Rakensin perheelle omakotitalon omin käsin - vaimo vaatii erossa talosta puolet itselleen.
Otsikossahan se jo on.
Rakensin muutama vuosi takaperin itse omin käsin töiden ohella perheelle omakotitalon. Olen rakennus- ja talotekniikkka-alan yrittäjä, joten kaikki on itse tehtyä - lakien ja pykälien mukaan.
Nyt erossa vaimon juristi ja kiinteistönvälittäjä laskee, että eihän sillä mitää väliä ole, että raadoin pitkää päivää ja tuotin perheelle puoli-ilmaisen talon pään päälle, vaan joudun jumalaut maksaan omasta työstäni vaimolle! Siis tein itse ja säästin, jotta vaimo voi nyhtää talon reaalihinnan mukaisen osuuden minulta nyt.
Meneekö oikeasti näin?
Kuitenkin eron syykin on se, että vaimo petti. Olin kuulemma liikaa töissä... Nyt pitäisi sitten maksaa siitä, että tein perheelle elantoa, saatiin hieno koti, hienot autot, lapsille kalliit harrastukset. Kaikki tuo tietysti jatkuu, mutta ei luonnollisesti vaimon osalta, joka hyppäsi kelkasta.
Kommentit (769)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tämän palstan mammat hupaisaa porukkaa. Entäpä jos nainen olisi tehnyt kahta työtä perheen eteen ja mies olisi hyggeillyt kotona lasten seurasta nauttien. Olisiko silloin poikien pikkujouluretkellä vieraissa käymisen juurisyy ihan vaan se, että mies on joutunut yksin kotoilemaan vailla aikuista tukea, koska vaimo on jättänyt miehen huomoimatta?
Eli nainen on jäänyt yksin vastuuseen lapsista ja kodinhoidosta kun mies on halunnut panostaa uraansa ja kerännyt itselleen hyvät palkka-ja eläkekertymät. Ajatteleeko miehet oikeasti perhettään vai rahaa ja omaisuutta?
Jos se perhe oikeasti on tärkeä niin mies on mukana pyörittämässä sitä arkea eikä ylitöissä. Aika moni nainen ottaa eron nimenomaan sen takia kun ei jaksa olla yksin vastuussa lapsista ja yhteisestä kodista.
Ja ei se korkea elintaso monelle naiselle ole niin tärkeä vaan se että vanhemmuuden vastuut jaetaan tasapuolisesti
5/5
Vierailija kirjoitti:
Tehkää se avioehto naimisiin mennessänne, ihmiset! Puolet liitoista päättyy eroon.
Juuri näin. Minullakin oli ihana mies ja naimisiin mentiin. Pyysin avioehtoa ja se tehtiin etukäteen. Meni vuosia ja miestä alkoikin ahdistaa aviossa olo - sitä oloa oli helpotettava pettämällä kaiken kanssa mikä liikkui. Yritti samalla alkaa maksattamaan minulla ihan hulluja juttuja. Pettämiset kävi ilmi, lapsenkin oli tehnyt jonkun kapakkamuijan kanssa vahingossa. Äitini kuoli liittomme aikana ja sain perintöä. Niin vaan oman omaisuuden sain pitää kokonaan erossa - ja mies omansa. Siinä oli yksi suru vähemmän ikävässä tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ketään voi ostaa kultaiseen häkkiin, ei vaimoa, ei lapsia.
Seuraavan kanssa kannattaa pitää kehityskeskusteluja, että mikä on perheen yhteinen tavoite. Se ei ole se, mihin sinä yksin tähtäät ja pusket vaan se, mikä perheelle yhdessä paras olotila.
Hieno vastaus ja paljon yläpeukkuja.Entä jos pettäjä olisi ollut mies,olisiko vastaus ollut samanlainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tämän palstan mammat hupaisaa porukkaa. Entäpä jos nainen olisi tehnyt kahta työtä perheen eteen ja mies olisi hyggeillyt kotona lasten seurasta nauttien. Olisiko silloin poikien pikkujouluretkellä vieraissa käymisen juurisyy ihan vaan se, että mies on joutunut yksin kotoilemaan vailla aikuista tukea, koska vaimo on jättänyt miehen huomoimatta?
Eli nainen on jäänyt yksin vastuuseen lapsista ja kodinhoidosta kun mies on halunnut panostaa uraansa ja kerännyt itselleen hyvät palkka-ja eläkekertymät. Ajatteleeko miehet oikeasti perhettään vai rahaa ja omaisuutta?
Jos se perhe oikeasti on tärkeä niin mies on mukana pyörittämässä sitä arkea eikä ylitöissä. Aika moni nainen ottaa eron nimenomaan sen takia kun ei jaksa olla yksin vastuussa lapsista ja yhteisestä kodista.
Ja ei se korkea elintaso monelle naiselle ole niin tärkeä vaan se että vanhemmuuden vastuut jaetaan tasapuolisesti
Miten voit nähdä yhteisen kodin rakentamisen oman uran luomisena ja eläkkeen kerryttämisemä? Se, jos mikä, on tekemistä perheen eteen. Olen tehnyt kumpaakin: rakentanut yhteistä taloa töiden ohessa sekä hoitanut yksin pienet lapset ja kodin töiden ohessa. Ensiksi mainittu on fyysisen ja henkisen rasittavuuden osalta aivan omissa sfääreissään. Kaiken muun lisäksi mukaan tulee myös alati mieltä rasittava syyllisyys siitä, ettei pysty viettämään vapaa-aikaansa (aika ansiotöiden jälkeen, jolloin hoidetaan lapsia ja kotia) pienten lasten seurassa.
ihmeellistä narinaa miehistä, ei ole tehnyt sitä eikä tätä, tiedän vaikka nainen olenkin , että yhtä lailla on laiskoja akkoja jotka vievät mukulat hoitoon, vanhemmilleen, että saavat ns. omaa aika, tai lähdetään tyttöporukalla viihteelle, ja kas kummaa löydetään uus ukko, Lapset ja vanha ukko jää kuin nalli kalliolle, ollaan rakastuttu. tapellaan kakaroista, omaisuudesta. Mä oon tehnyt enemmän ku toi, jokainen on valinnut tiensä, erotkaa jos ei suju, mutta erotkaa niin ettei lapset kärsi.
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä kuitenkin ne työtä vieroksuvat naiset löytävät miehiä. Jos seisoo omilla jaloillaan, kiinnostus vähenee selvästi. Miehet haluavat tuntea itsensä tarpeellisiksi.
No koskee ehkä osaa miehistä. Oma kokemus on, että tämä jakaa mielipiteitä. Ne jotka haluavat olla suhteessa pomo, eivät halua liian itsenäistä naista. Niille jotka haluavat olla power couple, se on plussaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä sen talon omistussuhteet on? Jos te sen omistatte 50/50 niin sillä teidän avioehdolla ja sun rakennukseen kuluneella ajalla ja vaivalla voi pyyhkiä hanurinsa. Avioerossa se nyt vaan menee niin, että jos teidän molempien nimi on talon papereissa niin se on teidän yhteinen ja jaettava.
Ei avioehdottomaan ositukseen vaikuta omistussuhteet mitenkään. Vaikka talo olisi 100% miehen omistama, maksama ja rakentama, niin jos se on avioliiton aikana hankittu, osituksessa joutuu puolet sen arvosta huomioimaan tasinkona. Johtuen esihistoriallisesta perintökaaresta, jossa ei ole lainkaan oikeudenmukaisuutta nykypäivän maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavan kanssa kannattaa pitää kehityskeskusteluja, että mikä on perheen yhteinen tavoite. Se ei ole se, mihin sinä yksin tähtäät ja pusket vaan se, mikä perheelle yhdessä paras olotila.
Hieno vastaus ja paljon yläpeukkuja.Entä jos pettäjä olisi ollut mies,olisiko vastaus ollut samanlainen?
No, harva nainen ajattelee, että rahalla saa valtaa toiseen ihmiseen. Ap ihan itse myönsikin, että työteliäät(?) naiset ovat luotaan työntäviä eli on kaiketi arvostanut sitä, että hänellä on se mahti ja valta vaimoon ja lapsiin. Sairas ajatusmaailma. Ja kertoo kyllä naisestakin paljon, jos tällaiseen suostuu... Eli varmaan on naisellakin ollut mielessä kotona loikoilu ja miehen kustantama materia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai olisi, jos tilanne olisi sama, eli nainen keskittyisi oman uran luomiseen ja unohtaisi, että kotona on yhtä paljon ja tärkeitä asioita yhdessä hoidettavaksi. Miksi ei olisi?
Kirjoitin jo aiemmin tuolla, että olin luisua todellakin tilanteeseen, jossa ajattelin vain ensisijaisesti töitäni, niiden vaatimuksia, siirtelin lomia ja peruin juttuja, koska The Työ. Ohiin toisen puheet, huitaisin kädellä, jos kotiin piti jotain vaikka isompaakin hankkia, pidin itsestään selvänä, että kodin asiat kuten laskut, pikku korjaukset, puutarhan työt, jne, hoituu. Jos toinen valitti, sanoin, että osta apua, minä maksan.
Oikeastaan on pieni ihme, että mies ei lähtenyt, joko toisen matkaan tai itsekseen, kun sitä jälkeen päin mietin.
Ja ennen kuin sanot: erittäin monet naiset ovat tälläkin hetkellä tuossa tilanteessa, eivätkä petä. Vaan toivovat keskustelua ja ymmärrystä, YHTEISTÄ näkemystä jatkoon.
Mielestäni naisen pitäisi saada koko talo, koska rakennusalan ammattilaisena pystyt helposti rakentamaan uuden mutta nainen joka ei kykene työsskäymättömänäkään edes hoitamaan lapsia ei mitenkään kykene millään muulla tavalla taloa tai mitään muutakaan omaisuutta hankkimaan.
Ja jos talosta on velkaa niin sen pitää jäädä sinulle koska nainen tuskin myöskään pystyy velkaa mitenkään lyhentämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vaimo teki sillä aikaa kun sä rakensit? Hoisi yksin teidän yhteisiä lapsia?
Tuossahan sanottiin, että pani vieraita miehiä.
Siis meinaatko ettei ole kerinnyt siltä vieraiden panemiselta hoitaa lapsiaan :D
Trololoo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, harva nainen ajattelee, että rahalla saa valtaa toiseen ihmiseen. Ap ihan itse myönsikin, että työteliäät(?) naiset ovat luotaan työntäviä eli on kaiketi arvostanut sitä, että hänellä on se mahti ja valta vaimoon ja lapsiin. Sairas ajatusmaailma. Ja kertoo kyllä naisestakin paljon, jos tällaiseen suostuu... Eli varmaan on naisellakin ollut mielessä kotona loikoilu ja miehen kustantama materia.
Niinpä. Ensin otetaan nainen, joka on mahdollisimman kaunis ja jolle oma ulkonäkö on ykkösprioriteetti (eli on pinnallinen) ja sitten ihmetellään kun sellainen nainen pettää...
Pinnalliset ihmiset usein pettävät, sekä miehet että naiset
https://www.iltalehti.fi/rakkausjaseksi/a/200901148913418
Naiset, joilla on korkea estrogeenitaso, ovat todennäköisemmin tyytymättömiä kumppaneihinsa ja pettävät siksi herkemmin. Tutkijoiden mukaan he ovat myös fyysisesti keskimääräistä viehättävämpiä ja käyttävät ulkonäköään hyväksi miestenmetsästyksessä.
– Viehättäville naisille on enemmän tarjontaa ja heillä on korkeammat vaatimukset miesten suhteen. Siksi heidän on usein vaikeampi sitoutua yhteen kumppaniin, jos parempia ehdokkaitakin on tarjolla, tutkimusta johtanut Kristina Durante selitti Daily Mailille.
Vierailija kirjoitti:
Eli vaimo on ollut YH koko sen ajan mitä olet taloa rakentanut. Ei ihme ettei pinna kestänyt kun et näe asiassa ongelmaa.
No jaa. Onhan se toiseen petiin hyppy extraa siinä lasten hoidon ohessa. Se ei ole oikein.
Yhteistä kotia aapee kummiskin rakensi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukas ne lapset hoiti kun sinä kävit töissä ja rakensit sitä taloa?
Niin siis tarkennuksena vielä, että meillä lapset olivat aina päivähoidossa 6-8h joka ikinen arkipäivä, vaikka vaimo oli kotona. Eli maksoin tavallaan kokista tuon ajan. Viikonloppuisin tein ruoan itse, kun vaimo ei ole kaksinen kokki. Ei erota edes raakaa kypsästä.
Minä vuosina tämä tapahtui? Koska subjektiivinen päivähoito-oikeus palautui vasta 2020 syksyllä. Sitä ennen päiväkotiin ei ollut asiaa, jos vanhempi oli kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen nimi on ositus joka tehdään kun pariskunta eroaa avioliitosta. Sinulla on oikeus puolet hänen omaisuuteen ja hänellä puolet sinun omaisuuteen.
EI OLE.
Omaisuus on kyseisen henkilön omaisuutta, sitten miten TASINKO maksetaan on erillinen sopimus, voi olla rahaa tai esim luovuttaa omia osuuksiaan yhteisistä omistuksista.
Kun sitten muistat tasinkoa maksaessasi, että tasingon maksaja saa päättää mitä omaisuutta luovuttaa. Vaimosi tietysti pyrkii saamaan hänelle mahdollisimman edullisen ratkaisun.
Kaikkeen soopaan akat mukaan lähteekin.
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukas ne lapset hoiti kun sinä kävit töissä ja rakensit sitä taloa?
Niin siis tarkennuksena vielä, että meillä lapset olivat aina päivähoidossa 6-8h joka ikinen arkipäivä, vaikka vaimo oli kotona. Eli maksoin tavallaan kokista tuon ajan. Viikonloppuisin tein ruoan itse, kun vaimo ei ole kaksinen kokki. Ei erota edes raakaa kypsästä.
Minä vuosina tämä tapahtui? Koska subjektiivinen päivähoito-oikeus palautui vasta 2020 syksyllä. Sitä ennen päiväkotiin ei ollut asiaa, jos vanhempi oli kotona.
No provohan tämä on, onko sakki niin tyhmää että uskoo tämän, vai vastaileeko ap itselleen?
Jos on avioehto niin tappelisin kyllä viimeiseen asti, noilla spekseillä kuulostaa kohtuuttomalta. Avioehtoa saatetaan joskus kohtuullistaa oikeudessa, muttei sekään välttämättä tarkoita että se mitätöitäisiin kokonaan ja kaikki menisi 50-50.