Huomenna edessä pitkä bussimatka ja runsaat kuukautiset...
Menkat alkoivatkin jo. Ne ovat minulla todella runsaat. Huomenna tiedossa monta tuntia bussissa istumista. Vinkkejä?
Pari pysähdystä matkan varrekla on ja bussissa minikokoinen vessa.
Kommentit (101)
Ota mukaan varavaatteita,esim toiset samanväriset housut. Kukaan ei huomaa,että kävit vaihtamassa likaantuneet. Tsemppiä! Joskus mielikuvitus tekee tepposet ja tuntuu,että nyt alkaa valua kunnolla ja mitään ei tapahdukaan. Näin tapahtuu joskus kaupan kassajonossa,ei kiva kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Hapansilakkaa ruotsista niin pimpsakin tuoksuu hyvältä :D
Ehe ehe. Muista sinä vaan pestä myös sieltä esinahan alta töhnäpippelisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi taas tällainen aloitus...yök.ja sitten näihin vaan vastaillaan.
Menkat on ihan samaa verta, mitä tulee vaikka nenästä tai sormesta. Miksi se ei ällötä mutta menkat on jotain niin yökyök? Menkoissa ei ole mitään yökkäilyn aihetta, ne kertovat että nainen on terve ja valmis lisääntymään (mikä sekin on täysin normaalia). Googleta menkkahäpeä ja mieti, miten se vaikeuttaa lukemattomien naisten elämää. Ja sen jälkeen ymmärrä, miten väärin tuo lähettämäsi yök-viesti oli.
Olen muuten samaa mieltä kanssasi mutta menkkaveri ei ole "sama" veri mikä tulee esim nenäverenvuodon tai viiltohaavan kautta.
Menkkaveri koostuu myös kohdun limakalvosta, sen takia naisella onkin menkat ( limakalvon pois valuminen kerran kuussa).
Vierailija kirjoitti:
Ota istuinalusta (vaikka taiteltu pyyhe) ja varahousut mukaan.
Joo ja ehdottomastimustat housut jalkaan.
En pääse työssäni välttämättä vessaan kovin usein, ja menkkojen aikana ihan pelastus on ollut kuukautispikkarit. Ensin tavalliset alushousut ja side niihin, ja päälle sitten kuukautispikkarit. Varmuuden vuoksi vain mustat housut tai musta hame päälle. Ei ole tullut mitään läpivuotoja, kuukautispikkarit nappaavat mahdollisesti siteestä ylitulevan vuodon. Aivan paras keksintö ne.
Minulla oli sama ongelma joku kuukausi sitten. Kun kuukautiset olivat muuttuneet runsaiksi jo aiemmin, ymmärsin pelätä pahinta. Ajattelin ensin, että laitan kaksi yösidettä peräkkäin (päällekkäinhän niitä on turha laittaa, koska ne ovat muovitettuja, joten ei niistä vuoto mene läpi, ohivuotoja voi kyllä tulla), sitten bussin penkille muovikassi suojaamaan istuinta, muovikassin päälle froteepyyhe ja jalkaa mustat paksut farkut sekä kuukautishousut. Sitten ajattelin miten naurettavaa kaikki tuo on ja päätin ihan huvikseni kokeilla mitä lääkäri sanoo. Kaikki negatiiviset kokemukset naisilta tällä palstalla soivat päässäni ja ymmärsin, että kuukautisongelmaani ei ehkä oteta tarpeeksi vakavasti ja valmistauduin pahimpaan. Hoitsu kyseli todella yksityiskohtaisesti kuukautisistani ja sitten sanoi, että käy konsultoimassa lääkäriä, että jäätkö odottelemaan linjalle. Hoitajan tullessa takaisin, oli yllätys suuri, kun kertoi, että asia hoidettu: lääkäri oli määrännyt verikokeita ja lisäksi Caprilon-reseptin, joka yleensä vähentää vuotoa tehokkaasti. Ensin piti käydä verikokeissa. Siis noin helposti tuli ensimmäinen lääkekokeilu runsaisiin kuukautisiin. En tiedä vaikuttiko matkan lähesiyys vai oltiinko siellä vastaanotolla kovin kiireisiä, mutta olipa helpostus silti, että ei tarvinnut vääntää mitään ja että uskottiin.
Ehdin juuri käydä niissä verikokeissa ja ostaa lääkkeet, sillä kuukautiset tietenkin sitten alkoivat juuri päivää ennen bussimatkaa, jotta varmasti olisi bussissa sitten se pahin vuotopäivä (kohtalon ironiaa). Oli jotenkin helppo olo bussissa, kun en koko ajan huomannut, että valuuvaluuvaluuvaluuvaluulorisee. Tamponia en minäkään bussissa voisi vaihtaa ilman, että ovi olisi auki, puhumattakaan kuukupista, joten käytin sidettä ja kerran kävin vaihtamassa. Olisin pärjännyt sillä yhdelläkin yösiteella koko 4,5 tuntisen matkan, kun ennen tuota lääkettä piti vaihtaa tunnin välein ...
lääke auttoi minulla juuri sen verran, että saatoin jatkaa elämääni myös kuukautisten aikana. vuoto oli kuitenkin sen verran runsasta vielä (verikokeiden perusteella, rauta-arvot aika alhaalla), että lopulta lääkäri suositteli hormonikierukkaa ja sitä ollaan nyt seuraavaksi ottamassa. Capriloniannostusta olisi voinut vielä lisätäkin, mutta tässä asiassa voitti kyllä sitten oma mukavuudenhaluni.
kerron tämän siis ihan kaikille runsaista kuukautisista kärsiville, että rohkeasti yhteyttä lääkäriin (siitäkin huolimatta, että tällä palstalla monesti ihan toisenlaiset kokemukset kuuluu). Ei kenenkään tarvitse elää elämäänsä kuukautistensa ehdoilla ja lääkkeitä on tarjolla runsaisiin kuukautisiin ja monet naiset saavat jonkun avun jostain hoidosta runsaisiin vuotoihin.
Onneksi tuo aika on ohi. Mullakin oli runsaat menkat. Nyt on niin helpottavaa kun ei tarvi ostaa Alwaystä.Tv. mummeli.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi ibuprofeeni. Kyllä, vähentää todella vuotoa. Aloita jo nyt. Kuulin joskus radiossa särkylääkkeiden vaikutuksesta. En meinannut uskoa, mutta kokeilin. Toimii.
Tämä toimii. Mikäli ei ole terveydellisiä estettä syödä vähintään 600sta Buranaa 1 kpl 8 tunnin välein niin nyt se kannattaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Kun olet selvinnyt tuosta bussimatkasta, niin hae apua vuotoosi gyneltä. Ei ole normaalia sinnitellä noin rajun vuodon kanssa. Ferritiiniarvotkin varmaan aivan pohjamudissa sulla? Itselläni kuukautiset loppuivat kokonaan minipillerien avulla (tiedän, etteivät lopu kaikilla).
Tsemppiä matkaan, toivottavasti kaikki menee hyvin!
Ei kaikki voi käytätä hormonihoitoja, ikävä kyllä. Eikä ferritiini arvoja koskaan oteta tosissaan esim kunnallisella. Mulla on ollut varmaan 10 vuotta se 8, mutta hemoglobiiini normaalia. Lääkäreiden mukaan olan ihan terve ja ei tarvitse tehdä mitään. Endometrioosi mulla kyllä löydettiin joka kai aiheuttaa menkkojen runsaiden.
Itse laitaisin jotkut tosi löysät mustat housut tai hameen ja pitkän neuletakin päälle. Mukaan myös varahousut ja ehkä pyyhe tai joku pieni huopa minkä päälle voi istua. Istuu bussin perälle jos pääsee, siellä ei kukaan huomaa jos sattuis pieni vahinko. Jossain busseissa on vessa. Kkun lähdet kotoa niin laitat sllaisen vauvan vaipan housuihin. Tai sitten joku turbo side x 3. Heti kun pääset vessaan niin vaihtamaan. Useinhan se veri ei lähde valumaan kun istuu, mutta sitten kun nousee ylös niin kaikki valahtaa pöksyihin. Joten olisi hyvä jos pääset vaikka vessaan kesken bussimatkan.
Jos on tosi pitkä matka eikä mikään todella tärkeä meno... Niin peruisin. Runsaista menkoista kärsivänä ne 2 ekaa päivää on ihan kamalat...
Vierailija kirjoitti:
Ibuprofeenia suosittelen minäkin. Vuorokaudessa 3x400mg ekoina vuotopäivinä. Tällä sain megamenkat kuriin, kun ennen toinen vuotopäivä oli yleensä ollut hirveä. Parhaiten auttaa, jos tietää jo etukäteen, minä päivänä vuoto alkaa ja voi aloittaa tropin ottamisen jo pari päivää ennen sitä.
Gynen ohje 3x600 Burana pahimpina päivinä.
Vierailija kirjoitti:
Maxi tamponi ja kunnon side.
Mulla oli aikoinaan niin runsaat kuukautiset, että en pystynyt edes laittamaan tamponia.
On tämä naisen elämä kyllä ihan kamalaa :( Tällaisissa "hätätapauksissa" ehdottomasti kannattaa syödä ibuprofeeniakin (Burana). Kirjoitinkin tästä juuri johonkin ketjuun, että itselläni tuolla jatkuvalla buranan syömisellä oli kyllä karut seuraukset. Nykyisin tulen siitä aivan hirvittävän kipeäksi 2-3 vrk lääkkeen ottamisen jälkeen, jotain se on tehnyt elimistölleni :( Söin sitä aikanaan tosi paljon, koska menkat kestivät pitkään ja olivat kamalat. Kyse ei siis ollut mistään satunnaisesta käytöstä vaan neljäsosa ajasta. Mieheni on lääkäri ja hän on tuota kauhistellut: nykyisin ei todellakaan suositella tulehduskipulääkkeitä kovin kevein perustein. Niihin kuolee vuosittain Suomessakin ihan mojova määrä ihmisiä. Siis ihan satunnaisessa käytössä (kuten nyt ap:lla) ymmärrän hyvin, mutta ehdottomasti suosittelen käyntiä hyvällä gynellä. Arvauskeskuksessa saa mitä saa, mutta esim. itselläni oikeasti hyvä gyne sai migreenini lähes lakkaamaan, koska käsitti millaiset pillerit juuri minulle sopivat. Olen ikuisesti kiitollinen. Samalla tavalla voisi keksiä ratkaisun ap:n vuoto-ongelmaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuukuppi. <3
En laittaisi bussimatkalle, koska tyhjennys kesken matkaa olisi niin hankalaa. Niukempina päivinä esim. päiväretkeilyssä on kyllä tosi hyvä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi taas tällainen aloitus...yök.ja sitten näihin vaan vastaillaan.
Menkat on ihan samaa verta, mitä tulee vaikka nenästä tai sormesta. Miksi se ei ällötä mutta menkat on jotain niin yökyök? Menkoissa ei ole mitään yökkäilyn aihetta, ne kertovat että nainen on terve ja valmis lisääntymään (mikä sekin on täysin normaalia). Googleta menkkahäpeä ja mieti, miten se vaikeuttaa lukemattomien naisten elämää. Ja sen jälkeen ymmärrä, miten väärin tuo lähettämäsi yök-viesti oli.
Olen muuten samaa mieltä kanssasi mutta menkkaveri ei ole "sama" veri mikä tulee esim nenäverenvuodon tai viiltohaavan kautta.
Menkkaveri koostuu myös kohdun limakalvosta, sen takia naisella onkin menkat ( limakalvon pois valuminen kerran kuussa).
ja myös muusta nesteestä. Se kaikki punainen vuto ei tosiaankaan ole pelkästään verta tai verta ja limakalvoa, vaan siinä on muutakin nestettä mukana. Siksi puhutaan kuukautisvuodosta
Pelkkä provo. Ne joilla oikeasti on ongelmallisen runsaat kuukautiset osaavat ennakoida potentiaalisen katastrofin eivätkä kirjoittele täällä.
Rohkeasti vaan ota mukaan pyyhe ja istu sen päällä. Ja tietysti kunnon tamponi ja iso side tai jopa kaksi isoa sidettä.