Rakensin perheelle omakotitalon omin käsin - vaimo vaatii erossa talosta puolet itselleen.
Otsikossahan se jo on.
Rakensin muutama vuosi takaperin itse omin käsin töiden ohella perheelle omakotitalon. Olen rakennus- ja talotekniikkka-alan yrittäjä, joten kaikki on itse tehtyä - lakien ja pykälien mukaan.
Nyt erossa vaimon juristi ja kiinteistönvälittäjä laskee, että eihän sillä mitää väliä ole, että raadoin pitkää päivää ja tuotin perheelle puoli-ilmaisen talon pään päälle, vaan joudun jumalaut maksaan omasta työstäni vaimolle! Siis tein itse ja säästin, jotta vaimo voi nyhtää talon reaalihinnan mukaisen osuuden minulta nyt.
Meneekö oikeasti näin?
Kuitenkin eron syykin on se, että vaimo petti. Olin kuulemma liikaa töissä... Nyt pitäisi sitten maksaa siitä, että tein perheelle elantoa, saatiin hieno koti, hienot autot, lapsille kalliit harrastukset. Kaikki tuo tietysti jatkuu, mutta ei luonnollisesti vaimon osalta, joka hyppäsi kelkasta.
Kommentit (769)
Fakta on se, että ei vaimo tule puolikasta talosta saamaan, jos se on kokonaan ap:n nimissä. Puolet talon ARVOSTA voi saada tasinkona , jos hänellä itsellään ei ole mitään omaisuutta eikä talo on ap:n ainoa omaisuus.
Tässä ketjussa jo aloitus on aivan höpöä, että edes lukion yhteiskuntaoppikurssin hyväksytysti suorittanutta saati sitten oikeustieteellisen pääsykokeeseen lukenutta voi vedättää tuolla tavalla, eikä "vaimon juristi".
Vierailija kirjoitti:
Kerran teit talon itse niin sanot, että talo on täynnä rakennusvirheitä, et voi ottaa mitään vastuuta sen myymisestä ja se pitää myydä purettavaksi.
Minulla työnjohtopätevyys poikkeuksellisen vaatimaan luokkaan sekä korjausrakentamisessa että uudisrakentamisessa ja suunnittelupätyys vaativaan luokkaan uudis- ja saneerauskohteissa. Lisäksi 12 vuoden kokemus eri kirvesmies- ja rakennustöistä. Myös S2-pätevyys ja KVV vaativassa luokassa. Tuskin on rakennusvirheitä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vaimo teki sillä aikaa kun sä rakensit? Hoisi yksin teidän yhteisiä lapsia?
Tuossahan sanottiin, että pani vieraita miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä kuitenkin ne työtä vieroksuvat naiset löytävät miehiä. Jos seisoo omilla jaloillaan, kiinnostus vähenee selvästi. Miehet haluavat tuntea itsensä tarpeellisiksi.
Näinhän se on. Kai tässä taustalla on se, että tällainen mies nauttii siitä, että tekee jonkun riippuvaiseksi itsestään. Ajatuksena, että se, jolla on rahaa, on myös valtaa toiseen. Tämän ketjun tarinassa nainen on ollut lapset saadessaan vielä opiskelija, mies jo hyväpalkkaisessa työssä. Kannattaa pysytellä kaukana tällaisia valtapelejä pelaavista ihmisistä, puhumattakaan, että hankkisi lapsia sellaisen kanssa. Terveessä perheessä molemmat toimivat koko perheen yhteiseksi hyväksi, eikä siinä kyse ole rahasta, vaan kaikkien perheenjäsenten hyvinvoinnista.
Kannattaa lakimiehen avulla selvittää, millainen arvo tekemälläsi työllä on. Eli mitä olisi pitänyt palkatulle työntekijälle maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen nimi on ositus joka tehdään kun pariskunta eroaa avioliitosta. Sinulla on oikeus puolet hänen omaisuuteen ja hänellä puolet sinun omaisuuteen.
Ei ole, vaan kumpikin omistaa itse oman omaisuutensa. Rikkaampi antaa tasinkoa köyhemmälle - paitsi jos on avioehto.
Voi antaa tasinkoa vaikka olisi avioehtokin. Katsos kun avioehtoja on erilaisia.
Olisiko tuossa nyt se tyyppitapaus käsillä että avioehtoa yritettäisiin sovitella, kuten ap ilmaisi, 'Meinaavat, että silti vaimolle kuuluu enemmän vaikka on avioehto jotta kotiäitinä ollut vaimo ei jäisi puille paljaille. Se on mahdollista, jos tuomioistuin harkitsee niin avioehto ei kaikilta osin päde, mutta ei siitä täyttä puolta mene, riippuu olosuhteista.
Tässäpä se syy.
Vaimo jäämässä puille paljaille ja mies menestyy. Säälistä pitää antaa vaimolle edes jotain, mitä vaikeuttaa vaimon pettäminen. Vaimon juristilla oltava kova pokka.
Vierailija kirjoitti:
Ap on hauska provoilija. On mennyt naimisiin toistaitoisen, rahanahneen ja laiskan idiootin kanssa ja sitten hämmästelee kun vaimo osoittautuu toistaitoiseksi, rahanahneeksi ja laiskaksi idiootiksi.
Usko pois, ap tulee seuraavaksi kehittämään kertomustaan siihen suuntaa, että hän ei olisi lapsia edes halunnut, vaan vaimo valehteli ehkäisystä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa lakimiehen avulla selvittää, millainen arvo tekemälläsi työllä on. Eli mitä olisi pitänyt palkatulle työntekijälle maksaa.
200 k€
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen nimi on ositus joka tehdään kun pariskunta eroaa avioliitosta. Sinulla on oikeus puolet hänen omaisuuteen ja hänellä puolet sinun omaisuuteen.
Ei ole, vaan kumpikin omistaa itse oman omaisuutensa. Rikkaampi antaa tasinkoa köyhemmälle - paitsi jos on avioehto.
Voi antaa tasinkoa vaikka olisi avioehtokin. Katsos kun avioehtoja on erilaisia.
Olisiko tuossa nyt se tyyppitapaus käsillä että avioehtoa yritettäisiin sovitella, kuten ap ilmaisi, 'Meinaavat, että silti vaimolle kuuluu enemmän vaikka on avioehto jotta kotiäitinä ollut vaimo ei jäisi puille paljaille. Se on mahdollista, jos tuomioistuin harkitsee niin avioehto ei kaikilta osin päde, mutta ei siitä täyttä puolta mene, riippuu olosuhteista.
Pitäisi määrittää jonkinnäköinen standardin mukainen "kotiäitikorvaus", ettei köyhän kotiäidin paljon vaikeammasta elämästä saisi vähemmän korvausta kuin rikkaan kotiäidin helposta työstä, jossa ongelmat ratkeaa aina niin helposti heittämällä niitä rahalla.
Eihän noissa tasingoissa pyritä takaamaan ansaitsematonta elintasoa muiden kustannuksella eihän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on hauska provoilija. On mennyt naimisiin toistaitoisen, rahanahneen ja laiskan idiootin kanssa ja sitten hämmästelee kun vaimo osoittautuu toistaitoiseksi, rahanahneeksi ja laiskaksi idiootiksi.
Usko pois, ap tulee seuraavaksi kehittämään kertomustaan siihen suuntaa, että hän ei olisi lapsia edes halunnut, vaan vaimo valehteli ehkäisystä.
Ei. Minä halusin aina monta lasta. Kaksi on. Olisin haalunnut enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Jos nainen mahdollistaa miehen uran luomisen ja hyvän eläkkeen hoitamalla yhteisiä lapsia niin tottakai on oikeudenmukaista (ja ilman avioehtoa ihan laillista) että erossa nainen saa puolet omaisuudesta. Katsokaas kun se lastenhoito on työtä - miksi lastentarhanopettajille siitä muuten maksettaisiin?
Outo ajatus että kotona olevan äidin lastensa hyväksi tekevän työn pitäisi olla jotain ilmaistyötä jossa toinen osapuoli hyötyy rahallisesti (mies palkan ja eläkkeen muodossa tekemällä uraa) ja nainen taas häviää rahallisesti (oma ura ja eläkekertymä kärsivät)417
Tämä. Juurikin tästä syystä yhä useampi nainen haluaa lapset mieluummin päiväkotiin ja tehdä itsekin uraa. Ettei mahdollisen eron tullessa jää tyhjän päälle rahallisesti. Eläkeiästä puhumattakaan...
Vierailija kirjoitti:
On tämän palstan mammat hupaisaa porukkaa. Entäpä jos nainen olisi tehnyt kahta työtä perheen eteen ja mies olisi hyggeillyt kotona lasten seurasta nauttien. Olisiko silloin poikien pikkujouluretkellä vieraissa käymisen juurisyy ihan vaan se, että mies on joutunut yksin kotoilemaan vailla aikuista tukea, koska vaimo on jättänyt miehen huomoimatta?
Skenaariona mahdoton koska miehille ei hyvin toimentuleva (ja mahdollsieati varakas) nainen kelpaan. Pitää olla huollettava ja elätettävä nainen. Jota voi sitten raipata eron hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä se syy.
Vaimo jäämässä puille paljaille ja mies menestyy. Säälistä pitää antaa vaimolle edes jotain, mitä vaikeuttaa vaimon pettäminen. Vaimon juristilla oltava kova pokka.
Avioliitto on taloudellinen sopimus jossa pettämiset ei merkitse, oli pettäjä kumpaa sukupuolta tahansa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tämän palstan mammat hupaisaa porukkaa. Entäpä jos nainen olisi tehnyt kahta työtä perheen eteen ja mies olisi hyggeillyt kotona lasten seurasta nauttien. Olisiko silloin poikien pikkujouluretkellä vieraissa käymisen juurisyy ihan vaan se, että mies on joutunut yksin kotoilemaan vailla aikuista tukea, koska vaimo on jättänyt miehen huomoimatta?
Kyllä se olisi. Ihan sama, kumpi siellä kotona yksin odottelee ja toivoo, että toinen jaksaisi omien tärkeiden töittensä ja menojensa jälkeen vielä huomioida sen kotona olevankin ajatukset ja kuulumiset.
Olen nainen ja olin hyvin vähällä saada avioeron sen vuoksi, että rakensin uraa ja jätin toisen, vaikkakin ilman lapsia, hoitamaan taloa ja yhteisiä asioita. Liian usein oletin, että eihän täällä kotirintamalla mitään kuulu, toinenhan on "vain" helpoissa 8--16 töissä.
Onneksi miehelläni oli aivoja ja pokkaa alkaa haastamaan asenteeni ja minäkin aloin kuunnella häntä. Kyllä siellä tavallisessa konttorissakin aika paljon tapahtuu ja kotiasioihin otin aktiivisemman otteen, aloin yhdessä miettiä ja suunnitella niitä hankkeita, joita olin pitänyt "no osta nyt jotain, kuinka vaikeaa tuokin on"-asioina. Huomasin, että kyllä ihan taloudellisestikin näitäkin kannattaa miettiä, se on kaikki raha säästöön meille YHDESSÄ johonkin kivempaan.
Että terveisiä vaan aplle, seuraaviin suhteisiin. Jos nyt on sullakin jo mukava ja mutkaton nainen katsottuna, niin voin kertoa, että hän ei toisaalta sua pitkään katsele, jos et mutkattomasti ja mukavasti kuuntele hänenkin elämäänsä ja ajatuksiaan.
Joo tässä on vain se, että sinä naisena kuuntelit, mitä miehesi sanoi ja muutit tapaasi ja asennettasi.
Mies vastaavassa tilanteessa ensin ärähtelisi, sitten alkaisi huutaa nalkuttamisestasi. Ei kuuntele, ei haluakaan ymmärtää, vaan syyttelee, miten et ymmärrä miten paljon hänhänhän tekee tässä sinun puolestasi kun hyppää töitten tahdissa 24/7,
Kyllä, haudon eroa täsmälleen samankaltaisessa tilanteessa kuin sinun miehiesi. Kaikkeen, mikä olisi yhteistä, saa justiin tuollaisia halveksuvia vastauksia, että etkö tuotakaan osaa itse hoitaa. Osaan kyllä, mutta kiva olisi jos toistakin kiinnostaisi joku asia joskus näiden kodin seinien sisällä.
Ja AP: niin sinä rakensit talon ja osasit kaiken. Saiko vaimo edes mistään päättää tai kysyitkö edes vai onko talo täysin sinun mielesi mukainen? Tämä on yhtä inhaa kuin se että toinen ei osallistu.
Mitkä sen talon omistussuhteet on? Jos te sen omistatte 50/50 niin sillä teidän avioehdolla ja sun rakennukseen kuluneella ajalla ja vaivalla voi pyyhkiä hanurinsa. Avioerossa se nyt vaan menee niin, että jos teidän molempien nimi on talon papereissa niin se on teidän yhteinen ja jaettava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä kuitenkin ne työtä vieroksuvat naiset löytävät miehiä. Jos seisoo omilla jaloillaan, kiinnostus vähenee selvästi. Miehet haluavat tuntea itsensä tarpeellisiksi.
AP
Ei välttämättä. Mutta huomaan, että usein työteliäät naiset ovat hieman heikkoja parisuhteeseen liittyvien sosiaalisten asioiden kanssa. Se on vähän luotaan työntävää. Itse pidän naisellisista naisista, sellaisista jollaisia naiset ovat olleet tuhansia vuosia.
Vaimo kuitenkin jo alussa sanoi, että hän tykkäisi olla kotiäiti. Minä uskoin.
Hohhoijaa... Vai naisellinen nainen ei käy töissä? Kaikkea sitä täältä lukeekin.
Vierailija kirjoitti:
ei mitään uutta kirjoitti:
Eikös naiset aina vie miehiltä puolet "valmiiksi kerätystä omaisuudesta", johon heillä ei itsellä ole osaa eikä arpaa...ellei sitten erikseen ole tehty avioehtoa.
Vie ne jotkut naiset miehen perintötilastakin puolet sen arvosta. Toki tuo jo edellyttää pitempiaikaista yhteiseloa ennen eroa. Mutta tarpeeksi pitkälle asioita ajattelevalle naiselle tuokin mahdollisuus kyllä on.
Suomessa on erittäin vähän perintötiloja. Ne sukutilat siirtyy kaupan ja velan kautta jatkajalle. Jos puoliso on tilalla työssä hän samalla maksaa velkaa ja tuo talouteen tuloja. Tämä olisi vältettävissä vain siten että puoliso on tilalla palkattu työntekijä palkkoineen ja palkan sivukuluineen, ja avioehto tietysti, mutta jos hän ei saa palkkaa hänelle kuuluu työstä korvaus erossa vaikka olisi avioehto sulkemassa omaisuuden pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Ei välttämättä. Mutta huomaan, että usein työteliäät naiset ovat hieman heikkoja parisuhteeseen liittyvien sosiaalisten asioiden kanssa. Se on vähän luotaan työntävää. Itse pidän naisellisista naisista, sellaisista jollaisia naiset ovat olleet tuhansia vuosia.
Vaimo kuitenkin jo alussa sanoi, että hän tykkäisi olla kotiäiti. Minä uskoin.
Suomessa sekä naisten että miesten elämä on ollut raskasta työtä aina. Lastenkin on pitänyt osallistua maatilan töihin. Muuten talvella kuolee nälkään, kun ei ole riittävästi ruokaa hankittuna. Työteliäisyys oli hyve. Ap ei tunne historiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä mies puhuu rahallisesta omaisuudesta ja naiset vastaa lapset sitä ja lapset tätä, ei niitä lapsia mitata rahassa...
Jos asia on näin niin miehet voikin jäädä kotihoidotuelle lapsia hoitamaan :)
Mutta eihän se käy kun pitää olla autot, talot, veneet ym korkea elintaso
Jep. Mutta tätä kun ehdottaa miehille niin aina tulee perusteluna ettei ole varaa jäädä kotihoidontuelle. Eli raha tuntuu monelle miehelle merkkaavan loppupeleissä enemmän kuin naiselle.
Mutta naiset tekee miesten mielestä aina väärin. Jos jää kotiin hoitamaan lapsia, on "lompakkoloi nen". Jos tekee uraa, on kylmä ja välinpitämätön äiti, jota ei kiinnosta ne omat lapset. Siksi kannattaa tehdä kuten itse näkee parhaaksi
Otit siis tietoisesti palkintovaimon. Kai sinä tiedät, että palkinnot tienataan kovalla työllä ja sitten ne siirtyvät seuraavalle, joka tekee parempaa työtä kuin sinä?
Sehän on koko kilpailun ajatus. Nyt sinä hävisit ja toinen voittaa, semmoistakin se kilpailu on.
Treenaa siis kilpakuntoasi tai vetäydy eläkkeelle valmentamaan. Toisin sanoen kirjoittelemaan vihaisia kirjoituksia nettiin ja kasvattamaan inceleitä.