Tulisiko perustoimeentulotuen saajalla olla mahdollisuus "virkistäytymiseen" ? Vai pelkästään ihan perustarpeet eli halvin ruoka ja vesi?
Kelan sivuillahan sanotaan että PTTT on myös virkistäytymiseen tarkoitettu, mutta täällä usein sanotaan että ei saa riittää mihinkään muuhun kuin kaurapuuroon, hernekeittoon ja näkkileipään.
Mitä mieltä sinä olet?
Kuuluuko myös PTTT:n saajan sillpmoin tällöin huvitella?
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä pitäisi kokonaan lopettaa perustoimeentulotuen käyttö pitkäaikaisena tukimuotona. Sitä ei ole siihen alun perin suunniteltu eikä se siihen sovellu. Toimeentulotuki pitää olla viimesijainen tuki, aivan vain poikkeustapauksissa. Toimeentulotuki perusosineen ja täydentävine osineen vaatii paljon asiantuntijatyötä ja sen käsittely on kallista.
Jos tilanne on tosiaan näin huono, että osalle ihmisistä ei tosiaan ole täitä, eikä toimeentuloon kroonisesti riitä työttömyystuki + asumistuki, niin pitää saada jokin yksinkertainen kansalaispalkkamalli, jolla nuo eri tuet korvataan.
Olen samaa mieltä siitä, että toimeentulotukea saisi vain rajallisen ajan esim. 6kk. Sen jälkeen pitäisi päästä joko töihin tai opintotuelle. Sitten voisi olla vielä vaihtoehtona armeijan avustavat tehtävät 10e päivärahalla ja parakkimajoituksella.
Moi Sergei! Painelehan unelmamaahasi Venäjälle. Me emme Suomessa ole kehitysmaan tasolla.
Olen eri ja kantis ja totean, että koko ttt:hän on luonteeltaan lyhytaikaiseksi tarkoitettu. On todellinen ongelma, että osa jengistä jää sille jutaamaan vuosikymmeniksi. Tämä pitäisi olla mahdotonta. Ei koko elämäänsä pitäisi voida maksattaa muilla.
Jos kerran Suomessa on töitä niin miksi niistä ei maksetan palkkaa kuten vielä ysärillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei sen rahan pidä riittää sellaiseen "virkistäytymiseen" joka maksaa. Eihän etenkään matalapalkka-alalla työskentelevilläkään riitä palkka mihinkään ylimääräiseen vaan se on just tuota, että maksaa ne pakolliset asumiskulut sekä ostaa halvinta mahdollista ruokaa ja siinä se palkka sitten menikin.
Mitä on halvin mahdollinen ruoka?
Juurekset, leipä, voi, kananmunat, puurohiutaleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä pitäisi kokonaan lopettaa perustoimeentulotuen käyttö pitkäaikaisena tukimuotona. Sitä ei ole siihen alun perin suunniteltu eikä se siihen sovellu. Toimeentulotuki pitää olla viimesijainen tuki, aivan vain poikkeustapauksissa. Toimeentulotuki perusosineen ja täydentävine osineen vaatii paljon asiantuntijatyötä ja sen käsittely on kallista.
Jos tilanne on tosiaan näin huono, että osalle ihmisistä ei tosiaan ole täitä, eikä toimeentuloon kroonisesti riitä työttömyystuki + asumistuki, niin pitää saada jokin yksinkertainen kansalaispalkkamalli, jolla nuo eri tuet korvataan.
Minun mielestä koko toimeentulotuki joutaisi lakkauttaa. Italian malliin voitaisi mennä: tukea pelkästään lapsiperheille ja eläkeläisille. Muut menköön töihin. Töitä kyllä alkaa ihmeesti löytyä heti kun ilmainen raha loppuu, niinhän Italiassakin kävi.
sun logiikan mukaan pitäisi sitten lakkauttaa sekä toimeentulotuki että työttömyyspäivärahat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä siitä, että toimeentulotukea saisi vain rajallisen ajan esim. 6kk. Sen jälkeen pitäisi päästä joko töihin tai opintotuelle. Sitten voisi olla vielä vaihtoehtona armeijan avustavat tehtävät 10e päivärahalla ja parakkimajoituksella.
Moi Sergei! Painelehan unelmamaahasi Venäjälle. Me emme Suomessa ole kehitysmaan tasolla.
Olen eri ja kantis ja totean, että koko ttt:hän on luonteeltaan lyhytaikaiseksi tarkoitettu. On todellinen ongelma, että osa jengistä jää sille jutaamaan vuosikymmeniksi. Tämä pitäisi olla mahdotonta. Ei koko elämäänsä pitäisi voida maksattaa muilla.
Jos kerran Suomessa on töitä niin miksi niistä ei maksetan palkkaa kuten vielä ysärillä?
Maailmassa palkkatyö tuo elatuksensa vain n. 40%:lle. Loput yrittävät keksiä muuta millä pysyvät hengissä, Miksi se ei sovi suomalaisille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten on huvittelu ja virkistäytyminen. Kyllä minä monesti mietin, että onneksi petterit ja muut juhat eivät tiedä, kuinka nautinnollista on kävellä ja nyt syksyisin käydä vielä hakemassa marjat metsästä. Kai ne sen haluaisivat estää köyhiltä. Mutta ei kerrota niille, että paras elämä on aika halpaa.
Sinäpä sen sanoit. Paras ja nautinnollisin elämä ei tule rahan käytöstä sinne ja tänne tai sisustuksen uusimisesta kerran kuukaudessa. Minä olen kiintynyt jopa omiin huonekaluihin ja muihin tavaroihin terveellä tavalla, enkä missään nimessä vaihtaisi mitään pois.
Nuorempana terveenä ja pienituloisena työssäkäyvänä kaverinani oli maailman paras saksanpaimenkoira, joka kulki kanssani minne vain meninkin ja vahti, etten häviä hänen silmistään. Tuon uljaan ja rohkean (koskaan ei pelännyt mitään eikä häntä ollut koipien välissä) ystäväni kanssa kävin marjastamassa joka viikonloppu sesonkiaikana. Välillä syötin kädestä hänelle metsässä marjoja ja ai että hän tykkäs niistä. Puskista ei ottanut vaikka kuinka näytin, että samat marjat ne siellä ovat.
Myin niitä ämpärillisiä vanhemmilleni, kun yksin en kovin paljoa tarvinnut ja halusin ilahduttaa tuoreilla ja käsin puhdistetulla marjoilla vanhempiani. He maksoivat hyvät rahat niistä. Mikä nautinto olla kaikessa rauhassa metsässä ja istua välillä kannolle ihailemaan ympäristöä ja kuuntelemaan metsän ääniä.
Kannustan teitä toimeentulotuen asiakkaita ihan vaikka samoilemaan metsissä. Siellä saa muuta ajateltavaa kuin ikuiset rahahuolet, kunto nousee kuten samalla pinna ei ole niin kireällä. Jos liikkuminen on kovin vaikeaa, niin metsäteitä pitkin pääsee ja olisi hyvä olla joku kaveri mukana.
Käyn metsässä kävelyllä melkein päivittäin. Se rentouttaa, vähentää stressiä ja antaa energiaa. Mutta ei se tarvetta muihin harrastuksiin ole kyllä vähentänyt. Ennemminkin päinvastoin, mitä paremmin voi, sitä enemmän kaipaa monenlaista erilaista tekemistä ja itsensä toteuttamista.
Kokeile työntekoa! Siinä saa monenlaista erilaista tekemistä ja itsensä toteuttamista.
Kokeiltu on. Kokeilussa huomenakin. Ei siltikään löydy palkkatyötä. Toisaalta sitähän nykyhallitus toivookin, kokeiluja ja palkkatuettua työtä kaikille työttömille. Vaikuttaako se valtion talouteen? Toki, muttei säästöinä. Vaikuttaako se ehkä yksityisyritysten talouteen? Miksei, jos ne saavat ilmaisia työntekijöitä.
Mutta eihän teitä työssäkäyviä veroja maksavia kansalaisia haittaa 546 480 000 euron lisälasku, kunhan työttömät saadaan "töihin."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten on huvittelu ja virkistäytyminen. Kyllä minä monesti mietin, että onneksi petterit ja muut juhat eivät tiedä, kuinka nautinnollista on kävellä ja nyt syksyisin käydä vielä hakemassa marjat metsästä. Kai ne sen haluaisivat estää köyhiltä. Mutta ei kerrota niille, että paras elämä on aika halpaa.
Sinäpä sen sanoit. Paras ja nautinnollisin elämä ei tule rahan käytöstä sinne ja tänne tai sisustuksen uusimisesta kerran kuukaudessa. Minä olen kiintynyt jopa omiin huonekaluihin ja muihin tavaroihin terveellä tavalla, enkä missään nimessä vaihtaisi mitään pois.
Nuorempana terveenä ja pienituloisena työssäkäyvänä kaverinani oli maailman paras saksanpaimenkoira, joka kulki kanssani minne vain meninkin ja vahti, etten häviä hänen silmistään. Tuon uljaan ja rohkean (koskaan ei pelännyt mitään eikä häntä ollut koipien välissä) ystäväni kanssa kävin marjastamassa joka viikonloppu sesonkiaikana. Välillä syötin kädestä hänelle metsässä marjoja ja ai että hän tykkäs niistä. Puskista ei ottanut vaikka kuinka näytin, että samat marjat ne siellä ovat.
Myin niitä ämpärillisiä vanhemmilleni, kun yksin en kovin paljoa tarvinnut ja halusin ilahduttaa tuoreilla ja käsin puhdistetulla marjoilla vanhempiani. He maksoivat hyvät rahat niistä. Mikä nautinto olla kaikessa rauhassa metsässä ja istua välillä kannolle ihailemaan ympäristöä ja kuuntelemaan metsän ääniä.
Kannustan teitä toimeentulotuen asiakkaita ihan vaikka samoilemaan metsissä. Siellä saa muuta ajateltavaa kuin ikuiset rahahuolet, kunto nousee kuten samalla pinna ei ole niin kireällä. Jos liikkuminen on kovin vaikeaa, niin metsäteitä pitkin pääsee ja olisi hyvä olla joku kaveri mukana.
Käyn metsässä kävelyllä melkein päivittäin. Se rentouttaa, vähentää stressiä ja antaa energiaa. Mutta ei se tarvetta muihin harrastuksiin ole kyllä vähentänyt. Ennemminkin päinvastoin, mitä paremmin voi, sitä enemmän kaipaa monenlaista erilaista tekemistä ja itsensä toteuttamista.
Kokeile työntekoa! Siinä saa monenlaista erilaista tekemistä ja itsensä toteuttamista.
Kokeiltu on. Kokeilussa huomenakin. Ei siltikään löydy palkkatyötä. Toisaalta sitähän nykyhallitus toivookin, kokeiluja ja palkkatuettua työtä kaikille työttömille. Vaikuttaako se valtion talouteen? Toki, muttei säästöinä. Vaikuttaako se ehkä yksityisyritysten talouteen? Miksei, jos ne saavat ilmaisia työntekijöitä.
Mutta eihän teitä työssäkäyviä veroja maksavia kansalaisia haittaa 546 480 000 euron lisälasku, kunhan työttömät saadaan "töihin."
Se kuule helpottaa ihan hemmetin paljon, että ette voi jäädä makoilemaan sänkyyn aamuisin, kun meisän työssäkäyvien pitää nousta ja lähteä töihin.
Vantaa ja Espoo ei ole asuinpaikkoina juurikaan edullisempia kuin Helsinki. Täytyy lähteä kauemmaksi pääkaupunkiseudulta löytääkseen edullisempia asuntoja. Onko kauempana sitten niitä töitä, se onkin toinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei sen rahan pidä riittää sellaiseen "virkistäytymiseen" joka maksaa. Eihän etenkään matalapalkka-alalla työskentelevilläkään riitä palkka mihinkään ylimääräiseen vaan se on just tuota, että maksaa ne pakolliset asumiskulut sekä ostaa halvinta mahdollista ruokaa ja siinä se palkka sitten menikin.
Voi, leipä ja kananmunat eivät ole halpoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kuule helpottaa ihan hemmetin paljon, että ette voi jäädä makoilemaan sänkyyn aamuisin, kun meisän työssäkäyvien pitää nousta ja lähteä töihin.
Sinäpäs oletkin oikein kunnon pikkusielu-nilkki. Kun oma elämä v*ituttaa, niin muita pitäisi v*tuttaa vielä enemmän. Kai sä tajuat, että tuo myrkyllisyytesi vahingoittaa kaikkein eniten sua itseäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä en ole moneen vuoteen enää saanut siihen keneltäkään lupaa.
-se kenelle vastasit
Vierailija kirjoitti:
virkistäytymistä näillä kriteereillä voisi olla:
-käynti uimahallissa
-käynti risteilyllä( jos näitä 10e päiväristeilyitä vielä on)
- käynti museossa
- käynti leffassa
- käynti korkeasaaressa etc
Erona tietty että näitä kaikkia ei tehdä saman viikon eikä kuukaudenkaan aikana, kun ei työssäkäyvätkään tee.
Museot maksaa nykyään 20 euroo / henkilö sisään!
+ matkat ja syömiset!
Vierailija kirjoitti:
Miksi et mene sairauspäivärahalle?
Onko tämä kommentti tietämättömyyttä vai ihan veetuiluiksi laskettava?
Henkilö joka saa yleisen asumistuen ja sairauspäivärahan/työmarkkinatuen saa lisäksi yleensä vielä toimeentulotukea siihen päälle sen mitä laskelma jää vaille. Jos ei ole oikeutettu työmarkkinatukeen tai siihen sairauspäivärahaan, niin saa tietysti vähän enemmän nimikkeellä perustoimeentulotuki. Eli loppusumma on ihan sama vaikka minkä nimisinä tukia saat. Jos tulot ovat vaille jonkun määrän, loppu tulee toimeentulotukena, on se sitten 1 sentti tai 100 euroa tai jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on mahdollista siksi, että työnantajat saavat valita ja heidän ei ole pakko palkata ketään. Firmat saavat myös siirtää toimintansa ulkomaille. Työttömyys poistuisi sillä, että työnantajille laitettaisiin velvollisuus palkata jokainen työhön haluava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väite oli, että matalapalkkatyöntekijät syövät vain halvinta ruokaa eikä mihinkään muuhun ole varaa, eli onko niin että matalapalkkatyöntekijät syövät pelkästään juureksia, leipää, voita, kananmunia ja puurohiutaleita? Vai puhuttiinko taas pa*kaa (kuten niin usein näiss' keskusteluissa)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parakkihullu taas fantasioi. Oletko Petteri vai Sanni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin "pitäisi olla mahdotonta"? Jos henkilöllä ei ole muita tuloja, niin silloin se on toimeentulotuki. Ja jos yksikään työnantaja ei halua palkata, silloin henkilö voi jäädä työttömäksi pitkäksikin aikaa. Useimmiten nuo vuosikymmeniä toimeentulotuella olevat ovat joko matalapalkkatyössä olevia, eläkeläisiä, sairaseläkkeellä tai muuten sellaisia, joista ei ole työelämään, osalla voi olla enemän tai vähemmän ongelmia tai rajoitteita, tms. Harvemmin terve, työikäinen ihminen on vuosikymmeniä toimeentulotuella työttömänä. Toki osa voi olla tuen varassa siksi, että työnteosta huolimatta palkka ei elätä, tai sitten työelämä on silppumaista ja aina välillä tulee työttömyyskausia. Mutta tämä on eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tarvii virkistystä ja pieniä, kivoja juttuja elämäänsä. Kyllä pitää voida toimeentulotuella käydä vaikka leffassa tms. kerran kuukaudessa.
Kerran kuukaudessa leffaan!? En ole työssä käydessäkään rampannut leffassa kerran kuukaudessa kun liput ovat niin kalliita. Muutaman kerran vuodessa korkeintaan.
No, sua ei sitten leffassa käynti niin kiinnostanut. Mutta mikäli kuvittelet, että kukaan työssäkäyvä ei käy usein leffassa, niin olet väärässä. Elokuvateatterit eivät pysyisi pystyssä, jos "kukaan" ei siellä kävisi. Sinulle ilmeisesti tulee yllätyksenä, mutta valtaosalla työssäkäyvistä ON varaa kuluttaa, ja he myös tekevät sitä. Osa käy leffassa kuukausittain, osa jopa viikoittain. Lisäksi käydään ravintoloissa, kahviloissa, ostellaan vaatteita ja muuta, matkustellaan, harrastetaan ja viihdytään. Se ihmisiä juuri työntekoon motivoikin, että sitten heillä on rahaa ja voivat kuluttaa.
Kaikkien varakkaatkaan eivät kuluta turhaan vaan elävät hevonen vinkkejä n säästeliäästi. Nousukkaat tuhlaa. Rahaa halutaan sijoittaa siten, että voi jäädä eläkkeelle aikaisemmin. Tai hankkia kiinteistöjä, matkoja, autoja jne. Toki osa ihmisistä kuluttaa huvituksiin ja pelaan seen enemmän kuin oikeasti on varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tarvii virkistystä ja pieniä, kivoja juttuja elämäänsä. Kyllä pitää voida toimeentulotuella käydä vaikka leffassa tms. kerran kuukaudessa.
Kerran kuukaudessa leffaan!? En ole työssä käydessäkään rampannut leffassa kerran kuukaudessa kun liput ovat niin kalliita. Muutaman kerran vuodessa korkeintaan.
No, sua ei sitten leffassa käynti niin kiinnostanut. Mutta mikäli kuvittelet, että kukaan työssäkäyvä ei käy usein leffassa, niin olet väärässä. Elokuvateatterit eivät pysyisi pystyssä, jos "kukaan" ei siellä kävisi. Sinulle ilmeisesti tulee yllätyksenä, mutta valtaosalla työssäkäyvistä ON varaa kuluttaa, ja he myös tekevät sitä. Osa käy leffassa kuukausittain, osa jopa viikoittain. Lisäksi käydään ravintoloissa, kahviloissa, ostellaan vaatteita ja muuta, matkustellaan, harrastetaan ja viihdytään. Se ihmisiä juuri työntekoon motivoikin, että sitten heillä on rahaa ja voivat kuluttaa.
Kaikkien varakkaatkaan eivät kuluta turhaan vaan elävät hevonen vinkkejä n säästeliäästi. Nousukkaat tuhlaa. Rahaa halutaan sijoittaa siten, että voi jäädä eläkkeelle aikaisemmin. Tai hankkia kiinteistöjä, matkoja, autoja jne. Toki osa ihmisistä kuluttaa huvituksiin ja pelaan seen enemmän kuin oikeasti on varaa.
Kyllä, tuo pitää paikkansa. Ei kukaan väittänytkään, että kaikki työssäkäyvät tekevät kaiken samalla lailla. Pointti oli, että kyllä ne, jotka eniten kuluttavat ja käyttävät palveluita, löyty nimenomaan työssäkäyvistä ihmisitstä. Se, että joku heistä ei niin tee, ei muuta asiaa - ei edes, vaikka moni ei tee. Koska hyvin moni silti tekee. Eikä leffoissa ole kyse vain "huvituksista", vaan osa ihmisistä oikeasti pitää elokuvista - ei se ole mitään aivotonta viihdettä, vaan yksi taiteenlaji.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tässä ihan omalla palkallaan perheensä elättävätkin joutuu keksimään ja hakemaan virkistyksensä ilmaisista jutuista. Kirjastot, ulkoilu, dinestäminen, marjastaminen, perheen kanssa touhuamnen, kavereiden luona kyläily jne. Ihan itse pitää osata tehdä asioita ja viihtyä. Itse rentoudun parhaiten kuuntelemalla podcasteja ja äänikirjoja kun neulon.
Onko podcastien ja äänikirjojen kuunteleminen ilmaista? Kuuntelet ilmeisesti kirjaston tietokoneella kirjastosta lainaamiasi äänikirjoja, vai saitko jostain tarvittavat laitteet ja mahdollisen lukuaikapalvelun? Ja mistä sait ilmaiseksi puikot ja lankaa - etenkin langat ovat käsittääkseni aika kalliita.
Sinäkään et ole tajunnut, että koko ketjun tarkoitus on vain pönkittää Kokoomuksen ideologiaa. Toimeentulutukeahan ei ole koskaan saanut erikseen mihinkään virkistyksiin, vaan toimeentulotukiasiakkaan on vain täytynyt saada se perusosa riittämään MYÖS virkistysmenoihin, mikäli sellaisia on. Ja toisin kuin sinä ja monet muut väittävät, kyllä työssäkäyvät aika paljon rahaa käyttävät myös virkistysmenoihin. Aina löytyy joku, joka harrastaa vain ilmaisia asioita, mutta valtaosalla on elömässä kaikenlaisia menoja. Ja sitten moni mieltää ilmaisiksi sellaisetkin asiat kuin omalla mökillä rentoutuminen tai juurikin älypuhelimella kuunneltavat äänikirjat Elisa-kirjasta, jonka sai kun otti hiukan kalliimman liittymän, tms.
YLE areenassa on enemmän podcasteja kuin ennättää kuuntelemaan. Käsittääkseni tarpeeksi pienituloisilta ei mene edes yle-veroa. Äänikirjoja saa lainata kirjaston digitunnuksin täysin ilmaiseksi e-kirjastosta samoin e- magzista saa lukea e-lehtiä. Ihan ilmaisohjelmat lataamalla homma pelittää. Toimii kaikkialla missä kännyn netti pelittää. Vaikkapa yleisellä uimarannalla, mikäli ei sitä omaa/suvun/kaverin mökkiä löydy.
Köyhillä suurin ongelma on se ajatuksen köyhyys. Mitään en voi tehdä koska en viitsi/ osaa selvittää mitä kaikkia mahdollisuuksia on käytettävissä. Jollakin laitteellahan sinäkään nnyt täällä netissä roikut, mm käy siis sitä hyödyntäisi.