Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valmisteletteko te sunnuntaisin seuraavan viikon ruoat?

Vierailija
06.08.2023 |

Minä olen tehnyt tänään kaksi keittoa ja kaksi laatikkoruokaa sekä leipä/pizzataikinan valmiiksi jääkaappiin sekä lehtipihvit marinoitumaan. Meinasin vielä pilkkoa kasviksia rasioihin ja tehdä tomaattikastikkeen pizzoille.
Ei tarvitse viikolla työpäivän jälkeen aloittaa ruoanlaittoa alusta.

Kommentit (154)

Vierailija
141/154 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka valmistelee useamman päivän ruoan kerralla - entä jos on sunnuntaina prepannut keskiviikolle chili con carnea mutta keskiviikkona tekeekin mieli palaa paneeria? Onko sitten kuitenkin syötävä sitä chiliä, vai laitatteko preppaukset pakastimeen odottamaan sitä, että oikeasti tekee mieli tuota ruokaa? Mun mielestä on parempi saada päättää samana päivänä mitä syö ja kuinka paljon vaivaa ruoanlaittoon ehtii/viitsii käyttää sinä päivänä.

Katsos kuin toisilla ihmisillä - ei kaikilla - on sellaisia asioita kuin järki, vastuullisuus ja kyky sopeutua tilanteisiin. He voivat ihan hyvin syödä valmista chiliä, koska tietävät, että voivat tehdä sitä palak paneeria sitten tulevaisuudessa. Se ei mitenkään ahdista heitä eikä saa heitä vajoamaan katatoniseen tilaan.

Vierailija
142/154 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teemme ruokaa aina niin paljon että siitä riittää päivälliselle ja seuraavaksi päiväksi meille molemmille töihin evääksi. Siis todellakin valmistamme kahdeksi päiväksi ruoan. Vaihtoehtoina olisi että vaimoni söisi töissä esimerkiksi eineksiä tai voileipiä sillä hänen työpaikassaan työpaikkaruokala sulki ovensa. Oman työpaikkani ruokalassa hinta noussut paljon eikä hoitoalalla ole mitään lounasetua. Mielummin minäkin nykyään eilisellä ruoalla matkaan kuin niillä eineksillä. Halvemmaksikin tulee. Lisäksi on ruokia mitä valmistamme aina niin paljon että niistä voi pakastaa kerta-annoksia ja ottaa evääksi. Ruokia teemme silloin kun kokkaamme tarvittaessä pariakin erilaista kerralla. Ei vie enempää ainakaan aktiivista aikaa kun yhden ruoan teko mielestäni. Jonkun uuniruoan valmistuminen samalla kun tekee muita kotitöitä ei kuormittavaa enää ja ennen työpäivää ei tarvitse pohtia aina mitä ottaisi huomenna töihin evääksi. 

Tiedän esimerkiksi työyhteisössäni valtaosan toimivan samoin vaikka nyt ketjuun vastaavat vain ne jotka päivittäin kokkaavat aina uuden ruoan. Eivätkä käytä tietenkään pakastinta ruoan säilömiseen. Toisenlainen aloitus ja vastaajat olisivat erilaisia. 

Eihän nyt ollut kyse siitä, mitä otat evääksi töihin! Kyllä mekin kotiruokaa otamme evääksi. Valmistamme ruokaa joka päivä. Pakastimia 2, jotta marjat mahtuu, omavaraisia ollaan. Ai niin, olen hoitoalalla, mies päivätyössä. 2 lasta on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/154 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en valmistele, tykkään syödä ruuan tuoreena ja vastavalmistettuna. Toki menee seuraavana päivänä lämmitettynäkin, muttei missään jääkaapissa kyllä kahta päivää enempää säily makoisana.

Keiton tekee puolessa tunnissa. Teen yleensä keittoruuat aamulla. Toisinaan kastikkeetkin, potut voi sitten pikaisesti keittää töitten jälkeen

Vierailija
144/154 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Menisi sunnuntai pilalle, jos sen viettäisi keittiössä. Tavallaan siitä tulisi työpäivä.

Ruuan valmisteluun menee 5-20 min. Sen ajan kestän kyllä keittiössä sunnuntainakin:) Usein koko perhe vielä osallistuu joten mun työni on vain osa tuosta

En seiso uunin tai hellan vieressä tuijottamassa hautumista...

Eihän se arkena vie sen kauemmin. Jos hella tai uuni on päällä, jonkun on oltava kuitenkin sisällä. Mutta sä saat tehdä mitä haluat.

Miksi?

Mä käyn näin kesällä uimassa tai lenkillä tai oleskelen puutarhassa, leikin lastenlasten kanssa. Tai etätöissä teen töitä, en todellakaan vahdi uunia:)

Ei ihme, että tulipaloja syttyy..

Istutko siis itse uunin edessä 7h valvomassa joulukinkun paistumista?

En, mutta olen kotona ja kuulen palovaroittimen. 

Mutta etätöissä oleva ei?

Tietenkin, mutta ei kyllä kuule siellä uimassa ja lenkillä käydessä. Siitähän tässä oli kyse, että lähdetään kotoa pois ja jätetään vaan uuni päälle. 

Vierailija
145/154 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaan ruoan ravintolasta kotiin. Koska minä haluan!

Vierailija
146/154 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka valmistelee useamman päivän ruoan kerralla - entä jos on sunnuntaina prepannut keskiviikolle chili con carnea mutta keskiviikkona tekeekin mieli palaa paneeria? Onko sitten kuitenkin syötävä sitä chiliä, vai laitatteko preppaukset pakastimeen odottamaan sitä, että oikeasti tekee mieli tuota ruokaa? Mun mielestä on parempi saada päättää samana päivänä mitä syö ja kuinka paljon vaivaa ruoanlaittoon ehtii/viitsii käyttää sinä päivänä.

Olen eri, mutta ei mulla tule mitään tuollaisia mielihaluja. Kokkaan lähes päivittäin, mutta suunnittelen viikon ruoat etukäteen, koska tilaan ainekset kotiinkuljetuksena. 

Vierailija
147/154 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein teen viikonloppuna tarkoituksella sellaisia ruokia, joista jää ainakin pariksi päiväksi "tähteitä" (esim nyt eilen tein ison kattilallisen lohikeittoa, josta syödään sit varmaan tiistaina koko perhe uudestaan ja tänään syödään lauantaina tehtyä makaronilaatikkoa). Muuta meal preppausta en kyllä jaksa tehdä. Viikolla sitten suosin aika helppoja ja nopeita kotiruokia

Vierailija
148/154 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Menisi sunnuntai pilalle, jos sen viettäisi keittiössä. Tavallaan siitä tulisi työpäivä.

Ruuan valmisteluun menee 5-20 min. Sen ajan kestän kyllä keittiössä sunnuntainakin:) Usein koko perhe vielä osallistuu joten mun työni on vain osa tuosta

Eihän se arkena vie sen kauemmin. Jos hella tai uuni on päällä, jonkun on oltava kuitenkin sisällä. Mutta sä saat tehdä mitä haluat.

Miksi?

Mä käyn näin kesällä uimassa tai lenkillä tai oleskelen puutarhassa, leikin lastenlasten kanssa. Tai etätöissä teen töitä, en todellakaan vahdi uunia:)

Jääkö tiskikone ja pesukonekin päälle, kun lähdet lenkille? 

Vierailija
149/154 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein teen viikonloppuna tarkoituksella sellaisia ruokia, joista jää ainakin pariksi päiväksi "tähteitä" (esim nyt eilen tein ison kattilallisen lohikeittoa, josta syödään sit varmaan tiistaina koko perhe uudestaan ja tänään syödään lauantaina tehtyä makaronilaatikkoa). Muuta meal preppausta en kyllä jaksa tehdä. Viikolla sitten suosin aika helppoja ja nopeita kotiruokia

Yök perunat maistuu jo pahalta keitossa parin päivän päästä. Laatikkoruoka säilyykin eri tavalla vaikka tekisi sen aiemmin.

Vierailija
150/154 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Tottakai jätän, ei niitä nyt vieressä tarvii vahtia. Sitäpaitsi kotonakin voi sattua vaikka mitä.

Vierailija
151/154 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Tottakai jätän, ei niitä nyt vieressä tarvii vahtia. Sitäpaitsi kotonakin voi sattua vaikka mitä.

Kaveriperheellä syttyi pesukone palamaan, kun oltiin pihalla istumassa iltaa. Onneksi palohälytys kuului ulos asti ja he alkoivat siivoamaan sitten savuhaittoja ja me lähdettiin kotiin. Meillä kotona astianpesukoneesta valui vettä kettiön lattialle. Kummassakaan tapauksessa ei tullut suurta vahinkoa, kun kotona oltiin. Yhdellä kaverilla oli jäänyt vahingossa patalappu uuniin jotenkin ja ihmetteli, että mikä siellä palaa. 

Vierailija
152/154 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Yleensä en lähde silloin kauemmas, pihalle toki.

Vierailija
153/154 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En, syön kiitos ihan tuoretta

Mitä tuoretta? Yhtä tuoretta se on kuin ennen valmisteluakin.

Joku päiviä vanha pitsapohja tai jääkaapissa seisseet keitot? Ei todellakaan ole.

Oikeaa kunnon pitsapohjaa nimenomaan kohotetaan ensin jääkaapissa kylmäkohotuksessa helposti 24-48h ennen valmistusta.

Vierailija
154/154 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kerta ruoan valmistus vie sen 15 - 20 minuuttia enimmillään arkena niin en todellakaan ymmärrä miksi naiset jaksavat valittaa niin usein ettei mies tee ruokaa. Valittavat tunteja asiasta jonka tekemiseen menee vain minuutteja.

Miksi siis mies ei tee ruokaa? Sen tekemiseenhän kuluu vain minuutteja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi