Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valmisteletteko te sunnuntaisin seuraavan viikon ruoat?

Vierailija
06.08.2023 |

Minä olen tehnyt tänään kaksi keittoa ja kaksi laatikkoruokaa sekä leipä/pizzataikinan valmiiksi jääkaappiin sekä lehtipihvit marinoitumaan. Meinasin vielä pilkkoa kasviksia rasioihin ja tehdä tomaattikastikkeen pizzoille.
Ei tarvitse viikolla työpäivän jälkeen aloittaa ruoanlaittoa alusta.

Kommentit (154)

Vierailija
81/154 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään pakolla sunnuntaisin, vähän riippuu muista aikatauluista. Mutta pyrin tekemään toisen lämpimän ruoan niin, että riittäisi ainakin 3-4 päivää yhdelle ja tuohon päälle vielä työlounaat, jota yleensä valmistuu pariksi päiväksi yhdellä kertaa. En halua kokata töistä väsyneenä ja nälkäisenä tullessani, vaan ottaa jotain helppoa ja nopeaa. "Helppo ja nopea" on parhaassa tapauksessa tällainen valmisteltu ateria, huonoimmassa joku pino juustovoileipiä.

Erityisesti vaikka kasvissosekeiton väsääminen on sunnuntaiaamupäivällä, hyvin nukkuneena paljon kivempi homma kuin alkaa kuoria ja pilkkoa neljältä kotiintullessa. Muutenkin ruuanlaitossa mitä vähemmän vaivaa, sen parempi. Parasta on kaataa ainekset suoraan uunivuokaan ja lykätä uuniin. Tuo kasvissosekeittokin on vaivaton, kunhan pääsee siitä kuorimisesta.

Vierailija
82/154 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Menisi sunnuntai pilalle, jos sen viettäisi keittiössä. Tavallaan siitä tulisi työpäivä.

Ruuan valmisteluun menee 5-20 min. Sen ajan kestän kyllä keittiössä sunnuntainakin:) Usein koko perhe vielä osallistuu joten mun työni on vain osa tuosta

En seiso uunin tai hellan vieressä tuijottamassa hautumista...

Eihän se arkena vie sen kauemmin. Jos hella tai uuni on päällä, jonkun on oltava kuitenkin sisällä. Mutta sä saat tehdä mitä haluat.

Miksi?

Mä käyn näin kesällä uimassa tai lenkillä tai oleskelen puutarhassa, leikin lastenlasten kanssa. Tai etätöissä teen töitä, en todellakaan vahdi uunia:)

Ei ihme, että tulipaloja syttyy..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/154 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Kun valmistelen ne jo lauantaisin.

Teen päivälliseksi listan lauantaina valmiiksi tulevalle viikolle Ma - Pe.

Koska lauantaina menemme ruokakauppaan ja

ostan sen mukaan ruokia.

Meidän perhellä on jo monta vuotta ollut aina perjantait pikaruoka/valmisruoka päiviä. ( paitsi ei lomien aikana)

Se perjantain valmisruoka on ihana idea !

Voi jo heittäytyä rentoutumaan.

Ja imurointi päivä on ollut vielä pitempään torstaina.

Koska ihana huokaista perjantaina : "Ihanaa vkonloppu", kun se vkonloppu ei ala siivouksella.

Vierailija
84/154 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Menisi sunnuntai pilalle, jos sen viettäisi keittiössä. Tavallaan siitä tulisi työpäivä.

Ruuan valmisteluun menee 5-20 min. Sen ajan kestän kyllä keittiössä sunnuntainakin:) Usein koko perhe vielä osallistuu joten mun työni on vain osa tuosta

Miten voi olla, että koko viikon ruokien valmisteluun menee 5-20 minuuttia, mutta samalla niitä on liian kuormittavaa valmistaa alusta sinä päivänä, kun ruokaa haluaa? Jos on noin nopeaa ja helppoa valmistella koko viikon ruoat, luulisi, että sen viisi minuuttia voisi yhtä hyvin käyttää kokkaamiseen arkenakin. Johan tuo aika menee ruoan lämmittämiseenkin.

Koska arkena ei ole aikaa odotella tuntikausia ruuan valmistumista. Valmistelu (aktiivinen työaika keittiössä) ja valmistuminen on eri asiat

Tuntuu olevan vaikeaa tajuta😄

Vierailija
85/154 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se arkena vie sen kauemmin. Jos hella tai uuni on päällä, jonkun on oltava kuitenkin sisällä. Mutta sä saat tehdä mitä haluat.

Miksi?

Mä käyn näin kesällä uimassa tai lenkillä tai oleskelen puutarhassa, leikin lastenlasten kanssa. Tai etätöissä teen töitä, en todellakaan vahdi uunia:)

En hauduta ruokaa täysillä.

44v tehnyt ruokaa ilman pohjaanpalamista tmv

Vierailija
86/154 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Siis todella vastuutonta lähteä kotoa ja jättää uuni päälle. Työpaikan ruokalassa uuni jotenkin meni oikosulkuun ja syttyi palamaan ja ne lasit räjähti vaan. Keittiö oli jonkin aikaa kiinni sen takia. 

Vierailija
87/154 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Toivottavasti asut omakotitalossa, niin pelkästään palaa sun kämppä, jos joku päivä se vahinko tuleekin. 

Vierailija
88/154 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En, syön kiitos ihan tuoretta

Mitä tuoretta? Yhtä tuoretta se on kuin ennen valmisteluakin.

Joku päiviä vanha pitsapohja tai jääkaapissa seisseet keitot? Ei todellakaan ole.

Pizzataikinan täytyy seisoa jääkaapissa vähintään yön yli, mielellään vuorokauden.

Ja keitotkin paranevat uudelleen lämmitettyinä.

Noin sitä aina väitetään, mutta erityisesti keitot jotka eivät ole soseutettuja huononevat mitä pidempään niitä jääkaapissa säilöö.

Jos käytät oikeita aineita, esim kermaa tai Koskenlaskijaa, soppa paranee lämmittäessä. Jos käytät keinoaineita, esim kasvirasva- tai kaurakermaa, silloin soppa huononee uudelleen lämmityksestä. Tsekkaapa seuraavalla kerralla, mitä sinne soppaasi työnnät.

Vierailija
89/154 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvella uuniruoat leivinuuniin ja siellä saavat valmistua rauhassa omineen samoin vaikkapa useimmat liharuoat. Ei tarvitse vieressä vahtia ja yhdellä kertaa valmistuu ruokaa monelle aterialle. Sama vaikka leipomusten kanssa eli kerralla enemmän ja pakkasesta saa niitäkin aina tarpeen tullen ottaa. Kesäisin ruokana on usein perunaa pellolta haettuna ja sen kanssa kasviksia sekä jotain kalaa tai kanaa nopsasti tehtynä. Tänään oli sieniä kun niitä löytyi eilen. Kesäisin laitamme yleensä päivittäin ruokaa tuoreista oman maan antimista. Huomenna tarkoitus tehdä kesäkeittoa. 

Vierailija
90/154 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Toivottavasti asut omakotitalossa, niin pelkästään palaa sun kämppä, jos joku päivä se vahinko tuleekin. 

Sen jälkeen voi itkeä iltapäivälehdissä vakuutusyhtiön kohtuuttomuutta. "Mitään ei saatu vaikka ollaan maksuja maksettu vuosikausia!!"

Vierailija
91/154 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, vaan mulle ruonlaitto on rentoutumista töiden jälkeen. Syön lounaan kahden maissa, joten ei ole vielä nälkä kotiin tullessa, joten aikaa on kokata. Syön päivällisen seitsemän aikoihin. 

Vierailija
92/154 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään arkisin nopeasti valmistuvia ruokia. Mielestäni mikään valmiiksi jääkaappiin tehty ruoka ei parane jääkaapissa seisoessaan, se on syötävä viimeistään seuraavana päivänä. En pidä myöskään siitä että jääkaapissa on sitten kattiloita tai vuokia tai rasioita viemässä tilaa. 

Ei se arkikokkailu kauan aikaa vie, pastan tai wokin tekee vartissa, lohta ja perunoita tai kasviksia tekee puolessa tunnissa, jne. Salaatti tulee siinä sivussa. Olen pyrkinyt siihen että arkisinkin käytetään aikaa ruoanlaittoon ja syömiseen eikä vedetä vaan jääkaapista jotain mikroon ja ruokaa äkkiä naamaan. 

Vierailija
93/154 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpäivänä en oikeastaan koskaan laita ruokaa. Syön joko noutoruokaa tai kaivan jääkaappiin ennen töihin lähtöä sulamaan valmiin kerta-annoksen jonka mikrotan kotiin tultuani. Työvuoron pituus 12 tuntia ja matkoineen olen poissa kotoa 13 tuntia. Ei tee enää mieli käyttää vähää vapaa-aikaa ruoan laittoon. Jos ei muuta niin syön vaikka voileipiä ja hedelmiä sekä esimerkiksi rahkaa. 

Vierailija
94/154 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Istutko siis itse uunin edessä 7h valvomassa joulukinkun paistumista?

Vierailija
95/154 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerta ruoan valmistus vie sen 15 - 20 minuuttia enimmillään arkena niin en todellakaan ymmärrä miksi naiset jaksavat valittaa niin usein ettei mies tee ruokaa. Valittavat tunteja asiasta jonka tekemiseen menee vain minuutteja.

Vierailija
96/154 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku päiviä vanha pitsapohja tai jääkaapissa seisseet keitot? Ei todellakaan ole.

Pizzataikinan täytyy seisoa jääkaapissa vähintään yön yli, mielellään vuorokauden.

Noin sitä aina väitetään, mutta erityisesti keitot jotka eivät ole soseutettuja huononevat mitä pidempään niitä jääkaapissa säilöö.

Jos käytät oikeita aineita, esim kermaa tai Koskenlaskijaa, soppa paranee lämmittäessä. Jos käytät keinoaineita, esim kasvirasva- tai kaurakermaa, silloin soppa huononee uudelleen lämmityksestä. Tsekkaapa seuraavalla kerralla, mitä sinne soppaasi työnnät.

Oli miten oli, muistakaa että ruokaa kuin ruokaa saa uudelleenlämmittää vain yhden kerran.

-eri

Vierailija
97/154 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli syötte lauantaina 6 päivää vanhaa ruokaa?

Vierailija
98/154 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheenäiti täällä kertoo sellaisen jutun, että meillä ei valmistella etukäteen vaan syödään joko nopeita ruokia tai sitten se pääruoka vasta illalla. Ei ole kukaan kupsahtanut vaikka onkin ollut jotain karjalanpiirakkaa tai munakasta viiden mailla.

Eihän ruoat edes säily niin kauaa, että sunnuntaina voisi tehdä to/pe ruokia.

Vierailija
99/154 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Istutko siis itse uunin edessä 7h valvomassa joulukinkun paistumista?

En, mutta olen kotona ja kuulen palovaroittimen. 

Vierailija
100/154 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli miten oli, muistakaa että ruokaa kuin ruokaa saa uudelleenlämmittää vain yhden kerran.

-eri

No ei kai kukaan pistä koko keittokattilaa mikroon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan