani nyt sanon. Kestää joitakin viikkoja vieroitus, mutta se kannattaa. Nukut sen jälkeen paremmin.
Joudunko sitten valvomaan monta viikkoa putkeen? ):
Mistä me sen osaisimme ennustaa? Joko valvot tai et. Mutta sullahan on pian se lääkärin vastaaottokin, ihmettele siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten unilääkkeistä vierottautuminen onnistuu, jos sitten valvon esimerkiksi 10 vrk tai enemmän täysin ilman unta? ):
Olen äärimmäisen vaikea tapaus ):
Tuntuu, ettei kukaan edes kykene ymmärtämään, missä jamassa olen?
Olet todella äärimmäisen vaikea ja rasittava tapaus monellakin tapaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lääkäri näytä tietävän. Levittänyt kätensä jo aikapäiviä sitten. Mistä apua voi enää saada? ):
Kahvin juonti nollaan.
AP on psykan polilla; kyllä siellä nyt mania tunnistetaan. Maniassa on paljon muitakin oireita kuin unettomuus.
Vierailija kirjoitti:
Siis eihän mikään noista sun lääkkeistä mun ymmärtääkseni ole uni- tai nukahtamislääke? Ei ihme, jos ei oikeaan unihäiriöön auta, vaikka olisi millainen coctaili. Kun luontainen kyky nukkumiseen on mennyt, ei tilannetta välttämättä auta se, että rauhoitetaan mieli ja elimistö, vaan aivoille täytyy antaa oikea nukkumiskäsky, ja se tapahtuu ymmärtääkseni vain oikeilla uni/nukahtamislääkkeillä. Hoidetaanko tuota sun unettomuutta julkisella vai yksityisellä puolella? Unilääkekoukkukaan ei ole kiva (olen itse siinä nyt), mutta mieluummin olen selkeästi unilääkeriippuvainen ja nukun muutaman tunnin yössä kuin yritän aina vaan uusia pehmeämpiä komboja, joihin kaikkiin syntyy toleranssi ennen pitkää ja pettyneenä palaan vanhaan tuttuun unilääkkeeseen. Hakeuduin keväällä terveyskeskukseen aiheen tiimoilta, ja olen saanut tiputettua määriä ihan pikkuisen alemmas. Se on hyvä alku. Mun sympatiani ovat sun puolella, ja harmittaa, kun tällä palstalla tulee niin paljon idioottimaisuutta vastaan. Kyllä tästä maasta täytyy löytyä keinot, joilla sinäkin saat helpotusta tähän pirulliseen vaivaan!
Julkisella puolella hoidetaan unettomuuttani. Saanko kysyä, että mikä lääke sulla on ja millä annostuksella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten unilääkkeistä vierottautuminen onnistuu, jos sitten valvon esimerkiksi 10 vrk tai enemmän täysin ilman unta? ):
Olen äärimmäisen vaikea tapaus ):
Tuntuu, ettei kukaan edes kykene ymmärtämään, missä jamassa olen?Olet todella äärimmäisen vaikea ja rasittava tapaus monellakin tapaa.
): Olen vain hädissäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvin juonti nollaan.Ei ole poissuljettu. Voiko mania olla jatkuvaa?
Jos ei maniaa ole poisuljettu, on sulle kyllä tehty yhtä ja toista testiä. En ole ikinä kuullut jatkuvasta maniasta. Mulla on kakssuuntainen, joten puhun kokemuksesta. Kyllä bibo osataan epäillä perusterveydenhuollossakin, jos oireet täsmäävät. Mitä ihmettä sinä, AP, oikein sitten rupattelet hoitokontakteissasi? Niitä näitä???
Mitä väliä? Unettomuuden hoitoon se silti on. Imovane vie muistin, koska päivän asiat ei pysty tarttumaan päähän yön aikana.