Lue keskustelun säännöt.
Huomenna edessä pitkä bussimatka ja runsaat kuukautiset...
06.08.2023 |
Menkat alkoivatkin jo. Ne ovat minulla todella runsaat. Huomenna tiedossa monta tuntia bussissa istumista. Vinkkejä?
Pari pysähdystä matkan varrekla on ja bussissa minikokoinen vessa.
Kommentit (101)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
löysin aikoinaan niin hyvän gynen näissä vuotoasioissa... alkoi ahdistaa, kun terveydenhoitaja ihan pokkana ehdotti minulle, että alkaisin käyttää vaippoja kuukautisten aikaan, että niin moni muukin käyttää ja että ei heillä lääkäriaikaa saa kuukautisvuodontakia, että pitää olla sitten jo hemoglobiiniarvot alhaalla ja sinulla ei ollut tarpeeksi, vain 117, eli ei vuotosi runsasta ole.
jotenkin järkytyin jo siitä ajatuksesta, että kulkisin vaipat päällä tuolla ihmisten ilmoilla. Tai että pitäisi alkaa sen vuoksi käyttä hametta. Ja että miten ne vaipat kahisee liikkuessa. (ei mitään paheksuntaa teitä kohtaan, jotka vaipat koette hyväksi keinoksi suojautua runsaiden kuukautisten vuoksi, nämä on näitä henkilökohtaisia "envoisiikinä" neuroosejani)
Menin yksityiselle gynelle, jonka tiedoissa luki mm. että hoitaa runsaisista kuukautisista kärsiviä. Menin sinne ja kerroin minulle tarjotusta avusta. gynekologi sanoi, että ei yhdenkään naisen pitäisi joutua vaipoissa kulkemaan ennenkuin vuodehoitopotilaana, ja silloinkin vain viimeisestä pakosta. Se altistaa jo itsessään tulehduksille. Hän vakuutti, että varmasti löytyy joku keino, jolla vuotoja saadaan niukemmiksi ja varoitti, että aikaa se voi viedä. Sanoi veriarvoistani, että käsittämätöntä ettei noin alhaisesta hb:stä tullut mitään lisätukitmuksia, vaikka se oli juuri ja juuri viitearvoissa, niin kuulemma kuitenkin epäilyksen olisi pitänyt herätä, jos potilas sanoo, että on runsaat kuukautiset ja hb on ala-arvoilla. Heti alkuun sain Caprilon reseptin, joka vähensikin vuotoja mukavasti. Gyne sitten kirjoitti vielä lähetteen naistentautien polille, jotta voitaisiin sulkea pois mahdolliset elimielliset syyt ja miettiä parasta hoitoa tilanteeseeni, kohdustani kun löytyi pari hyvänlaatuista kasvainta ja niitä pitäisi seurata ehkä jatkossa ja kuitenkin jossain vaiheessa tulisi joku kirurginen hoito, joten olisi viisasta, jos kävisin siellä jo tuossa vaiheessa. Naistentautien polilla gyne sitten vielä asensi hormonikierukan kokeiluun. Oli helppoa ottaa se kokeiltavaksi, kun ei joutunut sitä itse maksamaan. enne polilla käyntiä piti käydä sitten lisäverikokeissa.
julkisellakin siis saa hyvää hoitoa, mutta joskus voi tulla noita terveydenhoitajia, jotka ei ihan tosissaan ota naista, joka valittaa runsaista kuukautisista. Tietenkin hekin noudattavat vain saamiaan ohjeistuksia, mutta jokaisen kannattaa muistaa että runsaista vuodoista ei kannata kärsiä ennenkuin kaikki kivet on käännetty ja hoidot kokeiltu. Ei tule yhteiskunnallekaan halvaksi, jos nainen on kerran kuukaudessa pari päivää kuukautisvapailla.
Toistaiseksi näillä mennään ja tarkastus vuosittain, jossa tilannetta seurataan