Miten mulle käy?
5.8 (eilen) lopetin kaikki lääkkeet (Olanzapin 5mg ja Opamox 15mg).
Nyt pelottaa, että monenkohan päivän kuluttua nukahdan ilman lääkkeitä (valvoin jo viime yön). Voiko siinä mennä yli 10 päivää. Joskus jostain luin, että jollain olisi mennyt 3 vk:kin.🙃.
Onko AV:lla kokemusta tai tietoa?
Kommentit (191)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä on sellainen olo, etten nuku ollenkaan ilman lääkkeitä. 😭.
Et nukukaan, kunnes elimistö tottuu uuteen tilanteeseen.
Kuinka nopeasti elimistö tottuu sen verran uuteen tilanteeseen, että saan edes kerran pari viikossa nukuttua? Voinko valvoa kolmekin viikkoa?
Kysyn siksi, etten luovuta liian ajoissa. Osaisin varautua, mitä tuleman pitää.
Psykoosi tuossa on ensimmäinen mahdollisuus, nukkumattomuus vie hyvin nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Lopetitko sä lääkkeet ominpäin, ihan yht'äkkiä, yhdellä kertaa? Jos, niin en ihmettele, että olet vaikeuksissa. Olantsapiini(kin) on lääke, jota ei määrätä ihan kevein perustein.
Mulla määrättiin Olantsapiiniä unettomuuteen.
Kun kysyin lääkäriltä Olantsapiinin lopettamisesta, niin lääkäri sanoi, että voin ottaa Olantsapiinin 5mg joka toinen päivä viikon pari ajan, ja sitten lopettaa. Olin hieman epäuskoinen, joten puolitin veitsellä Olantsapiini 5 mg vielä puoliksi, ja otin puolikasta vielä muutaman viikon.
Vähensin hiljalleen annostuksia. Ennen lopettamista kokeilin ottaa lääkkeitä joka toinen päivä, ja silloin valvoin kaikki lääkkeettömät päivät ja osan lääkkeellisistäkin.
Nyt sitten päätin lopettaa kaikki lääkkeet, ja pohdin kuinka kauan saattaa kestää, että ylipäätään kykenen nukkumaan ilman lääkkeitä.
Psykoosilääke, tuskin turhaan määrätty?
Nyrkkisääntönä vahvoihin lääkkeisiin on hallittu lopettaminen niin monta kuukautta kun on lääkettä käytetty, eli viiden vuoden käyttöön viiden kuukauden ajan annoksen pienentäminen lääkärin valvonnassa.
Olen ollut ilman kahvia kuukausia. Hitto kun unettaa, mutta en silti ala juomaan uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetitko sä lääkkeet ominpäin, ihan yht'äkkiä, yhdellä kertaa? Jos, niin en ihmettele, että olet vaikeuksissa. Olantsapiini(kin) on lääke, jota ei määrätä ihan kevein perustein.
Kun kysyin lääkäriltä Olantsapiinin lopettamisesta, niin lääkäri sanoi, että voin ottaa Olantsapiinin 5mg joka toinen päivä viikon pari ajan, ja sitten lopettaa. Olin hieman epäuskoinen, joten puolitin veitsellä Olantsapiini 5 mg vielä puoliksi, ja otin puolikasta vielä muutaman viikon.Vähensin hiljalleen annostuksia. Ennen lopettamista kokeilin ottaa lääkkeitä joka toinen päivä, ja silloin valvoin kaikki lääkkeettömät päivät ja osan lääkkeellisistäkin.
Nyt sitten päätin lopettaa kaikki lääkkeet, ja pohdin kuinka kauan saattaa kestää, että ylipäätään kykenen nukkumaan ilman lääkkeitä.
Sulle määrättiin olantsapiini unettomuuteen, vähensit, tuli unettomuutta. Nyt lopetit kokonaan, ja ihmettelet, milloin nukut. Meneeköhän tuossa kuviossa joku nyt väärin? Mikä voisikaan olla pielessä?
Nuo lääkkeet täytyy lopettaa hitaasti. Voi mennä jopa puoli vuotta, kun annosta vähitellen pienennetään ja lopetetaan. Jos lopetit kerralla seinään tulet menemään ojasta allikkoon. Luultavasti jo viikon valvomisen jälkeen ja vieroitusoireista kärsiessä menet psykoosiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka nopeasti elimistö tottuu sen verran uuteen tilanteeseen, että saan edes kerran pari viikossa nukuttua? Voinko valvoa kolmekin viikkoa?
Kuinka monta päivää voin valvoa nukkumatta? Joku oli valvonut 8-10 päivää ennen kuin nukahti ensimmäisen kerran lääkkeen lopetuksen jälkeen.
En haluaisi luovuttaa liian aikaisin.
Vierailija kirjoitti:
Nuo lääkkeet täytyy lopettaa hitaasti. Voi mennä jopa puoli vuotta, kun annosta vähitellen pienennetään ja lopetetaan. Jos lopetit kerralla seinään tulet menemään ojasta allikkoon. Luultavasti jo viikon valvomisen jälkeen ja vieroitusoireista kärsiessä menet psykoosiin.
En lopettanut kerralla seinään vaan lääkärin ohjeen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta päivää voin valvoa nukkumatta? Joku oli valvonut 8-10 päivää ennen kuin nukahti ensimmäisen kerran lääkkeen lopetuksen jälkeen.
En haluaisi luovuttaa liian aikaisin.
Nukkumattomuus vie psykoosiin ennen kuin huomaatkaan. Ei tietenkään kannata uskoa, vaan kokeilla, jos olisitkin poikkeus.
Itsellä unettomuus alkoi helpottaa, tai siis sen aiheuttama ahdistus vähenemään, kun hyväksyin asian että en vaan niku ja aloin hyödyntämään tätä ylimääräistä aikaa. Luin, tein erilaisia käsityöjuttuja, taidetta ja opettelin mm saksaa. Kuntosalille menin neljältä aamulla. Itse unettomuus vaan väistyi pikkuhiljaa vuosien mittaan, ruokavaliolla oli siihen jonkinlainen merkitys.
Toivon sulle jaksamista tossa tilanteessa ja sä kyllä selviät. Koita tehdä mukavia asioita kun valvot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä kerroit jo aloituksessa muuta.
Mutta toisaalta, jos menet psykoosiin, niin ketään muuta se ei täällä haittaa, kuin sinua itseäsi. Ja kun on riittävän sekaisin, ei edes sinua itseäsi. Joten onnea vaan, kyllä se uni joskus tulee. Vaikka lepositeissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin ongelmitta.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2011/01/19/kauanko-ihminen-selviaa-nukkum…
Kolmisen kuukautta tuli valvoskeltua öisin.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut ilman kahvia kuukausia. Hitto kun unettaa, mutta en silti ala juomaan uudestaan.[/quote
Minä aloin kun puoli vuotta oli mennyt, en jaksanut sitä nuokkumista. Ekan kupin kun join valvoin 24 tuntia sen jälkeen aivan pirteänä. Join sen kupillien illalla joten sitä valvomista tuli oikeasti 12 tuntia enemmän. En ole sen jälkeen lopettanut, koska ei tätä elämää voi unessakaan elää. Kahvi myös nopeuttaa aineenvaihduntaa ja sillä on terveyshyötyjäkin joten miksi olla ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kysyin lääkäriltä Olantsapiinin lopettamisesta, niin lääkäri sanoi, että voin ottaa Olantsapiinin 5mg joka toinen päivä viikon pari ajan, ja sitten lopettaa. Olin hieman epäuskoinen, joten puolitin veitsellä Olantsapiini 5 mg vielä puoliksi, ja otin puolikasta vielä muutaman viikon.Vähensin hiljalleen annostuksia. Ennen lopettamista kokeilin ottaa lääkkeitä joka toinen päivä, ja silloin valvoin kaikki lääkkeettömät päivät ja osan lääkkeellisistäkin.
Nyt sitten päätin lopettaa kaikki lääkkeet, ja pohdin kuinka kauan saattaa kestää, että ylipäätään kykenen nukkumaan ilman lääkkeitä.Sulle määrättiin olantsapiini unettomuuteen, vähensit, tuli unettomuutta. Nyt lopetit kokonaan, ja ihmettelet, milloin nukut. Meneeköhän tuossa kuviossa joku nyt väärin? Mikä voisikaan olla pielessä?
Mulla alkoi olemaan jo unettomuutta ihan lääkkeenkin kanssa (tehot menivät).
Vielä 2,5 mg:lla nukuin vaihtelevasti, mutta aina kun puolitan 2,5 mg edelleen puoliksi tai lopetan kokonaan, niin en pysty nukkumaan.
Mulla alkoi siis olemaan tilanne, että en enää oikein nukkunut Olantsapiini 5 mg:kaan kanssa, ja minun olisi pitänyt taas lisätä lääkettä, jotta lääkkeen unettava vaikutus pysyisi. Otinkin joskus Atarax 25mg-50 mg lisäksi, mutta en halua lähteä siihen, että lääkkeiden annostusta vaan nostetaan ja nostetaan, ja tai muita lääkkeitä lisätään.
Mitä mä teen? 😭
Vierailija kirjoitti:
Kolmisen kuukautta tuli valvoskeltua öisin.
Kuinka paljon nukuit keskimäärin viikossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin ongelmitta.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2011/01/19/kauanko-ihminen-selviaa-nukkum…
Ei saa pelotella. 😭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä kerroit jo aloituksessa muuta.
Mutta toisaalta, jos menet psykoosiin, niin ketään muuta se ei täällä haittaa, kuin sinua itseäsi. Ja kun on riittävän sekaisin, ei edes sinua itseäsi. Joten onnea vaan, kyllä se uni joskus tulee. Vaikka lepositeissä.
Mitä mun sitten pitäisi tehdä? 😭
Toi voi pitää paikkansa. Jos olen ilman nikotiinia, mulla menee unet yli kuukaudeksi. Siksi käytän jotain nikotiinituotteita.