Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Valmisteletteko te sunnuntaisin seuraavan viikon ruoat?

Vierailija
06.08.2023 |

Minä olen tehnyt tänään kaksi keittoa ja kaksi laatikkoruokaa sekä leipä/pizzataikinan valmiiksi jääkaappiin sekä lehtipihvit marinoitumaan. Meinasin vielä pilkkoa kasviksia rasioihin ja tehdä tomaattikastikkeen pizzoille.
Ei tarvitse viikolla työpäivän jälkeen aloittaa ruoanlaittoa alusta.

Kommentit (154)

Vierailija
101/154 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Menisi sunnuntai pilalle, jos sen viettäisi keittiössä. Tavallaan siitä tulisi työpäivä.

Ruuan valmisteluun menee 5-20 min. Sen ajan kestän kyllä keittiössä sunnuntainakin:) Usein koko perhe vielä osallistuu joten mun työni on vain osa tuosta

En seiso uunin tai hellan vieressä tuijottamassa hautumista...

Eihän se arkena vie sen kauemmin. Jos hella tai uuni on päällä, jonkun on oltava kuitenkin sisällä. Mutta sä saat tehdä mitä haluat.

Miksi?

Mä käyn näin kesällä uimassa tai lenkillä tai oleskelen puutarhassa, leikin lastenlasten kanssa. Tai etätöissä teen töitä, en todellakaan vahdi uunia:)

Ei ihme, että tulipaloja syttyy..

Istutko siis itse uunin edessä 7h valvomassa joulukinkun paistumista?

En, mutta olen kotona ja kuulen palovaroittimen. 

Mutta etätöissä oleva ei?

Vierailija
102/154 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan. Sunnuntai on lepopäivä. Arkena syödään helppoa ja nopeaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/154 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Mä teen joku arki-ilta, kun muutenkin valmistan ruokaa, niin siinä samalla sitten tulee kaksi tai kolme. Tai sitten vaan teen sapuskaa isomman satsin, että riittää kaksi tai kolme päivää.

Sunnuntaina pötkötellään ja ootetaan iisiiä.

Vierailija
104/154 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka valmistelee useamman päivän ruoan kerralla - entä jos on sunnuntaina prepannut keskiviikolle chili con carnea mutta keskiviikkona tekeekin mieli palaa paneeria? Onko sitten kuitenkin syötävä sitä chiliä, vai laitatteko preppaukset pakastimeen odottamaan sitä, että oikeasti tekee mieli tuota ruokaa? Mun mielestä on parempi saada päättää samana päivänä mitä syö ja kuinka paljon vaivaa ruoanlaittoon ehtii/viitsii käyttää sinä päivänä.

Vierailija
105/154 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En, syön kiitos ihan tuoretta

Mitä tuoretta? Yhtä tuoretta se on kuin ennen valmisteluakin.

Joku päiviä vanha pitsapohja tai jääkaapissa seisseet keitot? Ei todellakaan ole.

Pizzataikinan täytyy seisoa jääkaapissa vähintään yön yli, mielellään vuorokauden.

Ja keitotkin paranevat uudelleen lämmitettyinä.

Noin sitä aina väitetään, mutta erityisesti keitot jotka eivät ole soseutettuja huononevat mitä pidempään niitä jääkaapissa säilöö.

Jos käytät oikeita aineita, esim kermaa tai Koskenlaskijaa, soppa paranee lämmittäessä. Jos käytät keinoaineita, esim kasvirasva- tai kaurakermaa, silloin soppa huononee uudelleen lämmityksestä. Tsekkaapa seuraavalla kerralla, mitä sinne soppaasi työnnät.

Oli miten oli, muistakaa että ruokaa kuin ruokaa saa uudelleenlämmittää vain yhden kerran.

-eri

No ei kai kukaan pistä koko keittokattilaa mikroon.

Kommentit jossa sanotaan keiton vain paranevan lämmitettäessä voi tulkita niin, että sitä hämmennellään siinä hellalla kerta toisensa jälkeen.

Vierailija
106/154 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku päiviä vanha pitsapohja tai jääkaapissa seisseet keitot? Ei todellakaan ole.

Pizzataikinan täytyy seisoa jääkaapissa vähintään yön yli, mielellään vuorokauden.

Noin sitä aina väitetään, mutta erityisesti keitot jotka eivät ole soseutettuja huononevat mitä pidempään niitä jääkaapissa säilöö.

Jos käytät oikeita aineita, esim kermaa tai Koskenlaskijaa, soppa paranee lämmittäessä. Jos käytät keinoaineita, esim kasvirasva- tai kaurakermaa, silloin soppa huononee uudelleen lämmityksestä. Tsekkaapa seuraavalla kerralla, mitä sinne soppaasi työnnät.

Oli miten oli, muistakaa että ruokaa kuin ruokaa saa uudelleenlämmittää vain yhden kerran.

-eri

No ei kai kukaan pistä koko keittokattilaa mikroon.

Kommentit jossa sanotaan keiton vain paranevan lämmitettäessä voi tulkita niin, että sitä hämmennellään siinä hellalla kerta toisensa jälkeen.

Ei noissa kommenteissa silti väitetä keiton paranevan jokaisesta lämmityskerrasta vaan lämmitettäessä. Tiesit sen itsekin vaan piti päästä vänkäämään.

Vierailija
107/154 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä nyt näe jotain kolme päivää sitten tehtyä ja mikrotettua tai pannulla lämmitettyä makaronilaatikkoa yhtään parempana kuin kaupasta ostettua ja samalla tavalla lämmitettyä einesruokaa. Jälkimmäisessä tietysti voi olla lisäaineita enemmän mutta ravintoarvoiltaan molemmat nolla.

Vierailija
108/154 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kerta ruoan valmistus vie sen 15 - 20 minuuttia enimmillään arkena niin en todellakaan ymmärrä miksi naiset jaksavat valittaa niin usein ettei mies tee ruokaa. Valittavat tunteja asiasta jonka tekemiseen menee vain minuutteja.

Nyt puhuttiin VALMISTELUSTA ei valmistumisesta. Opettele tekemään ruokaa niin ymmärrät eron...

Vierailija
109/154 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Isosta määrästä voi ottaa toiseen kattilaan kerralla lämmitettävä määrän tai vaikka vain lautasellinen ja lämmittää mikrossa. Ei sitä koko määrää montaa kertaa lämmitetä!!

Vierailija
110/154 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina syönyt jopa viikon vanhoja ruokia. Raja menee tuossa 7. päivässä, paitsi kalaruokien kohdalla ehkä siinä neljännessä päivässä. Ja kyllä olen lämmittänyt ruokia moneen kertaan uudelleen. Ikinä, en siis koskaan, ole saanut mitään ruokamyrkytystä eikä ole muutkaan perheessä. Meillä ei ole koskaan ollut minkään laista vatsatautia edes lapsilla. Joten turhaa vouhkausta.. katso, haista, maista.

Vierailija
111/154 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Käyn yleensä työpäivän jälkeen / ennen kaupassa Tai puoliso käy ja valmistaa ruuan. Perunat kiehumaan, kanafileet pannulle. Kermaviilikastike. Valmista.

On muutenkin mukava miettiä välillä, että mitä tekee mieli syödä... Joskus se on vaikka pitsaa ja joskus einesmaksalaatikkoa .

Vierailija
112/154 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aina syönyt jopa viikon vanhoja ruokia. Raja menee tuossa 7. päivässä, paitsi kalaruokien kohdalla ehkä siinä neljännessä päivässä. Ja kyllä olen lämmittänyt ruokia moneen kertaan uudelleen. Ikinä, en siis koskaan, ole saanut mitään ruokamyrkytystä eikä ole muutkaan perheessä. Meillä ei ole koskaan ollut minkään laista vatsatautia edes lapsilla. Joten turhaa vouhkausta.. katso, haista, maista.

Mulla raja 3pv (kalalla 2) Tuskin pilaantuneet kun kylmässä pidetään mutta ajatuksen tasolla mukavampi. Eikä meillä samaa ruokaa edes riitä viikoksi

Vierailija
113/154 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No pitsataikinan kylmäkohotuksessa menee kaksi päivää, niin se on valmis muutenkin vasta tiistaina. Siinä mielessä se on silloin tuoretta, kun ei sitä voisi aiemmin käyttää.

Vierailija
114/154 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka hullu nyt eilistä ruokaa söis? roskiin vaan..

Vierailija
115/154 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi jauhelihakeitossa perunat ja kasvikset mössööntyvät uudelleen lämmityksessä. Ei ne siitä muutu enää napakoiksi vaikka sekaan laittaisi kermaa.

Vierailija
116/154 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ällöttää ajatuskin syödä torstaina edellisenä sunnuntaina tehtyä ruokaa.

Vierailija
117/154 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin joo valmislaatikoita.

Vierailija
118/154 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En valmistele. Yleensä tehdään sunnuntaina sen verran ruokaa, että siitä riittää maanantaille. Tiistaina tehdään joku uuniruoka esimerkiksi kiusaus tai makaronilaatikko, joka valmistuu työpäivän aikana (puoliso on etätöissä). Siitä sitten riittää yleensä keskiviikolle. Torstaina ja perjantaina tehdään töiden jälkeen jotain nopeaa, kuten pastaa tai nuudeleita. Tai syödään jämiä, joita on voinut jäädä pitkin viikkoa lounailta/iltaruuilta.

Vierailija
119/154 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. En halua viettää sunnuntaita keittiössä. Ehdin tehdä ruoat arkenakin. Teen nopeita ruokia kuten keittoa, patoja tai lisäkkeiden kypsyessä valmistuvia kastikkeita. Usein siitä riittää seuraavallekin päivälle, jos teen ison annoksen.

Vierailija
120/154 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan. Mulla sunnuntai on kolmena viikonloppuna neljästä ihan työpäivä. Sunnuntaina teen vain työpäivän, mitään kotitöitä en silloin tee, vaan lepään kaiken vapaa-ajan.

Joskus harrastin vapaapäivinä mealpreppausta, mutta lopetin kun alkoi tulla liikaa ruokahävikkiä, kun en sitten tykännytkään uudelleen lämmitetyistä ruuista tai tuli jotain muita syitä olla syömättä etukäteen tehtyjä ruokia.

Nykyään teen vain sen verran ruokaa kuin kerralla syön.