Työyhteisö, jossa oma moraali ja arvot koetuksella.
Julkisin varoin ylläpidetty yhteisö. Mitä kauemmin ollut töissä, sitä enemmän ahdistaa se, miten työntekijät hyödyntävät omiin, itsekkäisiin tarkoituksiin varoja. Syödään kuormasta, nostetaan kohtuuttomia palkkoja, maksetaan bonuksia kyseenalaisesti, mitä kivempi ystävä, niin sitä enemmän saa. Ja jos ei ole tiettyjen yhteisön jäsenten kaveri, niin saa tuta asiatonta kohtelua, kiusaamista mm. työtietojen panttauksella, epätasapuolisella kohtelulla ynnä muuta.Voin pahoin, kun näen sen. Mitä enemmän näen ja tiedän, sitä enemmän viha nostaa päätään. Ja koska itselläni on lapsia elätettävänä, en voi lähteä tästä. Koen olevani ansassa, josta ei ulospääsyä.
Kokemuksia vastaavasta ja miten olet selvinnyt, jos pysynyt työssä vai lähditkö?
Kommentit (20)
Vierailija kirjoitti:
Jäämättä jankaamaan siitä, että teidänkin työpaikalla eettisyyteen on todennäköisesti monta eri näkemystä ja joissain niistä sinä varmaankin olet pahis: vaihda työpaikkaa. Ota loparit. Tästä on hyötyä teidän kaikkien ololle ja todennäköisesti etiikallekin.
Niin, tuntuu vain, että ottamalla loparit hyväksyn sen, et ihmiset maksaa euroja, kuvitellen, että ne menee hyvään. Todellisuus ihan toista.
Ja tiedostan sen kyllä, että minä en mahda tälle kuviolle mitään, koska johtoportaastakin osa ottaa mitä irti saa. Muiden rahoja. En näe tässä mitään "eri näkemysten näkökulmaa", vaan väärin tehty on väärin tehty. Jos ottaisin jotain, mikä ei kuulu minulle, se on väärin.
Lähdöstäni toki olisi hyötyä näille varastajille, saavat jatkaa sitä rauhassa, ilman että joku kyseenalaistaa asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Rukoile Jumalalta oikeaa siirtoa
🤣 mikäs se semmonen jumala oikein on? Sekö, joka laittaa silmät kiinni ja kääntää selän, kun vauvoja ja lapsia pahoinpidellään, hyväksikäytetään ja sallii kaiken pahan. Käyttäen tekpsyynä "se on se pahuus joka tekee". Salli mun nauraa ja 🤢🤮
Mun työpaikkani on yksityisellä, enkä usko pystyväni tekemään työtäni niin huonosti kuin työnantaja odottaa. Oma etiikka käskee hoitaa asian niin hyvin kuin mahdollista, asiakkaan kannalta helposti ja edullisesti, kun taas työnantajan odotus on saada asiakas käymään mahdollisimman monta kertaa, koska joka käynti tuo taloon rahaa. Laadulla ei ole väliä, määrällä on.
Jep, yksityinen terveydenhuolto. Hävettää. En palaa enää kun määräaikainen päättyy.
Sitä luulisi, että rehellisyys, työteliäisyys ja avuliaisuus kantaa työssä. Erehdyin pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Mun työpaikkani on yksityisellä, enkä usko pystyväni tekemään työtäni niin huonosti kuin työnantaja odottaa. Oma etiikka käskee hoitaa asian niin hyvin kuin mahdollista, asiakkaan kannalta helposti ja edullisesti, kun taas työnantajan odotus on saada asiakas käymään mahdollisimman monta kertaa, koska joka käynti tuo taloon rahaa. Laadulla ei ole väliä, määrällä on.
Jep, yksityinen terveydenhuolto. Hävettää. En palaa enää kun määräaikainen päättyy.
Moi
Olen se sinun asiakas. Tuntuu pikkuisen siltä että tulee vähintään kaksi lähetettä joka käynnillä. Meillä on erittäin kattava työterveyssopimus. Lääkäri tarkistaa ensin että mitä sopimukseen kuuluu. Sen jälkeen räpsähtää koko setti.
Kuulostaa ettet ap sinä se siellä ykköstykki ole siellä teidän työpaikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moi
Olen se sinun asiakas. Tuntuu pikkuisen siltä että tulee vähintään kaksi lähetettä joka käynnillä. Meillä on erittäin kattava työterveyssopimus. Lääkäri tarkistaa ensin että mitä sopimukseen kuuluu. Sen jälkeen räpsähtää koko setti.
Tuo on härski vinouma suomalaisessa terveydenhoidossa. Julkisella puolella ei pääse hoitoon, työterveydessä tutkitaan tutkimasta päästyä terveitä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moi
Moi vaan. Toki tulee lähetettä sinne tänne, se tahkoaa rahaa. Työnantajasi maksaa, tai vakuutusyhtiö. Kyllä mua silti sylettää ajattaa lappilaista 3,5 tuntia suuntaansa turhaan magneettiin, ei sille murtuneelle häntäluulle mitään tehdä kuitenkaan.
Uusien sääntöjen mukaan on asiakkaan velvollisuus tietää esimerkiksi millaista aikaa hän on varaamassa, minä en saa kertoa edes labrakokeista tarvitaanko paastoa vai ei. Hän käy sitten kahdesti, jos ensimmäinen kerta ei onnistu. Toki fiksu asiakas kerää luunsa ja menee muualle, ne tt-asiakkaat tietty jäävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moi
Olen se sinun asiakas. Tuntuu pikkuisen siltä että tulee vähintään kaksi lähetettä joka käynnillä. Meillä on erittäin kattava työterveyssopimus. Lääkäri tarkistaa ensin että mitä sopimukseen kuuluu. Sen jälkeen räpsähtää koko setti.Tuo on härski vinouma suomalaisessa terveydenhoidossa. Julkisella puolella ei pääse hoitoon, työterveydessä tutkitaan tutkimasta päästyä terveitä ihmisiä.
Tosi monen tt-sopimus velvoittaa vastaanotolle pelkän saikkulapun takia. Usein matalapalkka-alojen työntekijöitä. Toki rahaa tulee helpolla, kun ajat täyttyvät nuhanenillä, mutta monelle muulle ei sitten aikaa löydykään. Rajallinen määrä resursseja.
Mitä tarkoitat tuolla, että syödään kuormasta?
Uskon aloittajan kuvauksen työpaikastaan pitävän hyvin paikkansa, koska olen nähnyt näitä julkishallinnon työpaikkoja paljon. Työskentelin IT palveluntarjoajana tehtävässä, missä osa töistä oli pakko tehdä yhteistyössä asiakkaan kanssa asiakkaan työpaikalla ja iso osa oli sellaisia, että ainoa ilon aihe koko päivänä oli se, että tiesin pääseväni täältä illalla pois.
Työn tuottavuus usein lähenteli asymptoottisesti nollaa, ihmiset ilkeitä toisilleen ja ainoa työmotivaation lähde työntekijöillä oli se, miten pystyn varastamaan tai muuten hyödyntämään henkilökohtaisesti työpaikkaansa.
Ainoa ulkoinen häiriö saattoi olla seinäkellon tikitys.
Jotain tarttis tehdä, mutta kun systeemi on sisäisesti mätä, näin ei tule tapahtumaan
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ettet ap sinä se siellä ykköstykki ole siellä teidän työpaikassa.
Noo, en ajattelekaan olevani ykköstykki, miksi pitäisi? Emme ole mikään tulosta tuottava yksikkö, joten ei täällä mitään tykkejä ole muutkaan. Pyöritellään vaan verovaroilla asioita.
Toiseen kommenttiin "kuormasta syöminen" on sitä, että ihmisille hankituista asioista vedetään välistä. Sinä lahjoitat meille, Maija ottaa osan ja loput menee, mihin on tarkoitettukin. Tästä paikasta tulisi hyvä setti MOT ohjelmaan.
No, itsehän olen joutunut olemaan jatkuvasti töissä disinformaatiota levittäneiden myokardiitti-piikkejä lapsiin pistävien maskilampaiden kanssa. Maanpäällinen helvetti.
Jobbade i en kommun som man inte bodde i under två somrar. Upplevelsen var väldigt väckande. Där man tidigare hade gjort nytta inom industrin, koncentrerade man inom kommunen på att grilla fisk och broiler samt bada bastu. Då det blev långtråkigt, skaffade kommunen olika spel för sina gäster som vi med kompisarna sedan spelade medan solen gassade, bastun var varm och maten på grillen. Det kändes just så oansvarigt som det ännu i denna dag är. På den privata sektorn skulle en sådan verksamhet överleva en vecka eller max. en månad.
Sama tilanne minulla. Julkisen puolen paikka ja minun arvot ja työmoraali on aivan toista kuin mitä siellä tehdään. Pitäisi tuoda julkisuuteen asiat. Yksin vaikea. Lähtöä suunnittelen, en halua olla osallisena siellä enää.
Tuollaistahan se on julkisella puolella ja näissä erilaisissa järjestöissä, jotka vertautuvat julkiseen puoleen. Ei ole ihme, ettei mitkään verorahat riitä järjestelmän ylläpitoon.
Jep. Meillä omille lapsille on järjestetty kesätyöpaikkoja, työpaikan astiastot lainattu omiin juhliin ja kaikki omat tarvittavat paperit kopioidaan työpaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rukoile Jumalalta oikeaa siirtoa
🤣 mikäs se semmonen jumala oikein on? Sekö, joka laittaa silmät kiinni ja kääntää selän, kun vauvoja ja lapsia pahoinpidellään, hyväksikäytetään ja sallii kaiken pahan. Käyttäen tekpsyynä "se on se pahuus joka tekee". Salli mun nauraa ja 🤢🤮
Te kuljette eksyksissä, koska ette tunne pyhiä kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa.
Jäämättä jankaamaan siitä, että teidänkin työpaikalla eettisyyteen on todennäköisesti monta eri näkemystä ja joissain niistä sinä varmaankin olet pahis: vaihda työpaikkaa. Ota loparit. Tästä on hyötyä teidän kaikkien ololle ja todennäköisesti etiikallekin.