Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"...Ja sitten hemmetti halutaan siihen tennarit!" - korkokenkiä ei enää juuri osteta edes häihin, myyjää ja tapakouluttajaa ärsyttää

Vierailija
06.08.2023 |

https://yle.fi/a/74-20043274

Korkokenkiä ostetaan hääasusteeksi niin harvoin, että seinäjokelainen morsiusliikkeen yrittäjä Sanna Mäntyniemi ottaa kuvan, kun niin käy.

Viime kesänäkin suosituin kenkä oli tennari. Niihin satsataan: kalleimmat olivat maksaneet lähes tonnin.

Ilmiö hämmästyttää Mäntyniemeä, koska kauniiden hääkenkien valikoima on laaja. Korkeita korkojakaan ei olisi pakko valita, vaan jo parin, kolmen sentin kantakin oikaisee ryhdin.

Saman on havainnut seinäjokelainen kenkämyyjä Maarit Renkola 40 vuoden kokemuksella.

Juhlakenkien osuus on laskenut kuin lehmänhäntä. Se on surullista. Laitetaan hiukset, meikit, panostetaan pukeutumiseen ja sitten hemmetti halutaan siihen tennarit!

Juhlatilaisuudet ovat yleensä lyhyitä, joten sen verran epämukavuutta tai täydellisen mukavuuden puutetta voisi Renkolan mukaan yrittää sietää.

Myös tapakouluttaja, tietokirjailija Helena Valonen on kiinnittänyt huomiota juhlakenkien katoon.

Kommentit (1180)

Vierailija
301/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri moka oli ostaa uudet juhlakengät häihini. Tuolla ovat vuosia keränneet pölyä. Luonnonvarojen ja rahan tuhlausta. Jos satun uudestaan menemään naimisiin, ostan ehdottomasti tavalliset ballerinat kuten kaveri teki.

Kaikilla ei ole varaa ostaa sellaisia kenkiä joiden jälleenmyyntiarvo olisi hyvä. Ja ei näytä muutenkaan häätavarat liikkuvan nimittäin paikallisella spr oli kauniita (ja varmasti olleet kalliita) häämekkoja...

Vierailija
302/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset, nuoretkin, ovat nykyään tuhdimpia ja isojalkaisempia kuin ennen, etteivät jaksa yksiä häitä korkokengissä. Niitäkin on ihan mukavia, eikä koron tarvitse olla edes korkea.

Mietin samaa, että jos on reippaasti ylipainoa ja turvonneet jalat, niin varmaan korkkareiden käyttäminen on ihan mahdoton ajatus. 

TAI ihminen on loukkaantunut. Oma nilkka murtui ja leikattiin. Ei kestä käyttää korkokenkiä enää ikinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä te nyt olette surkeita ja raihnasia! Ei voi kun ihmetellä.

Mä satuin ostamaan valkoiset avokkaat valmistujaisjuhliini ja käytin sitten samoja kenkiä häissänikin.

Se oli sattumaa mutta eihän se nyt voi olla niin vaikeaa ostaa yhdet sopivat juhlakengät ja käyttää niitä sitten useissa juhlissa?

Vierailija
304/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihana kehitys, että korkokengät ovat vihdoin jäämässä samaan historian romukoppaan kuin korseteilla puristetut ampiaisvyötäröt, vannehameet ja muut todella ikävät ja epäterveelliset muoti-ilmiöt. Toivottavasti korkokenkiä kauhistellaan tulevaisuudessa museoissa samaan tapaan kuin siveysvöitä ja tarinoita alimpien kylkiluiden murskaamisesta.

Vierailija
305/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkihan sen tietää; tennarit ei ole juhlakenkä.

Vierailija
306/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pisti silmään tuo perustelu ryhdin oikaistumisesta. Ensinnäkin, jos koroilla ei osaa seistä ja kävellä, ryhti on kaikkea muuta kuin hyvä. Toiseksi, miksi miesten ryhdistä juhlissa ei olla huolissaan vaan he saavat viettää juhlansa matalissa kengissä.

Kolmas ja tärkein on tietenkin se, että jokainen juhlikoon omia häitään sellaisissa kengissä kuin haluaa. Miksi etiketti olisi jotenkin itseisarvoinen?

No kun naisen kuuluu olla ilo silmälle ja nätti näyttelyesine omissa häissäänkin *facepalm*

Vierailija
307/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkihan sen tietää; tennarit ei ole juhlakenkä.

Mutta korottomat ballerinat ja avokkaat ovat . Ja toisaalta, uniikit, valkoiset ja koristellut tennarit voivat hyvinkin olla? Eikö aika moni vaihda muutenkin ne hiestävät korkkarit tennareihin/sandaaleihin heti juhlapaikalla?

Vierailija
308/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun se tuska hellittäiskin heti, kun korkkarit saa pois jalasta. Vaan kun ongelmat jatkuu vielä pitkään sen jälkeenkin. Viikkoja, kuukausia yhden illan korkkareiden pitämisen takia.

Mun työkenkinä on turvakärkikumpparit. Ne on ihan tappovehkeet mun jaloille. Nykyään en voi käyttää mitään kumppareita enkä korkkareita. Enkä oikein mitään muitakaan kenkiä. Talvella ne kakaroiden Kuomat ja kesällä paljasjalkakengät on ok, muut on kidutusta. Töissä jokainen askel on tuskaa.

Vierailija
309/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korkkareiden tarkoitus on alusta asti ollut naisten rajoittaminen. Kuka haluaa edelleen pitää yllä sitä?

Kyllä. Kun naisen on vaikea kävellä, mies saa tuntea olonsa mieheksi kun täytyy auttaa, ojentaa käsi jos on vaikka kynnyksiä tai portaita. Oikeestiko ihmiset putoaa vielä tähän.

Kiinassahan tämä vietiin äärimmilleen.

Kyllä. Kun minulla on korkkarit, pystyn seisomaan vain lyhyitä hetkiä kerrallaan. Puoli tuntia seisomista on ihan maksimi. Sen jälkeen tarvitsen istumapaikan. Lisäksi huterat kapeat korot ohjaavat riippuvaiseksi siitä miehen käsivarressa, etten nyrjäytä nilkkaani. Ihan surkeaahan se on, vaikka tätä tuleekin harrastettua.

T. normaalipainoinen juoksemistakin harrastava mekkoleidi

Niinku kenen iloksi ne korkokengät oikein on, mikä niiden funktio on?

Miesten ilo. Sääret näyttää pidemmiltä.

Vierailija
310/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kun se tuska hellittäiskin heti, kun korkkarit saa pois jalasta. Vaan kun ongelmat jatkuu vielä pitkään sen jälkeenkin. Viikkoja, kuukausia yhden illan korkkareiden pitämisen takia.

Mun työkenkinä on turvakärkikumpparit. Ne on ihan tappovehkeet mun jaloille. Nykyään en voi käyttää mitään kumppareita enkä korkkareita. Enkä oikein mitään muitakaan kenkiä. Talvella ne kakaroiden Kuomat ja kesällä paljasjalkakengät on ok, muut on kidutusta. Töissä jokainen askel on tuskaa.

Kuomat on tosi huonot. Erehdyin ostamaan sellaiset mutta eihän niillä voi edes kävellä.

Vierailija
311/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on niin surullista. Kyllä naiset pitäisi pakottaa käyttämään korkokenkiä.

Vierailija
312/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä satuin ostamaan valkoiset avokkaat valmistujaisjuhliini ja käytin sitten samoja kenkiä häissänikin.

Se oli sattumaa mutta eihän se nyt voi olla niin vaikeaa ostaa yhdet sopivat juhlakengät ja käyttää niitä sitten useissa juhlissa?

Tapakouluttaja puhui nimenomaa korkokengistä Ei avokkaista joissa on usein minimaalinen kanta.

Vierailija
313/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi sentään korkokenkiä ei ole vielä kielletty. Itselle tyylikkäät korkkarit ovat juhla-asun tärkein osa ja tekevät vaatekaapista monikäyttöisen: arkinenkin mekko muuttuu juhla-asuksi, kun sen parina ovat kauniit korkokengät. Tekevät myös juhlavan, ryhdikkään olon.

Ja ihan oikeasti mukaviakin korkokenkiä löytyy. Huonolaatuiset todella voivat olla kivuliaat jalassa, mutta ainakin itse olen löytänyt korkkareita, joilla jaksaa juhlat mainiosti.

Mutta jokainen käyttäköön sellaisia kenkiä kuin haluaa! Olen itse kenkäfriikki, antakaa minun olla :) Ja minusta on mukava, että tapakouluttaja sanoi suoraan, mitä mieltä on. Miksi ihmiset vaikuttavat täällä niin loukkaantuneilta? Elämästä tulee niin tylsää, jos ei kuule enää aitoja napakoita mielipiteitä, olen vähän väsynyt myös sellaiseen nykyajan epämääräiseen kiertelyyn ja kaarteluun ja hymistelyyn jotta kukaan ei vain loukkaannu

Vierailija
314/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo ikinä käyttänyt korkkareita, enkä käytä. Maailman typerin jalkine.

Olen 182 senttiä pitkä, joten en niitä tarvitsisi muutenkaan. :)

Vierailija
315/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keski-ikäisiä naisia ärsyttää, kun nuoriso muuttaa maailmaa! :D :D xD

Ilmainen vinkki keski-ikäisille;

Hankkikaa normaali itsetunto. Silloin tennarit ei saa teitä suuttumaan. :)

M28

Joko sinä olet onnistunut löytämään sen japanilaisen naisen?

Vierailija
316/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuomat on tosi huonot. Erehdyin ostamaan sellaiset mutta eihän niillä voi edes kävellä.

Mulle ne käy, ihme kyllä. Ainoat talvikengät, joita voin käyttää. Ja tämän keksin vain, koska olen pihi ja pojalta ne jäi pieneksi, joten kerran päätin kokeilla niitä. Nyt on jo kolmannet ihan minua itseäni varten ostettavat ensi talveksi hankinnassa.

Kun on huonojalkainen, kuten minä, joutuu karsimaan tyylikkyydestä mukavuuden ja kivuttomuuden mennessä etusijalle.

Vierailija
317/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tapakouluttaja puhui nimenomaa korkokengistä Ei avokkaista joissa on usein minimaalinen kanta.

Avokas on yleensä korkokenkä. Niissä voi tosiaan olla eri korkuisia korkoja. Jos ei ole korkoa niin sen kengän nimi ja malli on yleensä ballerina. Sitten nauhakengät, loaferit yms vielä erikseen. Noistakin osa voi olla riittävän juhlava juhlakengäksi.

Vierailija
318/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo hieman yli 65 v. lady ja sitäkin tunnutaan pitävän sopimattomana ainakin omassa ikäluokassani jos tämän ikäinen nainen kulkee korkokenginssä. Olin häissä korkokenkineni ja huomasin, että kaikilla nuorilla naisilla oli juhlapukujen kanssa kivannäköisiä tennareita ja innostuin itsekin sellaiset hankkimaan. Nyt sitäkin on jo paheksuttu, että tämän ikäinen laittaa mekon kanssa tennarit. Pitäisikö minun kulkea jossain mummokengissä? Kuka näitä kenkäsääntöjä oikein rustaa?

Markkinaväki ja miehet, jotka haluaa meidän rahat ja alistaa meidät typeriin vaatteisiin ja tapoihin, jotka on ahtaammat kuin miehille. Se on sitä sisäänrakennettua naisvihaa. Samasta syystähän kaikki naisten kosmetiikka on törkyhintaista, vaikka samoja kamoja myydään miehille halvemmalla. Vertaa vaikka karvanpoistovälineitä.

Tälle on oma termikin englanniksi: pink tax. Naisten tuotteet ovat kalliimpia ja huonompia verrattuina miesten samoihin tuotteisiin, kuten vaikka ne höylät ja ajovaahdot. Maksat tyyliin vaikka 1€ miesten kertakäyttöhöyläpaketista, jossa on useita kolmiteräisiä höyliä. Sama naisten paketti maksaa 3 euroa ja siinä on muutama kappale vaan 2-teräisiä, koska voi voi, naisethan voi raukat saada vielä vaikka haavan sellaisesta vaarallisesta 3-teräisestä :((

Vierailija
319/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sekä syödä kakun että säästää sen.

Vaimollani oli korkkarit jalassa maistraatin vihkitilaisuudessa sekä hääkuvissa. Sen jälkeen hääjuhliin vaihto mukavampiin kenkiin.

Korkkaritkin oli käytettynä ostettu. Olisi voinut yhtä hyvin vaikka lainata jostain. Hienot ne olivat, mutta kauhea niillä on kävellä, joten ne päätyivät vain valokuviin sekä olivat jalassa 10 min. maistraatissa.

Vierailija
320/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi sentään korkokenkiä ei ole vielä kielletty. Itselle tyylikkäät korkkarit ovat juhla-asun tärkein osa ja tekevät vaatekaapista monikäyttöisen: arkinenkin mekko muuttuu juhla-asuksi, kun sen parina ovat kauniit korkokengät. Tekevät myös juhlavan, ryhdikkään olon.

Ja ihan oikeasti mukaviakin korkokenkiä löytyy. Huonolaatuiset todella voivat olla kivuliaat jalassa, mutta ainakin itse olen löytänyt korkkareita, joilla jaksaa juhlat mainiosti.

Mutta jokainen käyttäköön sellaisia kenkiä kuin haluaa! Olen itse kenkäfriikki, antakaa minun olla :) Ja minusta on mukava, että tapakouluttaja sanoi suoraan, mitä mieltä on. Miksi ihmiset vaikuttavat täällä niin loukkaantuneilta? Elämästä tulee niin tylsää, jos ei kuule enää aitoja napakoita mielipiteitä, olen vähän väsynyt myös sellaiseen nykyajan epämääräiseen kiertelyyn ja kaarteluun ja hymistelyyn jotta kukaan ei vain loukkaannu

Ja anna kun arvaan, jalan koko 37 ja pieni siro jalka? Ei ole ihan sama asia kun on 42 koko ja lättäjalka. Ne kalliimmat merkit eivät edes tee näin isoja kokoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi