Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

~ Sunnuntaita, Tammenterhot!! ~

17.12.2006 |

Tässä ajattelin ajatuksia pistää " paperille" , kun Nukku Mattikin kerran unohti minut taas, vaihteeksi :) Olen jo monena päivänä kirjoittanut tänne ja kommentoinut muiden juttuja, mutta aina on kone jotenkin temppuillut ja kaikki hävinnyt. Kiukuttaa kamalasti, kun ensin kirjoitat pitkät rivit ja sitten kaikki häviää jonnekin käsittämättömyyteen!! GRRR! No, jospa nyt onnistais paremmin... ;)

Täällä on ollut monilla jo melkoisia merkkejä lähestyvästä koitoksesta... Hmmm... Nytkö niitä terhoja alkaakin jo sitten ihan tipahdella?! ;) Voi että, vastahan ne kaksi viivaa testattiin! :)

Limatulppaa taitaa valuskella täälläkin. En oo koskaan ennen sitä tavannut (noloa, kun jo viides tenava tulossa...:) joten en voi olla varma. Mutta semmosta tosi vetelää vuotoa ollut jo pitkään, nyt sen mukana tulee jonkinmoisia klönttejä. Ei kuitenkaan vielä mitenkään punertavia tms. Oliskohan se sitä vai mitä?! :) *Nasu nolona ja kokemattomana kyselee...*

Yövalvomiset on oikeestaan aika kamalia. En ymmärrä, miksi se uni ei vaan voi tulla, vaikka olisi kuinka väsynyt :( Mulla nyt joka yö sama homma: nukahdan illalla ennen yhdeksää jonnekin sohvan kulmalle tai olkkarin lattialle (jossa monesti lepäilen...:) ja herään tunnin päästä. Sitten uni tuleekin seuraavan kerran vasta kolmen-neljän aikaan aamusta, pah! Kiva sitten yrittää pysyä hereillä päivät lasten kanssa, ja vielä jaksaa touhutakin niiden kanssa jotain. Huh huh! No, toisaalta lapset kyllä pitää mut hereillä päiväsaikaan, jos vaan en ihan tahallani mene sängylle tai sohvalle makaamaan :)

Mulla on nyt n. viikon ajan ollut jotenkin kipeä olo. Semmosta ihme poltetta koko keskikroppa täynnä! :( Yöllä varsinkin tuntuu kuin olisi alaselkä ja -maha kuin tulessa. Ja tuntuu kuin tuosta lantiosta ja pakaroista ihan luita särkisi ja jomottelisi. Liekö sitten jotain polttoja vai mitä?! Supistelee hiljakseen, välillä kipeesti välillä ei...

Toivon vaan, etten joutuisi jouluna sairaalaan. Olisi sekä itseni että lasten ja miehen kannalta mukavampi, jos voitais koko perheellä vielä viettää joulu! Mutta vauvahan ei varmasti sitä tiedosta, hän tulee kun on tullakseen ;) Joulun jälkeen hän sitten olisi milloin vain enemmän kuin tervetullut... Olen vain jotenkin alitajuisesti valmistautunut taas siihen, että menee yli ja reilusti. Viimeksi meni reilun viikon ja pyysin käynnistystä ja sen sainkin, onneksi! Olis kiva, jos tää vaikka tällä kertaa lähtis ihan itsekseen syntymään, ilman käynnistystä! :) Kahdelta edelliseltä meni vedet, mutta silti piti käynnistää...

Turvotusta mulla on kamalasti. Kuten aina näin loppuviikoilla.. :( Tuntuu välissä, että sormet on kuin nakkimakkarat, joilla ei tee yhtään mitään. Varsinkin aamuisin, aivan kuin olisi tuntokin poissa niistä. Ja naama on aina turvoksissa, huulista sen tuntee... Taitaa tuo neste vaikuttaa mun hemppaankin aika tavalla, kun niin huonosti aina näyttää sormenpäästä ottamalla. Viimeksi sormenpäästä oli 89, samantien labrassa otettaessa oli 108. Eli melkein 20 " pykälää" eroa, minusta se on aika paljon! Eli ihan ok hemppa mulla vielä on, onneksi. Eivät äitiyspolillakaan alkaneet tekee mitään asialle, kun siellä on kuulemma lääkärin mukaan 100 se raja, että aletaan tehdä jotain. Joten pääsinpäs pälkähästä! ;) No, kieltämättä joskus mietityttää, että jos synnytyksessä tuleekin jotain komplikaatiota tai muuten verenhukkaa, niin miten sitten... Mutta sielläpä ne on ammatti-ihmiset minusta pitämässä huolta ja verta pumppaamassa, jos tarvii ;) Mulla alkaa yleensä vasta tuossa 90 alapuolella heikottaa ja sitten vasta huomaa, että taitaakin olla matalalla hemoglobiini... Eli ei vielä mitään hätää! :)

Joulua on monet kovasti valmistelleet... Juuri tänään mietin, että hetkinen, miksi mulla ei oo mitään stressiä koko joulusta! :) Ollaan kaksi vuotta sitten oltu viimeksi, eka kerran, omassa kodissa joulu. Viimeksi oltiin mun lapsuudenkodissa vanhempieni ja joidenkin sisaruksieni kanssa. Ei mulla vaan stressaa mikään ;) Äitini ihmettelee aina kun jutellaan puhelimessa, että miten voit olla stressaamatta... Mutta: meillä EI tehdä suursiivousta jouluksi sen kummemmin kuin pääsiäiseksikään ;) Enkä leivo pakkasia pullolleen torttuja ja pipareita kaappiin. Laatikot (jokaista laatua yksi roveellinen riittää meille) ostin kaupasta, kinkkukin odottaa vaan paistajaansa ;) Lahjat on ostettu (viime keskiviikkona), yksi per lapsi :) Ja juuri äsken paketoin ne, kun uni taas odotuttaa itseään...

Taidan olla joku ihmetyyppi, kun en osaa stressata joulusta. Minusta äiti ja anoppi aina turhaa stressaavat ja voivottelevat kun on vielä sitä ja tätä ja tuotakin tekemättä :) Minusta oli hyvin sanottu (olisko ollut jossain Marttaliiton sivuilla, jonne joskus taannoin eksyin), että " Jos et aio viettää jouluasi keittiön kaapissa, jätä se siivoamatta läpikotaisin!" :) Heh heh :D Minä en jaksa turhista välittää. Kyllä se joulu tulee vähemmälläkin hääräämisellä ja touhuamisella ;)

Ollaan lasten kanssa tehty piparitalo pihoineen, kuusineen, enkeleineen, hevosineen jne... ja leivottu pipareita (jotka ollaan syöty jo pois, uusia ehtii vielä hienosti tehdä!:). Askarreltu joulujuttuja, pieniä yksinkertaisia näpräilyjä, joista lapset innostuu. Kuusi otettiin tänään olkkariin ja koristeltiin se. Jouluverhot on ollu jo monta viikkoa ikkunassa, kun en uskaltanut jättää myöhemmäksi enää... :) (Pelkään nimittäin että vauvalle tulisi jotain, kun kovasti kurottelee ja pomppii ikkunalaudoilla...)

Jälkisupistuksista sen verran, kun täällä joku niistä mainitsi... Äitini sanoi mulle kerran, että mitä useammas lapsi kyseessä, sitä suuremmat ja kipeemmät on jälkisupistukset. Ja mulla ainakin on pitänyt paikkansa, kirjaimellisesti! Ekalta niitä tuskin huomasi (no, se olikin sektio, liekö sillä vaikutusta asiaan sitten...), toiselta oli jo tuntuvia ja kolmoselta ja neloselta aina vaan pahemmaksi menee... Tuntui viimeksi, että ne jälkisupistukset oli jopa kovempia välillä kuin synnytyssupparit! :( Mutta kyllä me naiset ne kestetään, mehän ollaan karpaaseja! ;)

Nyt taidan siirtyä tuonne romaanin pariin sänkyyn ja koittaa, josko se Nukku Matti käväisis mun luona kohta, paluukierroksellaan! ;) Öitä kaikille ja ihanaa kolmatta adventtia! :)

Nasu rv 37+1

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
17.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan ihan kylmiltään tehdään toi kuorrutus. Meinasin, että kakku pitää olla jäähtynyt ennenku sen kuorruttaa =).

Vierailija
22/28 |
17.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

... että heti kun sain huoleni tänne purettua, niin johan aloitti vauvelikin liikkeet. Aluksi vaan ihan pientä elonmerkkiä, mutta nyt iltaa kohti kun oon saanut syötyä, niin alkaa olla jo entinen meno masussa. Eli ihan tais tuosta taudista johtua, että oli hissukseen.

Ja taas ihana kakkuohje, milläs tässä nyt osaa päättää mitä jouluksi leipoo, ettei ihan kaikkea sentään?! :D

ariella

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
17.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=darkviolet]Akka on jo muutaman päivän ajan kyselly näitten herkkujen perään, joten pitihän niitä alkaa sit paistaan. Vaikka eipä kyllä pitäähän sitä itekki vähä maistella :b

( . ) muutaman kerran on kämmentä ja jalkapohjaa kutissu :/ Aamulla soittaa neuvolatätille, ett laittaa lähetteen. Jos arvot on koholla niin voi jee se tietää ä-polille menoa varmaan aiemmin ku eka viikolla.

Ja kuinka usein pitää tuo älytön matka kulkee (vajaa sata suuntaansa). .mut kaiken se kestää.

[b]Ardisia ja Mamm@mia [/b]ootteko selvinneet pikkujouluista kunnialla ;) ??

Vierailija
24/28 |
17.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lydi@: Kyselit mun selän voinnista... Tarkoitat ilmeisesti iskiaksen suhteen? Välillä on sellaisia päiviä, ettei rasita yhtään ja on hyvä olla. Taas hetken päästä saattaa vihloskella sieltä ja täältä ja yhtäkkiä tulee ihan julmettu särky ja jomotus :( Viime keskiviikkona oltiin miehen kanssa joululahjaostoksilla reilu kolme tuntia, ja sen jälkeen oli aika kamala ilta ja yö! :( Jotenkin tuntuu, että aina illalla kun laitan makuulle, alkaa tuota hermoa vetää oikein tosissaan... Liekö sitten asento vaikuttaa niin paljon?! Ja se on tosiaan tuskaa, kun hermoa särkee niin ettei jalka nouse maasta milliä enempää! Touhua siinä sitten lasten kanssa, tee ruokaa, ripusta pyykkiä, imuroi jne. semmonen tavallinenkin talostelu on tuskaa... :( Onneksi on päiviä, jolloin saan olla hetken rauhassa tuosta vaivasta!

Zatu: :D Nauratti kun luin miten olit " kauhistunut" meidän joulukuusitempauksesta ;) Itsekin pari vuotta sitten (siis kun eka joulua tässä omassa kodissa vietettiin, oman perheen kesken vain) pähkäilin laitetaanko kuusta etukäteen vaiko ei... Mun kotona, ja miehen myös, on aina ollut perinteenä, että kuusi kannetaan tupaan jouluaattoaamuna. Oi sitä kuusen tuoksua!!! :) Mutta koska meillä on tekokuusi allergioiden takia, niin silleen sama milloin sen tuo. Eipä tarvi miettiä sen kasteluita ja sitä, kauanko se pysyy hyvän näköisenä ;) Meillä lapset odottaa niin kovasti aina sitä kuusen koristelua, että ollaan annettu periksi ja viikkoa ennen tuodaan se heidän ilokseen. On siinä aatossakin sitten niin paljon kaikenlaista " perinnettä" , että ei silleen haittaa vaikka se kuusen koristelu onkin tehty jo aiemmin...

Semmosta. Nyt lapsille iltapalaa ja peittelemään sänkyihinsä heidät... Sitten on taas sitä omaa rauhaa! :) Taitaa olla ihan kyllästymiseen asti tuota omaa aikaa taas, en tietenkään saa unta ennenkuin entisajan kukot heräilee kukkumaan ;( Mulla on aina loppuviikot tällaisia valvomisia, tiesin tämän jo etukäteen. Tää helpottaa vasta sitten kun vauva on maailmassa...

Mietinkin tässä, että mitenhän saan sitten sairaalassa nukuttua, kun mulla on koko ajan niin kuuma! Ja siellä kun pitää nukkua siinä pitkähihaisessa kauhtanassa, lakanoiden alla on muovit ja jos/kun huoneessa on muitakin äitejä, ikkunaakaan ei voi pitää edes auki :( Täällä kotosalla on aivan tullut tavaksi, että parvekkeen ovi on vähintään puolet yöstä auki, mies yskii ja köhii kylmissään ja tämä mamma valuu hikeä ja pyörii lakanoissaan... Huoh!

Mutta nyt lopetan jo :)

Nasu

Vierailija
25/28 |
17.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elikkäs iltoja vaan täältäkin! Meillä on kans muutama yö mennyt vähän huonommin, kun tyttö on yskinyt kovasti. Eihän siinä saa itekään nukuttua. Ihmetyttää vaan, mikä sitä yöllä yskittää, kun päivällä ei yski yhtään. Kovasti on väsyttänyt, tänään nukahdin kahteen otteeseen sohvalle, ensin aamupäivällä ja sit iltapäivällä.

Joulu alkaa meillä olla paketissa. Sain tänään väännettyä karjalanpiirakat ja eilen olin tosiaan shoppailemassa ja löysin kaikki lahjat parissa tunnissa. Ei sit tikru nähty! :) Edellisen synnytyksen kätilön tosin näin ja se kahteli siihen malliin, että jaahas, kohta tuo on taas punnertamassa. ;) Mies tuolla paketoi joululahjoja toisessa huoneessa. Tekis kyllä mieli käyvä kurkkaamassa, mutta kun kiellettiin, niin ei kehtaa. Kinkkukin varattiin eilen ja käyvään keskiviikkona hakemassa. Otettiin tuore harmaasuolattu juhlakinkku, niin ei tarvii sulatella, senkun viskaa uuniin. Laatikot tein viikko sitten pakkaseen ja kakut ja tortutkin on leivottu. Että eiköhän myö ihan hyvä joulu saada aikaiseksi. Joulukuusi on vielä hankkimatta, jos sen kävis ehtimässä tuossa loppuviikosta, kun miun mammain on täällä. Ihanaa, kun se tulee tänne. Ei olla kesän jälkeen nähtykään. Meillä jää kans tuo suursiivous väliin, jos vähän imurin kans heiluis ja sit vois ehkä pyytää mammaa pyyhkäsemään pölyjä. Mutta se siivous saa sit olla siinä.

Jälkisupistuksista: ei ollut viimeksi kovin pahoja, hyvä että huomasin niitä. Huonekaverilla tosin oli aika kovia, kun joutui ottamaan kipulääkettä.

Hoitopöytä: meillä toimii pyykinpesukone hoitopöytänä. Siinä päällä on alusta ja kaikki sopivalla korkeudella.

Ariella: toivottavasti vauva on piristynyt.

Viime hetken hankintojakin tuli tehtyä tässä eli tilasin vauvalle sellaisen kantopussin (Maya wrap pouch), niin saa nopeesti kyytiin, ei tarvii pitkän liinan kans sitoa ja kiroilla. Lisäksi tilasin pikakapalon (SwaddleMe-merkkisen), viimeksi kaipailin kunnon kapaloa, mutten osannut tavan kankaasta sitä kunnolla kietoa, jos tää nyt ois hyvä.

Zatu: voi ei, toivottavasti ei oo arvot koholla! Pietään peukkuja. Miulla on aamulla viimeinen labra ennen joulua. Toivottavasti arvot on pysynyt kohdallaan. Lättyjä mie kyllä voisin ottaakin! :)

Mutta nyt pitää mennä pyöräyttämään muutama luumukierre päiväkotiin vietäväksi. Tytöllä on viimeinen hoitopäivä huomenna, kun tiistaina on se korvaoperaatio.

Voikaahan hyvin!

T: Monttu 37+2

Vierailija
26/28 |
17.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaiken kaikkiaan aivan ihana " juhla" meillä oli eilen. Käytiin joulusaunassa, syötiin hyvin (vaihteen vuoksi ruotsalainen joulupöytä, ettei kyllästy suomalaisiin ennen jouluaattoa ;) , kuunneltiin joululauluja ja vaan oltiin.. Tuli aivan oikea joulufiilis lumen puutteesta huolimatta.

Koko päivän olin eilen pystyssä ja touhusin. Kummallista kyllä selkäsärky ei muistuttanut olemassaolostaan lainkaan, jaloissa/lonkissa sen sijaan tunsi seisoneensa. Tänään, kun oon taas enemmän istuksinut niin selkä on kuin tulessa. Eli pitää välttää istumista ;)

Enpä tiedä, onko oksutauti nyt taas vaihteeksi meidän perheessä vai ahtoiko kuopus vaan mahansa niin täyteen, että piti oksentaa alkuyöstä. Poika nukahti heti viereitten lähdön jälkeen n. klo 20) sohvalle (h a r v i n a i s t a). Vaikersi unissaan ja sitten puoliltaöin heräsi oksentamaan. Katseli sitten isin kanssa elokuvaa yömyöhään ilman oksentamista, nukkui hyvin ja pitkään, nyt vaikuttaa olevan ihan ok pientä lämpöä lukuunottamatta. Mitähän on? Voiko jännittäminen aiheuttaa noin fyysisiä oireita, meillä kun noita kaveriperheen lapsia odotettiin tosiaan kylään aika hartaasti :) Taidan pitää pojan kotona huomenna, ettei vahongossakaan tartuta kellekään mahdollista masupöpöä.

Ariella: Mä olen ollut tän raskauden aikana 2 kertaa oksutaudissa. Mulle viime kerralla sanottiin, joskus kuukausi sitten, että hyvin usein äidin oksennustauti laittaa synnytyksen käyntiin, jos paikat vähääkään kypsyneet sitä ennen. Mulla ainakin supisteli aivan mielettömästi pari vuorokautta sen jälkeen.

Yök. Toivottavasti ei enää tarvis alkaa oksentelemaan. Voin kuvitella, miten rankat olot sulla on ollut :/

zatu: Toivottavasti sulla ei ole nyt taas tulossa sitä hepatioosia... Ois mukava nauttia viimeisistä viikoista ilman niitä huolia ja vaivoja. Peukut pystyyn!!

Nyt menen taas.. Pitää laittaa vielä huomista varten esikoisen laukku valmiiksi. Niillä on huomenna joku salainen & yllätys tonttujen bongausretki, lähtevät aamulla ja tulevat illalla. Jänskää!

Hmm.. Sitä pitikin kysyä teiltä, joilla enempi lapsia. Mitä ihmettä vastaan esikoisen uteluihin mm. mistä tonttuvauvat tulevat, kuka niitten äiti on? Mä en ihan oikeesti keksinyt mitään vastausta, vaihdoin vaan puheenaihetta. Luulen, ettei enää ensi vuonna mene pukkiteoria läpi tässä perheessä :/

Onko Nenn kadonnut?? Entäs Mary ja Maria? Marysta näin jotain unta viime viikolla, en vaan kuollaksenikaan muista mitä siinä tapahtui... Hmm...

Palataan, Terhot!

Ardisia

Vierailija
27/28 |
17.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=violet]Nyt on kaikki valmiina vauvaa varten, sisko on ollut täällä koko viikon ja on saatu siivottua kaapit ja viety tavaraa ulkovarastoon laatikko ja pussikaupalla. Ikkunoissa on uudet verhot (menee joulunkin jälkeen yhtä hyvin!) ja kaikki pöly on pyyhitty ja ikkunat pesty. Siksi ei oikein ollut viime viikolla aikaa olla täällä netissä =)

Sisko meni kotiansa perjantai-iltana ja otti mukaansa kaksi vanhempaa lasta, nuoremmat vein siskon hoiteisiin eilen, ja sen jälkeen kävin vielä hakemassa viimeiset joululahjat. Mies jäi kotia imuroimaan ja pesemään lattiat, se oli ainut asia mitä siskon kanssa ei ehditty tehdä. Ilta vietettiin miehen kanssa kahestaan, paketoitiin lahjat, syötiin hyvää ruokaa, käytiin saunassa ja katottiin uusi filmi minkä ostin, Poseidon. Suosittelen! Aamulla nukuttiin yhteentoista asti ja sit otettiin vaan rauhallisesti, mies pesi saunan ja kylppärin kloriinilla, ai kun tuli raikas tuoksu, nyt kelpaa mennä sit joulusaunaan.

Joulustressistä en osaa edes sanoa miltä se tuntuisi, itse nautin tästä puunauksesta ja järjestelemisestä, ja varsinkin siivouksen jälkitunteesta =) Kaapit siivosin kun oli tarvis ja sain apua, se ei ole joka joulun kohokohta. Laatikot ja kinkut ostan valmiina ja aatonaattona otetaan kuusi sisään ja leivotaan pipareita ja torttuja (eikä ensimmäistä kertaa tänä jouluna). Kakkuja en pahemmin leivo, niitä ja joululimppuja saan anopilta.

Tuntuu siltä että joulurauha on jo tänne löytänyt ja odotan innoissani aattoa ja mitä lapset sanovat lahjoistaan, meillä ostetaan aina liikaa lahjoja, että taitaa olla mukulat jo aivan pilalle hemmoteltuja... Itse rakastan lahjojen antamista ja joulua. Mun bonuspoika tulee tiistaina ja lähtee vasta 8.1 ja onneksi kerkiää nähdä vauvan ennekuin lähtee kun on se käynnistys 2.1.

Keskiviikkona hain vuokralle autostuimen, kangas oli vähän kulunut, mutta tuoli on vasta ollut yhdellä käyttäjällä ja kelpaa meille. Vaunut on pesty ja odottaa käyttäjäänsä, kori valmis ja pedattu, vaatteet kaapissa ja tutit, vaipat yms. rekvisiitta on valmiina hoitotason vieressä, ei puutu kuin vauva. itselleni olen ostanut imetysliivit ja maidonkerääjän, mutta kassin pakkaan vasta kun tulee aika lähteä synnärille käynnistykseen, luotan siihen että aiemmin ei tarvi lähteä, tän äitiyspoli lääkärin mukaan kohdunsuu on aivan kiinni ja kohdunkaulaa on vielä 2 cm jäljellä, eikä vielä ole mitään merkkejä synnytyksen alkamisesta. Vauvan kassin aion kyllä pakata valmiiksi, tarvisin vaan uuden hoitolaukun kun vielä käytän tämänhetkistä 1½ vuotiaalle kun lähdetään jonnekin. Ajattelin että ehkä saisin alennuksesta halvalla jonkinmoisen.

Viikon pinoja en ole kerinnyt lukea, beijaflorin kuulumiset olen nähnyt ja vähän kerinnyt jännittää teidän puolesta joilla on ollut synnytyksen merkkejä ilmassa =) Nyt taidan kuitenkin laittaa pienimmät nukkumaan ja palaan huomenna pinojemme pariin kommentoimaan enemmän.

nenn 37+6

Vierailija
28/28 |
17.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollu vaan kiire ja sitten kipee olo,että en oo ku lukemassa käynyt ja kuvianne laittamassa blogiin..

Tänää vielä bonuksena kipuihin,sain vielä jalankin kipeeks.. olin kiirellä menossa autoa kohti,mekin mentii kirkkoo joululauluja laulamaan)

Astuin jotenkin hullusti luiskan reunaan ja tuli kauheen kipeeks toi luu joka on ison varpaan kohdassa, ei saa astuttua sille millää!

nyt nukkuu.. huomenna tuun höpisemää enempi :)

Maria ja himpula tasan 36!