Unettomuus!
Mulla on nyt lääkkeenä unettomuuteen Atarax 50mg ja Levoxin 50mg, ei auta. Olen ottanut lisäksi vielä 30mg Opamoxia vaikka oli sovittu lääkärin kanssa että en sitä enää käyttäisi. Olen vaan niin epätoivoinen ja valvonut jo 2 yötä putkeen. Onko jotain lääkettä vielä jota voisin pyytää lääkäriltä. Nyt tulossa kolmas yö ilman unta, en kestä kun olen niin väsynyt!
Kommentit (4056)
Älä ajattele unettomuutta. Ajattele muita asioita. Näin stressi ei lisäänny. Älä pidä unettomuutta minään mörkönä, vaan suhtaudu siihen mahdollisimman rennosti. Erilaisten äänikirjojen tma kuuntelu vie ajatukset muualle. Tärkeintä on ohjata ajatukset pois unettomuudesta. Älä pidä unettomuutta vihollisena vaan suhtaudu siihen rennosti, lempeästi. Näin saat ajatukset pois unettomuudesta. Kannattaa kokeilla illalla nukkumaan mennessä alkaa kuunnella jotain mukavaa äänikirjaa.
Oikeastihan ihminen kuolee ilman unta, jos tarpeeksi monta tuntia joutuu olemaan hereillä. Onko kukaan kertomassa että ehkä torkahdat välillä? Itse olen monesti luullut valvoneeni koko yön läpi, kun omainen taas kertoo että kuorsasin yöllä. Eli on sitä sitten jokin aika oltu taju kankaalla.
Jätin melatoniinin ja mirtazapiinin keväällä pois, koska nukun niiden avulla ehkä ensimmäiset 4 tuntia. Mutta ilman niitä on ihan sama. Nukun alkuyöstä sen nelisen tuntia.
Itse vaivaisin lääkäriä uudelleen. Pakkohan sitä jotain on tehdä, jos ei nuku. Ei sitä voi elää jatkuvassa zombihorroksessa, johan siinä alkaa olla vaaraksi liikenteessä itselle ja muille (jos nyt edes jaksaa mihinkään lähteä). Unitutkimuksiin, jossa selviää nukkuuko sitä yöllä lainkaan, vai onko se sellaista katkonaista torkahtelua ja kevyttä unta, joka ei auta lataamaan akkuja.
Tekee 10h päivässä fyysistä työtä niin ei tarvitse mitään pillereitä nukkumiseen.
Mitä enemmän ajattelet unettomuutta niin se vain lisää sitä. Ala suhtautua siihen lempeästi ikäänkuin ystävänä. Älä pelkää unettomuutta. Kun suhtaudut rennosti niin stressi alkaa vähetä saman tien. Ajatuksia kannattaa suunnata muualle.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastihan ihminen kuolee ilman unta, jos tarpeeksi monta tuntia joutuu olemaan hereillä. Onko kukaan kertomassa että ehkä torkahdat välillä? Itse olen monesti luullut valvoneeni koko yön läpi, kun omainen taas kertoo että kuorsasin yöllä. Eli on sitä sitten jokin aika oltu taju kankaalla.
Jätin melatoniinin ja mirtazapiinin keväällä pois, koska nukun niiden avulla ehkä ensimmäiset 4 tuntia. Mutta ilman niitä on ihan sama. Nukun alkuyöstä sen nelisen tuntia.
Itse vaivaisin lääkäriä uudelleen. Pakkohan sitä jotain on tehdä, jos ei nuku. Ei sitä voi elää jatkuvassa zombihorroksessa, johan siinä alkaa olla vaaraksi liikenteessä itselle ja muille (jos nyt edes jaksaa mihinkään lähteä). Unitutkimuksiin, jossa selviää nukkuuko sitä yöllä lainkaan, vai onko se sellaista katkonaista torkahtelua ja kevyttä unta, joka ei auta lataamaan akkuja.
En torkahda ollenkaan. ):. Ajattelen koko ajan tietoisesti.
Miten unilääkkeistä vierottautuminen onnistuu, jos sitten valvon esimerkiksi 10 vrk tai enemmän täysin ilman unta? ):
Vierailija kirjoitti:
Miten unilääkkeistä vierottautuminen onnistuu, jos sitten valvon esimerkiksi 10 vrk tai enemmän täysin ilman unta? ):
Olen äärimmäisen vaikea tapaus ):
Tuntuu, ettei kukaan edes kykene ymmärtämään, missä jamassa olen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen äärimmäisen vaikea tapaus ):
Tuntuu, ettei kukaan edes kykene ymmärtämään, missä jamassa olen?
Kun en nuku, niin silloin en nuku lainkaan.
Aivot ottaa ihan vaikka väkisin unta. Yleensä kuitenkin on jonkinlaista torkkumista, vaikka itsestä tuntuu siltä, ettei nuku lainkaan. Ajatusmalleja tulee muuttaa. Unettomuutta ei pidä pelätä. Suhtautua rennosti. Ei pitää minään mörkönä. Googlata esim. Miten suhtautua unettomuuteen. Tärkeää on stressitön suhtautuminen. Kannattaa googlata Kuinka suhtautua unettomuuteen rauhallisesti. Pitää olla lempeä itseään kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy lääkäriltä. Eiköhän lääkäri tiedä, mitä sun kannattaisi tehdä?
Ei lääkäri näytä tietävän. Levittänyt kätensä jo aikapäiviä sitten. Mistä apua voi enää saada? ):
Maniassa voi valvoa tolkuttoman jopa vaarallisen pitkään. Onko poissuljettu ?
Kahvin juonti nollaan.
Vierailija kirjoitti:
Et valvo. Pelkäät vaan, että niin käy. Nukahdat ennen pitkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö AV:lla ole ketään, joka olisi ajautunut samaan jamaan? Olen hyvin epätoivoinen. ):
🤣. Lopeta jo ruikutus.
): Eikö ketään, edes yhtä, jolla olisi tai olisi ollut sama jama kuin mulla? Tai edes jollain tutulla. ):
Ja ruikutus jatkuu. 🤣
Olen epätoivoinen. Olisiko neuvoja tai apua pilkkaamisen sijaan? ):
Oletko kokeillut vyöhyketerapiaa, akupunktiota tai hypnoosihoitoa? Näistä jostakin voisi olla apua. Sun täytyy saada hermosto rauhoittumaan.
Akupunktiota olen kokeillut, ei auttanut unettomuuteen. ):
Entä hypnoosia tai vyöhyketerapiaa? Hypnoosia suosittelen vahvasti. Meditointia, mindfulnessia, liikuntaa? Lääkkeet on oikotie joka vain lopulta pahentaa unettomuutta.
Niitä en ole kokeillut. ):
Tunnin kävelylenkin päiviin venyttelyineen ja aloitat rauhoittumisen ilman älylaitteita hyvissä ajoin. Painopeittokin vois auttaa.
Olen luullut, että näitä kokeillaan aina ennen lääkkeitä 😯
Unihygienia kunnossa ja ruokavalio terveellinen? Kofeiini?Nuo vinkit ovat jo mulle tuttuja. ):
Noudatatko niitä myös?
Vierailija kirjoitti:
En enää nuku ollenkaan edes lääkkeillä. Olen hyvin epätoivoinen. ):
Päivystyksen kautta psykiatriselle, kyllä siellä saavat sinut nukkumaan.
Googlaa Uniterapia auttoi Nooraa. Hyvä juttu, loistavia ohjeita. Nettiuniterapia on myös, siihen tarvitsee lääkärin lähetteen. Ajatusten muuttaminen on kaiken a ja o. Jos jatkuvasti hokee itselleen, että En saa unta jne jne, niin aivot uskovat sen ja siitä tulee itseään toteuttava kierre. Ala puhua itsellesi eri lailla. Että En saa unta mutta en tee siitä ongelmaa. Alan nukkua hyvin jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä kaikkea olet jo kokeillut?
Itselläkin tilanne, että en nuku ilman lääkettä (imovane) ja siinäkin on toleranssi noussut, tarvitsen jo 2-3 tablettia nukkumiseen ja huomaan, että pitkäaikaskäyttö on varmaankin vaikuttanut jo muistiinkin.
Mulla on kokeiltu unettavat masennus- ja psykoosilääkkeet, unettavat antihistamiinit, agomelatiini, doxepin, atarax, mitrazzapin... Lista on pitkä.
Aiemmin opamoxissa oli annostus 1-3 päivä, nyt vain yks ppaniikkikohtauksiin ja joudun turvautumaan myös niihin nukkumisen takia.Voimia sullekin. Kuinka kauan olet käyttänyt imovanea?
Imovane on nukahtamislääke, ei unilääke !
Itse olin neljä viikkoa nukkumatta. Johtui vaihdevuosista. Muutaman päivän unettomuus on ihan tavallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Illalla nukkumaan mennessä voisi kuunnella vaikka äänikirjaa tai jotain podcasteja, ne voivat auttaa rentoutumiseen. Liikunta päivällä on tärkeää.
Tiedän ):
Tiedät, mutta teetkö noita? Liikutko päivällä tarpeeksi? Tunnin kävelylenkki esim tai jotain raskasta salitreeniä, johon voisit purkaa energiaa. Kuunteletko podcasteja tai kirjaa illalla? Sua on aika vaikea neuvoa, kun olet niin voimakkaasti päättänyt, että sulla on vaikea ongelma ja olet mahdoton tapaus. Jos nyt vaan et ajattelisi niin dramaattisesti, niin olosi voisi helpottua.