Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten mulle käy?

Vierailija
06.08.2023 |

5.8 (eilen) lopetin kaikki lääkkeet (Olanzapin 5mg ja Opamox 15mg).
Nyt pelottaa, että monenkohan päivän kuluttua nukahdan ilman lääkkeitä (valvoin jo viime yön). Voiko siinä mennä yli 10 päivää. Joskus jostain luin, että jollain olisi mennyt 3 vk:kin.🙃.
Onko AV:lla kokemusta tai tietoa?

Kommentit (191)

Vierailija
41/191 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tilanne siis vastaa alla olevaa lainattua tekstiä (mm. eri lääkkeet ja en juo alkoholia). En osaa oikein itse selittää tilannettani:

""Itse olen käyttänyt 3 vuotta unilääkkeitä, zopinox,zolpidem myös kokeillut liutaa erilaisia rauhoittavia/psykoosilääkkeitä ja vaihdellen sitä ennen vuoden nukahtamislääkkeitä.

Olen yrittänyt olla ilman nyt vaikka esim. 3 päivää, eli valvonut 3 yötä liikunta ja miljoonat poppakonstit kokeiltu. Lääkäreiltä ei vastauksia tulevaisuuden unilääkkeiden käytöstä.

Joskus olen päättänyt olla viikonkin ilman jolloin en ole jaksanut enää 4 valvotun yön jälkeen valvoa vaan joutunut käyttämään alkoholia. (Vaikka ennen sitä valvoi viikkojakin, nyt parikin yötä tuntuu).

Olen myös puolitellut annoksia jne jolloin lääkkeet eivät ole enää edes toimineet.

Onko lopettaminen ollut mahdollista onko kellään kokemuksia näin pahasta unettomuudesta, olen kärsinyt univaikeuksista niin kauan kuin muistan, tod.näk alkaneet 6-vuotiaana?

Opiskelu pitäisi aloittaa ja vähän kauhistuttaa, olen kokeillut kaikki mah. lääkkeet kai niitä pitää vain loppuikä vaihdella peräjälkeen, että saa edes jotain vaikutusta?""

Vierailija
42/191 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopetitko sä lääkkeet ominpäin, ihan yht'äkkiä, yhdellä kertaa? Jos, niin en ihmettele, että olet vaikeuksissa. Olantsapiini(kin) on lääke, jota ei määrätä ihan kevein perustein.

Mulla määrättiin Olantsapiiniä unettomuuteen.

Kun kysyin lääkäriltä Olantsapiinin lopettamisesta, niin lääkäri sanoi, että voin ottaa Olantsapiinin 5mg joka toinen päivä viikon pari ajan, ja sitten lopettaa. Olin hieman epäuskoinen, joten puolitin veitsellä Olantsapiini 5 mg vielä puoliksi, ja otin puolikasta vielä muutaman viikon.

Vähensin hiljalleen annostuksia. Ennen lopettamista kokeilin ottaa lääkkeitä joka toinen päivä, ja silloin valvoin kaikki lääkkeettömät päivät ja osan lääkkeellisistäkin.

Nyt sitten päätin lopettaa kaikki lääkkeet, ja pohdin kuinka kauan saattaa kestää, että ylipäätään kykenen nukkumaan ilman lääkkeitä.

Sulle määrättiin olantsapiini unettomuuteen, vähensit, tuli unettomuutta. Nyt lopetit kokonaan, ja ihmettelet, milloin nukut. Meneeköhän tuossa kuviossa joku nyt väärin? Mikä voisikaan olla pielessä?

Mulla alkoi olemaan jo unettomuutta ihan lääkkeenkin kanssa (tehot menivät).

Vielä 2,5 mg:lla nukuin vaihtelevasti, mutta aina kun puolitan 2,5 mg edelleen puoliksi tai lopetan kokonaan, niin en pysty nukkumaan.

Mulla alkoi siis olemaan tilanne, että en enää oikein nukkunut Olantsapiini 5 mg:kaan kanssa, ja minun olisi pitänyt taas lisätä lääkettä, jotta lääkkeen unettava vaikutus pysyisi. Otinkin joskus Atarax 25mg-50 mg lisäksi, mutta en halua lähteä siihen, että lääkkeiden annostusta vaan nostetaan ja nostetaan, ja tai muita lääkkeitä lisätään.

Mitä mä teen? 😭

En osaa oikein selittää tilannettani, joten lainaan toisen kirjoittajan tekstiä:

""Itse olen käyttänyt 3 vuotta unilääkkeitä, zopinox,zolpidem myös kokeillut liutaa erilaisia rauhoittavia/psykoosilääkkeitä ja vaihdellen sitä ennen vuoden nukahtamislääkkeitä.

Olen yrittänyt olla ilman nyt vaikka esim. 3 päivää, eli valvonut 3 yötä liikunta ja miljoonat poppakonstit kokeiltu. Lääkäreiltä ei vastauksia tulevaisuuden unilääkkeiden käytöstä.

Joskus olen päättänyt olla viikonkin ilman jolloin en ole jaksanut enää 4 valvotun yön jälkeen valvoa vaan joutunut käyttämään alkoholia. (Vaikka ennen sitä valvoi viikkojakin, nyt parikin yötä tuntuu).

Olen myös puolitellut annoksia jne jolloin lääkkeet eivät ole enää edes toimineet.

Onko lopettaminen ollut mahdollista onko kellään kokemuksia näin pahasta unettomuudesta, olen kärsinyt univaikeuksista niin kauan kuin muistan, tod.näk alkaneet 6-vuotiaana?

Opiskelu pitäisi aloittaa ja vähän kauhistuttaa, olen kokeillut kaikki mah. lääkkeet kai niitä pitää vain loppuikä vaihdella peräjälkeen, että saa edes jotain vaikutusta?""

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/191 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tilanne siis vastaa alla olevaa lainattua tekstiä (mm. eri lääkkeet:Olanzapin ja Opamox, ja en juo alkoholia). En osaa oikein itse selittää tilannettani:

Vierailija
44/191 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
45/191 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä siis hain aikoinaan apua unettomuuteen, kun nukuin 2-3 tuntia keskimäärin yössä.

Vierailija
46/191 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli laitettua samoja viestejä useampaan kertaan, toivottavasti joku saa silti kiinni mun ajatuksista.😭

Vierailija
47/191 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
48/191 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi varmaan olisi ajaa noi lääkkeet pikkuhiljaa alas. Puolittaa vaikka ensin opamoxin ja sillä menee viikon ja muut lääkkeet normaalilla määrällä, sitten siitä puolikkaasta vielä puolet ja jonkun aikaa sitä. Sitten jättää kokonaan pois ja aloittaa vähentämään toista lääkettä.

Itse lopetin joskus seinään lääkkeet ja kyllä siinä pari viikkoa meni, että aloin taas nukkumaan. Tyhmä aloitin uudestaan, kun oli rankka elämäntilanne ja tarvitsin unta, etten olisi seonnut. Nyt olen ajamassa lääkitystä alas hitaasti. Kun tämä lopetus onnistuu, niin en taatusti ala syömään enää mitään vaikka kuinka lääkärit niitä tuputtaa.

Vierailija
49/191 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu toivottomalta. 😭. Olenko mä se toivoton tapaus, jonka kohdalla vain levitellään käsiä. Olenko matkalla kohti henk. koht. helvettiä.

Vierailija
50/191 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopetitko sä lääkkeet ominpäin, ihan yht'äkkiä, yhdellä kertaa? Jos, niin en ihmettele, että olet vaikeuksissa. Olantsapiini(kin) on lääke, jota ei määrätä ihan kevein perustein.

Kun kysyin lääkäriltä Olantsapiinin lopettamisesta, niin lääkäri sanoi, että voin ottaa Olantsapiinin 5mg joka toinen päivä viikon pari ajan, ja sitten lopettaa. Olin hieman epäuskoinen, joten puolitin veitsellä Olantsapiini 5 mg vielä puoliksi, ja otin puolikasta vielä muutaman viikon.

Vähensin hiljalleen annostuksia. Ennen lopettamista kokeilin ottaa lääkkeitä joka toinen päivä, ja silloin valvoin kaikki lääkkeettömät päivät ja osan lääkkeellisistäkin.

Nyt sitten päätin lopettaa kaikki lääkkeet, ja pohdin kuinka kauan saattaa kestää, että ylipäätään kykenen nukkumaan ilman lääkkeitä.

Sulle määrättiin olantsapiini unettomuuteen, vähensit, tuli unettomuutta. Nyt lopetit kokonaan, ja ihmettelet, milloin nukut. Meneeköhän tuossa kuviossa joku nyt väärin? Mikä voisikaan olla pielessä?

Jotkut lääkkeet ylläpitää unettomuutta. Ja joskus toleranssi kasvaa, eikä määrätty lääkemäärä enää auta. Silloin lääke kannattaa lopettaa vaikka siinä valvoisikin jonkun aikaa. Ylipäänsä lääkkeen käyttö siihen, että nukahtaa on tosi huono asia kropalle ja aivoille. Aivot tarvitsee puhdistavaa unta ja se ei lääkkeellä onnistu. Jos jatkaa vuosia lääkeunta, niin dementia on vaarana kun aivot ovat täynnä kuonaa.

Vierailija
51/191 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi varmaan olisi ajaa noi lääkkeet pikkuhiljaa alas. Puolittaa vaikka ensin opamoxin ja sillä menee viikon ja muut lääkkeet normaalilla määrällä, sitten siitä puolikkaasta vielä puolet ja jonkun aikaa sitä. Sitten jättää kokonaan pois ja aloittaa vähentämään toista lääkettä.

Itse lopetin joskus seinään lääkkeet ja kyllä siinä pari viikkoa meni, että aloin taas nukkumaan. Tyhmä aloitin uudestaan, kun oli rankka elämäntilanne ja tarvitsin unta, etten olisi seonnut. Nyt olen ajamassa lääkitystä alas hitaasti. Kun tämä lopetus onnistuu, niin en taatusti ala syömään enää mitään vaikka kuinka lääkärit niitä tuputtaa.

Mä olen jo kokeillut puolitella kaikkia lääkkeitä mahd. pieniksi määriksi. 😭. Hyvä tietää, että nukkumisen aloituksessa voi mennä parikin viikkoa. Etkö siis parin viikon aikana nukkunut ollenkaan, tai toisin sanoen olit hereillä valveunessa? Musta tuntuu, että mulle käy juuri niin, sillä aina vaikka koitan lopettaa hyvin pienistäkin annoksista, niin seurauksena on täysunettomuus lopetettaessa.

Vierailija
52/191 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut lääkkeet ylläpitää unettomuutta. Ja joskus toleranssi kasvaa, eikä määrätty lääkemäärä enää auta. Silloin lääke kannattaa lopettaa vaikka siinä valvoisikin jonkun aikaa. Ylipäänsä lääkkeen käyttö siihen, että nukahtaa on tosi huono asia kropalle ja aivoille. Aivot tarvitsee puhdistavaa unta ja se ei lääkkeellä onnistu. Jos jatkaa vuosia lääkeunta, niin dementia on vaarana kun aivot ovat täynnä kuonaa.

Käytin lääkkeitä noin kaksi vuotta. 😭

Vierailija
53/191 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
54/191 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin nyt kiireesti yhteyttä tahoon, joka on lääkkeet määrännyt, ja pohtisin asiaa lääkärin kanssa. Unettomuus on oire, ei syy. Jotain siellä on takana, ja kun on myös opamox joskus määrätty, sitäkin varmemmin. Ilman että juurisyytä perkaa, tilanne ei juurikaan parane, pahenemiseen on vahva mahdollisuus.

Vierailija
55/191 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu toivottomalta. 😭. Olenko mä se toivoton tapaus, jonka kohdalla vain levitellään käsiä. Olenko matkalla kohti henk. koht. helvettiä.

Miksi alat lietsomaan itseäsi toivottamaan oloon? Voithan valita myös sen vaihtoehdon, että hetken on hankalaa nukahtaa, mutta onnistut pääsemään lääkkeistä irti ja nukutkin hyvin. Ihan turhaa alkaa maalailemaan psykooseja tulille.

Vierailija
56/191 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottaisin nyt kiireesti yhteyttä tahoon, joka on lääkkeet määrännyt, ja pohtisin asiaa lääkärin kanssa. Unettomuus on oire, ei syy. Jotain siellä on takana, ja kun on myös opamox joskus määrätty, sitäkin varmemmin. Ilman että juurisyytä perkaa, tilanne ei juurikaan parane, pahenemiseen on vahva mahdollisuus.

Ei mulla unettomuuteen ole oikeastaan mitään syytä, traumaa tai mitään. Olisikin joku syy, niin voisin sen korjata. Aluksi hain apua unettomuuteen, kun olin vatsaoireiden (valvotti) aiheuttaman kroonisen unettomuuden takia nukkunut noin vuoden 2-3 tuntia per yö.

Nyt olen sitten uneton unilääkkeiden aiheuttaman riippuvuuden takia (tilanne, jonka ääripiste on se, etten nuku ilman lääkkeitä enkä lääkkeillä).

Nyt pelkään sitä, että en enää ikinä onnistu nukkumaan ilman lääkkeitä.

5.8. lopetin lääkkeet (ensin vähensin), ja nyt odottelen kuinka pitkä aika kuluu, että opin nukahtamaan kokonaan ilman lääkkeitä. 😭

Vierailija
57/191 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen jo kokeillut puolitella kaikkia lääkkeitä mahd. pieniksi määriksi. 😭. Hyvä tietää, että nukkumisen aloituksessa voi mennä parikin viikkoa. Etkö siis parin viikon aikana nukkunut ollenkaan, tai toisin sanoen olit hereillä valveunessa? Musta tuntuu, että mulle käy juuri niin, sillä aina vaikka koitan lopettaa hyvin pienistäkin annoksista, niin seurauksena on täysunettomuus lopetettaessa.

Ei se ihan totaaliunettomuus ollut paria viikkoa. Torkahtelin välillä ja saatoin nukahtaa hetkeksi klo 5-7. Mutta siitä se pikkuhiljaa alkaa kasvamaan se unimäärä. Klo 4-7, sitten klo 3-7. Tämä tietenkin vaihteli ja jossain vaiheessa ongelmana oli se, että nukahdin kyllä, mutta heräsin klo 4 yöllä täysin virkeänä.

Ei kannata stressata, helpommin menee kun olet ihan rauhallisin mielin ja nukut sen minkä nukut. Eläkä usko näitä psykoosilla pelottelulla. Psykoosit on tosi harvinaisia. Pikemminkin olet vain väsynyt ja pökkyräisenä ja huonomuistisena kuin psykoosin vallassa. Relax, kyllä sinä pärjäät. Tee jotain mukavaa ja leppoisaa unettomina öinä.

Vierailija
58/191 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita sitä päiväkirjaa niinkuin joku neuvoi.Sillä saattaa olla suuri psykologinen merkitys.

Vierailija
59/191 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi alat lietsomaan itseäsi toivottamaan oloon? Voithan valita myös sen vaihtoehdon, että hetken on hankalaa nukahtaa, mutta onnistut pääsemään lääkkeistä irti ja nukutkin hyvin. Ihan turhaa alkaa maalailemaan psykooseja tulille.

Mulla ei ole kovin suuria toiveita asian suhteen. Olisin tyytyväinen, jos nukkuisin edes jonkun verran kerran (pari) kertaa viikossa. Nyt mua vaan pelottaa, että elimistö ei opikaan ns. "sammumaan" ilman lääkkeitä ollenkaan, ja pian huomaan olleeni 10 päivää kokonaan nukahtamatta (nukkumatta).

Vierailija
60/191 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kokemuksen äänellä sanon, että ei siihen välttämättä mitään syytä löydy. Ihmiset on erilaisia ja jotkut vaan ovat tähän maailmanmenoon liian herkkiä. Saavat stressiä ja murehtivat, kroppa käy kierroksilla.