Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tiedä pettikö kumppani, asia stressaa ihan älyttömästi

Vierailija
07.08.2023 |

On epäilyksiä, että petti, mutta en ole varma. Kumppani ei tietenkään myönnä. En haluaisi jättää, koska rakastan ja jos ei ole pettänyt. Mutta haluaisin pois tilanteesta, jos olisin tietoinen, että petti.
Tällä hetkellä en vaan tiedä mitä tehdä ja asia stressaa jatkuvasti. Onko mitään neuvoja :/

Kommentit (172)

Vierailija
81/172 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä häpeän tunne on ihan järkyttävä fiilis. En tiennyt, että se tulee päällimmäisenä. Niin paljon olisi voinut olla pelastettu, jos kumppani olisi vaan sanonut suhteen olevan ohi. Olisi jäänyt edes hyvä muisto siitä, että joku rakasti minua sen aikaa kun sitä kesti. Nyt olenkin ihan arvoton sille, ollut varmaan koko ajan. Ap

Ymmärrän, minuakin on petetty nuorempana ensimmäisessä pitkässä parisuhteessa. Kuulostat hyvin paljon itseltäni; aavistin jotain olevan pielessä, tivasin, ja minua sanottiin hulluksi ja että kuvittelen, kunnes se nainen kertoi asian minulle.

Kuvittelin pitkään, että kun hän vain myöntäisi, suhdetta voisi yrittää elvyttää.. no, ei voi. Ja hän ei myöskään koskaan myöntänyt virhettään. Mutta - hänen toiminta ei koskaan! määrittele minua, eikä myöskään sinua. Sinun on turha hakea merkityksellisyyttä tai merkityksettömyyttä parisuhteellenne sen toisen tekemisten tai sanomisten kautta. Vain sinä tiedät, mitä se oli sinulle, ja mitä sä siitä suhteesta opit ja otat mukaasi. Se on selvää, että välittämistä siinä on ollut, ja se riittää. Suhteen loppumisen syyt on sitten jossain muualla.

Vierailija
82/172 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä häpeän tunne on ihan järkyttävä fiilis. En tiennyt, että se tulee päällimmäisenä. Niin paljon olisi voinut olla pelastettu, jos kumppani olisi vaan sanonut suhteen olevan ohi. Olisi jäänyt edes hyvä muisto siitä, että joku rakasti minua sen aikaa kun sitä kesti. Nyt olenkin ihan arvoton sille, ollut varmaan koko ajan. Ap

Ymmärrän, minuakin on petetty nuorempana ensimmäisessä pitkässä parisuhteessa. Kuulostat hyvin paljon itseltäni; aavistin jotain olevan pielessä, tivasin, ja minua sanottiin hulluksi ja että kuvittelen, kunnes se nainen kertoi asian minulle.

Kuvittelin pitkään, että kun hän vain myöntäisi, suhdetta voisi yrittää elvyttää.. no, ei voi. Ja hän ei myöskään koskaan myöntänyt virhettään. Mutta - hänen toiminta ei koskaan! määrittele minua, eikä myöskään sinua. Sinun on turha hakea merkityksellisyyttä tai merkityksettömyyttä parisuhteellenne sen toisen tekemisten tai sanomisten kautta. Vain sinä tiedät, mitä se oli sinulle, ja mitä sä siitä suhteesta opit ja otat mukaasi. Se on selvää, että välittämistä siinä on ollut, ja se riittää. Suhteen loppumisen syyt on sitten jossain muualla.

Kyllä se pettäminen on se suhteen loppumisen syy monesti. Minusta on aina surkuhupaisaa tehdä havaintoja sen merkityksen peittelystä ja asioiden ohjaamisesta jonnekin sivuraiteille. Pettäjä on vastuussa teoistaan. Aina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/172 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten on tapahtunut? Ellet periaatteessa ole mustasukkainen luonne, niin omaan intuitioon kannattaa luottaa. Sarjapettäminen on mahdollista vain, jos kumppani totuttautuu vaientamaan intuitionsa. 

On hyvin harvinaista, että pettäjä tunnustaa itse. Jos tunnustaisi heti, olisi kyseessä oikea vahinko ja rehellinen ihminen.

Tämäpä juuri. Sarjapettäjä kiistää aina. Lisäksi syyttää sinua vainoharhaiseksi ja kontrolloivaksi.

Hyvä keino jos epäilet että pettäminen jatkuu on kysyä toiselta juuri sillä hetkellä kun epäilet että pettäjä viestittelee puhelimellaan sille toiselle että haluatko näyttää kenelle viestittelit juuri.

Toisen puhelimeen ei kannata mennä vaan ainoastaan kysyä. Jos miehesi on rehellinen niin hän näyttää sen kenelle viestitteli, jos taas suuttuu ja alkaa syyttelemään luottamuspulasta niin on aika erota samantien.

Ei näin.

Mulla ei ole toista naista, enkä petä, eikä muutenkaan ole mitään salailtavaa, mutta en todellakaan näyttäisi vaimolle kenelle viestittelen ja mitä. En vaan suostuisi tuollaiseen, että vaimo vaatisi saada tonkia yksityisasioitani aina, kun epäilee jotain. Tuollainen kontrollointi ei kuulu terveeseen suhteeseen.

Yrittäkää nyt ymmärtää: jos luottamusta ei ole, suhde on jo kuollut. Jos taas luottaa toiseen, ei tarvitse kytätä ja kontrolloida.

Tämä. Ennen kuin alkaa vaatia toista näyttämään laitteidensa sisältöä, kannattaa googlettaa digitaalinen väkivalta. Koska se on väkivaltaa.

Jos luottamusta ei ole, silloin on aika erota.

Vierailija
84/172 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pettäminen on henkistä väkivaltaa. Ei tuo miksikään muutu vaikka asiaa miten tahansa muovailisi.

Vierailija
85/172 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten on tapahtunut? Ellet periaatteessa ole mustasukkainen luonne, niin omaan intuitioon kannattaa luottaa. Sarjapettäminen on mahdollista vain, jos kumppani totuttautuu vaientamaan intuitionsa. 

On hyvin harvinaista, että pettäjä tunnustaa itse. Jos tunnustaisi heti, olisi kyseessä oikea vahinko ja rehellinen ihminen.

Tämäpä juuri. Sarjapettäjä kiistää aina. Lisäksi syyttää sinua vainoharhaiseksi ja kontrolloivaksi.

Hyvä keino jos epäilet että pettäminen jatkuu on kysyä toiselta juuri sillä hetkellä kun epäilet että pettäjä viestittelee puhelimellaan sille toiselle että haluatko näyttää kenelle viestittelit juuri.

Toisen puhelimeen ei kannata mennä vaan ainoastaan kysyä. Jos miehesi on rehellinen niin hän näyttää sen kenelle viestitteli, jos taas suuttuu ja alkaa syyttelemään luottamuspulasta niin on aika erota samantien.

Ei näin.

Mulla ei ole toista naista, enkä petä, eikä muutenkaan ole mitään salailtavaa, mutta en todellakaan näyttäisi vaimolle kenelle viestittelen ja mitä. En vaan suostuisi tuollaiseen, että vaimo vaatisi saada tonkia yksityisasioitani aina, kun epäilee jotain. Tuollainen kontrollointi ei kuulu terveeseen suhteeseen.

Yrittäkää nyt ymmärtää: jos luottamusta ei ole, suhde on jo kuollut. Jos taas luottaa toiseen, ei tarvitse kytätä ja kontrolloida.

Tämä. Ennen kuin alkaa vaatia toista näyttämään laitteidensa sisältöä, kannattaa googlettaa digitaalinen väkivalta. Koska se on väkivaltaa.

Joopa.

Mutta pettämistä tai ei, jos toinen vastaisi aivan mihin tahansa asiaan, joka minua vaivaa tai varsinkaan jos ihan ahdistaa,  että asia on näin, uskot tai erotaan sitten pois, niin tietysti lähtisin. Koska sekin on väkivaltaa, että ohittaa toisen tunteet, olivat ne sitten hulluja tai viisaita.

Kyllä siinäkin kohtaa pitäisi kyetä keskustelemaan, miksi toisessa on herännyt nämä ajatukset, mitä on tapahtunut. 

Aivan yhtä kohtuutonta kuin epäillä toista on vaatia sokeaa luottamusta kaikissa tilanteissa, tuntui se toisesta miten pahalta hyvänsä.

Jos sitten keskustelu ei johda mihinkään, se toinen asia, mutta kyllä se suhteessa pitää käydä eikä sanella toiselle, mitä tunteita saa ilmaista tai muuten ero.

Vierailija
86/172 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään suhteessa alkumetreillä tehdä töitä ja selvitellä asioita.

Ei sellainen työläs suhde lupaa hyvää, eikä siihen pidä ryhtyä.

Seurustelun alkuvaiheessa pitää olla ihastunutta, kivaa, nautinnollista, mukavia treffejä, kiinnostavia keskusteluja, hyvää seksiä. Siitä sitten lähdetään rakentamaan pitempää, ehkäpä pysyvämpääkin ihmissuhdetta.

Jos seurustelu tuntuu työltä, on jatkuvasti jotain selvitettävää ja epäilee erilaisia asioita, on syytä nostaa kytkintä.

Pitkässä liitossa sitten tehdään tarpeen tullen töitä suhteen eteen ja selvitetään asioita, jos sellainen tilanne eteen tulee. Eikä silloinkaan määräänsä enempää.

Eikä missään suhteen vaiheessa ole perusteltua elää epäilyjen kidutettavana. Jos toinen pettää, niin pettää, toista ei voi omistaa.

Olen ollut naimisissa mieheni kanssa yli 20 vuotta ja alun ihanasta seurustelukumppanista tuli luotettava aviomies.

Reiluun 20 vuoteen mahtuu kuitenkin monia vaiheita, osa hankaliakin. Luottamus on kuitenkin säilynyt, osaksi myös siten, että on päätetty luottaa.

Mieheni on ollut pariin kertaan todella pitkillä ulkomaankomennuksilla ja silloin on vain kummankin pakko luottaa toisiinsa. Ei pelkästään uskollisuuden osalta, vaan siihen, että toinen pärjää, jaksaa, huolehtii itsestään, huolehtii perheestä jne.

Ap:lle ehdottaisin nyt omaa aikaa ja rauhaa, mieti asioita ja keskity omiin juttuihisi. Lopeta itsesi kiusaaminen tällä asialla, se ei ole sinun käsissäsi, mutta oma elämäsi, hyvinvointisi, tulevaisuutesi on.

Jossain vaiheessa varmasti löydät seurustelukumppanin, jonka kanssa asiat ovatkin vaivattoman tuntuisia ja sujuvat kitkattomasti, etkä joudu painimaan epäilysten kanssa. Siihen voi myös auttaa oma kasvaminen ihmisenä, jolla on selkeät rajat ja selkeä käsitys miten haluaa elää ja olla.

Vierailija
87/172 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei näin.

Joopa.

Mutta pettämistä tai ei, jos toinen vastaisi aivan mihin tahansa asiaan, joka minua vaivaa tai varsinkaan jos ihan ahdistaa,  että asia on näin, uskot tai erotaan sitten pois, niin tietysti lähtisin. Koska sekin on väkivaltaa, että ohittaa toisen tunteet, olivat ne sitten hulluja tai viisaita.

Kyllä siinäkin kohtaa pitäisi kyetä keskustelemaan, miksi toisessa on herännyt nämä ajatukset, mitä on tapahtunut. 

Aivan yhtä kohtuutonta kuin epäillä toista on vaatia sokeaa luottamusta kaikissa tilanteissa, tuntui se toisesta miten pahalta hyvänsä.

Jos sitten keskustelu ei johda mihinkään, se toinen asia, mutta kyllä se suhteessa pitää käydä eikä sanella toiselle, mitä tunteita saa ilmaista tai muuten ero.

Tämäpä. Ihminen joka piilottelee jotakin ei ole kelvollinen mihinkään parisuhteeseen. Narsistiseen käytökseen taipuvaiset piilottelevat ja syyttävät toista ehdottomaksi ja vainoharhaiseksi. He eivät kykene rehelliseen keskusteluun parisuhteissa ollessaan.

Vierailija
88/172 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta pettäminen ei voi olla ikinä vahinko. Jos on parisuhteessa, tietää varmasti olevansa, eli ei sen piikkiin voi laittaa, että luuli olevansa sinkku. Miten muuten voisi vahingossa eksyä väärään sänkyyn? Ei mitenkään. Pettäminen on ihan aina tietoinen teko ja valinta, vaikka sitä katuisi niin paljon, että tunnustaa.

Vierailija
89/172 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaista: sinä valitset joko olla siinä suhteessa, missä olet, tai erota. Ja sinä yksin määrittelet, millä kriteereillä pysyt tai olet pysymättä siinä.

Vierailija
90/172 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tyypillistä pettäjän puhetta."

Vähän naurahdin tälle, koska tätä epäilevä exäni hoki aina, vastaisin epäilyihin sitten mitä vain. 

Lopulta tunnustin pettämisen (en ollut pettänyt) ja saimme molemmat rauhan. Hänellä ei tosin ollut mitään syitä esittää epäilyilleen ja asiaa oli vatvottu ja jankattu jo ainakin pari vuotta. 

Joku tuolla sanoi, että tylyn kuuloiset kommentit olisivat pettäjien kirjoittamia. Mä taas näen asian niin, että ne ovat turhaan epäilyjen kohteeksi joutuneiden kirjoittamia. 

Näin me nähdään asiat eri tavalla omien kokemuksiemme kautta. 

Ap, en ymmärtänyt täysin tuota seksiääniä puhelun aikana. Jos siis miehesi oli kanssasi puhelimessa, kuka olisi taustalla harrastanut seksiä, vai ymmärsinkö jotain nyt väärin? 

Vierailija
91/172 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän naurahdin tälle, koska tätä epäilevä exäni hoki aina, vastaisin epäilyihin sitten mitä vain. 

Lopulta tunnustin pettämisen (en ollut pettänyt) ja saimme molemmat rauhan. Hänellä ei tosin ollut mitään syitä esittää epäilyilleen ja asiaa oli vatvottu ja jankattu jo ainakin pari vuotta. 

Joku tuolla sanoi, että tylyn kuuloiset kommentit olisivat pettäjien kirjoittamia. Mä taas näen asian niin, että ne ovat turhaan epäilyjen kohteeksi joutuneiden kirjoittamia. 

Ap, en ymmärtänyt täysin tuota seksiääniä puhelun aikana. Jos siis miehesi oli kanssasi puhelimessa, kuka olisi taustalla harrastanut seksiä, vai ymmärsinkö jotain nyt väärin? 

Ap on niin syvällä ajatustensa ja epäluulojensa kanssa, että kuvittelee miehensä menevän niinkin pitkälle, että luulee hänen harrastavan samaan aikaan seksiä toisen kanssa, kun puhuu puhelimessa.

Ymmärrän toisaalta, koska niin minäkin kuvittelin; kuulevani huohotusta, ähinää, kahinaa, ym. Nyt vuosikymmen myöhemmin tajuaa, että tyhmähän sitä oli, ja vainoharhainen, mutta siihen pisteeseen huono suhde ihmisen ajaa. Siksi sanonkin, että ainoa vaihtoehto tuossa on erota, ja kasvaa itsekin isommaksi ja vahvemmaksi.

Vierailija
92/172 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sulla ei ole mitään käsitystä, miksi ex hoki moisia asioita vuosikausia, vai oliko hän vain täysin hullu? Oliko muita harhoja, vai ainoastaan tämä yksi?

Minä ymmärrän erittäin hyvin, että on loukkaavaa, jos epäillään turhaan pettämisestä. Mutta itselleni se kertoisi, että nyt on suhteessa jotain todella pahasti pielessä ja lähtisin selvittämään sitä.

Ihan samalla tavalla kuin aina sanotaan, että ei terveessä suhteessa petetä, niin ei kyllä myöskään epäillä turhaan. Joku syy siellä on. Miettisin, mikä käytöksessäni trikkeröi toisen noin.

Mutta jos on tarve vain olla oikeassa, asia on tietysti eri. Silloin voi vain olla oikeassa välittämättä siitä, miltä se toisesta tuntuu.

Vierailija
93/172 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs, jos et olisi keskittynyt vastaamaan niihin epäilyihin, vaan olisit vastannut tunteisiin, joista ne epäilyt kumpuaa?

Vierailija
94/172 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sulla ei ole mitään käsitystä, miksi ex hoki moisia asioita vuosikausia, vai oliko hän vain täysin hullu? Oliko muita harhoja, vai ainoastaan tämä yksi?

Minä ymmärrän erittäin hyvin, että on loukkaavaa, jos epäillään turhaan pettämisestä. Mutta itselleni se kertoisi, että nyt on suhteessa jotain todella pahasti pielessä ja lähtisin selvittämään sitä.

Ihan samalla tavalla kuin aina sanotaan, että ei terveessä suhteessa petetä, niin ei kyllä myöskään epäillä turhaan. Joku syy siellä on. Miettisin, mikä käytöksessäni trikkeröi toisen noin.

Mutta jos on tarve vain olla oikeassa, asia on tietysti eri. Silloin voi vain olla oikeassa välittämättä siitä, miltä se toisesta tuntuu.

Olen eri, mutta jotkut käyttävät tuota pettämisestä ym. epäilyä yhtenä hallinnan keinona. Et ole koskaan kuullut narsistisista, riippuvuussuhteista? Jotkut saattavat jopa seurata puolisoaan eri sovelluksin, ja vaikka hän kävisi vain työpaikalla, pienikin poikkeama kuljettuun reittiin antaa aihetta vaikka väkivaltaiseen kurinpalautukseen.

Vierailija
95/172 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkivaltaisista suhteista pitääkin lähteä. Narsistiset ja epävakaat tyypit eivät antsaitse mitään suhdetta.

Vierailija
96/172 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs, jos et olisi keskittynyt vastaamaan niihin epäilyihin, vaan olisit vastannut tunteisiin, joista ne epäilyt kumpuaa?

Mieti omalle kohdallesi, että joutuisit selittelemään itseäsi ja menojasi kerta toisensa jälkeen, perusteettomasti..? Yksi kerta pettämisepäilyjä selittäessä, aiheetta, saattaisi mennä vielä rakkauskuplassa, mutta nakertaisi kyllä suhteen pohjaa. Itselleni se on niin suuri epäluottamuslauseen osoitus, ja jos se tehdään perusteetta, joutuisin todella miettimään, miten pääsisin itsekin moisista syytöksistä yli.

Vierailija
97/172 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalloisen mustasukkaisen ihminen epäilee kyllä ihan ilman syytäkin. Saattaa ihan aidosti uskoa esim että kumppani pettää samalla kun vie roskia tai kun käy kaupassa. Tuollaisessa tilanteessa asiaa ei kannata jäädä selvittämään. Itse jäin- tyhmänä, uupumiseen asti. 

Nykyään jos kumppani pyytäisi nähdä mun puhelimen, mulla nousisi heti niskavillat pystyyn. 

Vierailija
98/172 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei näin.

Entä jos olisi jokin tilanne, josta voisi hyvinkin epäillä sinua pettämisestä, etkö edes vaivautuisi avoimesti selittämään asiaa naisellesi ja rauhoittamaan häntä?

Olisiko sinusta okei, että hän joutuu stressaamaan ja vatvomaan asiaa epätietoisuudessa?

Oletko itse niin yksioikoinen että luotat 150 % vaimoosi aina ja ikuisesti oli tilanne mikä vaan? Et koskaan vaan selityksiä mistään?

Vierailija
99/172 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus luin todella mielenkiintoisen artikkelin, joka oli kirjoitettu sen mustasukkaisen kumppanin näkökulmasta- harvemmin näin päin. 

Siinä siis haastateltavana oli sairaalloisen mustasukkainen nainen, joka kertoi miten piinaavaa oli koko ajan kytätä esimerkiksi aviomiehensä kenkävalintoja. Hän piti varmana, että kun mies pisti tietyt kengät jalkaansa lähtiessään töihin, niin mies olikin oikeasti menossa pettämään. 

Eron jälkeen tämä nainen oli joutunut pitkään psykiatriseen sairaalahoitoon, ja haastattelun aikaan voi jo suhteellisen hyvin. 

En nyt siis välttämättä väitä, että ap:n tapauksessa kyse olisi tästä, mutta aika lennokkaalta kieltämättä kuulostaa seksi samalla kun puhuu ap:n kanssa puhelimessa. Enkä siis sano tätä millään pahalla, vaan pikemminkin niin, että ap:n kannattaisi tarkastella asiaa myös tästä näkökulmasta ja miettiä, voiko hän hyvin tuossa suhteessa vai tuleeko tuo vain pahenemaan ja lopulta molemmat ovat aivan palasina. 

Ja kuten ap itsekin sanoi, ei kannata kovin pitkäksi aikaa ainakaan jäädä tarkkailemaan toista. 

Vierailija
100/172 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta jotkut käyttävät tuota pettämisestä ym. epäilyä yhtenä hallinnan keinona. Et ole koskaan kuullut narsistisista, riippuvuussuhteista? Jotkut saattavat jopa seurata puolisoaan eri sovelluksin, ja vaikka hän kävisi vain työpaikalla, pienikin poikkeama kuljettuun reittiin antaa aihetta vaikka väkivaltaiseen kurinpalautukseen.

Olen kyllä kuullut. Mutta kuulisin mielelläni tuon alkuperäisen kannan asiaan. Nimittäin erittäin  harvoin narsismi (joita kaikki tietysti nykyään ovat) toteutuu vain mustasukkaisuusepäilyinä. Joten todellakin kiinnosti siis, oliko tämän ex muutoinkin epävakaa, traumatisoitunut, mt-altis, mitä.

Hallintaa voi olla sekin, että pitää toista mustasukkaisuuskoukussa, ei suostu selvittämään juuri niitä asioita, joiden vuoksi toisen epäilyt ovat heränneet, miksi toinen kokee mustasukkaisuutta, riittämättömyyttä, pelkoja ja ahdistusta.

Pointtini on, että asia ei ole yksinkertainen.