Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako terveydenhuollon ihminen kertoa muille kuka hänellä oli potilaana?

Vierailija
06.08.2023 |

Jos ei kerro miksi oli potilaana tai muutenkaan paljasta terveystietoja? Eli jos esim äitini on sairaalassa hoitaja ja mieheni veli menee päivystykseen, niin saako äitini kertoa, että hän hoiti siellä mieheni veljeä? Tai jos kaverini on lääkäri ja äitini menee sattumalta tämän kaverini vastaanotolle (eivät tunne toisiaan) niin saako kaverini kertoa minulle, että äitisi muuten kävi vastaanotolla eilen?

Kommentit (130)

Vierailija
21/130 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näen jonkun menevän psykiatrin ovesta sisään. En ole mitenkään velvollinen pitämään asiaa salassa.

Työsuhteessa olet velvollinen pitämään se salassa.

Vierailija
22/130 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuleeko joku alalla oleva oikeasti että on luvallista kertoa?! Ei voi olla totta! Tuohan on ihan perusasia! Tietenkään ei saa kertoa nimeltä, tai millään muulla tavalla tunnistettavasti kuka on hoidossa! Jokainen päättää ihan itse kenelle kertoo omasta hoidostaan, vai kertooko kenellekään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/130 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näen jonkun menevän psykiatrin ovesta sisään. En ole mitenkään velvollinen pitämään asiaa salassa.

Kysymykseni ei koske tuota ollenkaan. Vaan että saako se psykiatri itse kertoa vaikka kotona, että Seppo kävi muuten tänään vastaanotolla. Ap

Vierailija
24/130 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa. Jotain yleistä kuten "tänään oli paljon vanhuksia päivystyksessä" voi sanoa mutta ei esim "se Pertti kukkakaupasta oli tänään päivystyksessä".

Vierailija
25/130 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään

Nä näin nyt kävi, että yksi tuttuni joka on hoitaja kertoi, että hoito yhtä toista tuttuani (ei yhteinen tuttumme). Mitä minun pitäisi tehdä? Ei tuntunut oikealta tuo. Vaikka ei kertonutkaan hänen terveysasioita yhtään. Ap

Kerro sille tuttavallesi tapahtuneesta, hän voi tehdä valituksen ko hoitajasta vaitiolovelvollisuuden rikkomisesta. Vakava virhe, sanomista tulee kyllä!

Vierailija
26/130 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut lääkäriaseman respassa töissä ja kyllä olen kertonut kavereille keitä esim julkkiksia olen nähnyt.

Vierailija
27/130 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa, tuttava sai tuomion kun kertoi toiselle tutulleni nähneensä minut lääkärin vastaanotolla, kertoja oli siis siellä töissä. Sai myös lopputilin.

Vierailija
28/130 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai saa käynnin kertoa.

Vierailija
29/130 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enoni vaimo kertoi lapsilleen juuri noita asioita, kuulin lapsilta ja ilmoitin heti työnantajalleen. Kertoja otettiin vakavaan puhutteluun ja ei saanut jatkoa työlleen kun määräaikaisuus päättyi. Henkilö on ollut työttömänä siitä lähtien, eli kukan ei luota.

Vierailija
30/130 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama kuin joku käy vaikka ravintolassa vetämässä kännit, sen saa kertoa. Kuten myös lääkärissä käynnin.

Baarissa kännit ei ole yksityisyyden suojassa tarkoitettua suojaa, kuten terveyteen liittyvät asiat.

Kaikilla niillä, jotka eivät hoitoon osallistu ei ole oikeutta kertoa hoitoon saapumisesta tai hoidosta mitään. Se rangaistava teko.

Vierailija
31/130 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai saa käynnin kertoa.

Miten niin tottakai?

Laki kyllä kieltää kertomasta.

Vierailija
32/130 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saa, tuttava sai tuomion kun kertoi toiselle tutulleni nähneensä minut lääkärin vastaanotolla, kertoja oli siis siellä töissä. Sai myös lopputilin.

Paskapuhetta. Jos se olisi rike, mitä se ei ole, ei siitä saisi lopputiliä, sillä ensin on usea määrä huomautuksia ja senkin jälkeen on todella kova irtisanomissuoja. Onneksi Suomessa vielä on.

Vierailija
33/130 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut lääkäriaseman respassa töissä ja kyllä olen kertonut kavereille keitä esim julkkiksia olen nähnyt.

Toivottavasti saat potkut.

Vierailija
34/130 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matti ja Minna jonottavat eri puolilla aulaa Pirjo-syöpälääkärille. Matti ja Minna saa kertoa koko kylälle, että Matti muuten kävi syöpälääkärillä tai Minnalla muuten varmaan on syöpä kun oli syöpälääkärillä. Mutta Purjo ei saa kertoa kenellekään edes nähneensä Mattia tai Minnaa lääkärikeskuksessa.

Vierailija
35/130 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salassapitovelvollisuuden rikkominen vaarantaen yksityisyyden suojan on rikos. Terveyteen liittyvät kaikki asiat ovat salassapidettäviä. Näitä tietoja, kuten käyntejä saa luovuttaa ainoastaan hoitavalle taholle tai poliisille, jos se äärimmäisen tärkeää (väkivalta tai sen uhka).

Vierailija
36/130 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paskapuhetta. Jos se olisi rike, mitä se ei ole, ei siitä saisi lopputiliä, sillä ensin on usea määrä huomautuksia ja senkin jälkeen on todella kova irtisanomissuoja. Onneksi Suomessa vielä on.

Tämä. Suomessa työntekijää ei noin vaan irtisanota.

Vierailija
37/130 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet sitten toiminut väärin. Mikä koulutus sinulla on? Käsittämätöntä, ettei näin perusasiat ole ihan selviä jokaiselle tällaisissa paikoissa työskenteleville, ammattiryhmään katsomatta! Sehän on jokaisen henkilökohtainen asia haluaako kenenkään tietävän. Tuollaisesta lavertelusta voi tulla sanktioita, ja ainakin toistuessaan se on peruste irtisanomiselle.

Vierailija
38/130 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhuollon ammattihenkilö ei saa kertoa yhtään mitään potilaasta kenellekään ilman potilaan lupaa. Ei siis edes lähisukulaiselle saa kertoa jos sukulainen on sairaalassa, jos potilas ei ole tuohon kertomiseen erikseen lupaa antanut. Perusoletus siis on ettei mitään saa kertoa kenellekään.

Vierailija
39/130 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehuskelee täällä terapiakäynneillänne ja miten ne muka on luonnollisia ja sitten ei kukaan saisi tietää😆🤣

Vierailija
40/130 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko suurin osa vastaajista trolleja vai miten joku luulee, että terveystietoja saa levitellä noin vain?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän