~ Sunnuntaita, Tammenterhot!! ~
Tässä ajattelin ajatuksia pistää " paperille" , kun Nukku Mattikin kerran unohti minut taas, vaihteeksi :) Olen jo monena päivänä kirjoittanut tänne ja kommentoinut muiden juttuja, mutta aina on kone jotenkin temppuillut ja kaikki hävinnyt. Kiukuttaa kamalasti, kun ensin kirjoitat pitkät rivit ja sitten kaikki häviää jonnekin käsittämättömyyteen!! GRRR! No, jospa nyt onnistais paremmin... ;)
Täällä on ollut monilla jo melkoisia merkkejä lähestyvästä koitoksesta... Hmmm... Nytkö niitä terhoja alkaakin jo sitten ihan tipahdella?! ;) Voi että, vastahan ne kaksi viivaa testattiin! :)
Limatulppaa taitaa valuskella täälläkin. En oo koskaan ennen sitä tavannut (noloa, kun jo viides tenava tulossa...:) joten en voi olla varma. Mutta semmosta tosi vetelää vuotoa ollut jo pitkään, nyt sen mukana tulee jonkinmoisia klönttejä. Ei kuitenkaan vielä mitenkään punertavia tms. Oliskohan se sitä vai mitä?! :) *Nasu nolona ja kokemattomana kyselee...*
Yövalvomiset on oikeestaan aika kamalia. En ymmärrä, miksi se uni ei vaan voi tulla, vaikka olisi kuinka väsynyt :( Mulla nyt joka yö sama homma: nukahdan illalla ennen yhdeksää jonnekin sohvan kulmalle tai olkkarin lattialle (jossa monesti lepäilen...:) ja herään tunnin päästä. Sitten uni tuleekin seuraavan kerran vasta kolmen-neljän aikaan aamusta, pah! Kiva sitten yrittää pysyä hereillä päivät lasten kanssa, ja vielä jaksaa touhutakin niiden kanssa jotain. Huh huh! No, toisaalta lapset kyllä pitää mut hereillä päiväsaikaan, jos vaan en ihan tahallani mene sängylle tai sohvalle makaamaan :)
Mulla on nyt n. viikon ajan ollut jotenkin kipeä olo. Semmosta ihme poltetta koko keskikroppa täynnä! :( Yöllä varsinkin tuntuu kuin olisi alaselkä ja -maha kuin tulessa. Ja tuntuu kuin tuosta lantiosta ja pakaroista ihan luita särkisi ja jomottelisi. Liekö sitten jotain polttoja vai mitä?! Supistelee hiljakseen, välillä kipeesti välillä ei...
Toivon vaan, etten joutuisi jouluna sairaalaan. Olisi sekä itseni että lasten ja miehen kannalta mukavampi, jos voitais koko perheellä vielä viettää joulu! Mutta vauvahan ei varmasti sitä tiedosta, hän tulee kun on tullakseen ;) Joulun jälkeen hän sitten olisi milloin vain enemmän kuin tervetullut... Olen vain jotenkin alitajuisesti valmistautunut taas siihen, että menee yli ja reilusti. Viimeksi meni reilun viikon ja pyysin käynnistystä ja sen sainkin, onneksi! Olis kiva, jos tää vaikka tällä kertaa lähtis ihan itsekseen syntymään, ilman käynnistystä! :) Kahdelta edelliseltä meni vedet, mutta silti piti käynnistää...
Turvotusta mulla on kamalasti. Kuten aina näin loppuviikoilla.. :( Tuntuu välissä, että sormet on kuin nakkimakkarat, joilla ei tee yhtään mitään. Varsinkin aamuisin, aivan kuin olisi tuntokin poissa niistä. Ja naama on aina turvoksissa, huulista sen tuntee... Taitaa tuo neste vaikuttaa mun hemppaankin aika tavalla, kun niin huonosti aina näyttää sormenpäästä ottamalla. Viimeksi sormenpäästä oli 89, samantien labrassa otettaessa oli 108. Eli melkein 20 " pykälää" eroa, minusta se on aika paljon! Eli ihan ok hemppa mulla vielä on, onneksi. Eivät äitiyspolillakaan alkaneet tekee mitään asialle, kun siellä on kuulemma lääkärin mukaan 100 se raja, että aletaan tehdä jotain. Joten pääsinpäs pälkähästä! ;) No, kieltämättä joskus mietityttää, että jos synnytyksessä tuleekin jotain komplikaatiota tai muuten verenhukkaa, niin miten sitten... Mutta sielläpä ne on ammatti-ihmiset minusta pitämässä huolta ja verta pumppaamassa, jos tarvii ;) Mulla alkaa yleensä vasta tuossa 90 alapuolella heikottaa ja sitten vasta huomaa, että taitaakin olla matalalla hemoglobiini... Eli ei vielä mitään hätää! :)
Joulua on monet kovasti valmistelleet... Juuri tänään mietin, että hetkinen, miksi mulla ei oo mitään stressiä koko joulusta! :) Ollaan kaksi vuotta sitten oltu viimeksi, eka kerran, omassa kodissa joulu. Viimeksi oltiin mun lapsuudenkodissa vanhempieni ja joidenkin sisaruksieni kanssa. Ei mulla vaan stressaa mikään ;) Äitini ihmettelee aina kun jutellaan puhelimessa, että miten voit olla stressaamatta... Mutta: meillä EI tehdä suursiivousta jouluksi sen kummemmin kuin pääsiäiseksikään ;) Enkä leivo pakkasia pullolleen torttuja ja pipareita kaappiin. Laatikot (jokaista laatua yksi roveellinen riittää meille) ostin kaupasta, kinkkukin odottaa vaan paistajaansa ;) Lahjat on ostettu (viime keskiviikkona), yksi per lapsi :) Ja juuri äsken paketoin ne, kun uni taas odotuttaa itseään...
Taidan olla joku ihmetyyppi, kun en osaa stressata joulusta. Minusta äiti ja anoppi aina turhaa stressaavat ja voivottelevat kun on vielä sitä ja tätä ja tuotakin tekemättä :) Minusta oli hyvin sanottu (olisko ollut jossain Marttaliiton sivuilla, jonne joskus taannoin eksyin), että " Jos et aio viettää jouluasi keittiön kaapissa, jätä se siivoamatta läpikotaisin!" :) Heh heh :D Minä en jaksa turhista välittää. Kyllä se joulu tulee vähemmälläkin hääräämisellä ja touhuamisella ;)
Ollaan lasten kanssa tehty piparitalo pihoineen, kuusineen, enkeleineen, hevosineen jne... ja leivottu pipareita (jotka ollaan syöty jo pois, uusia ehtii vielä hienosti tehdä!:). Askarreltu joulujuttuja, pieniä yksinkertaisia näpräilyjä, joista lapset innostuu. Kuusi otettiin tänään olkkariin ja koristeltiin se. Jouluverhot on ollu jo monta viikkoa ikkunassa, kun en uskaltanut jättää myöhemmäksi enää... :) (Pelkään nimittäin että vauvalle tulisi jotain, kun kovasti kurottelee ja pomppii ikkunalaudoilla...)
Jälkisupistuksista sen verran, kun täällä joku niistä mainitsi... Äitini sanoi mulle kerran, että mitä useammas lapsi kyseessä, sitä suuremmat ja kipeemmät on jälkisupistukset. Ja mulla ainakin on pitänyt paikkansa, kirjaimellisesti! Ekalta niitä tuskin huomasi (no, se olikin sektio, liekö sillä vaikutusta asiaan sitten...), toiselta oli jo tuntuvia ja kolmoselta ja neloselta aina vaan pahemmaksi menee... Tuntui viimeksi, että ne jälkisupistukset oli jopa kovempia välillä kuin synnytyssupparit! :( Mutta kyllä me naiset ne kestetään, mehän ollaan karpaaseja! ;)
Nyt taidan siirtyä tuonne romaanin pariin sänkyyn ja koittaa, josko se Nukku Matti käväisis mun luona kohta, paluukierroksellaan! ;) Öitä kaikille ja ihanaa kolmatta adventtia! :)
Nasu rv 37+1
Kommentit (28)
Ihanaa, nukuin klo 21.30-7 asti aamulla:) Harvinaista herkkua nykyään saada nukkua noinkin pitkään, kun esikosta on tullut äitinsä kaltainen aamuvirkku!
Mirabella: Ollaan tehty ihan maapähkinöistä noita pähkinäherkkuja, mutta kaikenlaisia pähkinöitä voi käyttää, esim. hassel, cashew ja mitä kaikkia niitä nyt onkaan. SEllainen pähkinäsekoitus voisi olla aika kiva:)
Hoitopöytä: Me hankittiin sellainen nyt tällä kakkoselle, esikolla oli lainassa. Miulla ei taatusti selkä kestä sängyllä vaippojen vaihtamista.. Ja hoitopöydälle saa vauvan paremmin " turvaan" esikolta. Voisin hyvin kuvitella hänen pomppivan sängyllä vauvan ympärillä vaippaa vaihtaessa;) Tuo hoitopöytä on Muuramen lipasto-hoitopöytä eli siihen sitten saa laitettua myös vauvan vaatteita kun meillä kaappitila on nyt vähissä ja myöhemmin esikko saa lipaston omaan huoneeseensa.
Huh, onneksi alkaa noi joululahja-asiat olla nyt paketissa. Eilenkin oli hirveästi ihmisiä liikenteessä kaupoilla. Olikos Monttukin eilen shoppailemassa, eipähän törmätty mahoinemme..!
Vähän kurjaa muuten, että meidän terkka on nyt sairaslomalla:( Jos huonosti käy niin joutuu sitten eri sijaisilla käymään nämä viimeiset kerrat.. Tosin viime tostaina kävin saman neuvolan toisella terkalla, joka oli kyllä tosi mukava, toivottavasti hänellä voisi sitten käydä jatkossakin..
No, nyt tyttö kaipaa leikkikaveria,
palataan,
tikru
Kuinkahan pirun kauan näitä menkkajomotuksia/supistuksia mahtaa kestääkään,ennenkuin rupee tapahtuun. Tänä aamuna on särkenyt taas aivan sairaasti, makasin pitkään kauratyyny selässä ja nappasin taas panadolin, en tiedä onko niitäkään niin hyvä ottaa. Tosin en ole usein ottanutkaan.Mutta eipä nyt tunnu siitäkään olevan apua.
Poika kysyi huolissaan äsken, että et kai sä äiti tänään vielä lähde. Saas nähdä, miten suhtautuu sitten kun oon muutaman yön poissa.
Oon koittanut valmistaa sitä siihen, että lähtö voi nyt oikeesti tulla näinä päivinä, ettei tuu sitten ihan yllättäen.
Minä kans toivon, että vauva päättäisi tulla vasta joulun jälkeen, haluaisin niin kovasti viettää joulun kotosalla, tai ollaan menossa aatoksi äitini luo, jonne pukkikin lupasi tulla. Haluaisin nähdä sen riemun taas mitä pukin tulo ja lahjat saavat pikkumiehessä aikaan. Sen jälkeen voinkin lähtee sitten synnyttään. Toisaalta kun tää olo on joka päivä näin vaikee, sitä väliin toivoo, että olis koko homma jo ohi. Ja malttamattomana odotan kyllä vauvan näkemistä. siinä on vain se synnytys joka hermostuttaa toden teolla.
Nasu: ei mun mielestä ole ollenkaan outoa, ettei stressaa joulusta, en minäkään. Ei se turha hössötys muutaman päivän takia ole mistään kotoisin. Joulusta on muutenkin tullut nykyään niin viimesen päälle kaupallinen, kaupat oikeen hysterisoi ihmisiä ostaa sitä ja tätä ja tuolla ravataan pää punaisena ruuhkissa lahjojen perässä. Joulu on mun mielestä lasten juhla. En ole uskonnollinen, eli en joulussa ajattele tätä kristillistä puolta millään lailla. Mulle joulu on ruvennut merkkaan vasta lapsen saamisen myötä, on ihana katsella sitä lapsen odotusta ja jännitystä mikä on ilmassa ja sitä riemua kun pukki tulee ja tuo paketteja. Ja tähän lisään, että meillä ei ole tapana ostella pojalle ees paljonlahjoja, en halua opettaa sitä siihen, että jouluna on kauheet määrät paketteja.
Jouluksi teen kyllä joulusiivouksen, mikä tarkoittaa sitä että matot/petivaatteet tuuletetaan kunnolla ja imuroidaan ja pyyhitään pölyt joka paikasta ja muuten siivotaankin samaan malliin. Mutta tällaisen siivouksen teen muutenkin kerran kuukaudessa. Mitään kaappeja sun muita en kyllä rupee jouluksi puunaan, enkä ota stressiä jouluruuista, niin kauan kun kaupat myy niitä, niin ne haetaan sieltä. Ja tänä vuonna on tullut otettua muutenkin rauhallisemmin.
Tässä mietin että jokohan Chicca ja Noopu on synnyttämässä? Ihana jotenkin tällä kertaa jännätä myös muiden puolesta, pojan odotuksen aikaan en pahemmin vauvasivuilla vieraillut, eikä tullut kirjoiteltua.
Vaikka enpä mä nytkään ole kauheen aktiivinen ollut.
Beijaflorin kuulumisia oli ihana lukea, kyllä nuo pikkuiset vaan sitkeitä ovat. Ja varmasti saatte Onnin kotiin jouluksi. Jaksamista vaan, nyt olette jo voiton puolella.
Mitähän muuta mulla oli asiaa, poika höpisee tuossa koko ajan, ajatus pätkii. Sanoin sille äsken, että rupee kerään leluja, että sitten kun ne on kerätty niin koristellaan pipareita, mutta eipä tapahdu mitään. Monta kertaa saa aina sanoo samasta asiasta eikä sittenkään tapahdu.
Mutta eipä kummempia, jaksamista kaikille mahojen kanssa!
Oltiin eilen lasten kanssa kylpylämäisessä uimahallissa, ihanaa oli. Varsinkin kun sain vaan istua lämpimässä altaassa kun mummo hoiti lapsia...
Kauheesti vihloo reisien sisäpuolia öisin, onkohan nää nyt sitten liitoskipuja. Jalat alkaa olla jotenkin löysällä!
Sokerittomuus on onnistunut hyvin. Eilen olin ravintolassa syömässä ja ainoa retkahdus tällä viikolla on ollut jälkiruuaksi pieni pallo vaniljajätskiä lasten listalta ja kastikkeena pelkkää ananasta. Eikä siitä tullutkaan yrjö olo. Maistui vaan kohtuuttoman makealta kun olen muuten vetänyt maustamatonta rahkaa marjoilla ilman tilkkaakaan sokeria herkuksi. Banaanikin alkaa maistua ällömakealta kun suu tottuu sokerittomaan linjaan.
Perjantai-iltana supisti tunnin ajan säännöllisesti, vähän väliä eli 5-10 minuutin välein koko sen tunnin. Otti oikein selästä asti. Sitten ne alkoi hiipua ja tuli enää muutama supistus tunnissa. Supistukset oli kipeitä, mutta ei ihan tolkuttomia, eli sellaisia just kun synnytyksen alussa. Eilen sitten supisti Prismassa niin etten tiennyt miten ois ollut. Siellä kylpylässä kuitenkin rauhottui, paitsi kun otin uintivetoja -en montaa voinut ottaa. Mut kivahan oli istua lastenaltaassakin vaan, kun ainakaan ei ole tietoa että paikat ois kuitenkaan vielä auki. Eikä tarvis vielä syntyäkään, huomenna 33 tasan.
Teillä monella on synnytys todennäköisesti lähempänä, hurjaa!!! Tuleekohan terhoilta jouluvauvoja?!!! Itekin aloin pakkailla tässä jo synnärikamoja, mistäs tän tietää milloin tulee lähtö kun supistanut tänäänkin monesti lasten kanssa ulkoillessa. En nyt enää JAKSA varoa kohtuuttomasti kaikkea tekemistä kun olen jo 26 viikolta saanut varoa. En nyt mitään tietoisesti raskasta tee, mutta kyllä lähipuistoon vaan kävelen, sisällä tulee hulluksi ja lapset myös kun ovat nyt loppuajan kotihoidossa ja tietysti sittenkin kun vauva syntyy.
Minkäs kokoisia teijän vauvat on olleet näillä viikoilla (n. 33) kellä on satuttu arvioimaan kokoa silloin???
Heinä 32+6
Taitaa mennä samalla lailla pitkän kaavan mukaan mulla nää supistelut ja jomotukset kuin sullakin, Fable. Eilen illalla tuli suppareita jo kymmenen minuutin välein ja koko päivän oli menkkamaista jomotusta, mutta yöksi kaikki taas lopahti, ikävä kyllä. Nukuimpa jopa läpi yön suht hyvin lukuunottamatta kahta vessapyrähdystä. Huomiseksi kyllä olen vähän laittanut tilausta synnytykselle, sillä 18pv kuulostais oikein hyvältä (esikoinen s. 18.06) ja ehtis vielä jouluks kotiin. Pitää tänään siivoilla oikein urakalla ja juosta kaupungilla pua pitkällä viimeisten lahjojen perässä, niin _ehkä_ jotain tapahtuis...
Nasu se jaksaa valvoa! Jokainen vissiin sitä on vuorollaan täällä tehnyt. Niin, ja limatulpalta tuo tosiaan kuulosti, ihan niinkuin Noopullakin. Mulla meni esikoisesta vuorokautta ennen synnytystä eli voi sit olla lähtö jo lähelläkin. Hui, kukakohan on seuraava!?!? *puree jäännittyneenä kynsiään*
Hienoa, että Mansemamma ei joutunut jäämään muksujen kanssa päinsä! Asioilla on onneksi edes joskus taipumus mennä niinkuin pitääkin!
Zatulle onnittelut onnistuneista ostoksista! Mä sit jaksan olla kares sun energisyydestäs!
Joulusta en juurikaan jaksa stressata. Tällä viikolla teen laatikot ja haen kalkkunan savustamosta, mutta muuten en erikoisemmin jouluun satsaa. Perussiivouksella selviän, kun just muutettiinkin ja huonekalujen paikatkin on vielä vähän haussa. Tilasin nimittäin kotiteatterille Boknäsin kokonaisuuden, mutta sen saa vasta tammikuun lopulla, eikä taulujakaan oikein saa seinään ennen se saapumista. Hyvä tekosyy jättää kaikki vähän hujan hajan... ;-)
Äitini otti eilen esikoisen ja olen ihan lapsetonna! Viimeksi tällaista herkua oli pääsiäisenä, kun tämä kuopus laitettiin alulle... Pyykkikone laulaa ja keittiössä on kunnon kokkauskaaos, mutta onneksi huominen on vielä aikaa ennenkuin tyttö kotiutuu. Kumpa sais vielä synnyttääkin tähän samaan saumaan!!! Tämä hetkellinen sinkkuus on kyllä aika hämmentävää; ihanaa olla ominpäin ja rauhas, mutta silti on ikävä sitä pientä kiukkupussia...
Taidan lähteä itseäni hemmottelemaan ja mennä ihan ravintolaan syömään, yksin! Ja sit kotiuduttua paketoida esikoisen lahjat valmiiksi pukinkonttia varten. Illalla voiskin sit keskittyä siihen laatikoiden kantelemiseen vintille, verhojen ripusteluun ja kylppärin kuuraamiseen, jotta yöllä tulis lähtö... Joo, joo, tiedän... Varmasti taas iltayön supistelee mojovasti ja sit nukun kuin tukki aamuun saakka... Huoh, no, ei ykskään ole vielä sisuksiin jäänyt, joten odotellaan!
Innolla odotan uutisia uusista Terhontaimista! Jaksamisia kummunkanniskeluun, mammat!
¨c¨ ja Hercules 37+3
Joulusta.. Miekin yritän olla joulusta stressaamatta ja toivottavsti onnistun. Aion ottaa aika rauhallisesti koko homman. Todennäköisesti myös meille tulee jouluruuat kaupasta, tai sitten ostan valmiit soseet ja vain maustan ja paistan itse. En hulluna leivo mitään ihmeitä, tosin pakkanenkin on sen verran täynnä ettei sinne kauheasti mahdukaan. Sen Fazer sinisen kakun testaan. Joulukuusi hankitaan, siinä melkein meidän joukoristeet taitaa ollakin;) Nyt aiotaan ihan pestä lattiat+ matot, mutta se liittyy enemmän vauvan tuloon kuin jouluun. Mutta en takuulla lähde kaappeja siivoomaan!!! Muutto on kuitenkin kesällä edessä ja siihen asti saa noi kaapitkin nyt olla rauhassa..
Tytölle lahjoja ollaan jokunen hankittu+ ne jotka sukulaisilta saadaan. Lahjat on mietitty myös tulevaa vauvan tuloa silmällä pitäen, monta huonoa hetkeä voi pelastaa jollain kivalla tekemisellä! Ja kaikkea ei anneta nyt jouluna, vaan sit kun tarvetta on:)
Elin@: Kehtaatko laittaa suon arabialassen suklaakuivakakun ohjeen? Kuulostaa hyvältä:)
Mennään illalla kaverin kanssa kirkkoon laulamaan kauneimpia joululauluja, ihanaa:) Saa nähdä kuinka siellä herkistytään hormoonihuuruissa; kaverilla on reilun kk:n ikäinen vauva ja miulla tämä masu-asukki;)
tikru
Mulle tuli se yrjötauti sitten pe-la yönä ja ei kyllä kamalampaa ookaan kuin ison mahan kanssa oksentaa :( Vatsalihakset kramppasi ihan sikana ja tuntui, että Paavo syntyy kohta suun kautta. Ihan hirveä päivä! No, tänään mahassa on ollut sitten TODELLA hiljaista, pari muksahdusta saatiin, kun koko perhe juteltiin mahalle ja heiluteltiin sitä, mutta KAUANKO ODOTTELISITTE LIIKKEITÄ NÄILLÄ VIIKOILLA? Siis onhan se eilinen ollut varmaan vauvallekin aika rankka päivä, että ehkä vaan nyt nukkuu ja kerää voimia, mutta pitäiskö tästä kuitenkin jo huolestua (tai siis johan mä olen)?
CECILIAH: Anteeksi, mä meinaan tosi helposti sekoittaa tiettyjä nimimerkkejä, kun meitä on täällä niin monta!! Eli et oo unissas käynyt mitään kirjoittelemassa :)
LIMATULPASTA & JÄLKISUPPAREISTA: Kyllä nuo kovasti limatulpilta kuulostaa. Se kai melko usein tulee max 48 tuntia ennen synnytyksen alkua, mut voi tosiaan yhtä hyvin tulla kaksi viikkoa aiemmin tai vasta synnytyksessä. Tai sitten niin vähän kerrallaan, ettei sitä edes huomaa, näin muistelen jossain lukeneeni. Mulla tuli esikoisesta kaksi päivää ennen synnytystä. Jälkisupparit just supistaa kohtua takaisin normaalimittoihinsa ja imetys yleensä laukaisee supistelun. Mulla oli jo esikoisesta aika kovat kivut, saa nähdä miten tästä tokasta.
HOITOPÖYTÄ: Minusta aikas turha... Meillä on ihan se ikean halvin versio, kun sitä on sitten käytetty kaikkeen muuhun säilytykseen. N. puoli vuotta taisi olla esikoisella käytössä, sen ikäisenä jo konttasi hurjaa vauhtia ja oli niin nopea kääntymään, että pöytä ei tosiaankaan ollut enää turvallinen. Mut ekoina kuukausina oli kyllä kätevä ja nimenomaan kylpyhuoneessa/kodinhoitohuoneessa! Musta oli ihan ehdotonta, että siinä on vesipiste vieressä, kun kakkavaippoja vaihtoi. Ja lähes poikkeuksetta tuli pisut just vaipanvaihdon yhteydessä, niin sängyn päällä vaihtaminen ei ois ihan onnistunut. Nyt oon ajatellut ostaa pelkän hoitoalustan alakertaan pesuhuoneeseen pyykkikoneen päälle, niin voi siinä sitten kylvetysten jälkeen lämpimässä rasvata ja pukea vauvan. Ja sitten yläkerran vessassa on tuo halppispöytä vaipanvaihtoja varten.
Nyt taas jo unohdin mitä kaikkea piti kommentoida, aika hömelö olo edelleen... Mut kiitos tuhannesti, jos joku ehtis kommentoida tuota vatsataudin jälkeistä liikkumattomuutta!!
ariella ja paavo-pametsu 34+1
On meinaan täälläkin nukuttu NIIN hyvin että en edes muista milloin viimeksi olisin näin hyvin nukkunut. Nukuin kuin tukki 23-09 uskomatonta ja selvisin YHDELLÄ vessa reissulla. Kyllä oli ihanaa kun ukko vielä nousi aamulla tytön kanssa.
Ei täälläkään joulua stressata, rauhallisesti sitä vietetään niin rauhallisesti se otetaan vastaankin ;) Juu ja tosissaan kun en joulua siellä kaapissa vietä niin ei meillä kyllä kaappeja siivoilla ennen joulua yhtään sen enempää kun muutoinkaan. Perussiivous riittää jouluksi. Yleensä kun kevät tulee niin silloin siivoan kaikki paikat läpikotaisin.
Taitaa olla noopu lähtenyt kun ei ole näkynyt???
äitiliinilläkin on jo kohta jännät paikat, eikös se ollu ens viikolla se käynnistys?
Heinä: olikos sinulla raskausdiabetes kun sokerittomista ruuista puhut? Olet varmaan kertonut mutta kun on nämä raskausaivot niin en muista? ;)
Mietin vain että onko se todellakin oltava sokeriton dieetti kun meillä päin pitää laskea hiilihydraattien määrä ja saa kuitenkin syödä myös sokeria( tosin sehän on kyllä hiilihydraattia)
Onneksi on pakkasta joskos vaikka saatais vielä sitä lunta??? Toivotaan.
( : ) olla möllöttää ei muutoksia, hiljaista on ollut liikkeiden puolella mutta liikkuu kuiteski niin ettei huolestua tarvitse.
äityli ja rinsessa 34+4
... Minea on jo ihan kunnossa, kiitos huolenpidosta :) Ei onneksi sitten kärsinyt nestehukasta, vaan riehuu jo ihan entiseen malliin!
ariella
Oletkos juonut makeaa mehua? se monesti piristää vauvaa. Kannattaa myös mennä kyljelleen makaamaan ja koittaa laskea liikkeitä tunnin ajan. Minulle sanottiin viimeksi naistenklinikalla että ei masuvauvat nuku pitkiä jaksoja mutta joku puolituntia saattaa nukkua niinkin sikeään ettei herää edes tönäisyyn. Tunnin aikana pitäisi tulla useampi potku.
Itse e kyllä uskaltaisi ainakaan koko päivää odottaa, kannattaa varmaan soittaa äippäpolille ja kysyä sieltä miten teilläpäin on tapana toimia, jos et saa liikelaskennassa useampaa potkua.
muuta en nyt taida ehtiä olostani kertoilemaan kuin että kotona tiukasti ollaan. Tänään taas irtoili sitä limatulppaa, mutta muita " synnytysoireita" ei ole.
Tarkoitus oli enemmänkin kirjoitella, mutta esikoinen heräs jo päikyiltään... Joten täytyy mennä.
Noopu ja pikkukakkonen rv 38!
Ehdottaisin kans että juot jotain sokerista kylmää tai sitten ihan kylmää vettä, käveleksit jonkin aikaa pitkin huonetta ja sitten vasemmalle kyljelle makaamaan ja heiluttelet vaikka vähän mahaa. Tällaisen ohjeen olen itse saanut vauvan liikeiden tuntemiseen. Ja sitten vaan sairaalaan jos vähänkin epäilyttää. Ei kannata jäädä ihmetteleen kotiin. Mutta tuskinpa mistään vakavasta on kyse, mun vauvelilla on ainakin hyvinkin hiljaisia päiviä, illalla aina sitten virkistyy.
Ja tosta mahataudista..se oli tosiaan kamalaa, aattelin jo että kohta tarvii lähtee synnyttään niin kipeetä teki koko mahassa ja supisteli.
Chicca: " Kiva" kuulla, etten tosiaan ole ainoo, jolla menee tähän malliin nää loppuajat. Vaikken nyt tällaista oloo toivo kellekään. Mulla on kans huomenna siivouspäivä edessä ja mies on kovasti sitä mieltä, että tää syntyy 20.pvä. (poika syntyi 20.4, että se sopis kans hyvin)Saas nähdä, mitä vauva tykkää siivoomisesta. Tosin mun äiti tulee avuksi, ettei ihan yksin tarvi rehkiä. Sitä vaan toivon, että nää kypsyttelis paikkoja sen verran, ettei tarvis ihan niin pitkään olla kivuissa kuin ekasta. Jännittää vaan kovasti.
Juoksin eilen joululahjaostoksilla ja siitä tuo iskias taitaa tänään rokottaa. Kyllä on iskiashermoa kiristänyt ja ihan huolella. Alkaahan siinä sitten kiristää hermoa jo päästäkin. Lääkkeistä ei tunnu juurikaan olevan apua eikä niitä toki viittis muutenkaan syödä. Onneksi on viikonloppu ja mies passaamassa lapsia.. ja mua :)
Todellakin, osa tuntuu olevan jo toinen jalka ovenraossa matkalla synnyttämään. En tiedä, elänkö niin mukana, vai mistä moinen tunne, että tämä massuasukki saattaa syntyä hyvinkin paljon etuajassa. LA virallisesti vasta 8.2, mutta yhtään en kummastele, jos pikku herra syntyy jo tammikuun puolessa välissä.
Limatulpasta: niin, eipä kai siitä vielä voi mitään ennustaa. Mulla se taitaa tulla " tiputellen" , välillä näyttää siltä.
Nasu: minkälaisessa kunnossa sun selkä on? Toivottavasti parempi. Ja toivottavasti saat viettää joulun rauhassa kotona :)
Jälkisupistuksista: mulla oli kakkosen jälkeen aikamoiset, sai aikalailla ottaa troppia synnytyksen jälkeisenä yönä, mutta en muista että olisin oaria päivää kauemmin niistä kärsinyt. Saas nähdä kuinka nyt, kun kerran pahenevat synnytyksien myötä..
Hoitopöydästä: meillä on käytössä pesukoneen päällä pehmusteinen hoitoalusta, jossa on vähän reunaa. On kätevä, kun on siinä askeleen päässä vesihana ja pyykin saa laittaa heti koppaan.
Fable, sun vointis kyllä kuulostaa niin kovin valmiilta :)
Elin@: minä myös sun kakun ohjetta kaipaillen. Kuulostaa hyvältä.
Ostin eilen viimein ja vihdoin itselleni silikonisen kakkuvuuan ja siinä oli ohjeena Mariannekakun ohje. Taisi olla sama, joka täälläkin on ollut jaossa. Hyvää tuli ja kaakku oli päältäki niin komia jotta! En oo aikaisemmin harrastanut noita kuivakakkuja, mutta tämän kokemuksen rohkaisemana taidan pyöräyttää niitä muutaman pakkaseen vierasvaraksi. Tuli mieleen tuota Marianne-kakkua maistellessa, että jospa laittaiskin Mariannen sijaan tavallista suklaata+valkoista suklaata. Saiskohan yhtä hyvää kuin tuplasuklaamuffinssit Arnoldsissa?!
Tikru: laulakaahan munkin puolesta. Joululaulut on aina niin liikuttava tapahtuma ja kuuluu meidänkin perheen perinteisiin. Viime vuonna tytöt nukahti mun ja miehen syliin. Herkistyin ilman raskaushormooniakin;) Tänä vuonna harmi vaan jää välistä, kun en kehtaa kipiän selän kanssa lähteä istumaan kovaan penkkiin :(
Ariellalle pikaista paranemista! Massuasukki täällä myös rauhoittunut huomattavasti viimeisen viikon aikana. Välillä itsekin ihan säpsähdän, että koska poikanen on viimeksi liikkunut. Mutta ota ihmeessä yhteyttä vaikka sitten äitipolille, jos asia murehduttaa sinua. Jospa siellä on pikkuiseltakin vähän veto pois, kun olet itse heikossa kunnossa?!
Imetysrintaliiveistä vielä: mulle esikon aikaan sanoi triumphin konsulentti kaupassa, että raskaana ollessa pitää kämmenen mahtua kuppiin rinnan kanssa. Sitten koko on oikea imetysaikana. Kuuliaisesti ostin kalliit liivit ja isothan ne oli sitten, kun niitä olisi tarvittu! Kyllä harmitti!! Nyt on rinnat kasvaneet aikalailla jo tässä raskausaikana, joten enköhän tohdi ostaa imetysliivit tälle nykyiselle koolle.
(.) voi hyvin, harmi että samaa ei voi sanoa muusta kropasta. Liitoskivut on aikamoiset ja emättimenkin seiniä vihloo välillä, mistä lie johtuu. Huonosti nukkuneena olo on aivan romu. Ja niin kovasti kun tekis mieli touhuta joulutouhuja!!
Jouluisen lämmintä mieltä ja omenaista oloa!
L 32+4
hips, ihan pikaisesti vaan poikkean, että näette että kasassa olen:)
tuota marianne-kakkua aattelin kokeilla, voisiko joku ystävällisesti laittaa ohjetta tulemaan, kun en sitä vanhaa mistään tahdo löytää.
tigru ja simppis
[color=darkviolet]Itellä on sellanen olo, ett täyttää joka paikan olemuksellaan. Tykkään masusta ja näin päin pois, mut välillä tuskastuttaa. Varsinki, ku johonki on lähössä ja käy vessassa. Peipi muljahtaa ja eiku uuestaan vessaan. .
( . ) yöllä heräsin muutaman kerran, mut onneks suht nopeesti simahin uuestaan. Illalla tuli sohvalla elppastessa pari supistusta, näin luulen. Saahan noita harjotus juttuja jo ollakki.
Pessy tänään turvakaukalon ja vaunujen päällysteitä. Vaunujen kantokoppa on kaapissa ja saa vielä siellä olla, sen pesen myöhemmin vaikka pesun jäliltä siellä onki.
Kai noita peipin vaatteitaki vois pikku hiljaa alkaa peseen ja silittään, mut eiköhän tässä oo aikaa.
Kettu, ku ukko ei sitten kai meekkään viikolla lekuriin. Tarkotus oli, ett käy mulle tai siis peipille ostaan sen myssyn Kaphallista. No, toivoa ett löyän sen sitten samalla reissulla ku käyn s.tapa-arviossa. Tosin siellä kytykaupungissa ei isoja liikkeitä oo.
Jäi eilen harmittaan kunnen saanu sitä haluamaani Ainun tuttiputelia, jospa seki vielä jostai vastaan tullee. Tosin oon silti luottavaisin mielin ettei puteleita tarvi, mut mikään ei oo niin varmaa ku epävarma (vai miten se tää sanonta meni).
Mä vaan höpisen joutavia, jos iskis kommentteja kehiin :)
[b]Nasu[/b] on kyllä kauheen äkkiä hurahtanu aika. Tosiaan ihan vasta sitä ihaili kahta viivaa testissä silmät kyynelissä.
[b]Joulustressi [/b]mitä se on, syötävää ;) mä alotan hyvissä ajoin esim vaihtaan verhoja. En tykkää, että ne on vaan viikon kaks ja sitten saa taas vaihtaa. Eli nytten heti eka adventtina oli jo olkkaria lukuunottamatta jouluverhot paikallaan.
Kuusi ehottomasti koristellaan aattoaamuna. " Kauhistuin" ku luin [b]Nasun [/b]tempauksesta :O Mutta kukin tyylillään :) Tänään vois kattoo missä meiän tontut on, että sais akkunoihin hiippailijoita.
Kinkku ottaa tässä joku päivä sulamaan. Ukko eilen tuskaili, ett se haluaa jo ennen aattoa sitä syöpöstellä! Ja mun mielestä aattoaamun varhain se otettas uunista, kuorrutettas ja sitten vasta. .
Laatikot käyä tällä viikolla hakemassa kaupasta niin sittenpä se joulu saa tulla :)
Kaapeissa en asu, joten niitä en kuuraa. Muutenki tehään ihan perussiivous. Jos jotain erityistä mainitakseni niin sauna pitää olla jouluksi mäntysuovan tuoksunen.
[b]Chicca [/b]eläs nyt hanki sitä tonttua, eikös terho ois mukavempi ;) Voih, ku tuntiski ittesä energiseksi. Jotenki oon kärttysenä välillä tän masukummun kans.
[b]Ariella [/b]jos et namia syömällä saa masuun elämää niin käy ihmeessä näyttäytymässä ultran " alla" . Vaikka on varmasti totta, ett moinen pöpö saa vauvanki rasittumaan.
bd bd.
[b]Äityli [/b]hienoa, että selvisit säikähyksellä ja voit nyt hyvin :)
[b]Lyyti [/b]mites sulla noi viikot näyttää niin pieniltä ;)
[b]Minttusuklaakaakku[/b]
200g voita
2,5dl sokuria
3 munaa
1dl kermaviiliä
1tl leivinjauhetta
2tl vanilliinisokuria
4dl vehnäjauhoja
2rkl kaakaojauhetta
1,5dl Marianne-rouhetta
Vatkaa voi ja sokuri vaahoksi. Lisää munat yksitellen vatkaten. Lisää kermaviili ja Marianne-rouhe, sekoita tasaseksi.
Yhistä kuivat aineet ja lisää siivilän läpi taikinaan. Paista 175 asteessa n. 50 minsaa.
Pitääpä kerätä voimia, ett alkais mäntysuopaan vaunuja.
Z ja peipi 34+2
kiitos paljon ohjeesta, arvelinkin et voin suhun luottaa tässä jutussa:) mies liki lattialla kierien naureskeli kun kerroin et nyt tuli jo ohje vaikka kysyin sitä pari minsaa sitten:)
tigru
[color=purple]Täysin sattumaa, ett olin just sillon kirjottamassa. Satuin kerranki tarkistaan onko kirjottamisen aikana tullu muita juttuja ;)
[color=darkviolet]Jes, nyt on vaunujen runko kuurattuna samate renkaat.
Nyt on vihdoin kone vapaana miehen tytön lähdettyä taas äitinsä luo ja minäkin pääsen hieman kurkkaamaan kuulumisia!
Eilen tosiaan vietettiin miehen synttäreitä, tosin ihan perhepiirissä, mutta oli kyllä illalla ihan rätti olo....
Tuli sitten perjantaina kuurattua samalla joulusiivouksen tapainen koko kämppään, joten pääsen ens viikolla helpommalla!
Täällä on aika moni ollut samoilla linjoilla tuon joulusiivouksen kanssa, pois alta vaan niin pääsee rauhoittumaan pikkuhiljaa joulunviettoon (ja synnytyksen odottelemiseen...)
VAUVAN LIIKKEISTÄ joku mainitsi huolestuneen (sori kun en muista kuka, lukasin niin nopsaan pinot läpi!), uskoisin että tuo vatsatauti imenyt voimat sekä mammalta että vauvalta, mutta neuvolan mukaan on ihan hyvä olla tarkkana näillä viikoilla, itsekin olen heti aika huolissani ellei esim. koko aamupäivänä tai iltapäivänä tunnu liikkeitä ollenkaan!
Tänään ollut juuri sellainen päivä, kun rehkin tosiaan koko perjantain siivouksen kimpussa, eilinen meni sitten viideltä herättyäni pipareiden ja torttujen paistossa ja muiden syötävien laitossa ja tänään siivoilin taas lisää ja repäsin ja kävin sauvakävelyllä (!) enkä oo aamun jälkeen tuntenut kun muutaman hassun muljahduksen....:(
Täytynee rauhoittua ja juoda jotain makeaa ja ellei sit ala normaali ilta-jytäjumppa niin sit tarttis asialle tehrä jotain....
JOULUSTRESSISTÄ oli myös puhetta.
Normaalisti " stressaan" vain ruuanlaitosta, ( sillä kaiken " pitää" olla itse tehtyä, muka...) mutten stressaa siivoamisesta (juontaa juurensa lapsuudenkotiin jossa koskaan muulloin ei siivottu kunnolla paitsi jouluksi äitini sai päähän että piti joka he...tin kolo kuurata, kaappi pestä ja järjestellä.... joten nyt kun saan itse päättä niin teen vaan normaalia perusteellisemman siivouksen, en muuta!)
Päätin jo syksyllä etten ota paineita jouluruuista, saahan niitä kaupastakin, mutta kummasti tuo pakastin on täyttynyt joululaatikoista, limpuista, tortuista, suklaakakuista, pasteijoista ym.ym.....Tosin ihan ilman paineita, omasta vapaasta halusta...!
Ja italiansalaatti sekä rosollitarpeet odottaa valmistajaansa loppuviikosta, lasimestarinsillinkin väänsin viimeviikon lopulla kun se on mun herkkua (graavilohta en muutenkaan syö) eikä meillä joulupöydässä sitten paljoa muita kaloja näy tänä vuonna.
Lisää sinappia teen vielä miehelle (sitä tujua versiota!) ja marinoituja punajuuria ajattelin purkkiin laittaa kun tuolla lasiverannalla on niitä punajuuria säkillinen....
Lahjat pakkasin myös viime viikolla (pelkästään perheen lapsille ja kummi ym. kavereiden lapsille tänä vuonna, onneks...!) joten ens viikolle jää herkkukorien kokoaminen ja vienti sekä ne salaatit loppuviikosta. Joululimppuja ajattelin vielä leipoa joita sitten viedään miehen isovanhemmille joulukukan lisänä.
Nyt taidan tosiaan omanapaisesti (sori...) mennä vaan pitkälleni kuulostelemaan josko tuo Möykky aloittelis möyrimisen että tää mamma sais kans rauhan, toivottavasti kaikilla on masuasiat kunnossa ja saatais viettää ihana, rauhallinen joulu, pikkuterhojen kera tai sitten vielä niitä odotellessa!
Voikaahan hyvin, huomiseen!
Pupina & Möykky 36+2
2dl sokeria
175g voita
4dl vehnäjauhoja
2rkl kaakaota
2tl leivinjauhetta
1tl vaniljasokeria
80g mantelirouhetta
1/2 tl kanelia
1/4 tl muskottipähkinää
1,5dl maitoa
3 munaa
1. vaahdota voi ja sokeri
2. sekoita munat vaahtoon
3. sekoita kuivat aineet keskenään
4. lisää kuivat aineet ja maito vuorotellen taikinaan
5. paista 175 asteessa 50-60min
kuorrutus:
3dl tomusokeria
1rkl kaakaota
1-2 keltuaista
2rkl pehmeää voita
kylmää kahvia
jäähdytä kakku ennen kuorrutuksen laittoa, valuu muuten. Mä oon kuorruttanu vasta seuraavana päivänä, maistuu sillon muutenki paremmalta, kun on saanut vähän muhia. Kuorrutuksen jälkeen on hyvä pitää pari tuntia jääkaapissa, niin kuorrutus jähmettyy kunnolla ja kakkua on helpompi syödä =).
Elin@ ohjeesta! Tarkennan vielä tuosta kuorrutuksesta; sekoitaanhan ainekset kattilassa eli siis kuumennetaan?
Huh, tuhlasin äsken huuto.nettiin rahaa... Oli " pakko saada" yksi ihana mekko tytölle ja minkäs teet.. Mies vaan pyöritteli päätään kun pähkäilin minkä verran tarjoan;) Löytyykö muita, jotka välillä hurahtaa tuhlaamaan lapsen vaatteisiin?! Yritän hakea siis vertaistukea moiseen paheeseen;) Yritän vain itselleni selittää, että voishan sitä turhempaankin käyttää, esim. viina, karkki, tupakka jne..
Kohta sinne kirkkoon,
tikru
Ihanaa, kunnolla nukuttu yö takana! 23-8.30 umpiunta, yhdellä vessareissulla kolmen aikaan (taitaa olla nestevajetta eilisestä saunomisesta). Olo on ku uudestisyntyneellä.
Mulla ei oo pahemmin ollu turvotusta, kun vaan saunassa tulee ja niinä iltoina pitää ottaa sormukset pois. Eilen illalla sitte yhtäkkiä hokasin, että missäköhän ne on, ku olin vaan laskenu ne olkkarin pöydälle!?! Eetu leikki siinä lattialla traktoreilla, joista yksi on sellanen kummilahjaksi saatu rahapankki (jolla ei oo kyllä aikasemmin saanu leikkiä...) ja sieltä kolikoiden seasta äsken rinkulat kaivelin =). Ihan outoa kun voi pitää sormuksia, kun Eetulta jouduin ne ottaa pois jo viikolla 20 =I tosin sitä massaakin kertyi eri tavalla, jotta ei se aina vaan turvotuksesta johdu ;)
En minäkään varsinaisesti stressaa joulusta. Kai se se vaan vaikuttaa, kun ollaan ihan omassa kodissa ekaa kertaa, niin tuntuu, että pitää olla nurkat puhtaana, jotta itsellä on hyvä mieli. Kamariin pitäis vielä verhot vaihtaa, kun on anopin vanhat, eikä oikein mun mieleen. Kaappeja en kyllä oo siivonnu sisältä, päältä vaan pyyhitään pölyt, roiskeet ja kärpäsen*askat ;). Puhtaat matot laitan olkkariin ja keittiöön sitte viimeiseksi. Lahjat on tosiaan jo paketeissa ja tänä iltana menen kaverin kanssa kahdestaan kirkkoon kauneimpiin joululauluihin. Ukot jää lasten kanssa. Haluisin sitte joulukirkkoon koko perheen voimin, mutta tuo mies on aika huono aamulla heräämään, jos ei töihin tarvi =(.
Zatukos vai kuka sitä 11kg:n kinkun sulatusta pohti? Meidän köntissä lukee, että jääkaapissa sulatus koosta riippuen 2-4vrk, joten kai se teillä on sen 4vrk =) Meillä taitaa riittää 2vrk.
Kovasti kuulostaa limatulpilta noi teidät klöntit. Voipihan siihen synnytykseen mennä vielä parikin viikkoa tulpan lähdöstä. Joten nyt joko kipin kapun synnyttään että pääsette jouluksi kotiin tai jalat ristiin ja jatkoa joulun jälkeen =). Kaikki varmaan tahtois olla joulun kotona, varsinki lasten kanssa!
Nyt meen laittaa itselleni teekupposen. Tänään pitää leipoa kakkupohja huomiseksi ja yhden arabialaisen suklaakuivakakun arvelin vääntää (se on mun ehdoton suosikki!!!)
Hyvää adventin jatkoa!
Elina ja masukki 34+1