Miten mulle käy?
5.8 (eilen) lopetin kaikki lääkkeet (Olanzapin 5mg ja Opamox 15mg).
Nyt pelottaa, että monenkohan päivän kuluttua nukahdan ilman lääkkeitä (valvoin jo viime yön). Voiko siinä mennä yli 10 päivää. Joskus jostain luin, että jollain olisi mennyt 3 vk:kin.🙃.
Onko AV:lla kokemusta tai tietoa?
Kommentit (191)
Se on täysin yksilöllistä.
Unettomuuden syy vaikuttaa unensaantiin. Oliko lääkkeet unettomuuden hoitoon? Vai ahdistuneisuuden hoitoon? Jos ne eivät olleet unettomuuden hoitoon ja se ei siis ollut ongelmasi, vaan nyt on vain vieroitusoireiden aiheuttama unettomuus, niin unensaanti voi parantua viikossa tai kahdessa. Jos unettomuus on ollut ongelma ilmankin vieroitusoireita, niin se ei ehkä parane nopeasti. Saattaa vaikeutua.
Oletko lopettanut lääkkeet asteittain vähentäen? Jos olet, niin se on parempi ahdistuksen ja unen kannalta.
Joka tapauksessa hermostosi on nyt sekaisin, kun se totuttelee uuteen tilaan. Ole siis kärsivällinen ja anna itsellesi lupa voida vähän huonosti nyt, tietäen, että olo paranee, kun elimistö tottuu uuteen.
Kannattaa kiinnittää huomiota unihygieniaan, eli kaiken rauhoittaminen illalla, puhtaat lakanat mihin on miellyttävä mennä, unensaantia helpottava iltapala (pari tuntia ennen jotain tryptofaania ja nopeita hiilihydraatteja sisältävää, mutta tarpeeksi kevyttä kuitenkin), sopivasti liikkumista ja ulkona oloa valoisaan aikaan, huolien kirjoittaminen paperille talteen ja päättäminen, että jatkaa niiden ajattelua tarvittaessa vasta seuraavana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menet psykoosiin.
Tuota minä juuri pelkään, mutta kai Olantsapiinistä ja Opamoksista vieroittautumisessa on mahdollista onnistus.😭.
Luin vaan jostain, että joku oli valvonut kolme viikkoa.
Sinulle löytyy aivan samoin kirjoittava ketjusta: "Tarvin tukea". Voithan kysellä/vaihtaa ajatuksia hänen kanssaan. Teillä on paljon yhteistä, samat hymiötkin.
Kaksi neuvoa ap; lakkaa tekemästä kärpäsestä härkänen, ja lakkaa nostamasta itseäsi jalustalle vaikeutesi ja outoutesi kanssa. Et ole sen kummallisempi kuin kukaan meistä.
Näistä kahdesta ajatusmallista kun pääset eroon, nukahtaminen helpottuu huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä on sellainen olo, etten nuku ollenkaan ilman lääkkeitä. 😭.
Et nukukaan, kunnes elimistö tottuu uuteen tilanteeseen.
Kuinka nopeasti elimistö tottuu sen verran uuteen tilanteeseen, että saan edes kerran pari viikossa nukuttua? Voinko valvoa kolmekin viikkoa?
Kysyn siksi, etten luovuta liian ajoissa. Osaisin varautua, mitä tuleman pitää.
Psykoosi tuossa on ensimmäinen mahdollisuus, nukkumattomuus vie hyvin nopeasti.
Kuinka monta päivää voin valvoa nukkumatta? Joku oli valvonut 8-10 päivää ennen kuin nukahti ensimmäisen kerran lääkkeen lopetuksen jälkeen.
En haluaisi luovuttaa liian aikaisin.
Emme me täällä tiedä, kuinka monta päivää voit valvoa nukkumatta.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu toivottomalta. 😭. Olenko mä se toivoton tapaus, jonka kohdalla vain levitellään käsiä. Olenko matkalla kohti henk. koht. helvettiä.
Montako vuorokautta olet nyt tällä hetkellä ollut nukkumatta?
Vierailija kirjoitti:
Unettomuuden syy vaikuttaa unensaantiin. Oliko lääkkeet unettomuuden hoitoon? Vai ahdistuneisuuden hoitoon? Jos ne eivät olleet unettomuuden hoitoon ja se ei siis ollut ongelmasi, vaan nyt on vain vieroitusoireiden aiheuttama unettomuus, niin unensaanti voi parantua viikossa tai kahdessa. Jos unettomuus on ollut ongelma ilmankin vieroitusoireita, niin se ei ehkä parane nopeasti. Saattaa vaikeutua.
Oletko lopettanut lääkkeet asteittain vähentäen? Jos olet, niin se on parempi ahdistuksen ja unen kannalta.Joka tapauksessa hermostosi on nyt sekaisin, kun se totuttelee uuteen tilaan. Ole siis kärsivällinen ja anna itsellesi lupa voida vähän huonosti nyt, tietäen, että olo paranee, kun elimistö tottuu uuteen.
Kannattaa kiinnittää huomiota unihygieniaan, eli kaiken rauhoittaminen illalla, puhtaat lakanat mihin on miellyttävä mennä, unensaantia helpottava iltapala (pari tuntia ennen jotain tryptofaania ja nopeita hiilihydraatteja sisältävää, mutta tarpeeksi kevyttä kuitenkin), sopivasti liikkumista ja ulkona oloa valoisaan aikaan, huolien kirjoittaminen paperille talteen ja päättäminen, että jatkaa niiden ajattelua tarvittaessa vasta seuraavana päivänä.
Lääkkeet olivat unettomuuden hoitoon (nukuin 2-3 h vuorokaudessa). Mulla on siis sekä unettomuus että vieroitusoireet. Olen lopettanut asteittain vähentäen. En saanut ollenkaan nukuttua 5.8, ja tänään tuntuu samalta. Kuinkakohan monen päivän kuluttua edes torkahdan ilman lääkkeitä? Mun tilanne vaikuttaa toivottomalta.
Kiitän vinkeistä. Suurinta osaa niistä olenkin jo kokeillut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu toivottomalta. 😭. Olenko mä se toivoton tapaus, jonka kohdalla vain levitellään käsiä. Olenko matkalla kohti henk. koht. helvettiä.
2 vrk, mua ihmetyttää, miksi mua ei edes väsytä yhtään.😞.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi neuvoa ap; lakkaa tekemästä kärpäsestä härkänen, ja lakkaa nostamasta itseäsi jalustalle vaikeutesi ja outoutesi kanssa. Et ole sen kummallisempi kuin kukaan meistä.
Näistä kahdesta ajatusmallista kun pääset eroon, nukahtaminen helpottuu huomattavasti.
En yritä nostaa itseäni jalustalle, pelkään vaan, että olen tuhoutunut lopullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mä taidan olla niin omituinen tapaus, ettei kukaan oikein ymmärrä, mitä mä tarkoitan. Se ahdistaa ja pelottaa. Taidan olla sellainen hankala tapaus, jota ei osata auttaa. 😭.
Eipä täällä taida asiasta tietäviä lääkäreitä olla paikalla. Mallikkona olen aivan varma, ettet ole ongelmiesi kanssa ollenkaan ainutlaatuinen. Kai siellä psykan polilla nyt sentään joku jotain tajuaa?
Miten sä lopetit kaiken kuin seinään?
En lukenut ketjua pidemmälle, mutta yleensä bentsot lopetetaan asteittain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko lopettanut lääkkeet asteittain vähentäen? Jos olet, niin se on parempi ahdistuksen ja unen kannalta.Joka tapauksessa hermostosi on nyt sekaisin, kun se totuttelee uuteen tilaan. Ole siis kärsivällinen ja anna itsellesi lupa voida vähän huonosti nyt, tietäen, että olo paranee, kun elimistö tottuu uuteen.
Lääkkeet olivat unettomuuden hoitoon (nukuin 2-3 h vuorokaudessa). Mulla on siis sekä unettomuus että vieroitusoireet. Olen lopettanut asteittain vähentäen. En saanut ollenkaan nukuttua 5.8, ja tänään tuntuu samalta. Kuinkakohan monen päivän kuluttua edes torkahdan ilman lääkkeitä? Mun tilanne vaikuttaa toivottomalta.
Kiitän vinkeistä. Suurinta osaa niistä olenkin jo kokeillut.
Voisitko koittaa väsyttää itsesi fyysisesti?
Menisit vaikka metsään juoksemaan ja kävelemään, niin, että hengästyt vähän?
Tai mene vain aamulla ulos ja vietä koko päivä ulkona, käy kaupassa, kirjastossa, uimassa tai vain ulkona kävelemässä ja istumassa puiston penkillä? Palaat takaisin, syöt ja käyt suihkussa ja menet nukkumaan?
Tämä ei ole mikään täysin varma keino, mutta on kokeilemisen arvoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sun kannattais nyt heti ottaa yhteys sinua hoitavaan tahoon?!?! Ja tehdä lopetus todella hitaasti. Itse lopetin opamoxin pitkän käytön todella hitaasti lääkärin neuvojen mukaisesti ja hänen avulla. Kun yritin lopettaa kokonaan seinään tuli aivan hirveät vieroitusoireet ja unettomuus
Olen tehnyt lopetukset jo todella hitaasti, lääkärin neuvojen mukaisesti. Taidan vaan olla toivoton tapaus. 😭
Kun noin uutteraan toitotat itsellesi olevasi "toivoton tapaus", alkaa se sinusta tuntuakin siltä. Lopeta sen jauhaminen ja keskity muihin asioihin. Mihin tahansa muihin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä yksinkertaisesta syystä, että sun hermosto on ylikierroksilla. Lääkkeiden lopettaminen lisää niitä kierroksia.
Vierailija kirjoitti:
Onko mulla enää mahdollisuutta oppia torkahtamaan?😭.
Olen noin kaksi vuotta "sammunut" lääkkeillä.
Jos mä jäänkin valvetilaan, että vain silmät kiinni ajattelen valveilla asioita. Enkä osaa torkahtaa.
Pelkään, että torkahdan vasta 7-8 vuorokauden päästä (ehkä jopa 10 vuorokautta), jolloin joudun luovuttamaan.
Kauanko aiot jaksaa tätä samaa höpötystä? Mene nyt sille hoitsullesi ja vaadi päästä hoitoon psykalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Up
Miksi alapeukku? Olen oikeasti tosi hädissäni. 😭. Kukaan ei oikein osaa vastata esimerkiksi tuohon torkahtamattomuuden ongelmaan. Kellään ei taida olla kokemusta näin hankalasta tilanteesta.
Eihän esimerkiksi tuohon lainaamaani tekstiinkään (taisi olla Suomi24:sta) ollut kukaan vastannut.
Laitan vielä lainauksen uudelleen seuraavaan kommenttiin.
Uskotaan, että olet hädissäsi. Mutta mitä haet av:ltä? Jankuta ammattilaiselle.
"Usko minua, ystäväni, meitä kaikkia kerran musta kuolo päähän koppaa."
-Aleksis Kivi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herrajjumala, 2 vuorokautta vasta? Eihän tuo nyt ole mitään tilanteessa jossa sun elimistösi vasta yrittää tajuta että lääkkeet on loppu, eihän se ole ehtinyt edes aloittaa sopeutumista tilanteeseen. Ja itse tuolla paniikin lietsomisella sabotoit itseäsi koko ajan.
Vaikutat ihan mun työkaverilta joka lietsoo koko ajan paniikkia kaikesta niin että muutkin ovat stressisaikuilla jo sen takia.
Up