Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"...Ja sitten hemmetti halutaan siihen tennarit!" - korkokenkiä ei enää juuri osteta edes häihin, myyjää ja tapakouluttajaa ärsyttää

Vierailija
06.08.2023 |

https://yle.fi/a/74-20043274

Korkokenkiä ostetaan hääasusteeksi niin harvoin, että seinäjokelainen morsiusliikkeen yrittäjä Sanna Mäntyniemi ottaa kuvan, kun niin käy.

Viime kesänäkin suosituin kenkä oli tennari. Niihin satsataan: kalleimmat olivat maksaneet lähes tonnin.

Ilmiö hämmästyttää Mäntyniemeä, koska kauniiden hääkenkien valikoima on laaja. Korkeita korkojakaan ei olisi pakko valita, vaan jo parin, kolmen sentin kantakin oikaisee ryhdin.

Saman on havainnut seinäjokelainen kenkämyyjä Maarit Renkola 40 vuoden kokemuksella.

Juhlakenkien osuus on laskenut kuin lehmänhäntä. Se on surullista. Laitetaan hiukset, meikit, panostetaan pukeutumiseen ja sitten hemmetti halutaan siihen tennarit!

Juhlatilaisuudet ovat yleensä lyhyitä, joten sen verran epämukavuutta tai täydellisen mukavuuden puutetta voisi Renkolan mukaan yrittää sietää.

Myös tapakouluttaja, tietokirjailija Helena Valonen on kiinnittänyt huomiota juhlakenkien katoon.

Kommentit (1180)

Vierailija
261/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tennarit kaiken lisäksi hiostavat, mutta pakko pitää, koska muoti!

- Suomi-nainen

Vierailija
262/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykymorsiamet olivat teinejä silloin kun Kristen Stewart meni tennareissa punaiselle matolle ja teki niistä nuorison keskuudessa suositut juhlakengät. Varmaan jokainen joka on ollut teini 2010-luvun taitteessa muistaa kuinka hienoa ja coolia oli pistää tennarit rippijuhliin tai koulun kevätjuhliin.

Siitä olen vähän yllättynyt, että nuorisotrendi on jäänyt päälle ja ihmiset seuraavat sitä vielä kolmenkympin kieppeilläkin.

Miksi tietyssä iässä pitäisi lopettaa/aloittaa tietynlaisten vaatteiden/kenkien käyttäminen? Kuka sen määrittää, että kaksvitosena pitää tennarit vaihtaa nilkkureihin ja viimeistään nelikymppisenä nilkkurit mataliin Eccoihin? Itse olen 39 ja käytän Converseja kesäaikaan aina, paitsi juhlissa. Niihin laitan yleensä vintageavokkaat tai -korkkarit. Talvella, jos on joku ulkonaoloa sisältävä tilaisuus, laitan asuun sopivat lämpimät nilkkurit. Arkena käytän matalia talvikenkiä, jotka on olleet samat jo 10 vuotta.

Parikymppisenä vedin korkokengillä joka paikkaan. Mulla oli mm ihanat pitkävartiset vintagenahkasaappaat, joissa korkoa 10 cm ja korolliset luottonilkkurit, joillaoli todella hyvä kävellä. Mutta... Painoin silloin n. 50 kg. Nykyään kun painoa on aika paljon enemmän, ei todellakaan tee mieli käyttää korkoja, jollei saa istua suunnilleen koko aikaa kun ne ovat jalassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä kyllä yllätä yhtään että suomalaiset naiset ylistää tennareita juhlapukeutumisen kanssa :D Taitaa olla yksi Euroopan huonoimmin pukeutuva joukko, suomalaiset naiset

Siitä on aihetta olla ylpeä. Kansa, joka miettii hyvinvointiaan, ei tapakouluttajan käskyjä.

Vierailija
264/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

omissa häissä mulla oli n.10cm korot, pöydässä istumisen ajan olin jännästi ilman kenkiä :D. Nykyään valitsisin varmaan kivat ballerinat tai matalakorkoiset mukavat kengät. Ongelma on siinä että mukavia ja kauniita kenkiä on aika vaikeaa löytää, menee väkisin mummomalliksi. Jatkuva korkokenkien/liian ahtaiden kenkien käyttö ei tee hyvää. Eräälläkin vanhemmalla kolleegalla oli varpaat ihan koukussa ja kunnon vaivaisenluut, sanoi ihan itse että vuosia kun ahtaissa korkkareissa vetänyt. Eli arjessa vie voiton mukavat tennarit, edustavissa ja juhlissa sitten tilanteen mukaan. 10cm korkkareita ei enää ole eikä tule.

Vierailija
265/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hölmöä. Ei ainoat vaihtoehdot ole joko korkokengät tai tennarit. On myös siistejä, mukavia juhlakenkiä siitä väliltä. 

Vierailija
266/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä surkeat kekkerit, jos tennarit tunnelman latistaa.

Vierailija
267/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan vaivaisenluiden takia voi käyttää korkokenkiä, sattuisivat. Enkä osaa kävellä niillä. En varsinkaan huppelissa lähtisi niillä itseäni nolaamaan kompuroimalla jossain juhlissa! Ostin yksiin pikkujouluihin tarjouksesta hopeanväriset tennarit ja olivat nappivalinta. 

Vierailija
268/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viisikumppinen nainen. Nuoruudessani oli täysin tavallista, että jopa työkenkinä oli suippokärkiset korkkarit. Olin laivalla tarjoilijana. Voitte kuvitella, mitä se on tehnyt jaloilleni. En voi käyttää korkokenkiä enää.

Vierailija
269/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän 'loksit' on kova juttu tänä päivänä.

Vierailija
270/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olispa kiinnostavaa nähdä ketju, jossa intetään tieliikennelain turvavälistä yhtä suurella innolla kuin pukeutumisetiketistä, joka on täysin mielivaltainen, osin tulkinnanvarainen, osin erilainen eri tilanteissa ja olosuhteissa ja jolla ei ole lain voimaa eikä se sido ketään tippaakaan.  Sen rikkomisesta ei ole säädetty rangaistustakaan. Kuka sitä virkansa puolesta valvoo? Ei kukaan.

Kutsukaa etikettipoliisi, jos haluatte.

Mitäpä sitä, hyvät tavat roskakoriin vaan! Tilalle resuinen vapaakulttuuri, jossa millään ei ole mitään väliä, paitsi omalla nautinnolla.

Ei ne tennaritkaan välttis mikään nautinto ole, saati jonkun häihin osallistuminen. Voi kyllä ollakin, jos ei sinne kutsuta sinun kaltaisiasi pösilöitä ja jos kengät saa heittää kokonaan pois.

Mutta pitäiskö sun varata lääkäriaika, vaikutat melko kireältä ja ahdistuneelta. Olisko menopaussia, andropaussia tai vaikka masennusta taustalla? Muuten on vaikea selittää tuollaista kilahtelua toisten KENGISTÄ.

Vierailija
271/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On snobien häitä ja sitten on mukavia häitä. Mukavissa häissä saa olla ilman kipua.

Vierailija
272/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä kyllä yllätä yhtään että suomalaiset naiset ylistää tennareita juhlapukeutumisen kanssa :D Taitaa olla yksi Euroopan huonoimmin pukeutuva joukko, suomalaiset naiset

Suomalaismiesten pukeutumista tässä ei vielä olekaan puitu, joten älä provosoi. Suomalaisen läskimooseksen kääriminen juhlatamineisiin niin, että se näyttäisi mieheltä eikä elefantilta, on haaste.

Vierailija
273/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Suomi-nainen

Ikävää, että sinulla on noin hikoilevat jalat. Ehkä apteekissa osaavat auttaa sinua. Voit toki käyttää muita kenkiä, esimerkiksi ilmavia korkkareita.

Vierailija
274/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmisiä voi häiritä näin paljon se, että nainen valitsee omanlaisensa kengät omiin häihinsä?

Siksi, koska ne valinnat on useinkin hyvin mauttomia, eikä sovi etikettiin.

Se taitaa olla ongelma sulle, ei välttämättä monelle terveemmälle.

Usko pois, monikin katsoo sun tennarivalintaa juhlatilaisuudessa, ja pohtii että eikö tuollakaan muita kenkiä ollut.

Uskonhan minä, taisin mainitakin, että monelle terveemmälle se ei ole ongelma. On ihan selvää, että monella on hoitamattomia mielenterveysongelmia, yhtenä näistä illuusio siitä, että muiden pukeutumista, seksuaalisuutta, kokoa ja hiuksia voi kommentoida ja kontrolloida, koska on ihan itse ottanut siihen mandaatin.

Vierailija
275/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olispa kiinnostavaa nähdä ketju, jossa intetään tieliikennelain turvavälistä yhtä suurella innolla kuin pukeutumisetiketistä, joka on täysin mielivaltainen, osin tulkinnanvarainen, osin erilainen eri tilanteissa ja olosuhteissa ja jolla ei ole lain voimaa eikä se sido ketään tippaakaan.  Sen rikkomisesta ei ole säädetty rangaistustakaan. Kuka sitä virkansa puolesta valvoo? Ei kukaan.

Kutsukaa etikettipoliisi, jos haluatte.

Mitäpä sitä, hyvät tavat roskakoriin vaan! Tilalle resuinen vapaakulttuuri, jossa millään ei ole mitään väliä, paitsi omalla nautinnolla.

Kyllä, voit valita vain kahdesta hyvin mustavalkoisesta vaihtoehdosta:

1. Noudatat etikettiä

2. Millään ei ole mitään väliä

Tähän se lopulta lipuu. Nyt jo närästää suurinta osaa, kun joutuu mitään kohtaa etiketistä noudattamaan, kun *se nyt on niin kauhean vanhanaikaista*

Äläs draamaile. Kyse on sitäpaitsi mukavuudesta ja terveellisyydestä sekä siitä, mikä on juhlan varsinainen tarkoitus:  pitää hauskaa iloisen tapahtuman tiimoilta omien kavereiden ja läheisten kanssa.

Prinsessajuhlat on erikseen ja ne on ehkä vähän henkisesti epäkypsiksi jääneille.

On aika hassua sinun leikkiä kuninkaallista kun oot kuitenkin joku Hilima/Hessu Savonlinnasta.

Vierailija
276/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkokengissä nyt ei vaan ole yhtään mitään järkeä.

Vierailija
277/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kaikki pitää olla aina niin käytännöllistä. Itse laitan aina korkkarit paitsi kuntosalille ja marjametsään.

Sitähän ei sinulta mikään kiellä eikä estä. Joten äläpä sinäkään pakota omia tapojasi muille. Mä en tykkää marjastamisesta. 

Vierailija
278/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muiden pukeutumista päätöikseen vahtivat hullut kuuluvat laitoshoitoon. Heille sopivin etiketti on lääkepakkauksessa ja paras asu lämmin halipaita, jossa on hihat soljilla kiinnitetty selän taa.

Vaikutat asiantuntijalta. Koska viimeksi olet ollut pakkopaidassa?

Olenkin asiantuntija, olen laittanut paitoja muille. Nykyään tosin käytetään lepositeitä, joilla asiakas kiinnitellään sänkyynsä. Ilmiö on sama kuin vauvan kapaloinnissa, vois tehdä sulle hyvää. 

Vierailija
279/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Suomi-nainen

Miksi huokoinen ja hengittävä kangastossu hiostaisi enemmän kuin umpinainen tekonahkakenkä? Sitähän nuo juhlakengät yleensä ovat. Aito nahkakenkä on ihan liian kallis meille, joiden ei tarvitse elää palkallamme, ainakaan Kokoomuksen ja PS:n mukaan.

Vierailija
280/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se ihan kamalaa, että omiin häihin valitaan itseä miellyttävät kengät. 

Jos miehesi olisi tullut crockseissa häihin?

Vertaat nyt ihan eri asioita. 

Kukaan ei edellytä sitä, että miehet kulkisivat häissä, hautajaisissa ja muissa menoissa korkokengissä. Ei se naisenkaan jalka niin parempi ole, etteikö eri vikojen, iän tai mukavuudenhalun vuoksi nainen voisi olla valitsematta omaan jalkaansa parhaiten sopivia kenkiä.

Etiketti tietenkin sanoo jotain vaatteiden yhdistelystä. Naisille ei ole mainittu muistaakseni muuta kuin että iltapukujuhlissa ollaan umpikärkisissä kengissä eikä sandaaleissa tai sandaleteissa, joista näkyvät varpaat juhlakansalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi