Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako terveydenhuollon ihminen kertoa muille kuka hänellä oli potilaana?

Vierailija
06.08.2023 |

Jos ei kerro miksi oli potilaana tai muutenkaan paljasta terveystietoja? Eli jos esim äitini on sairaalassa hoitaja ja mieheni veli menee päivystykseen, niin saako äitini kertoa, että hän hoiti siellä mieheni veljeä? Tai jos kaverini on lääkäri ja äitini menee sattumalta tämän kaverini vastaanotolle (eivät tunne toisiaan) niin saako kaverini kertoa minulle, että äitisi muuten kävi vastaanotolla eilen?

Kommentit (130)

Vierailija
61/130 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään

Nä näin nyt kävi, että yksi tuttuni joka on hoitaja kertoi, että hoito yhtä toista tuttuani (ei yhteinen tuttumme). Mitä minun pitäisi tehdä? Ei tuntunut oikealta tuo. Vaikka ei kertonutkaan hänen terveysasioita yhtään. Ap

No ihan ensimmäiseksi keskustelisin tuon tuttavan kanssa ja ihmettelisin, että eikö tuo ole salassapitovelvollisuuden rikkomista, ja sähän voit saada tuosta tuomion.

Vierailija
62/130 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa. Ei edes sitä että joku on käynyt jossain. Ja taatusti kelpaa irtisanomisen perusteeksi jos jää tuollaisesta kiinni, varsinkin terveydenhuollossa. Meillä on ohjeet jopa poliisien varalle, jos kyselevät onko henkilö yksikössä. Edes heille ei saa aina kertoa potilaaseen liittyviä asioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/130 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut lääkäriaseman respassa töissä ja kyllä olen kertonut kavereille keitä esim julkkiksia olen nähnyt.

Olet sitten toiminut väärin. Mikä koulutus sinulla on? Käsittämätöntä, ettei näin perusasiat ole ihan selviä jokaiselle tällaisissa paikoissa työskenteleville, ammattiryhmään katsomatta! Sehän on jokaisen henkilökohtainen asia haluaako kenenkään tietävän. Tuollaisesta lavertelusta voi tulla sanktioita, ja ainakin toistuessaan se on peruste irtisanomiselle.

Milläs todistat hehehe😁

Jokaisella on oikeus saada lokitiedoista lähtien kaikki tiedot käynnistään terveydenhuollossa. Eli kun lueskelet tuttaviesi tietoja ja kun et ole hoitoon osallinen, niin kiinni jäit.

Suosittelen, että kaikki tilaisivat nämä lain mukaiset tiedot.

Laki on siihenkin mitä siitä seuraa. Itse veisin viimeiseen asti että tälläiset tollot saisivat edes jonkinlaisen rangaistuksen.

Nuo lokitiedot on ihan kuraa. Meidän sairaalassa ei ainakaan näkynyt lainkaan se, että mitä siellä tiedoissa on tehty. Yksi laskuttaja meinattiin haastaa oikeuteen kun hänen nimensä näkyi siellä lokitiedoissa koska oli tehnyt laskun käynnistä (eli käsitellyt hoitotietoja sen verran että oli saanut laskun tehtyä, ihan työhön kuuluvaa asiaa), ja potilas ei tunnistanut nimeä hoitoon osallistuneen nimeksi. Paskaa tästä tekee vielä se, että laskuttaja on ainoa sen niminen ihminen koko Suomessa, ja tämän takia sai sitten itselleen vainoajan.

Mielestäni lokitietojen tulisi olla koodattuja niin, että sairaala pystyy pyynnöstä selvittämään kenelle mikäkin koodi kuuluu, ja sen perusteella tekemään selvityksen onko merkintö aiheellinen vai rikollinen. Ja jos on kyse rikollisesta toiminnasta, vasta sitten aletaan nimeämään niitä rikollisia.

Nykyään ei voi missään olla töissä ilman että pitäisi kaikki yhteystiedot olla salaisia kun avohoitopotilaita tuntuu olevan joka kulmassa. Itse lähdin kokonaan pois, koska olen myös harvinaisen niminen ihminen enkä jaksanut enää jatkuvaa pelkoa stalkkereista tällaisten takia. Tuo edellä kerrottu tapaus ei nimittäin ole lainkaan ainokainen vainoaja-case joka on tullut vastaan noissa hommissa.

Asia on hyvin yksinkertainen. Joka ei hoitoon osallistu niin silloin on tehnyt rikoksen katselemalla toisten tietoja.

Laskuttaja varmasti voidaan osoittaa että asianmukaisesti on käyttäytynyt mutta laskuttajallahan ei ole mitään asiaa terveystietoihin.

Vierailija
64/130 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli maksa-arvot koholla ja TT-lääkäri halusi alkoholin takia alkaa jonkun minkälie seurantaohjelman. Sanoin, että käytän alkoholia tosi vähän, en osallistu mihinkään keskustelu- tms. sessioihin, mutta arvoista olen kyllä huolissani. En saanut mitään jatkotutkimuksia, vaan uhkasi, että kertoo työnantajalle, että olen yhteistyökyvytön ja että siitä on sitten seurauksia. 

Menin muualle lääkäriin ja todettiin todellakin ihan muuta vaivaa, kerroin tästä itse työnantajalle. 

Mutta jäin iäksi miettimään, että onko tuollainen muka mahdollista, että olisi voinut työnantajalle kertoa?

Ei ole oikeutta kertoa. Hyvin selkeä laki on siihen. Jos on kertonut niin sitten vaan nostat jutun siitä.

Vierailija
65/130 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut lääkäriaseman respassa töissä ja kyllä olen kertonut kavereille keitä esim julkkiksia olen nähnyt.

Olet sitten toiminut väärin. Mikä koulutus sinulla on? Käsittämätöntä, ettei näin perusasiat ole ihan selviä jokaiselle tällaisissa paikoissa työskenteleville, ammattiryhmään katsomatta! Sehän on jokaisen henkilökohtainen asia haluaako kenenkään tietävän. Tuollaisesta lavertelusta voi tulla sanktioita, ja ainakin toistuessaan se on peruste irtisanomiselle.

Milläs todistat hehehe😁

Jokaisella on oikeus saada lokitiedoista lähtien kaikki tiedot käynnistään terveydenhuollossa. Eli kun lueskelet tuttaviesi tietoja ja kun et ole hoitoon osallinen, niin kiinni jäit.

Laki on siihenkin mitä siitä seuraa. Itse veisin viimeiseen asti että tälläiset tollot saisivat edes jonkinlaisen rangaistuksen.

Nuo lokitiedot on ihan kuraa. Meidän sairaalassa ei ainakaan näkynyt lainkaan se, että mitä siellä tiedoissa on tehty. Yksi laskuttaja meinattiin haastaa oikeuteen kun hänen nimensä näkyi siellä lokitiedoissa koska oli tehnyt laskun käynnistä (eli käsitellyt hoitotietoja sen verran että oli saanut laskun tehtyä, ihan työhön kuuluvaa asiaa), ja potilas ei tunnistanut nimeä hoitoon osallistuneen nimeksi. Paskaa tästä tekee vielä se, että laskuttaja on ainoa sen niminen ihminen koko Suomessa, ja tämän takia sai sitten itselleen vainoajan.

Mielestäni lokitietojen tulisi olla koodattuja niin, että sairaala pystyy pyynnöstä selvittämään kenelle mikäkin koodi kuuluu, ja sen perusteella tekemään selvityksen onko merkintö aiheellinen vai rikollinen. Ja jos on kyse rikollisesta toiminnasta, vasta sitten aletaan nimeämään niitä rikollisia.

Nykyään ei voi missään olla töissä ilman että pitäisi kaikki yhteystiedot olla salaisia kun avohoitopotilaita tuntuu olevan joka kulmassa. Itse lähdin kokonaan pois, koska olen myös harvinaisen niminen ihminen enkä jaksanut enää jatkuvaa pelkoa stalkkereista tällaisten takia. Tuo edellä kerrottu tapaus ei nimittäin ole lainkaan ainokainen vainoaja-case joka on tullut vastaan noissa hommissa.

Tjaa, kun itse työskentelin terveyskeskuksessa vuosituhannen vaihteessa, niin jokaisella työntekijällä oli henkilökohtaiset tunnukset joita käyttivät ja tietoihin tallentui siten kyllä ihan henkilökohtainen käynti. Luulisin, ettei tämä mihinkään ole poistunut.

Vierailija
66/130 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa. Se on virkarikos ja syy purkaa myös väliaikainen työsuhde. Pitäisi olla päivänselvää, että et saa kertoa, edes siellä pienellä paikkakunnalla.

Vierailija
67/130 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se ole ihan yleinen tapa suloisessa Suomessamme. Isäni kuoli aikoinaan sairaalassa aamuvarhaisella ja ennen puolta päivää kaverini, jonka vaimo oli lääkärinä toisessa yksikössä ko. sairaalassa, soitti ja esitti surun valittelunsa.

Vierailija
68/130 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tietenkään saa. Haloo.

Vierailija
69/130 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milläs todistat hehehe😁

Tjaa, kun itse työskentelin terveyskeskuksessa vuosituhannen vaihteessa, niin jokaisella työntekijällä oli henkilökohtaiset tunnukset joita käyttivät ja tietoihin tallentui siten kyllä ihan henkilökohtainen käynti. Luulisin, ettei tämä mihinkään ole poistunut.

Näin on edelleen, lokitiedot jäävät talteen. Ja edelleen asiakas voi pyytää terveydenhuollosta selvityksen, kuka/ketkä ovat hänen tietojaan katsoneet.

Vierailija
70/130 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli maksa-arvot koholla ja TT-lääkäri halusi alkoholin takia alkaa jonkun minkälie seurantaohjelman. Sanoin, että käytän alkoholia tosi vähän, en osallistu mihinkään keskustelu- tms. sessioihin, mutta arvoista olen kyllä huolissani. En saanut mitään jatkotutkimuksia, vaan uhkasi, että kertoo työnantajalle, että olen yhteistyökyvytön ja että siitä on sitten seurauksia. 

Menin muualle lääkäriin ja todettiin todellakin ihan muuta vaivaa, kerroin tästä itse työnantajalle. 

Mutta jäin iäksi miettimään, että onko tuollainen muka mahdollista, että olisi voinut työnantajalle kertoa?

Jos tuo on tapahtunut osana työnantajan pyytämää työkykyarviota, niin lääkäri saa sanoa työnantajalle, että et ollut yhteistyöhaluinen ja prosessia ei voitu siksi suorittaa loppuun. Mutta jos hakeuduit muuten itse työterveyteen niin eivät saa kertoa työnantajalle edes että kävitkö työterveydessä vai et.

Vierailija
71/130 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se ole ihan yleinen tapa suloisessa Suomessamme. Isäni kuoli aikoinaan sairaalassa aamuvarhaisella ja ennen puolta päivää kaverini, jonka vaimo oli lääkärinä toisessa yksikössä ko. sairaalassa, soitti ja esitti surun valittelunsa.

Törkeetä.

Vierailija
72/130 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa kertoa ja usein teen niin esim tuttaville.

Miksi?

Vierailija
73/130 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milläs todistat hehehe😁

Asia on hyvin yksinkertainen. Joka ei hoitoon osallistu niin silloin on tehnyt rikoksen katselemalla toisten tietoja.

Laskuttaja varmasti voidaan osoittaa että asianmukaisesti on käyttäytynyt mutta laskuttajallahan ei ole mitään asiaa terveystietoihin.

Eipä niissä lokitiedoissa näy muuta kuin että laskuttaja on käynyt potilaan tiedoissa päivänä x ja kellonaikana y. Tuo päivä ja kellonaika täsmää laskun tekoon. Mutta potilas EI noiden lokitietojen perusteella tiedä mitä tämä henkilö on siellä tehnyt, tietää vain hänen käyneen tiedoissa. Kas kun ne potilaan tiedot (nimi, hetu, osoite, yksikkö missä käynyt ja käyntityyppi) täytyy olla laskutusohjelmassa jotta oikeanlaisen laskun saa oikealle ihmiselle tehtyä.

Vierailija
74/130 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näen jonkun menevän psykiatrin ovesta sisään. En ole mitenkään velvollinen pitämään asiaa salassa.

Kysymykseni ei koske tuota ollenkaan. Vaan että saako se psykiatri itse kertoa vaikka kotona, että Seppo kävi muuten tänään vastaanotolla. Ap

Ei saa ja miksi kukaan muutenkaan haluaisi kertoa tuollaisia asioita perheenjäsenilleen?

Vierailija
75/130 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai saa käynnin kertoa.

Kenelle ja miksi?

Vierailija
76/130 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mahdollista. Lääkärillä ei ole viran puolesta oikeutta kertoa sinusta mitään tietoja työnantajalle, ennen kuin esim. maksasairauden syy on todella todettu alkoholista johtuvaksi. Sitten voi kerto vain sinun suostumuksellasi, jos on tarvetta aloittaa jokin hoitojakso ja se vaikuttaa työn tekemiseen. Asiat on hoidettava yhteistyössä, ei selän takana. Lakipyjkölöt suojaa yksityisyyttä!

Vierailija
77/130 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään

Nä näin nyt kävi, että yksi tuttuni joka on hoitaja kertoi, että hoito yhtä toista tuttuani (ei yhteinen tuttumme). Mitä minun pitäisi tehdä? Ei tuntunut oikealta tuo. Vaikka ei kertonutkaan hänen terveysasioita yhtään. Ap

Olisin yhteydessä henkilöön, josta kertoi asian.

Vierailija
78/130 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tuo on tapahtunut osana työnantajan pyytämää työkykyarviota, niin lääkäri saa sanoa työnantajalle, että et ollut yhteistyöhaluinen ja prosessia ei voitu siksi suorittaa loppuun. Mutta jos hakeuduit muuten itse työterveyteen niin eivät saa kertoa työnantajalle edes että kävitkö työterveydessä vai et.

Joo mun tapauksessa oli kysymyksessä vuosiaikatarkastus, eli täytin 40 niin tehtiin. Käsittääkseni tosin koko juttu oli vapaaehtoinen, eli ei alun perin olisi ollut pakko mennä tai ei kai sitä mitenkään siis tarkkailtu, että kuka menee, monet laiskuttaan jättikin väliin (tai muista syistä, mutta tuon jokunen ilmoitti).

Mun kohdalla itselle jäi närppimään tietty se, että varsinaista vaivaa ei lainkaan selvitelty, tehtiin vain arvojem perusteella arvio ja annettiin toimintaohjelma. Olisin kai mä voinut käydä siellä juttelemassakin, mutta tuskin mua oltaisiin niissä jutteluissakaan sitten uskottu, kun olisin sanonut, että alkoholia käytän max. 3-4 kertaa vuodessa.

Että outo oli prosessi näin maailikon silmään.

Vierailija
79/130 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mun tapauksessa oli kysymyksessä vuosiaikatarkastus, eli täytin 40 niin tehtiin. Käsittääkseni tosin koko juttu oli vapaaehtoinen, eli ei alun perin olisi ollut pakko mennä tai ei kai sitä mitenkään siis tarkkailtu, että kuka menee, monet laiskuttaan jättikin väliin (tai muista syistä, mutta tuon jokunen ilmoitti).

Mun kohdalla itselle jäi närppimään tietty se, että varsinaista vaivaa ei lainkaan selvitelty, tehtiin vain arvojem perusteella arvio ja annettiin toimintaohjelma. Olisin kai mä voinut käydä siellä juttelemassakin, mutta tuskin mua oltaisiin niissä jutteluissakaan sitten uskottu, kun olisin sanonut, että alkoholia käytän max. 3-4 kertaa vuodessa.

Että outo oli prosessi näin maailikon silmään.

Vapaaehtoisia nuo ikätarkastukset on. Pakollisia on vain työnantajan määräämä työkykyarvio ja tietyissä töissä olevat altisteisiin (esim. asbesti tms) liittyvät tarkastukset.

Vierailija
80/130 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei sitä kai ihan virallisten säännösten mukaan saisi kertoa mutta kyllä minä kerron ja puhun paljon potilaista. Tai no, meillä heitä kutsutaan asiakkaiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi