Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"...Ja sitten hemmetti halutaan siihen tennarit!" - korkokenkiä ei enää juuri osteta edes häihin, myyjää ja tapakouluttajaa ärsyttää

Vierailija
06.08.2023 |

https://yle.fi/a/74-20043274

Korkokenkiä ostetaan hääasusteeksi niin harvoin, että seinäjokelainen morsiusliikkeen yrittäjä Sanna Mäntyniemi ottaa kuvan, kun niin käy.

Viime kesänäkin suosituin kenkä oli tennari. Niihin satsataan: kalleimmat olivat maksaneet lähes tonnin.

Ilmiö hämmästyttää Mäntyniemeä, koska kauniiden hääkenkien valikoima on laaja. Korkeita korkojakaan ei olisi pakko valita, vaan jo parin, kolmen sentin kantakin oikaisee ryhdin.

Saman on havainnut seinäjokelainen kenkämyyjä Maarit Renkola 40 vuoden kokemuksella.

Juhlakenkien osuus on laskenut kuin lehmänhäntä. Se on surullista. Laitetaan hiukset, meikit, panostetaan pukeutumiseen ja sitten hemmetti halutaan siihen tennarit!

Juhlatilaisuudet ovat yleensä lyhyitä, joten sen verran epämukavuutta tai täydellisen mukavuuden puutetta voisi Renkolan mukaan yrittää sietää.

Myös tapakouluttaja, tietokirjailija Helena Valonen on kiinnittänyt huomiota juhlakenkien katoon.

Kommentit (1180)

Vierailija
281/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni on pilannut jalat korkkareilla!

Vierailija
282/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlatilaisuudet ovat yleensä lyhyitä, joten sen verran epämukavuutta tai täydellisen mukavuuden puutetta voisi Renkolan mukaan yrittää sietää. siedä yksinäs :D mää tossuja sua varten käytä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompa täällä symppis hoitaja huh , ei tarvitse ihmetellä hoidon tasoa mistä kirjoitettu.

Vierailija
284/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-ikäisiä naisia ärsyttää, kun nuoriso muuttaa maailmaa! :D :D xD

Ilmainen vinkki keski-ikäisille;

Hankkikaa normaali itsetunto. Silloin tennarit ei saa teitä suuttumaan. :)

M28

Vierailija
285/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun minä minä minä. Miksi naiset ovat nykyään kuin pikkulapsia? Millään käytöstavoilla ja etiketeillä ei ole mitään väliä, vain naisen omalla minäminäminähedonismilla.

Voi ei, naisten terveys (erityisesti jalkojen) tulee täydellisen epämukavuuden ja ulkonäön edelle!

Miehiä voitaisiin painostaa laittamaan korkokengät jokaiseen paikkaan, jotta saisivat vähän makua "etiketistä ja käytöstavoista". Tai edes sen verran voisivat kunnioittaa juhlia, että laittaisivat epämukavat, puhtaat ja siistit vaatteet ja kengät.

Vierailija
286/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset, nuoretkin, ovat nykyään tuhdimpia ja isojalkaisempia kuin ennen, etteivät jaksa yksiä häitä korkokengissä. Niitäkin on ihan mukavia, eikä koron tarvitse olla edes korkea.

Vierailija
287/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkkareiden tarkoitus on alusta asti ollut naisten rajoittaminen. Kuka haluaa edelleen pitää yllä sitä?

Vierailija
288/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin hääkorkkarit käytettynä parilla kympillä. Korkea korko ja sairaan ikävän tuntuiset jalassa. Kuvissa näyttivät hienolta. Tein näin, koska mulla oli polvipituinen häämekko ja vihkiminen maistraatissa muutaman ystävän läsnäollessa.

Jos olisi ollut isot juhlat, paljon vieraita ja tanssia niin en olisi todellakaan laittanut korkkareita. Sen verran jalkoja särki illalla.

Vierailija
289/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkkareiden tarkoitus on alusta asti ollut naisten rajoittaminen. Kuka haluaa edelleen pitää yllä sitä?

Osa naisista haluaa edelleen näyttää naiselliselta, ja pukeutua korkokenkiin, ilman että tuntisi olevan rajoitettu.

Suurin osa naisista tuntuu nykyään voimaantuvan armeijan ylijäämämaihareista kukkamekon kanssa.

Vierailija
290/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun minä minä minä. Miksi naiset ovat nykyään kuin pikkulapsia? Millään käytöstavoilla ja etiketeillä ei ole mitään väliä, vain naisen omalla minäminäminähedonismilla.

"Korkea korko yhdistettynä kapeakärkiseen kenkään johtaa niveltulehdukseen ja rasitusmurtumaan, jotka pahimmillaan vaativat leikkauksen. Noin 2,5 sentin korkuiset korot aiheuttavat 26 prosenttia enemmän painetta polviniveleen, kuin tavalliset korottamat kengät. Paine lisääntyy luonnollisesti mitä pidemmäksi korot kasvavat. Noin viiden sentin korot rasittavat niveltä 57 prosenttia ja 7,5 sentin korot jopa massiiviset 76 prosenttia.

Toinen vakava terveyshaitta, joka uhkaa korkokenkien käyttäjiä on vaivaisenluu, jossa isovarpaan nivelet taittuvat muita varpaita kohtaan. Jopa yksi viidestä jalkaleikkauksesta liittyy vaivaisenluun hoitoon.

Tutkimuksen mukaan korkokengät aiheuttavat jalkojen lisäksi erilaisia vaivoja kehon muihin osiin."

Ei liity nyt hääkenkiin, mutta tämä kommentti on totta. Käytin vuosia työkenkinä Niken Tanjun- kenkiä, joissa kantapää on korkeammalla kuin päkiä. Ne tuntuivat pehmeiltä jalassa ja hyvältä kävellä. Nyt kärsin sitten vaivasenluusta. Ärsyttää toden teolla, kuluttajalla pitäisi ilmeisesti olla enemmän tietoa mitä eri kengät voivat jaloille aiheuttaa!

Vierailija
291/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset, nuoretkin, ovat nykyään tuhdimpia ja isojalkaisempia kuin ennen, etteivät jaksa yksiä häitä korkokengissä. Niitäkin on ihan mukavia, eikä koron tarvitse olla edes korkea.

Kenkien laatukin on heikentynyt. Kyllä minä edustan mummon perintöstiletoissa parikin tuntia, mutta moderneissa kengissä en. Nykyään jos tahtoo mukavat korkokengät, niin pitää ostaa tanssikengät. Eivätkä ne ole ollenkaan halpoja.

Tietysti sekin vaikuttaa, että sekä mummot, äiti että tädit hoitivat vuosikymmeniä vaivaisenluitaan niiden koskaan parantumatta. Minulla tulee olemaan nätit jalat loppuikäni, kiitos paheksuttujen "lenkkareiden"!

Vierailija
292/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Kun naisen on vaikea kävellä, mies saa tuntea olonsa mieheksi kun täytyy auttaa, ojentaa käsi jos on vaikka kynnyksiä tai portaita. Oikeestiko ihmiset putoaa vielä tähän.

Kiinassahan tämä vietiin äärimmilleen.

Vierailija
293/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Korkea korko yhdistettynä kapeakärkiseen kenkään johtaa niveltulehdukseen ja rasitusmurtumaan, jotka pahimmillaan vaativat leikkauksen. Noin 2,5 sentin korkuiset korot aiheuttavat 26 prosenttia enemmän painetta polviniveleen, kuin tavalliset korottamat kengät. Paine lisääntyy luonnollisesti mitä pidemmäksi korot kasvavat. Noin viiden sentin korot rasittavat niveltä 57 prosenttia ja 7,5 sentin korot jopa massiiviset 76 prosenttia.

Toinen vakava terveyshaitta, joka uhkaa korkokenkien käyttäjiä on vaivaisenluu, jossa isovarpaan nivelet taittuvat muita varpaita kohtaan. Jopa yksi viidestä jalkaleikkauksesta liittyy vaivaisenluun hoitoon.

Tutkimuksen mukaan korkokengät aiheuttavat jalkojen lisäksi erilaisia vaivoja kehon muihin osiin."

Ei liity nyt hääkenkiin, mutta tämä kommentti on totta. Käytin vuosia työkenkinä Niken Tanjun- kenkiä, joissa kantapää on korkeammalla kuin päkiä. Ne tuntuivat pehmeiltä jalassa ja hyvältä kävellä. Nyt kärsin sitten vaivasenluusta. Ärsyttää toden teolla, kuluttajalla pitäisi ilmeisesti olla enemmän tietoa mitä eri kengät voivat jaloille aiheuttaa!

Äitini rikkoi polvensa tuollaisia suht matalia korkoja käyttämällä. Ei ole kävellyt kuin kotona sisätiloissa täytettyään 50-v. Ruuanlaittoonkin tarvitaan jakkara, koska polvet eivät kestä seisomista.

Vierailija
294/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa naisista haluaa edelleen näyttää naiselliselta, ja pukeutua korkokenkiin, ilman että tuntisi olevan rajoitettu.

Suurin osa naisista tuntuu nykyään voimaantuvan armeijan ylijäämämaihareista kukkamekon kanssa.

Vielä meidät 80-luvulla kasvaneista monet on kasvatettu ajatukseen kauneudesta kuuluu kärsiä. Ja että kyllä naisen täytyy vähän epämukavuutta sietää toisten mieliksi. Eipä muuten enää meidän tytöille syötetä tuota tuubaa. Veikkaan että korkokengät kaikessa typeryydessään tulee jäämään historiaan.

Vierailija
295/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Kun naisen on vaikea kävellä, mies saa tuntea olonsa mieheksi kun täytyy auttaa, ojentaa käsi jos on vaikka kynnyksiä tai portaita. Oikeestiko ihmiset putoaa vielä tähän.

Kyllä. Kun minulla on korkkarit, pystyn seisomaan vain lyhyitä hetkiä kerrallaan. Puoli tuntia seisomista on ihan maksimi. Sen jälkeen tarvitsen istumapaikan. Lisäksi huterat kapeat korot ohjaavat riippuvaiseksi siitä miehen käsivarressa, etten nyrjäytä nilkkaani. Ihan surkeaahan se on, vaikka tätä tuleekin harrastettua.

T. normaalipainoinen juoksemistakin harrastava mekkoleidi

Vierailija
296/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapakouluttajankin on vain siedettävä se, että tavat ja tottumukset muuttuvat ajan saatossa. Ei tarvitse kuin vilkaista historian kirjaa niin tietää, että pukeutuminen ja muoti ovat muuttuneet ajan saatossa moneen kertaan.

Sitä paitsi miksi naisten pitäisi käyttää epämukavia korkokenkiä? Miksi naisten muoti on perinteisesti ollut niin puristavaa ja rajoittavaa kehollisesti? Hyvä vain, että tulee uudenlaisia virtauksia ja muoti muuttuu mukavammaksi.

Vierailija
297/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Kun minulla on korkkarit, pystyn seisomaan vain lyhyitä hetkiä kerrallaan. Puoli tuntia seisomista on ihan maksimi. Sen jälkeen tarvitsen istumapaikan. Lisäksi huterat kapeat korot ohjaavat riippuvaiseksi siitä miehen käsivarressa, etten nyrjäytä nilkkaani. Ihan surkeaahan se on, vaikka tätä tuleekin harrastettua.

T. normaalipainoinen juoksemistakin harrastava mekkoleidi

Niinku kenen iloksi ne korkokengät oikein on, mikä niiden funktio on?

Vierailija
298/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne ovat miehet, jotka tulevat juhliin farkuissa ja villapaidoissa.

Miehet ovat kuin pikkulapsia. Millään käytöstavoilla ja etiketeillä ei ole mitään väliä, vain miehen omalla minäminäminähedonismilla.

Vierailija
299/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tullut jo niin monista korollisista kengistä haavat nilkkohin ja rakot varpaisiin, että en halua maksaa 100 euroa kengistä, joita ei voi käyttää ilman että rikkoo ihonsa ja saa hoitaa haavojaan vielä viikko juhlien jälkeen. Suomalaisnaiset ovat iso- ja leveä jalkaisia ja kengät pitäisi suunnitella ihmisten jalkojen mukaan eikä sen mukaan, että minkälainen ihanne jalka on (ihanne=pieni ja siro).

Ja olen ihan normaalipainoinen, hoikaksikin haukuttu ja kengän kokoni on 40 ja tuntuu, että harvoissa kengissä on tilaa minun leveille jaloilleni, vaikka oikeaa koko ostan. No onhan se tutkittukin että nykykengissä lesti on ihan liian pieni, ihmisen varpaat tarvitsisi tilaa olla levällään kengässä, näin vältytään mm. kehon virheasennoilta ja monilta kivuilta kuin myös aiemmin mainituilta rakoilta ja ihon rikkoutumiselta.

Vierailija
300/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin samaa, että jos on reippaasti ylipainoa ja turvonneet jalat, niin varmaan korkkareiden käyttäminen on ihan mahdoton ajatus. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi