Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rakensin perheelle omakotitalon omin käsin - vaimo vaatii erossa talosta puolet itselleen.

Vierailija
06.08.2023 |

Otsikossahan se jo on.

Rakensin muutama vuosi takaperin itse omin käsin töiden ohella perheelle omakotitalon. Olen rakennus- ja talotekniikkka-alan yrittäjä, joten kaikki on itse tehtyä - lakien ja pykälien mukaan.

Nyt erossa vaimon juristi ja kiinteistönvälittäjä laskee, että eihän sillä mitää väliä ole, että raadoin pitkää päivää ja tuotin perheelle puoli-ilmaisen talon pään päälle, vaan joudun jumalaut maksaan omasta työstäni vaimolle! Siis tein itse ja säästin, jotta vaimo voi nyhtää talon reaalihinnan mukaisen osuuden minulta nyt.

Meneekö oikeasti näin?

Kuitenkin eron syykin on se, että vaimo petti. Olin kuulemma liikaa töissä... Nyt pitäisi sitten maksaa siitä, että tein perheelle elantoa, saatiin hieno koti, hienot autot, lapsille kalliit harrastukset. Kaikki tuo tietysti jatkuu, mutta ei luonnollisesti vaimon osalta, joka hyppäsi kelkasta.

Kommentit (769)

Vierailija
141/769 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme itkua taas. Haluaisit myydä talon ja pitää rahat. Niin se ei mene. Usko jo.

Vierailija
142/769 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"ollut riitaisa ero". Tuossa jo ensimmäinen red flag. Miksi edes menit namisiin.

Minun puolisoni tuntee minun exäni ja ovat jopa kahdestaan olleet asioimassa useaan otteeseen. Jos ei pysty eroasioita hoitamaan sivistyneesti niin sit ei ole kyllä parisuhdekelpoinen yksilö.

Kuulostaa todella erikoiselta että nyksä ja eksä ovat tekemisissä. Kaikki eivät viihdy tasaisen rauhallisten, yleensä hieman tylsien ihmisten seurassa, itse en ainakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/769 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ja monen muun kertomuksen perusteella sekä naiset että miehet ovat yhtä sokeita tomppeleita rakastuessaan. Ja aina uudet sukupolvet menevät samaan halpaan. Siinä ei sitten valitus auta vaikka kuinka ketuttaisi.

Vierailija
144/769 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole avioehtoa niin talosta menee puolet sille hutsu akallesi. Niin on laki suomessa ja se laki on niin pätevä ettet voi mitään. Se avioehto kannattaa tehdä. Siitä kirjoitellaan lehdissäkin joka viikko melkein että miksi se kannattaa tehdä. Ei sillä ole väliä pettikö naisesi vai ei.

Vierailija
145/769 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse teit virheen kun et ottanut avioehtoa, naisten onneksi miehet ovat typeriä.

Avioehdot pitäisikin saada kiireesti lakisääteisesti pakollisiksi, myös jo olemassa oleviin liittoihin, niin saadaan kitkettyä tällainen naisten limainen miesten vedätys. Erossa mies saisi sitten antaa vapaaehtoisesti kotona luisineelle naiselleen sen mitä haluaa.

Ei sillä ole niin väliä, onko nainen ollut kotirouvana lapsia hoitaen, kun on ottanut säästöön omaan käyttöönsä kaikki lapsilisät ja kotihoidontuet jne. Mies on kuitenkin elättänyt lapsensa ja naisensa koko liiton ajan.

Avioeroon syyllisten vieraissa juosseiden naisten pitäisi sen sijaan luovutaa koko omaisuutensa miehelleen avioerossa, korvauksena siitä elatuksesta, mitä mies on vieraissa juosseelle ja näiden kanssa mahdollisesti jopa lapsia tehneelle vaimolleen ladellut. Aviolapset eivät siis ole aviomiehen omia, vaan aviovaimon syrjähyppyjen satoa, näinhän se protokolla Suomessa aina menee.

Mitä hittoa oikeasti? Avioliitto ilman avioehtoa ON sopimus ihan siinä missä se avioehtokin. Millä oikeudella sinä vaadit jo tehtyjä sopimuksia muutettavaksi?

Jos taas avioehto tulisi pakolliseksi kaikkiin tuleviin liittoihin, niin saisiko sen sisällön edelleen päättää itse? Jos saisi, niin mikä estää sopimasta että eron tullen omaisuus jaetaan puoliksi? Sehän on sama asia kuin nykytilanne ilman avioehtoa.

Vierailija
146/769 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ainoa laatuaan tuo tarina.

Tuttu pariskunta. Mies rakensi talon omin pikku kätösin. Möivät parin vuoden jälkeen sen, joku melkein 100.000e myyntivoittoa. Sitten innostuivat, et täähän on helppoa, seuraava tontti ja toisen talon tekoon.

Sillä välin kun ukko raatoi toisen talon kimpussa pitkää päivää, lähti akka jonkun kuntosaliohjaajan matkaan.

Lopulta talonrakennus jäi kesken, möivät isolla tappiolla keskeneräisen ja kaikilla tosi hyvä mieli.

Vierailija
147/769 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa lakimiehen avulla selvittää, millainen arvo tekemälläsi työllä on. Eli mitä olisi pitänyt palkatulle työntekijälle maksaa.

Samalla lailla vaimo voi lakimiehen avulla selvittää, mikä on hänen tekemänsä työn arvo, kun on työskennellyt kotona ap:n siivoojana, kokkina ja lastenhoitajana.

Vierailija
148/769 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan perus suomalaista meininkiä. Mies pihalle vaan ja uutta rinkiin.

Vierailija
149/769 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä mies puhuu rahallisesta omaisuudesta ja naiset vastaa lapset sitä ja lapset tätä, ei niitä lapsia mitata rahassa...

Jos asia on näin niin miehet voikin jäädä kotihoidotuelle lapsia hoitamaan :)

Mutta eihän se käy kun pitää olla autot, talot, veneet ym korkea elintaso

Nämä vaatimukset tulee naisilta. 

Aivan. Eräs ystäväni rakensi kolme taloa, kolme taloa meni, ennekuin älysi kirjoittaa avioehdon!

Yksi ukko pistettiin ulkoruokintaan heti kun taloon oli tavarat kannettu sisään, annappa avaimet kiitos, uusi ukko odotti nurkalla! EN muista miten siinä kävi, huonosti luulen!

Vierailija
150/769 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taistele ei mene oikein että eukko vie puolet työstäsi.

Vierailija
151/769 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa lakimiehen avulla selvittää, millainen arvo tekemälläsi työllä on. Eli mitä olisi pitänyt palkatulle työntekijälle maksaa.

Samalla lailla vaimo voi lakimiehen avulla selvittää, mikä on hänen tekemänsä työn arvo, kun on työskennellyt kotona ap:n siivoojana, kokkina ja lastenhoitajana.

Jos työtunnit ois samat, vaimo jää velkaa. Raksatöistä tuntipalkka on 1,5-1,7 kertainen verrattuna kodinhoitajan palkkaan. Jos mies itse myös suunnitteli talon, sittenhän mennään jo arkkitehtipalkkoihin.

Mutta tosiaan työaikaa ei tasingon laskennassa huomioida.

Vierailija
152/769 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vain sinun tekemällä työllä on arvoa? Se, että vaimo hoiti silloin samaan aikaan kotona yhteisiä lapsia ja mahdollisti sinulle sen, että voit olla muualla rakentamassa taloa, ei tietenkään ole sinulle minkään arvoista. Jos vaimo ei olisi tuohon järjestelyyn suostunut niin olisitte joutuneet maksamaan ulkopuolisille talon rakentamisesta. Ja mikäli asetelma jossa sinä rakennat talon ja vaimo hoitaa kodin ja lapset sillä aikaa, ei ollut sinusta hyvä sopimus niin sinun olisi pitänyt tehdä vaimon kanssa kirjallinen sopimus siitä, että talo on yksin sinun (ja erossa vaimo ei saa talosta puolta sen arvosta) ja esim. lainaan ei käytetä senttiäkään vaimon rahoja. Miksi et tehnyt tällaista sopimusta? Nyt on turha heittäytyä uhriksi.

Vierailija
153/769 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä mies puhuu rahallisesta omaisuudesta ja naiset vastaa lapset sitä ja lapset tätä, ei niitä lapsia mitata rahassa...

Jos asia on näin niin miehet voikin jäädä kotihoidotuelle lapsia hoitamaan :)

Mutta eihän se käy kun pitää olla autot, talot, veneet ym korkea elintaso

Nämä vaatimukset tulee naisilta. 

Aivan. Eräs ystäväni rakensi kolme taloa, kolme taloa meni, ennekuin älysi kirjoittaa avioehdon!

Yksi ukko pistettiin ulkoruokintaan heti kun taloon oli tavarat kannettu sisään, annappa avaimet kiitos, uusi ukko odotti nurkalla! EN muista miten siinä kävi, huonosti luulen!

Ja sitten ihmetellään miksi miehet laittaa eukkojaan kylmiksi. Ihme ettei sitä enempää tapahdu.

Naiset osaa olla kyllä aika hirviöitä

Vierailija
154/769 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenunt viestejä. Voisiko talon arvon laskea todellisten kulujen mukaan ja maksat vain niistä puolet ja saat pitää talon?

Tai sitten hintaa tekemällesi työlle, joka pitäisi sinulle huomioida?

Vierailija
155/769 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukenunt viestejä. Voisiko talon arvon laskea todellisten kulujen mukaan ja maksat vain niistä puolet ja saat pitää talon?

Tai sitten hintaa tekemällesi työlle, joka pitäisi sinulle huomioida?

Ja sitten lasketaan myös hinta sille työlle (kodin- ja lasten hoito) jonka vaimo teki tuona aikana yksin ja näin ollen mahdollisti sen, että ap pystyi viettämään aikansa rakentamalla taloa. Eli yksi yhteen menee ja kumpikaan ei ole työn osalta toiselle velkaa.

Vierailija
156/769 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet raatanut "yhteisen hyvän" eteen. Nyt se yhteinen hyvä jaetaan.

Vierailija
157/769 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eukko" on tehnyt koko liiton ajan ilmaiseksi työtä ap:n puolesta kokopäivåisesti, joten vaakakuppi kallistuu siihen, että ap joutuu maksamaan tasinkoa vaimolle.

Vierailija
158/769 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vaimo teki sillä aikaa kun sä rakensit? Hoisi yksin teidän yhteisiä lapsia?

Sometti, otti muutamia valokuvia ja mietti mistä voisi valittaa seuraavaksi.

Vierailija
159/769 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Eukko" on tehnyt koko liiton ajan ilmaiseksi työtä ap:n puolesta kokopäivåisesti, joten vaakakuppi kallistuu siihen, että ap joutuu maksamaan tasinkoa vaimolle.

Sellaiset voimaantuneet miesvihat sieltä. Ei muuten joudu.

Vierailija
160/769 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitä, että on sopimus, että.saat työstäsi palkan kun talo myydään. Eli työ on siellä odottamassa maksua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme