Tulisiko perustoimeentulotuen saajalla olla mahdollisuus "virkistäytymiseen" ? Vai pelkästään ihan perustarpeet eli halvin ruoka ja vesi?
Kelan sivuillahan sanotaan että PTTT on myös virkistäytymiseen tarkoitettu, mutta täällä usein sanotaan että ei saa riittää mihinkään muuhun kuin kaurapuuroon, hernekeittoon ja näkkileipään.
Mitä mieltä sinä olet?
Kuuluuko myös PTTT:n saajan sillpmoin tällöin huvitella?
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Vain halvin ruoka tarkoittaisi, että on hyvin pian terveydenhuollon kanta-asiakas ja se vasta veronmaksajille kalliiksi tulisikin.
Kasviksia halvempaa ja terveellisempää ruokaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Kansalaispalkka on ratkaisu. Mutta kun Kokoomus ei tietenkään sitä halua.
Kansalaispalkka ei ole toiminut missään ,missä sitä on kokeiltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei sen rahan pidä riittää sellaiseen "virkistäytymiseen" joka maksaa. Eihän etenkään matalapalkka-alalla työskentelevilläkään riitä palkka mihinkään ylimääräiseen vaan se on just tuota, että maksaa ne pakolliset asumiskulut sekä ostaa halvinta mahdollista ruokaa ja siinä se palkka sitten menikin.
Mitä on halvin mahdollinen ruoka?
Juurekset, leipä, voi, kananmunat, puurohiutaleet.
Väite oli, että matalapalkkatyöntekijät syövät vain halvinta ruokaa eikä mihinkään muuhun ole varaa, eli onko niin että matalapalkkatyöntekijät syövät pelkästään juureksia, leipää, voita, kananmunia ja puurohiutaleita? Vai puhuttiinko taas pa*kaa (kuten niin usein näiss' keskusteluissa)?
Ei pidä paikkaansa. Itselläni asumiskulut todella edulliset esimerkiksi eli noin 350 euroa kuukaudessa. Vaikka olen pienipalkkainen laitoshuoltaja niin muuhun elämiseen jää varaa. On halutessani varaa ostaa kalaa ja lihaa sekä vaikka niitä kantarellejä torilta. Helsingissä maksaisin vuokraa samankokoisesta asunnosta varmastikin vähintään 700 euroa ja elämä olisikin aivan erilaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain halvin ruoka tarkoittaisi, että on hyvin pian terveydenhuollon kanta-asiakas ja se vasta veronmaksajille kalliiksi tulisikin.
Joitain juureksia ja tiettyjä vihanneksia ja hedelmiä lukuunottamatta kasvikset eivät ole mitenkään kaikkein halvinta ruokaa, ainakaan jos katsoo kilohintaa ja sitä, kuinka paljon ne sisältävät energiaa. Mutta terveellistä ja kannattavaa on toki muuten syödä kasviksia. Olen itse kasvissyöjä, ja koen kyllä, että aika usein eläintuotteet ovat halvempia kuin (vastaavat) kasvistuotteet.
Vierailija kirjoitti:
Saa, voi ja pitää huvitella! Reippaile luonnossa, kiipeä lintutorniin, mene mustikka- ja sienimetsään. <kutsju ystäviä ja valmistakaa yhdessä hyvää ruokaa kohtuuhintaisista aineksista. Käy kirjastosta ja lainaa kirjoja, musiikkia ym. Monesta kirjastosta saa lainaksi myös liikuntavälineitä. Opiskele jotain itseäsi kiinnostavaa, ilmoittaudu kurssille.
Nämä ovat ihan normijuttuja, niitä ainoita mitä köyhälle täällä aina tarjotaan.
Virkisyäytyminen on mielestäni sitä, että pääsee välillä pois niistä omista ympyröistään.
Pois kotoa ja ehkä jonnekin muulle paikkakunnalle.
Näkee uusia paikkoja ja ihmisiä.
Itse käyn kirjastossa joka viikko, kuuntelen musiikkia.
Ruokaa en halua laittaa yhdessä, mutta muuten tapaan ystäviä ja soittelemme.
Marjametsään ja linturtorniin en enää pysty menemään.
Opiskelikin on jo pois laskuista.
Mutta silti kaipaan tosiaan välillä hetkeksi pois tästä jo moneen kertaan kolutusta pikkukaupungista.
Kun on asunut koko ikänsä täällä ja ikääkin on kertynyt niin uusia virikkeitä harvoin enää löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nooh, miten tuon nyt laskee. Halvimmaksi tulee kasvisvoittoinen ruokavalio, itse kerätyt marjat, sienet ja nokkoset. Yrttien kasvattaminen ruukussa ei myöskään paljon maksa ja on mahdollista hyvinkin pienessä asunnossa. Kaloja voi onkia jokamiehenoikeudella ilman kalalupaa, ja lähes jokaisesta Suomen lammikosta saa ahvenia paistikaloiksi ja särkiä kalapulliin. Kun jättää kokonaan pois lihat, makkarat, karkit, jäätelöt, einekset, limsat ja alkoholit, niin säästää tosi paljon.
Tällainen on myös hyvin terveellistä elämää.
Eli mitä siis tarkoitat, että tuensaajien täytyisi itse kasvattaa ja pyydystää ruokansa, että kaupasta ei saisi ostaa mitään?
En tarkoita että täytyisi. Mutta halvimmaksi tulee silti kasvisvoittoinen ruokavalio. Lihan on tosi kallista, sen kun jättää pois niin meillä ainakin tippui ruokamenot tosi paljon. Myös kaupasta ostettuna peruskasvikset ovat edullisia kun katsoo sesongin mukaan, mitä ostaa. Jos jaksaa itse poimia, kerätä ja onkia, niin tulee vieläkin halvemmaksi.
Joo, ne ämpärit ja onget ynnä muut plus matkakulut tekeekin itse poimitusta, kerätystä ja ongitusta ruuasta varsin edullista.
Kaikki ei asu keskellä metsää järven rannalla.
Pienempi kaupunki ja metsään matkaa muutama kilometri jos haluaa jo syrjemmälle. Polkupyörällä pääsen mainiosti. Ensi talven mustikat kerätty. Ämpärit olen kerran ostanut ja se riittää. Parisen euroa kappale. Kalassa satunnaisesti ja sekään ei iso satsaus. Asuinpaikka on valinta. Jos haluaa asua isommassa kaupungissa ja vain valittaa miten mikään ei onnistu niin toki voi niin tehdä.
- eri
Liikkeet hän jakaa silloin tällöin ilmaisia ämpäreitä. Eikunjonoon vaan jos ei ole sitä paria euroa ämpärin ostoon pistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa, voi ja pitää huvitella! Reippaile luonnossa, kiipeä lintutorniin, mene mustikka- ja sienimetsään. <kutsju ystäviä ja valmistakaa yhdessä hyvää ruokaa kohtuuhintaisista aineksista. Käy kirjastosta ja lainaa kirjoja, musiikkia ym. Monesta kirjastosta saa lainaksi myös liikuntavälineitä. Opiskele jotain itseäsi kiinnostavaa, ilmoittaudu kurssille.
Virkisyäytyminen on mielestäni sitä, että pääsee välillä pois niistä omista ympyröistään.
Näkee uusia paikkoja ja ihmisiä.Itse käyn kirjastossa joka viikko, kuuntelen musiikkia.
Opiskelikin on jo pois laskuista.Mutta silti kaipaan tosiaan välillä hetkeksi pois tästä jo moneen kertaan kolutusta pikkukaupungista.
Kun on asunut koko ikänsä täällä ja ikääkin on kertynyt niin uusia virikkeitä harvoin enää löytyy.
Täällä ainakin seurakunnan kerhot tekee päiväreissuja .ihan kympillä parilla pääsee mukaan. Onnibussilla saa parhaimmillaan pitkiäkin bussireissuja muutamalla eurolla jos haluaa päiväksi maisemaa vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkee uusia paikkoja ja ihmisiä.Itse käyn kirjastossa joka viikko, kuuntelen musiikkia.
Opiskelikin on jo pois laskuista.Mutta silti kaipaan tosiaan välillä hetkeksi pois tästä jo moneen kertaan kolutusta pikkukaupungista.
Niitä tuettuja lomiakin on. Hakemusta vaan vetämään.
Parakkimajoitus ja kympin päiväraha maksaa enemmän kuin toimeentulotuki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä pitäisi kokonaan lopettaa perustoimeentulotuen käyttö pitkäaikaisena tukimuotona. Sitä ei ole siihen alun perin suunniteltu eikä se siihen sovellu. Toimeentulotuki pitää olla viimesijainen tuki, aivan vain poikkeustapauksissa. Toimeentulotuki perusosineen ja täydentävine osineen vaatii paljon asiantuntijatyötä ja sen käsittely on kallista.
Jos tilanne on tosiaan näin huono, että osalle ihmisistä ei tosiaan ole täitä, eikä toimeentuloon kroonisesti riitä työttömyystuki + asumistuki, niin pitää saada jokin yksinkertainen kansalaispalkkamalli, jolla nuo eri tuet korvataan.
Olen samaa mieltä siitä, että toimeentulotukea saisi vain rajallisen ajan esim. 6kk. Sen jälkeen pitäisi päästä joko töihin tai opintotuelle. Sitten voisi olla vielä vaihtoehtona armeijan avustavat tehtävät 10e päivärahalla ja parakkimajoituksella.
Parakkihullu taas fantasioi. Oletko Petteri vai Sanni?
Olen Petteri Perusinsinööri ja turhauttaa maksaa sossutatuille asuminen samalla asuinalueella. Jos ihan kunnolla asiansa hoitavat miehet voidaan majottaa parakkeihin, niin miksei sossutatuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä pitäisi kokonaan lopettaa perustoimeentulotuen käyttö pitkäaikaisena tukimuotona. Sitä ei ole siihen alun perin suunniteltu eikä se siihen sovellu. Toimeentulotuki pitää olla viimesijainen tuki, aivan vain poikkeustapauksissa. Toimeentulotuki perusosineen ja täydentävine osineen vaatii paljon asiantuntijatyötä ja sen käsittely on kallista.
Jos tilanne on tosiaan näin huono, että osalle ihmisistä ei tosiaan ole täitä, eikä toimeentuloon kroonisesti riitä työttömyystuki + asumistuki, niin pitää saada jokin yksinkertainen kansalaispalkkamalli, jolla nuo eri tuet korvataan.
Olen samaa mieltä siitä, että toimeentulotukea saisi vain rajallisen ajan esim. 6kk. Sen jälkeen pitäisi päästä joko töihin tai opintotuelle. Sitten voisi olla vielä vaihtoehtona armeijan avustavat tehtävät 10e päivärahalla ja parakkimajoituksella.
Parakkihullu taas fantasioi. Oletko Petteri vai Sanni?
Olen Petteri Perusinsinööri ja turhauttaa maksaa sossutatuille asuminen samalla asuinalueella. Jos ihan kunnolla asiansa hoitavat miehet voidaan majottaa parakkeihin, niin miksei sossutatuja?
Missä Suomessa miehet asuvat vuosia tai vuosikymmeniä parakeissa?
Yleensähän niissä asuvat raksaduunarit yms. aina tietyn projektin ajan. Ei kukaan täällä asu tietääkseni vakituisesti parakeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joitain juureksia ja tiettyjä vihanneksia ja hedelmiä lukuunottamatta kasvikset eivät ole mitenkään kaikkein halvinta ruokaa, ainakaan jos katsoo kilohintaa ja sitä, kuinka paljon ne sisältävät energiaa. Mutta terveellistä ja kannattavaa on toki muuten syödä kasviksia. Olen itse kasvissyöjä, ja koen kyllä, että aika usein eläintuotteet ovat halvempia kuin (vastaavat) kasvistuotteet.
Älä käytä kasviproteiinivalmisteita, vaan valmista ruokasi pavuista, herneistä, linsseistä jne ihan itse. Saat halvalla. Ja paljon parempaa.
Millä tavalla virkistäytyä?
Samalla tavalla kuin muillakin.
Käy liikkumassa ulkona, käy luonnossa, tapaa kavereita, läheisiä..
Kovin kalliita virkistäytymisiä ei kovin usein pysty tekemään, mutta ei töissä käyväkään välttämättä sen useammin pysty.
Mammojen mielestä heille ja lapsille pitäisi järjestää omakotitalo uima-altaalla talveksi aurinkorannikolta, kesällä muutama tukholmanristeily, pari lintsinreissua nannyineen, ehkä viikko Naantalin kylpylässä jos sää on huono.
Ja kaikki veronmaksajien rahoilla tietysti.
Perustoimeentulotuella eläjällä on valtavasti aikaa virkistäytymiseen. Sen kuin pakaa ja lähtee patikoimaan metsään ja yöpyy vaikka laavulla.
Minä minä tähän liityn? Todellakin roikun täällä laitteella - tämä on sama kone, jolla teen töitä. En ole itse köyhä enkä työtön - pointtini oli vain se, että eivät nämä huvit ILMAISIA ole. Moni kuvittelee harrastavansa vain ilmaisia huveja, mutta kun tarkemmin tarkastellaan, on niiden huvien mahdollistamiseksi täytynyt ensin tehdä erinäisiä hankintoja. Kuten vaikka se kone tai älypuhelin. Ei varmaan voida toimeentulotukiketjussa puhua samaan aikaan siitä, miten "mitään ylimääräistä perusmenojen lisäksi ei tarvita", jos kuitenkin samaan aikaan ajatellaan että no älypuhelin täytyy ainakin olla.