Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Valmisteletteko te sunnuntaisin seuraavan viikon ruoat?

Vierailija
06.08.2023 |

Minä olen tehnyt tänään kaksi keittoa ja kaksi laatikkoruokaa sekä leipä/pizzataikinan valmiiksi jääkaappiin sekä lehtipihvit marinoitumaan. Meinasin vielä pilkkoa kasviksia rasioihin ja tehdä tomaattikastikkeen pizzoille.
Ei tarvitse viikolla työpäivän jälkeen aloittaa ruoanlaittoa alusta.

Kommentit (154)

Vierailija
121/154 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän noin joka toinen päivä 30-50 min ruuanlaittoon. Se on mun harrastus ja tykkään siitä.

Teen yleensä intialaista tai thaimaalaista ruokaa, sillä tykkään niistä makuyhdistelmistä. Monesti kyllä meillä syödään perunaa noiden kanssa, muuten tulisi riisit ja nuudelit korvista.

Joskus preppaan etukäteen pilkkomalla kasviksia purkkiin jo edellisenä päivänä.

Vierailija
122/154 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka valmistelee useamman päivän ruoan kerralla - entä jos on sunnuntaina prepannut keskiviikolle chili con carnea mutta keskiviikkona tekeekin mieli palaa paneeria? Onko sitten kuitenkin syötävä sitä chiliä, vai laitatteko preppaukset pakastimeen odottamaan sitä, että oikeasti tekee mieli tuota ruokaa? Mun mielestä on parempi saada päättää samana päivänä mitä syö ja kuinka paljon vaivaa ruoanlaittoon ehtii/viitsii käyttää sinä päivänä.

Olen aikuinen ihminen, osaan syödä sitä mitä on valmiina ja tarjolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/154 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, sillä minulla ei ole jääkaappia. Teen ruokaa retkikeittimellä sen verran mitä jaksan syödä.

Vierailija
124/154 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä oikeastaan. Sunnuntaisin saatetaan tehdä joku isompi ruoka, jota syödään maanantainakin, mutta yhtä usein tuntuu käyvän niin, että sunnuntaina syödään perjantain ja lauantain jämiä.

Joskus teen illalla jonkun uuniruuan valmiiksi seuraavalle päivälle, kun töistä tullessa ei oikein ehdi odotella sitä reilun tunnin kypsymistä, jos ruoka pitäisi vielä valmistellakin. Jahka lapset vielä vähän kasvaa, voi ruuan tehdä uunivalmiiksi jääkaappiin ja nakittaa heidät työntämään vuoka uuniin iltapäivästä. Ekaluokkalaiselle en tuota tehtävää vielä vastuuta.

Vierailija
125/154 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka valmistelee useamman päivän ruoan kerralla - entä jos on sunnuntaina prepannut keskiviikolle chili con carnea mutta keskiviikkona tekeekin mieli palaa paneeria? Onko sitten kuitenkin syötävä sitä chiliä, vai laitatteko preppaukset pakastimeen odottamaan sitä, että oikeasti tekee mieli tuota ruokaa? Mun mielestä on parempi saada päättää samana päivänä mitä syö ja kuinka paljon vaivaa ruoanlaittoon ehtii/viitsii käyttää sinä päivänä.

Syön ensin valmiit pois ja teen seuraavaksi sitä, mihin on herännyt mieliteko.

Vierailija
126/154 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

En käsitä miten voi olla muka niin kiire ettei ehdi päivittäin käyttää varttia-20min ruoan valmistukseen?

Ei siihen ruoan valmistukseen tarvitse käyttää koko iltaa.

Ja itsekin tykkään syödä tuoretta ruokaa.

Vierailija
127/154 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Syön munia, salaatteja ja leipää niin kauan että keksin mitä haluan ruuaksi. Sitten haen ainekset kaupasta ja teen.

Vierailija
128/154 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitot ja padat ovat parhaimmillaan kolmantena päivänä

Vierailija
129/154 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teemme ruokaa aina niin paljon että siitä riittää päivälliselle ja seuraavaksi päiväksi meille molemmille töihin evääksi. Siis todellakin valmistamme kahdeksi päiväksi ruoan. Vaihtoehtoina olisi että vaimoni söisi töissä esimerkiksi eineksiä tai voileipiä sillä hänen työpaikassaan työpaikkaruokala sulki ovensa. Oman työpaikkani ruokalassa hinta noussut paljon eikä hoitoalalla ole mitään lounasetua. Mielummin minäkin nykyään eilisellä ruoalla matkaan kuin niillä eineksillä. Halvemmaksikin tulee. Lisäksi on ruokia mitä valmistamme aina niin paljon että niistä voi pakastaa kerta-annoksia ja ottaa evääksi. Ruokia teemme silloin kun kokkaamme tarvittaessä pariakin erilaista kerralla. Ei vie enempää ainakaan aktiivista aikaa kun yhden ruoan teko mielestäni. Jonkun uuniruoan valmistuminen samalla kun tekee muita kotitöitä ei kuormittavaa enää ja ennen työpäivää ei tarvitse pohtia aina mitä ottaisi huomenna töihin evääksi. 

Tiedän esimerkiksi työyhteisössäni valtaosan toimivan samoin vaikka nyt ketjuun vastaavat vain ne jotka päivittäin kokkaavat aina uuden ruoan. Eivätkä käytä tietenkään pakastinta ruoan säilömiseen. Toisenlainen aloitus ja vastaajat olisivat erilaisia. 

Vierailija
130/154 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En.

En käsitä miten voi olla muka niin kiire ettei ehdi päivittäin käyttää varttia-20min ruoan valmistukseen?

Ei siihen ruoan valmistukseen tarvitse käyttää koko iltaa.

Ja itsekin tykkään syödä tuoretta ruokaa.

Ehdin mutten halua. Inhoan ruoan valmistamista. Haen noutoruokaa usein tai syön kotona voileipää ja hedelmää yms. Kun laitan ruokaa teen ison määrän ja pakkaseen moneksi kerraksi. Jos ostan vaikka kanaa niin ei myydä sitäpaitsi sopivaa määrää sinkulle vaan siitä tulee monen päivän ateriat. Joko söisin kerran ja loput roskiin tai loput pakkaseen ellen halua useita päiviä peräkkäin syödä samaa. 

Vierailija
131/154 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Menisi sunnuntai pilalle, jos sen viettäisi keittiössä. Tavallaan siitä tulisi työpäivä.

Ruuan valmisteluun menee 5-20 min. Sen ajan kestän kyllä keittiössä sunnuntainakin:) Usein koko perhe vielä osallistuu joten mun työni on vain osa tuosta

En seiso uunin tai hellan vieressä tuijottamassa hautumista...

Eihän se arkena vie sen kauemmin. Jos hella tai uuni on päällä, jonkun on oltava kuitenkin sisällä. Mutta sä saat tehdä mitä haluat.

Miksi?

Mä käyn näin kesällä uimassa tai lenkillä tai oleskelen puutarhassa, leikin lastenlasten kanssa. Tai etätöissä teen töitä, en todellakaan vahdi uunia:)

Ei ihme, että tulipaloja syttyy..

Istutko siis itse uunin edessä 7h valvomassa joulukinkun paistumista?

Olen kotona. Mitä jos kaadut lenkillä ollessasi ja murrat jalkasi? Tai saat uidessa sairaskohtauksen? Ajat ambulanssilla kodin kautta ja käyt ottamassa ruoat uunista?

Vierailija
132/154 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Minä tykkään tuoreesta ruuasta.

Päiväysvanha (ja punalappuinen) ruoka raikastuu pakkasessa - näin ikään kuin vinkkinä...

Vierailija
133/154 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä niin haluaisin, että olisin tuollainen järjestelmällinen ihminen. Mulla ei yleensä ole edes ruuanlaittoa aloittaessani ihan kirkkaana mielessä, että mikähän on lopputulos. Osaan tehdä ruokaa, ja nimenomaan hyvältä maistuvaa ruokaa, ei se ole ongelmana, vaan se, että tuijotan edessä olevia perunoita, lihaa, sieniä ja kasviksia ja mietin, että mitähän tällä kertaa...

Talvella alkaa hitaasti jonkinlaisia rutiineja muodostua, esimerkiksi se, että joka sunnuntai kyllä leivon jotain hyvää tulevaksi viikoksi. Mokkapaloja, mustikkapiirakkaa, muffinsseja, mutakakkua tms. Meillä on kolme teinipoikaa, joten se valmiin ruuan määräkin on aika suuri. Ei mahdu keitetyt perunat, pasta ja riisi sinne jääkaappiin odottelemaan syömistä... No, järjestelykysymyshän sekin kai olisi.

Vierailija
134/154 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Menisi sunnuntai pilalle, jos sen viettäisi keittiössä. Tavallaan siitä tulisi työpäivä.

Ruuan valmisteluun menee 5-20 min. Sen ajan kestän kyllä keittiössä sunnuntainakin:) Usein koko perhe vielä osallistuu joten mun työni on vain osa tuosta

Eihän se arkena vie sen kauemmin. Jos hella tai uuni on päällä, jonkun on oltava kuitenkin sisällä. Mutta sä saat tehdä mitä haluat.

Miksi?

Mä käyn näin kesällä uimassa tai lenkillä tai oleskelen puutarhassa, leikin lastenlasten kanssa. Tai etätöissä teen töitä, en todellakaan vahdi uunia:)

Olen kotona. Mitä jos kaadut lenkillä ollessasi? Tai saat uidessa sairaskohtauksen? Ajat ambulanssilla kodin kautta ja käyt ottamassa ruoat uunista?

Mitä jos keittiössä kaatuu ja lyö päänsä hellankulmaan niin että taju lähtee, tai saa tiskatessa sairauskohtauksen? Koti on ihmiselle vaarallisin paikka.

Vierailija
135/154 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aika erikoisuudentavoittelulta kuullostaa jos vapaapäivän ratokseen keittelee jotain pizzatomaattikastikettakin itse tuntitolkulla sen sijaan että ostaisi valmiin purkin kuten me muut. Ja sitten valittaa kiireitään.

Vierailija
136/154 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Olen kotona. Mitä jos kaadut lenkillä ollessasi? Tai saat uidessa sairaskohtauksen? Ajat ambulanssilla kodin kautta ja käyt ottamassa ruoat uunista?

Mitä jos keittiössä kaatuu ja lyö päänsä hellankulmaan niin että taju lähtee, tai saa tiskatessa sairauskohtauksen? Koti on ihmiselle vaarallisin paikka.

Juoksulenkki tai uiminen sisältää kyllä paljon enemmän vaaraelementtejä. Koti ei ole erityisen vaarallinen paikka, siellä vaan vietetään niin paljon aikaa, että kaikkea myös tapahtuu. Kohtauksen tai murtuman tullessa kotona soitat ambulanssin kotiin eivätkä ruoatkaan jää uuniin.

Vierailija
137/154 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Juoksulenkki tai uiminen sisältää kyllä paljon enemmän vaaraelementtejä. Koti ei ole erityisen vaarallinen paikka, siellä vaan vietetään niin paljon aikaa, että kaikkea myös tapahtuu. Kohtauksen tai murtuman tullessa kotona soitat ambulanssin kotiin eivätkä ruoatkaan jää uuniin.

Tajuttomana soitat ambulanssin? Jees.

Vierailija
138/154 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kyllä syö mitään mikroevästä, en edes omista mikroa juurikin koska haluan syödä ruokaa joka maistuukin joltain

Vierailija
139/154 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Tajuttomana soitat ambulanssin? Jees.

Vertasin murtumaa tai sairauskohtausta kotona ja juoksulenkillä. Tajuttomana nyt luonnollisesti ei voi mihinkään soittaa, mutta sekö nyt sitten on hyvä syy jättää ruoat hellalle valvomatta? Koska kotonakin voi mennä taju, niin hyvin voi lähteä vaikka veneilemään ja jättää kinkun uuniin? Hämmentävä logiikka..

Vierailija
140/154 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Ehdin ne tekemään viikollakin.

Minä en jaksa työpäivän ja kaiken muun pakollisen homman lisäksi, joten tämä sopii minulle hyvin. Jos en valmistelisi ennakkoon, meillä syötäisiin eineksiä.

Mihin tämä maailma on menossa? Kyllä meillä ehditään ruoka tekemään arkena työpäivän päätteeksi. Oikeaa ruokaa, ei eineksiä.